2013-05-16, 16:45
Medlem
Citat:
Och där kom den ... helt enligt manualen.

Om nu manualen stämmer så ser jag inte problemet.

Citat:
En 'det bara är så' utsaga?

Vad ska man mer säga om saken för att det ska vara en värdig ståndpunkt? Exakt hur Gud fungerar från stora drag och in till den minsta detalj?

Citat:
Förutsatt att DIN 'det bara är så' argumentation med dens hemmasnickrade premisser är valid.

Låt gå för det. Känns den tvivelaktig av något särskilt skäl, eller vill du bara påpeka att det är något jag tror, inte något jag vet?

Citat:
Så det var kanske Satan som hjälpte till? Va' blasfemisk när nu en allsmäktig 'gud' hade bestämd att denna cancer-patient skulle dö.

Det blafemiska om något är att man hellre söker alla andra vägar till ett mål än den som Gud påbjuder. Om man enkelt kan bota vad som helst genom att tro på och följa Jesu föredöme så är det ju bara uppkäftigt och barnsligt att låta bli till förmån för en annan metod. Gud vill inte lära oss bota cancer i första hand utan leva för evigt, utan att förstöra andra och oss själva. Det är vad lagen och evangeliet ska åstadkomma.

Jag ser ingen anledning till att detalj-beskriva proceduren i reiki-healing här (frånsett att den för min del varken har 'gud' eller Satan inblandat).[/quote]

Ok.
Citera
2013-05-16, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Borde då inte troende kunna utföra saker ateister inte kan, eller vara överrepresenterade i god hälsa eller andra mätbara statistiker?

Ja så borde det vara, kristna borde även leva efter Jesu föredöme. Det är en bråkdel av kristna som gör detta.
Citera
2013-05-16, 17:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ennui
Om nu manualen stämmer så ser jag inte problemet.

OM den stämmer.

Citat:
Vad ska man mer säga om saken för att det ska vara en värdig ståndpunkt? Exakt hur Gud fungerar från stora drag och in till den minsta detalj?

Hur du validerar 'det bara är så' som argumentations-metodologi.

Citat:
Låt gå för det. Känns den tvivelaktig av något särskilt skäl, eller vill du bara påpeka att det är något jag tror, inte något jag vet?

Det 'bara är så så' är helt enkelt något du postulerar. Lär dig lite enkel grundläggande logik.

Citat:
Det blafemiska om något är att man hellre söker alla andra vägar till ett mål än den som Gud påbjuder.

Visst. I ett cirkel-argument.

Citat:
Om man enkelt kan bota vad som helst genom att tro på och följa Jesu föredöme så är det ju bara uppkäftigt och barnsligt att låta bli till förmån för en annan metod.

Ospecificerade anomalier utan éntydighet m.m bevisar ingenting.

Citat:
Gud vill inte lära oss bota cancer i första hand utan leva för evigt, utan att förstöra andra och oss själva. Det är vad lagen och evangeliet ska åstadkomma.

Alltså tillbaka till ruta étt: 'Det bara är så'.
Citera
2013-05-16, 17:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja så borde det vara, kristna borde även leva efter Jesu föredöme. Det är en bråkdel av kristna som gör detta.

'No true scotsman'.
Citera
2013-05-16, 21:31
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Men det kvarstår att tecken och under sker än idag och så är det bara, som sagt.

Då tycker jag att du kan ge ETT ENDA verifierat exempel. Det är allt jag begärt sedan början.

Citat:
Ni får helt enkelt smälta detta faktum. Jag ska göra till vana att dumpa länkar med vittnesmål, boktips o.dyl. tillsammans med varje inlägg jag gör, sen har ni fria händer att gräva vidare i saken, eller helt enkelt fortsätta utöva er intellektuella elitism i en skyddad miljö.

http://www.tidenstecken.se/under.htm

Nej nej nej. Vad du ska göra är att ge ETT exempel i taget och förklara varför det oundvikligen leder till slutsatsen att gud finns. Att posta länkar och sedan inte försvara dem finns det nog med retards som gör på forumet.

Edit:
Från din länk....
"Glutenallergi borta efter förbön. "Jag kunde känna hur något vred sig till rätta i magen." Världen idag 121031."

Seriöst? Är det nivån på dina under? När du svarar på den frågan så kan du ju också passa på att
1. förklara varför även t ex muslimer och hinduer tycks uppleva under
2. förklara varför gud utrustade människor med glutenallergi från första början
3. förklara varför det inte alltid fungerar att be bort glutenallergi
Senast redigerad av Fiffiniffi 2013-05-16 kl. 21:35.
Citera
2013-05-17, 00:11
Medlem
Docklands avatar
Ingen VET vad som är sant eller inte i Bibeln.
Jag funderar på att skriva 2:an.
Citera
2013-05-17, 09:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland

Glöm inte att få med om du grundläggande definierar/beskrivar verkligheten med hjälp av magkänsla eller om den "bara är så".

I dessa så ogudligt rationella tider är den sortens detaljer viktiga.
Citera
2013-05-17, 10:26
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Glöm inte att få med om du grundläggande definierar/beskrivar verkligheten med hjälp av magkänsla eller om den "bara är så".

I dessa så ogudligt rationella tider är den sortens detaljer viktiga.

Jag tror det blir bäst om han använder metoden: "det bara är så, för att jag känner det i magen"
Citera
2013-05-17, 11:48
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Du lever upp till ditt användarnamn...

Jag syftar såklart på dom tecken och under som utförs i Jesu namn, och som finns dokumenterade i hundratusentals böcker och biografier och vittnesmål. En snabb sökning på internet skulle ge dig rikliga resultat, sen är det bara att leta efter kontaktinformation och följa upp. Ungefär så som man gör när man på allvar vill ta reda på något. Jag kan inte gå i god för alla vittnesmål, men så är det ju med all efterforskning, man träffar inte rätt alla gånger.

Så du kan ju bevisa för mig att du verkligen vill ha fakta och inte bara stämmer med i kören. Ut och leta, med samma iver som du eftersöker stöd för din egna lilla uppfattning. Att vila sin erfarenhet av den kristna tron på vad en prästkompis har att komma med är rätt tafatt.

Och det här svaret gäller er övriga som frågar, visa att ni har gått i skola och vet hur man söker information. Ni kan sitta här och drälla med era käftar så mycket ni orkar, men att faktiskt ta reda på något om det ni så högljutt förlöjligar, det verkar ni strängt inkapabla till. Bekvämt att gömma sig bakom en skärm och enbart "debattera"? Det känns mest som ni sitter och försöker övertyga er själva.

Det här är så infamt dumt. Strunt är strunt oavsett hur många som repeterar det. För varje kristet vittnes mål så finns det ett lika starkt vittnesmål om en helt annan uppfattning, så dessa subjektiva vittnesmål kan i sig inte bevisa nåt alls.

Övertyga oss själva... Det fina med att vara ateist är man inte behöver övertyga sig själv om det finns en psykopatiskt gudom och en zombie-snickare som står för som förebilder. Det kan andra leva med och försöka övertyga mig om, om de känner för det.

Barn föds utan religion, den präglingen står omdömeslösa föräldrar för.
Citera
2013-05-17, 11:50
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland

Tona ned våldet bara, det är så osmakligt och osubtilt i ettan.
Citera
2013-05-17, 11:53
Medlem
prismahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Tona ned våldet bara, det är så osmakligt och osubtilt i ettan.

Varför? Det är ju det enda som är av värde att läsa i Bibeln ju.
Citera
2013-05-17, 12:16
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Hur ska verkligheten annars definieras/beskrivas menar du? Ska vi bygga vidare på en oändlig regress av rättfärdiganden? Måste vi inte sluta någonstans? Är vi faktiskt inte tvungna att nöja oss med "det bara är så" vid något tillfälle?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in