2012-05-14, 12:29
Medlem
rotherys avatar
Min favoritformulering jag hittade nyligen på the interwebz:

"If you have to use some external criteria to decide which parts of the Bible are morally right and to be taken seriously, then you don't really need the Bible. Just use the external criteria."
Citera
2012-05-14, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinneaN
Att bibeln har förvrängts är inte Guds vilja, Det är människornas fria vilja som har gjort det så.

Om det nu är mot gudens vilja att bibeln inte förvrängts varför har detta skett ändå enligt dig? Då är han ju inte allsmäktig...
Citera
2012-05-14, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Ok, för att vara på din sida en stund. Jag läser bibeln och Gudsfruktiga människor i den undrar ibland varför inte Gud ingriper som i forna dagar. Du har inte läst hela bibeln, vilket jag tycker att du borde göra. Jesaja är rätt så bra kapitel så den kan ge vissa lärdomar. Man blir inte oklokare av en bok.

Blir man inte? Det finns MASSOR av fundamentalister som använder sig av innehållet i heliga böcker för att få folk att göra saker de av naturliga skäl inte skulle göra annars. Jag har enormt svårt att tro att korståg, inkvisition och självmordsbombningar (i min mening extremt okloka saker) hade skett i lika stor utsträckning som de faktiskt gjort om det inte var just för att folk läser och lär ur "heliga" böcker. Det är inte ens unikt för religiösa böcker, det finns massor av påhittad litteratur som folk emellanåt tar som sanning och som därmed leder till fördummande genom felaktiga uppfattningar om verkligheten.
Senast redigerad av guttergod 2012-05-14 kl. 16:58.
Citera
2012-05-14, 17:57
Medlem
Korinths avatar
Citat:
Gud gav människorna deras fria vilja. Det är därför Gud inte kan göra någonting åt krig och mord osv. För det är människornas fria vilja
Om du ser dig som kristen så tror du väl ändå att Gud kan göra precis vad han vill! "Din är makten och härligheten..." osv. Gud kan gå på vatten, visa sig i eldskrift på en sovrumsvägg om han så behagar! Eller varför inte stoppa alla krig i hela universum om han finner någon mening i det. Det är nu så att han förmodligen har någon anledning till att han inte gör det. Även om jag inte begriper varför...
Guds allsmäktighet står enligt mig över vår s.k fria vilja.
Citera
2012-05-14, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korinth
Om du ser dig som kristen så tror du väl ändå att Gud kan göra precis vad han vill! "Din är makten och härligheten..." osv. Gud kan gå på vatten, visa sig i eldskrift på en sovrumsvägg om han så behagar! Eller varför inte stoppa alla krig i hela universum om han finner någon mening i det. Det är nu så att han förmodligen har någon anledning till att han inte gör det. Även om jag inte begriper varför...
Guds allsmäktighet står enligt mig över vår s.k fria vilja.

Vad är "fri vilja"
Citera
2012-05-14, 18:17
Medlem
LinneaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nineteen74
Om Gud är allsmäktig, så kan han väl inte varit så dum så han gav fri vilja till människan och skapa hedningar där till.

Ifrågasätt inte Guds vilja att göra mig till en ateist.

Men det är det som är goda med Gud. Han visar att han inte bestämmer allt över oss men han vakar över oss.
Citera
2012-05-14, 18:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Vad är "fri vilja"

Självorganiserande komplexitet, ett begrepp som motsatt 'själ' faktisk har en innebörd och ett pragmatisk underlag.

Jeg menar, att du redan har fått detta svar, varför frågar du igen?
Citera
2012-05-14, 18:23
Medlem
Korinths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Vad är "fri vilja"
Ja, säg det..
Jag upplever att jag har en fri vilja, och ändå ber jag "ske din vilja" för i min tro så vet jag ju att Guds förnuft är bättre än mitt eget. Det är väl därför saker inte alltid blir som man vill kanske...
Jag tror, men jag begriper sannerligen inte allt! Det här med fri vilja är för mig inget självklart och lättförståeligt. Guds vilja önskar jag dock ska stå över min egen, eftersom jag litar på Gud.
Citera
2012-05-14, 18:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men det är det som är goda med Gud. Han visar att han inte bestämmer allt över oss men han vakar över oss.

Visst vill han inte 'bestämme över oss' (ironi), men det blir hus i h..... om vi träffar beslut han inte tyckar om. (~Gen. 3)
Citera
2012-05-14, 18:26
Medlem
Puffarns avatar
Citat:

Ok han ger oss fri vilja men straffar oss om vi inte tror på honom?
Alla tusentals gudar straffar de som inte tror på dem.
Your fucked no matter what.
Ja om du inte öppet säger att alla utom kristna har fel och du av slumpen råkat hamna in i rätt religion. Tur att du inte föddes i ett land utan kristendom, är de körda från födseln eller?

Eller så inser man att det troliga i detta hav av religioner är att inte alla utom en är komplett påhittade utan även den sista.
Förlåt byt troliga till självklara.
Citera
2012-05-14, 18:31
Medlem
Citat:

Hur vakar han över oss menar du? Folk dör som flugor i sjukdomar och naturkatastrofer, både religiösa och ickereligiösa. Om Gud finns kan jag inte se något som tyder på att han bryr sig om våra liv överhuvudtaget, bara om vår död.
Citera
2012-05-14, 20:10
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Av vad jag tror på, nej. Inte över människornas fria vilja.
Har du sett Bruce almighty? Han är allsmäktig men kan ändå inte bestämma över människas fria vilja.

Varför hävdas det i Bibeln att han är allsmäktig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in