2012-02-08, 00:38
Medlem
Arseltomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Ge exempel
- Jesu korsfästelse (tror man inte att Jesus fanns som historisk person räcker kanske romarnas invasion och välde i Judéen som historisk händelse?)
- Paulus resor i Romarriket

Kommer faktiskt inte på mer nu. Min poäng är hur som helst att Bibeln innehåller många referenser till verkliga händelser och människornas tillvaro under antiken etc. Jag kan återkomma med fler exempel och källor om du vill
Citera
2012-02-08, 00:45
Medlem
Arseltomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmexigSomFan
Men ditt tappade tjackluder, hur kan man tänka att vissa delar av guds bok är sann medan andra är rent påhitt? Antingen är bibeln från guds egna ord dvs 100% korrekt eller så är den bara en sagobok som inavlade människor skrivit efter att ha blivit hjärntvättade av folksagor.

Visst, kanske några historiska händelser har skett som nämns i bibeln, men det betyder inte ett skit. Jag skulle kunna ta vilken barnbok som helst som har lite moral inblandat i den och säga att den är guds bok och vi bör alla följa dess lag. Det är samma jävla skit för helvete människa, sluta att fördumma våran ras!
Jag tror inte på någon gud. Jag ser detta ur ett ateistiskt perspektiv. Jag har aldrig påstått att Bibeln är Guds ord. Du kanske likställer Bibeln med Kalle Ankas Pocket, det gör inte jag. Sluta svära åt mig, jag blir ledsen. Sluta fördumma min ras. Tack.
Citera
2012-02-08, 00:54
Medlem
melackos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmexigSomFan
Men ditt tappade tjackluder, hur kan man tänka att vissa delar av guds bok är sann medan andra är rent påhitt? Antingen är bibeln från guds egna ord dvs 100% korrekt eller så är den bara en sagobok som inavlade människor skrivit efter att ha blivit hjärntvättade av folksagor.

Visst, kanske några historiska händelser har skett som nämns i bibeln, men det betyder inte ett skit. Jag skulle kunna ta vilken barnbok som helst som har lite moral inblandat i den och säga att den är guds bok och vi bör alla följa dess lag. Det är samma jävla skit för helvete människa, sluta att fördumma våran ras!

Försök att hålla lite högre nivå, du fördummar alla oss som inte tror på Gud genom att bete dig sådär. Att likställa Bibeln med en Kalle anka pocket är bara larvigt. Jag håller med dig om att Bibeln är av ondo men det finns mer riktigt historia i Bibeln än vad de flesta icke-troende tror. Det är inga mängder, men det finns helt klart. På samma sätt finns det betydligt mindre historia i den än vad de troende hävdar.

Citat:
Ursprungligen postat av il-Padre
Jonas historia är kanske inte helt orimlig.

På vilket sätt är en man som lever i en fisk i tre dagar inte helt orimligt?
Senast redigerad av melacko 2012-02-08 kl. 01:00.
Citera
2012-02-08, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
2 nakna tonåringar som pratar med ormar bestämmer i världen. Hur kan man inte tro på det.

Eller en gubbe som blir 500 år, och på en vecka samlar in en hona och en hane av varje djurart som han sen sätter på en båt som han byggt. Inte helt otänkbart eller.

Jona som bodde i en valfisk mage kanske sant.

Men Jack och bönstjälken kan inte vara sann för bönstjälkar kan inte växa sig så höga men det är ju inte bibeln utan bara en saga.

Vem sa att de bestämde i världen? Det är/var skillnad på Edens Lustgård och hur det blev efter att de käkade av den förbjudna frukten...

Han blev faktiskt 950 år Sedan samlade han nog inte in dem utan Gud "sa" åt djuren att gå dit.

Citera
2012-02-08, 01:12
Medlem
Som någon annan skrev för länge sedan här på FB: Om jag berättade för dig att jag såg ett skärt troll i skogen så skulle ingen vettig människa tro något annat än att jag hade ADHD eller brukat några konstiga droger som förvillat min hjärna...

Men med judarnas fantasier är det annorlunda då de understöds av större delen av västvärlden... Fan vet varför???
Citera
2012-02-08, 01:15
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Vem sa att de bestämde i världen? Det är/var skillnad på Edens Lustgård och hur det blev efter att de käkade av den förbjudna frukten...

Han blev faktiskt 950 år Sedan samlade han nog inte in dem utan Gud "sa" åt djuren att gå dit.

Det skulle nog inte vara så svårt att samla in varenda djurart om man har en högt utvecklad teknologi. Jag tror benhårt på att det var ett stort rymdskepp (ingen jävla båt). Noaks ark var alltså ett rymdskepp och istället för att det skulle vara massa djur på rymdskeppet så är det bara djurens DNA i provrör eller dylikt som samlats ihop. Låter inte omöjligt och absolut mer troligt än att det skulle vara en stor båt haha.

Man måste tänka hur människorna förr i tiden tänkte. Skulle de se ett flygplan så skulle de antagligen tro att det var någon slags metallfågel styrd av en gud eller något annat hokus pokus.
Citera
2012-02-08, 01:21
Medlem
mikkelbergs avatar
Bara på denna planet upptäcker vi nya saker varje dag, vi har knappt koll på vad som händer utanför vårt universum.

Ärligt, låt säga att en annan typ av "art" från en annan plats lååångt härifrån av någon anledning, tex överlevnad, bestämde sig för att prova att göra liv på en planet långt från deras. Idag pratas det ju om att göra likadant på Mars, det saknas bara tillgång på vatten. Lyckas vi så blir ju vi gudar för de framtida marsmänniskan..

Tänk, bibeln kannske är världens äldsta SCI-FI story, som är sann..???

eller

Tänk om vi egentligen tillhör 2platser, jorden och, ja himmelen..
Vi kanske bara är en hybrid emellan apa/o utomjording med himmelska krafter. Vi kan inte förstå varför vi utvecklas i en helt annan riktning än resten av djurriket, varför vi försöker fly ifrån det som kallas naturen istället för att leva med den som alla andra arter.

står ju i gamla testamentet omgudaväsen som kommer till jorden o tar jordens döttrar o får barn
"6 1När människorna nu började bli talrika på jorden och döttrar föddes åt dem, 2såg gudaväsendena att människornas döttrar var vackra, och dem de tyckte bäst om tog de till hustrur. 3Då sade Herren: ”Min livsande skall inte bli kvar i människan för alltid – hon är dock av kött. Hennes livstid skall vara 120 år.”

4På den tiden – och även senare – när gudaväsendena låg med människornas döttrar och fick barn med dem, fanns det jättar på jorden. Detta var urtidens hjältar, och deras rykte var stort."
Första moseboken.

Bibeln har skrivits om o ändrats på i alla tider, tex läser du i äldre biblar står det inte gudväsen i texten ovan utan "guds söner"

men som man säger "Ingen rök utan eld"

Ja, tänk om..
http://www.youtube.com/watch?v=c_f_tkpFxv4&feature=related

sov gott!
Senast redigerad av mikkelberg 2012-02-08 kl. 01:31.
Citera
2012-02-08, 01:44
Medlem
Abnormalnormalitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
När jag såg trådens namn kom jag osökt att tänka på det här klippet.

http://www.youtube.com/watch?v=s2jhT6HKddw

Detta var vad som poppade upp i mitt minne!

Och detta hör till filosofi-delen av forumet. Religion = tro. Bibeln är väldigt mytomspunnen, men jag kan slå vad om att inte ens hälften här har läst den. Jag började på det, men tröttnade eftersom det var idioti, och jävligt dåliga miljöbeskrivningar. Tyckte storyn var rent värdelös också.
Citera
2012-02-08, 04:13
Medlem
Bibeln är Gud's ord. Det finns ingen högre sanning. Tyvärr har de människorna som har korrumperade själar här på jorden, gjort allt de kunnat för att få vanligt folk att tro motsatsen. Och de fortsätter även på denna tråden utan att vanligt folk vet det heller...

Filmen nedan förklarar det...

http://www.youtube.com/watch?v=Clu9renIwjs&feature=channel_video_title
Citera
2012-02-08, 09:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Japp, han beordrade näbbdjuren i australien att börja simma. Pandor, Isbjörnar, vrålapor och pingviner dök omeddelbart i vattnet för att traska till Noa. Djur som är unika för massor av olika delar av världen tog sig över kontinenterna för att hoppa in i Noas båt var han direkt genom gudomlig inspiration visste vad alla djur åt och kunde få tag på den maten. Bambu och eukalyptus var inga problem att hitta.
Sedan efter tiden till havs tog sig alla djurparen tillbaks till sina rätta kontinenter utan att dö ut på vägen.

Visst undrar man ibland över folk som tror bildligt på dessa berättelser? Vad ska gud med en båt till egentligen...
Citera
2012-02-08, 21:49
Medlem
Svar : Nej,

Detta går lätt att bevis för den läskunnige, tex innehåller Bibeln två separata, men ganska detaljerade, beskrivningar av Jesu släkt-träd, dessa är dock inte alls konsistenta med varandra, ungefär som en dålig B-film där saker byter placering på ett bord beroende på kameravinkel....

Detta var såklart inget problem förr i tiden när endast prästeskapet och ett fåtal till var läskunniga, men i ett modernt samhälle kan vi "vanliga dödliga" helt enkelt konstatera att bibeln till största del är uppdiktad nonsens...
Citera
2012-02-11, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GiZmO-
Svar : Nej,

Detta går lätt att bevis för den läskunnige, tex innehåller Bibeln två separata, men ganska detaljerade, beskrivningar av Jesu släkt-träd, dessa är dock inte alls konsistenta med varandra, ungefär som en dålig B-film där saker byter placering på ett bord beroende på kameravinkel....

Detta var såklart inget problem förr i tiden när endast prästeskapet och ett fåtal till var läskunniga, men i ett modernt samhälle kan vi "vanliga dödliga" helt enkelt konstatera att bibeln till största del är uppdiktad nonsens...

Nej, det stämmer inte alls. Tvärtom är de flesta oberoende (dvs icke-religiösa) experter överens om att ganska mycket i Bibeln stämmer rent historiskt. Men mycket annat stämmer inte, eller stämmer bara med en allegorisk tolkning. Om medeltida läsare valt att tolka en text som från början var allegorisk betyder det inte att den är nonsens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in