2012-12-26, 15:26
Medlem
Bogomils avatar
Sådär KsaGrip,

nu kan vi börja.

Men först lite inledande betraktninger från mig. Ämnet kan tänkas bli omfattande och långvarigt (förre gången jag gav mig in på samma ämne blev det till 1000 sidor tror jag).

Så lite överenskomne 'spelregler' skulle vara på plats först för att undvika uppenbara meningslösheter.

Vad anser du om det?
Citera
2012-12-26, 15:52
Medlem
[Infinite]s avatar
Ljug, allt är ljug.
Alla fotnoter är/var acceptabla dåtida normer över vilka människor som "platsade in" eller inte. (Männskliga beteenden, det var/är väl viktigt att notera/skriva ner dessa för somliga människor(Oh are´nt we the greatest?! We Humans HaveSo many personalyties|-)). Kommer att tänka på ett klipp med Bill Hicks[Enjoy.]; http://www.youtube.com/watch?v=SHcIFvaZDHU
Bill Hicks - Humans are so neat
Vid 1 minut ska du börja lyssna.
Citera
2012-12-26, 15:53
Medlem
KsaGrips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Sådär KsaGrip,

nu kan vi börja.

Men först lite inledande betraktninger från mig. Ämnet kan tänkas bli omfattande och långvarigt (förre gången jag gav mig in på samma ämne blev det till 1000 sidor tror jag).

Så lite överenskomne 'spelregler' skulle vara på plats först för att undvika uppenbara meningslösheter.

Vad anser du om det?

Whatever you say, Boss.
Citera
2012-12-26, 15:56
Medlem
KsaGrips avatar
Citat:
Agreed och tackar, nu släppar jag svara.

Amen lägg av!

Vi talar om att de stora sjöarna och haven består utav olika salthalter, helt oberoende utav varandra.
Koranen argumenterar inte emot/för allt som kan tänkas blandas ihop. Kan blanda min dator med lite kardemumma, men ser inte det ute i naturen.
Citera
2012-12-26, 15:57
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Får man ex. besök av Jehovas så får man för det mesta inga direkt svar
utan de hänvisar till texter i Bibeln.

Kan Bibeln verkligen vara sann efter att texten har gått från mun till mun
under så många år ?

Det sägs ju att det i Dödhavsrullarna fanns texter om reinkarnation men att
det under tiden då Bibeln skrevs var förbjudet, och t om straffbart, när det gällde
detta.

Så vad tror ni ?

Jag säger som jag brukar säga bibeln är skriven av människor för människor men dock inspirerad av Gud.Att reinkarnation är att vara visas ju i bibeln där det står tex i boken Daniel och i slutet där står det om att Daniel skall uppstå (reinkarneras) i sista tiden.

Sen i Hezekiel står det att David ska uppstå i sista tiden som herde för sin hjord. Men att allt är från gud i den är att sakna allt vad sunt förnuft är att va.Dom kunde ju lika gärna skrivit satans verser om bibeln lika väl

Ha en trevlig fortsättning på firandet
Citera
2012-12-26, 18:19
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KsaGrip
Amen lägg av!

Vi talar om att de stora sjöarna och haven består utav olika salthalter, helt oberoende utav varandra.
Koranen argumenterar inte emot/för allt som kan tänkas blandas ihop. Kan blanda min dator med lite kardemumma, men ser inte det ute i naturen.

Ja, vilket alltså är vad många av oss argumenterat för, att salt- och sötvatten är uppdelat av landmassor, det är land emellan havet saltvatten och sjöns sötvatten.

Men nej, säger oss muslimerna, enligt koranen beter sig ALLT vatten likadant, även i haven blandas inte söt- och saltvatten. Det märks att dessa människor inte vet ett skit om osmos.
Citera
2012-12-26, 18:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Whatever you say, Boss.

Hoppas det går bra att vänta tills i morgon. Min hjärna börjar bli överhettat, så nu kan jag endast skriva rutin-inlägg.
Citera
2012-12-26, 18:58
Medlem
KsaGrips avatar
Citat:
Hoppas det går bra att vänta tills i morgon. Min hjärna börjar bli överhettat, så nu kan jag endast skriva rutin-inlägg.

Självklart

Vill dock påminna dig om att jag, som Muslim, vet att Bibeln är manipulerad. Sen om argumenten håller för alla abrahamitiska religionerna kan jag ännu inte uttrycka mig om.
Citera
2012-12-26, 19:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Flertalet muslimska apologetiker jag har läst 'tolkar' koranen som att det BÅDA finns landmassor som skiljar olika vattensamlinger OCH en besynnerlig sorts hinne/membran i havet, som förhindrar osmosis.

Iövrigt är det biblen jag för tillfället kom hit för att relatera till (no blame).
Citera
2012-12-26, 19:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Självklart

Bra, jag vill gärna kunne erbjuda dig 'fair' debatt, och måste tänke igenom vad jag själv kan/vill erbjuda.

Citat:
Vill dock påminna dig om att jag, som Muslim, vet att Bibeln är manipulerad. Sen om argumenten håller för alla abrahamitiska religionerna kan jag ännu inte uttrycka mig om.

Én sak i taget.
Citera
2012-12-26, 19:08
Medlem
KsaGrips avatar
oj

Citat:
Bra, jag vill gärna kunne erbjuda dig 'fair' debatt, och måste tänke igenom vad jag själv kan/vill erbjuda.

Én sak i taget.

Ja, fair :P Tänk på att jag inte har så mycket erfarenhet/kunskap inom religion utan går efter mina personliga instinkter. (Såga mig inte på direkten )
Senast redigerad av KsaGrip 2012-12-26 kl. 19:08. Anledning: felstavat
Citera
2012-12-26, 20:24
Medlem
Apologists avatar
Bibeln är sann men du måste tro för att ögonen ska öppnas upp. Det är omöjligt för ateister att förstå bibeln för det är den heliga anden som tolkar för oss.

1. Den är historisk sann. Mycket av det vi vet om Babylon, Cannans land, Mellan östern, Egypten o farao m.m. kommer från bibeln. Det har länge varit en tes av Karen Armstrong (vilket Jonas Gardell snott) att YAWEH, bibelns gud, kommer från Cannans Gudar men upptäckten av Davids kungarike förra året gör att hela den tesen föll i bitar.

2. Den är profetiskt sann. Bla Israel får tillbaks sitt land på en enda dag är skrivet i detalj för över 3000år sedan i flera böcker.

3. Den är vetenskapligt korrekt. Många av missuppfattningarna på detta område beror på felaktiga översättningar från hebreiska, armeiska eller grekiska. Bla så hävdade bibeln att det fanns en begynnelse något vetenskapsmännen bara kom på för 50 år sedan.

4. Den ger svar på Moraliska dillemmat vilket varken ateismen eller humanismen kan.

Skulle kunna nämna mycket mer exempel. Men om du vill lära dig så kan jag rekomendera Chuck Misslers videos på youtube.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in