2012-02-15, 21:15
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slav-till-Gud
Jag trodde Jesus fortsatte vara aktiv trots sin egen död, eller hur det nu var?

Ditt svar på frågan "är Bibeln sann" var uttömmande, och belysande. Om jag fick frågan "är Koranen sann?" skulle jag kunna svara "ja" och därmed ha sagt allt som behöver sägas om saken. Min tro är att detta gör religionen betydligt lättare att följa. Vad har alla ni kristna emot Koranen egentligen? Är monoteism otäckt? Eller har ni intalat er själva att Koranen är satanisk? Eller är det ren envishet som får er att nöja er med en gammal maläten och ärrad skrift, full av kluddar och plumpar?
Kom till Koranen, den enda Boken Gud sänt ned och bevarat! Se det som en uppgradering, varken mer eller mindre. Stå inte ivägen för din egen utveckling av rädsla för sanning.

Alla som är intresserade av att söka sanningen måste vara villiga att ifrågasätta alla sina antaganden. Finns det verkligen ingen ibland er kristna som är villig att ifrågasätta sina fördomar och antaganden om Koranen?
På vilket sätt Jesus är aktiv idag är nog snarare en teologisk fråga som jag helst utelämnar om vi för stunden talar från ett vetenskapligt perspektiv.

Om din egen inställning till Koranen finns det naturligtvis motsvarande tro bland kristna på Bibeln, även om alla kristna kanske inte delar den. Om Koranens status argumenterar du här utifrån en islamisk teologisk utgångspunkt, och den erkänner naturligtvis inte kristna, dvs. att Koranen är från Gud. Du kanske menar att det är den enda rimliga slutsatsen om man undersökter texten, men även det kan ju debatteras.
Citera
2012-02-15, 21:22
Medlem
Citat:

Naturligtvis, han är aktiv ännu idag.

Citat:
Ditt svar på frågan "är Bibeln sann" var uttömmande, och belysande. Om jag fick frågan "är Koranen sann?" skulle jag kunna svara "ja" och därmed ha sagt allt som behöver sägas om saken. Min tro är att detta gör religionen betydligt lättare att följa. Vad har alla ni kristna emot Koranen egentligen?

Det vi har emot koranen är att den så uppenbart inte stämmer. Skillnaden i den påstådda tillkomsten mellan Bibeln och koranen är att Bibeln sammanställdes under ca 1000 år. Vi kristna tror att de som skrev ner de bibliska berättelserna var inspirerade av Gud, men vi tror inte att Gud dikterade för dem vad de skulle skriva. Med koranen är det annorlunda, ni muslimer tror att den bokstavligt talat är Guds ord.

Nu förhåller det sig ju så att en hel del i Bibeln och i koranen bevisligen inte stämmer. Moses är den profet som nämns oftast både i Bibeln och i koranen, men vi vet med fullständig säkerhet att åtminstone delar av det som står i båda skrifterna inte stämmer med en historien. Det är inget problem för en kristen eller en jude, de flesta kristna och judar ser Moseböckerna som allegoriska berättelser nedskrivna långt efter Moses död. Men för muslimer är det annorlunda. Eftersom det som sägs om Moses i koranen bevisligen inte stämmer så kan det heller inte stämma att det är Gud som sagt dessa ord.

Den enda möjliga slutsatsen är att Mohammed tog vad han visste om Bibeln och skrev ihop en egen bok som han sedan påstod kom från Gud. Precis samma sak som Joseph Smith gjorde i Amerika med Book of Mormon. Problemet för både Mohammed och Joseph Smith, och vem som helst annan som påstår att budskapet är direkt nedskrivet från Guds mun, är att minsta fel med automatik bevisar att påståendet om att det är Guds ord är en lögn.

Citat:
Alla som är intresserade av att söka sanningen måste vara villiga att ifrågasätta alla sina antaganden.

Det är en sund inställning. Jag ser fram emot dagen då muslimerna börjar vara villiga att ifrågasätta att Mohammed var en profet och att koranen är Guds ord.
Citera
2012-02-15, 21:36
Medlem
slav-till-Guds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Det är en sund inställning. Jag ser fram emot dagen då muslimerna börjar vara villiga att ifrågasätta att Mohammed var en profet och att koranen är Guds ord.
Jag är villig att omvärdera mitt antagande att Koranen är Guds ord om du kan visa mig var osanningarna ligger. Vad är problemet med Moses? Vilka andra fel hittar du i Koranen?
Jag har läst både GT, NT, Koranen och Mormons bok. Emedan släktskapet de första tre emellan är omisskännligt ligger Mormons bok i en klass för sig...
Citera
2012-02-15, 21:47
Medlem
Citat:
Jag är villig att omvärdera mitt antagande att Koranen är Guds ord om du kan visa mig var osanningarna ligger. Vad är problemet med Moses? Vilka andra fel hittar du i Koranen?
Jag har läst både GT, NT, Koranen och Mormons bok. Emedan släktskapet de första tre emellan är omisskännligt ligger Mormons bok i en klass för sig...

Jag har också läst samtliga, och jag skulle säga att Koranen och Mormons bok var påfallande lika i många avseenden, men det är off-topic i en diskussion om Bibelns sanningshalt.

Det är länge sedan jag läste Koranen men där nämns bland annat de plågor Gud ska ha sänt över Egypten, liksom de nämns i Bibeln. Dessa har helt säkert inte inträffat, vilket vi idag vet eftersom vi har tillgång till egyptiska skrifter. Det är antagligen sant att ett folk från Kana'an kommit ner till Nildeltat och där blivit ett rätt stort och mäktigt folk precis som Bibeln säger. Det är också sant att de sedan lämnat Egypten och flyttat till Kana'an. Däremot är det naturligtvis inte sant att Gud gjorde allt dricksvatten till blod. Det hade helt säkert de egyptiska historikerna berättat om i detalj, speciellt som vi har en egyptisk redogörelse för hur israeliterna lämnade Egypten. Föga förvånande nämns inte med ett ord att vatten förvandlats till blod eller att havet delat sig. Det här är inga problem för oss som tror på Bibeln. Vi läser texten allegoriskt. Där finns en viktig sanning (israeliterna hade blivit ett mäktigt folk i Egypten och utvandrade till Israel) men detaljerna om hur det gick till är naturligtvis främst dramaturgiska efterhandskonstruktioner. Det förtar inget av sanningshalten i Bibeln, men skjuter helt ned en skrift vars anhängare påstår att det är Gud som berättat detta.

Samma sak gäller till exempel också den helt uppenbart allegoriska berättelsen om Noak och översvämningen. Och naturligtvis berättelsen om Adan i lustgården.
Citera
2012-02-15, 22:15
Medlem
slav-till-Guds avatar
Det är sorgligt hur lögners gift skapar tvivel kring sanningen.
Koranen nämner inte att Nilen blev blod. Däremot står hur Moses stav blev en orm och hans hand blev vit inför Farao som tecken, och hur havet delade sig för israeliterna och uppslukade alla förföljare. Noahs folk dränktes, men ingenstans står att det var en global översvämmning, eller att Noah hade alla världens djur med sig på arken. En mera rimlig förståelse av Koranen är att arken bar två tamdjur av varje sort - får, getter, kor osv. Dessa berättelser är inte allegoriska, bara förvrängda/överdrivna/missförstådda.
Citera
2012-02-15, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Jag har också läst samtliga, och jag skulle säga att Koranen och Mormons bok var påfallande lika i många avseenden, men det är off-topic i en diskussion om Bibelns sanningshalt.

Det är länge sedan jag läste Koranen men där nämns bland annat de plågor Gud ska ha sänt över Egypten, liksom de nämns i Bibeln. Dessa har helt säkert inte inträffat, vilket vi idag vet eftersom vi har tillgång till egyptiska skrifter. Det är antagligen sant att ett folk från Kana'an kommit ner till Nildeltat och där blivit ett rätt stort och mäktigt folk precis som Bibeln säger. Det är också sant att de sedan lämnat Egypten och flyttat till Kana'an. Däremot är det naturligtvis inte sant att Gud gjorde allt dricksvatten till blod. Det hade helt säkert de egyptiska historikerna berättat om i detalj, speciellt som vi har en egyptisk redogörelse för hur israeliterna lämnade Egypten. Föga förvånande nämns inte med ett ord att vatten förvandlats till blod eller att havet delat sig. Det här är inga problem för oss som tror på Bibeln. Vi läser texten allegoriskt. Där finns en viktig sanning (israeliterna hade blivit ett mäktigt folk i Egypten och utvandrade till Israel) men detaljerna om hur det gick till är naturligtvis främst dramaturgiska efterhandskonstruktioner. Det förtar inget av sanningshalten i Bibeln, men skjuter helt ned en skrift vars anhängare påstår att det är Gud som berättat detta.

Det där stämmer inte det finns ifall ett egypiskt manuskrift som nämner plågor som liknar dom i bibeln.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ipuwer_Papyrus
Citera
2012-02-15, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
Att Adam & Eva inte kunde hålla sig ifrån den förbjudna frukten fast polisen (gud) bara hade två individer att hålla koll på kan jämföras med hur människor idag använder sig av illegala preparat trots att dom inte får.
Vissa historier stämmer överens men den är inte sann för det, högst en metaforisk beskrivning om hur människor fungerar.

Historien om Adam och Eva verkar handla rätt mycket om att människan aldrig blir nöjd hur bra hon än har det.
Citera
2012-02-15, 23:29
Medlem
Citat:
Det är sorgligt hur lögners gift skapar tvivel kring sanningen.
Koranen nämner inte att Nilen blev blod. Däremot står hur Moses stav blev en orm och hans hand blev vit inför Farao som tecken, och hur havet delade sig för israeliterna och uppslukade alla förföljare. Noahs folk dränktes, men ingenstans står att det var en global översvämmning, eller att Noah hade alla världens djur med sig på arken. En mera rimlig förståelse av Koranen är att arken bar två tamdjur av varje sort - får, getter, kor osv. Dessa berättelser är inte allegoriska, bara förvrängda/överdrivna/missförstådda.

Läs på läxan din imbecilla muslim. Du pratar nattmössa, så du menar att det inte står ett ord om i GT att det fanns 2 djur av varje på arken; förutom ikoranen? Det står inte ett ord om en global översvämning i GT heller?
Har du läst GT överhuvudtaget eller är du bara en vilsen muslim bland mängden?
Vad det står i koranen ska du inte ta på allvar, Muhammed var en vilsen pedofil som gick i sina egna syftens begär. Om du vill framstå som seriös, ta upp saker som i sura 33:37;

"[33:37] Minns att du sa till den som var välsignad av GUD, och välsignad av dig, "Behåll din fru och vörda GUD," och du dolde inom dig vad GUD ville förkunna. Följaktligen fruktade du människorna, trots att du bara skulle frukta GUD. När Zeid helt avslutat sin relation med sin fru, lät vi dig gifta dig med henne, för att fastställa exemplet att en man kan gifta sig med sin adopterade sons frånskilda hustru. GUDs befallning ska utföras.

Din s.k profet drog sig inte för någonting!
Vad spelar det för roll, han är ju din s.k profet vare sig du vill eller inte.
Du hade inte möjligheten att välja!
Det hade jag
Om du hade fått göra om det valet i vuxen ålder så hade du ratat den s.k profeten Muhammed.
Du gillar väl inte pedofiler?
Citera
2012-02-16, 00:05
Medlem
anjoh66s avatar
[quote=slav-till-Gud]
Citat:

Som JeanLuc påpekade, Jesus är aktiv än idag ty han är densamme Jesus, igår, idag och i all evighet.

Citat:
Ditt svar på frågan "är Bibeln sann" var uttömmande, och belysande. Om jag fick frågan "är Koranen sann?" skulle jag kunna svara "ja" och därmed ha sagt allt som behöver sägas om saken. Min tro är att detta gör religionen betydligt lättare att följa. Vad har alla ni kristna emot Koranen egentligen? Är monoteism otäckt? Eller har ni intalat er själva att Koranen är satanisk? Eller är det ren envishet som får er att nöja er med en gammal maläten och ärrad skrift, full av kluddar och plumpar?Kom till Koranen, den enda Boken Gud sänt ned och bevarat! Se det som en uppgradering, varken mer eller mindre. Stå inte ivägen för din egen utveckling av rädsla för sanning.

Vi kan inte komma till en bok som uppenbarligen inte är sann, Muhammed hade ingen del i löftet och inte heller någon annan av Ismaels barn för Guds löfte skulle uppfyllas genom Isak, det enda löfte Gud gav om Ismael var att han skulle bli ett stort folk som skulle ligga i strid med alla sina bröder. Denna profetia uppfylls varje dag, bara att ta en titt på mellanöstern.

Därför kunde ingen profet komma från Ismael och det betyder att kristna och judar aldrig kan acceptera Muhammed som profet.

Citat:
Alla som är intresserade av att söka sanningen måste vara villiga att ifrågasätta alla sina antaganden. Finns det verkligen ingen ibland er kristna som är villig att ifrågasätta sina fördomar och antaganden om Koranen?

Jag känner till koranen mycket, mycket väl och har varit djupt inne i den för att söka sanningen, jag har inga som helst fördomar eller antaganden om koranen förutom att jag inte tror att den kommer från Gud.
Citera
2012-02-16, 13:03
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Du kan sälla mig till den grupp som gjort det.

Jag studerade koranen och islam med ett öppet sinne, i ett vagt ögonblick övervägde jag att konvertera till islam men sedan föll pusselbitarna med kristendomen på plats igen.
Citera
2012-02-16, 15:03
Medlem
slav-till-Guds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Jag känner till koranen mycket, mycket väl och har varit djupt inne i den för att söka sanningen, jag har inga som helst fördomar eller antaganden om koranen förutom att jag inte tror att den kommer från Gud.

Denna fördom måste du släppa, annars kommer Gud inte att vägleda dig. Du måste lita på Guds ord och låta Koranen utgöra kriteriet för vad i bibeln som stämmer och vad som är falskt. Gör du det kommer bibelns böckers ursprungliga budskap att klarna för dig. Må Gud vägleda dig närmare sanningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Du kan sälla mig till den grupp som gjort det.

Jag studerade koranen och islam med ett öppet sinne, i ett vagt ögonblick övervägde jag att konvertera till islam men sedan föll pusselbitarna med kristendomen på plats igen.
Jag var kristen, blev ateist som blev förvirrad monoteist, som så småningom "konverterade" till sunni-islam i ett "vagt ögonblick". Sen blev jag den sektlösa Koran-monoteist jag är idag.
Det jag vill säga dig är att det inte behövs något pusslande när religionen är helt igenom sann. Gud säger att hans "sunna" - beteende/sätt inte har förändrats. Koranens rena religion, utan några andra böcker, beskriver en enkel, självklar tro som varit densamma enda sedan Adams tid. Religionen förändrades inte genom Jesus bok eller Muhammeds bok, dessa bara bekräftade vad som stod i Abrahams bok innan det stod i Moses bok och så vidare.
Nästan alla människor har fått helt fel bild av vad som står i Koranen, eftersom majoriteten av bokens mest högljudda självpåstådda anhängare inte alls upprätthåller bokens ord. Ge den en chans till! Innan du närmar dig Koranen igen, be Gud om förlåtelse, hjälp och vägledning så helhjärtat du kan, och ansträng dig att lämna Jesus utanför din bön till Gud, om du kan. Må Gud vägleda dig närmare sanningen.
Citera
2012-02-22, 01:42
Medlem
Puffarns avatar
[quote=anjoh66]
Citat:

Som JeanLuc påpekade, Jesus är aktiv än idag ty han är densamme Jesus, igår, idag och i all evighet.

Vi kan inte komma till en bok som uppenbarligen inte är sann, Muhammed hade ingen del i löftet och inte heller någon annan av Ismaels barn för Guds löfte skulle uppfyllas genom Isak, det enda löfte Gud gav om Ismael var att han skulle bli ett stort folk som skulle ligga i strid med alla sina bröder. Denna profetia uppfylls varje dag, bara att ta en titt på mellanöstern.

Därför kunde ingen profet komma från Ismael och det betyder att kristna och judar aldrig kan acceptera Muhammed som profet.

Då måste jag fråga om du tror att bibeln kommer ifrån gud eller människan? Eller kanske vet?
Då vi använder texter ur gamla testamentet som värda att stödja sig på angående koranen så borde de ju ha ett stort värde för en kristen vilket jag alltid får höra här att de inte har. Här förkastar vi en hel'skrift med stöd av några ord i gamla testamentet trots allt. Slutsatsen är ju då att du tror att gamla testamentet har bärighet för den kristne, eller gäller det bara de delarna du väljer när det passar?
Angående Koranen håller jag med dock, den kommer inte från gud. Jag är nog beredd att inkludera bibeln också dock.
Det till trots så är jag intresserad av dina tankar om bibeln och i vilken grad den kommer från gud vilket koranen inte gör enligt oss båda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in