Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vissa delar av bibeln relaterar till sånt som omfattas av den rationella världsbilden (andra delar gör inte) och där kan "bevis" legitimt inkluderas i en debatt.
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Något jag börjat förstå först senaste tiden.. vilket inte ökar min acceptans för "argumenten" däremot ökar min insikt i legitimitetsivern att kvarhålla bibelunderlaget som nu gällande, det beror helt på sakfrågan som sagt. Vilka relationer det gäller.
1/ Mycket kan man säga om Islampeace (för nya forumdeltagare: En tidigare mycket aktiv och pådyvlande islam-apologet på forumet), men han var åtminstone ettrig nog för att ... på sitt eget flaxande sätt .... att anta utmaningen om islams/koranens validitet.
Det är kanske symptomatisk att kristna 'pådyvlare' på detta forum överlag INTE vill anta en sån utmaning ... eller när dom i sällsynte fall gör det, är det från mycket passiva positioner såsom missions-manuals underlag, "det bara är så" eller mantramässande; (exempel på en sån opponent: "Bogomil är relativist, så han räknas inte" upprepat i inlägg efter inlägg).
*
2/ Det finns ett antal stadiga teistiska forumdeltagare, som .... om dom nu av nån anledning skulle förlora balansen i distinktionen mellan faith och fact .... ändå skulle vara kunniga och dialog-vänliga nog till att kunne ha en meningsfull diskussion med även en så irriterande opponent som jag.
*
3/ Jag är för min del villig till att öppna den kinesiska lådan (~chinese box) .... låda efter låda .... tills dess en gemensam kommunikations-platform kan finnas. Detta verkar antingen vara utanför kristna pådyvlar-apologeters förståelses-område eller utanför deres intresse-område.
*
4/ Tyvärr verkar det finna en inverterad relation mellan pådyvlings-fixering och kompetens/kunskap. En tråd som denna står i riskzonen för att behöva börja från ett sandlåda kunskaps-nivå (jämför med tråden: Bevisa guds existens).
Men även detta kan accepteras, och enkelt lösas genom specifika hänvisninger ... typ google etc. ..... förutsatt apologeten är villig till att förkovra sig.
*
5/ Det största hindret jag kan se för en meningsfull debatt på denna tråd är den pådyvlande kristna apologetens traditionella rötter i skolastikens retoriska demagogi (semantisk akrobatik).
Där den muslimska pådyvlar-apologetens förhållande till intellektuell hederlig är lite si och så (på ett primitivt sätt) är den kristna pådyvlar-apologeten "listig". Tyvärr mycket ofta så "listig" att h*n lurar sig själv också.
Vilket det knappast går att göra något åt.