2021-01-23, 21:06
Medlem
Tänk vad lämpligt om Bibeln varit tydlig. Då hade denna diskussion varit onödig.
Citera
2021-01-23, 21:08
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Texten säger inte "en enda Gud" om Jesus Kristus.
"Ty även om det finns så kallade gudar, i himlen eller på jorden – och det finns ju många gudar och många herrar – så har vi bara en Gud, fadern... och bara en herre, Jesus Kristus" (1 Kor 8:5-6 Bibel2000)
Var i bibeln står detta?
Att Herren är epitet på Gud och Gud på Herren (Matt 12:29):
Jesus svarade: "Det största är detta: Hör Israel! Herren, vår Gud, Herren är en, ..."
Citera
2021-01-23, 21:09
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Tänk vad lämpligt om Bibeln varit tydlig. Då hade denna diskussion varit onödig.
Tänk om du inte hade skyllt din och andras synd på Bibeln. Då hade din kommentar aldrig sett dagens ljus.
Citera
2021-01-23, 21:10
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Texten säger inte "en enda Gud" om Jesus Kristus.
"Ty även om det finns så kallade gudar, i himlen eller på jorden – och det finns ju många gudar och många herrar – så har vi bara en Gud, fadern... och bara en herre, Jesus Kristus" (1 Kor 8:5-6 Bibel2000)
Var i bibeln står detta?
Du verkar inte vara bekant med det bibliska gudsbegreppet.
Enligt Bibeln är Gud allsmäktig, därutöver ingen mer. Och det är han oföränderligt och evigt.
Citera
2021-01-23, 21:12
Medlem
Caloviuss avatar
Du kiss är som en halvblind som klagar över text med skarpa, tydliga bokstäver:
"Hmm ... folk borde lära sig skriva så man ser vad som står, det är jäättesuddigt.".
Citera
2021-01-23, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Tänk om du inte hade skyllt din och andras synd på Bibeln. Då hade din kommentar aldrig sett dagens ljus.
Där fick jag. Bra argument.
Citera
2021-01-23, 21:27
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Där fick jag. Bra argument.
Nej, en analogi. Analogier är inte argument.
Citera
2021-01-23, 21:43
Medlem
Citat:

Det som försvårar i detta fall, är översättningar som istället för Guds namn "JHVH" använder "Herren". Men inte ens det borde förvirra ödmjuka sökare, eftersom "herren" inte är ett namn, utan en titel.

Guds namn "JHVH" har aldrig betytt "herren". Men med tiden blev avfallna Judar (bland annat fariséer) rädda att uttala Guds namn, eftersom dom inte hade ett gott samvete, och varje gång Guds namn stod i dom hebreiska skrifterna, så sade dom istället "adonai" som betyder "herre". Denna rädsla överfördes så småningom till avfallna kristna, till så kallade kristna som t.o.m. dödade andra kristna.

Guds namn JHVH finns tydligt i dom hebreiska skrifterna även i dessa översättningar som döljer namnet, här är två exempel:

"That men may know that thou, whose name alone is Jehovah, art the most high over all the earth." (Psalm 83:18 King James Version)

"Och Gud fortsatte: »Säg israeliterna att Herren(JHVH), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte. " (2 Mose 3:15 Bibel2000)

"Herren" är inte Guds namn. "JHVH" däremot är Guds namn oavsett om man uttalar det "Jahve" eller "Jehova". King James Version hade inte mage att felaktigt översätta med "Herren" i Psalm 83:18, det hade blivit för uppenbart fel, men på andra ställen har dom gjort det, översättningen är inkonsekvent åtminstone i detta fallet, vilket kan vilseleda människor.

Att människor vilseleder andra människor är inte Guds fel. Och dom ödmjuka som söker Gud, dom ska finna Gud även om andra människor försöker vilseleda:

"vad som står i... skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2 Petrus 3:15 Bibel2000)

"onda människor och bedragare ska gå allt längre i sin ondska, de bedrar och är själva bedragna." (2 Tim 3:13 Folkbibeln)

"Saliga är de ödmjuka, för de ska ärva jorden" (Matt 5:5 Folkbibeln)
Citera
2021-01-23, 21:54
Medlem
Citat:
Att Herren är epitet på Gud och Gud på Herren (Matt 12:29):
Jesus svarade: "Det största är detta: Hör Israel! Herren, vår Gud, Herren är en, ..."

I Markus 12:29 så citerar Jesus dom hebreiska skrifterna(GT), och där står det inte "adonai", som betyder "herre" på hebreiska, utan det står JHVH:

"Hör, Israel: Jehova, vår Gud, är en enda Jehova." (5 Mose 6:4 NWT)

JHVH betyder inte "herre", utan betyder: "Jag kommer att visa mig vara", eller om man föredrar det: "Jag är".
Citera
2021-01-23, 22:02
Medlem
Citat:
Du verkar inte vara bekant med det bibliska gudsbegreppet.
Enligt Bibeln är Gud allsmäktig, därutöver ingen mer. Och det är han oföränderligt och evigt.

Även om ägaren till ett företag är mäktigast, så kan han tillfälligt överlämna ansvaret för företaget till sin son, om ägaren t.ex. vill åka på semester.

Om det skulle vara oföränderligt, varför står det att Gud gav makten åt Jesus?

"Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: »Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden." (Matt 28:18 Bibel2000)
Citera
2021-01-23, 22:04
Medlem
Citat:
Det som försvårar i detta fall, är översättningar som istället för Guds namn "JHVH" använder "Herren". Men inte ens det borde förvirra ödmjuka sökare, eftersom "herren" inte är ett namn, utan en titel.

Guds namn "JHVH" har aldrig betytt "herren". Men med tiden blev avfallna Judar (bland annat fariséer) rädda att uttala Guds namn, eftersom dom inte hade ett gott samvete, och varje gång Guds namn stod i dom hebreiska skrifterna, så sade dom istället "adonai" som betyder "herre". Denna rädsla överfördes så småningom till avfallna kristna, till så kallade kristna som t.o.m. dödade andra kristna.

Guds namn JHVH finns tydligt i dom hebreiska skrifterna även i dessa översättningar som döljer namnet, här är två exempel:

"That men may know that thou, whose name alone is Jehovah, art the most high over all the earth." (Psalm 83:18 King James Version)

"Och Gud fortsatte: »Säg israeliterna att Herren(JHVH), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte. " (2 Mose 3:15 Bibel2000)

"Herren" är inte Guds namn. "JHVH" däremot är Guds namn oavsett om man uttalar det "Jahve" eller "Jehova". King James Version hade inte mage att felaktigt översätta med "Herren" i Psalm 83:18, det hade blivit för uppenbart fel, men på andra ställen har dom gjort det, översättningen är inkonsekvent åtminstone i detta fallet, vilket kan vilseleda människor.

Att människor vilseleder andra människor är inte Guds fel. Och dom ödmjuka som söker Gud, dom ska finna Gud även om andra människor försöker vilseleda:

"vad som står i... skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2 Petrus 3:15 Bibel2000)

"onda människor och bedragare ska gå allt längre i sin ondska, de bedrar och är själva bedragna." (2 Tim 3:13 Folkbibeln)

"Saliga är de ödmjuka, för de ska ärva jorden" (Matt 5:5 Folkbibeln)
Jag lutar mer åt ditt håll när det gäller treenighetsläran.
Citera
2021-01-23, 22:05
Medlem
Citat:
Nej, en analogi. Analogier är inte argument.
Såklart de är: ”Analogislut kan användas som argument. De kan vara bra och dåliga. Analogier bevisar ingenting men en stark analogi kan ge ett bra skäl för att tesen är sannolik.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in