2021-01-23, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag lutar mer åt ditt håll när det gäller treenighetsläran.

Ok, ja det är väl mer logiskt att t.ex. Guds son betyder son till Gud?
Citera
2021-01-23, 22:11
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
I Markus 12:29 så citerar Jesus dom hebreiska skrifterna(GT), och där står det inte "adonai", som betyder "herre" på hebreiska, utan det står JHVH:

"Hör, Israel: Jehova, vår Gud, är en enda Jehova." (5 Mose 6:4 NWT)

JHVH betyder inte "herre", utan betyder: "Jag kommer att visa mig vara", eller om man föredrar det: "Jag är".
Det står dig fritt att för dit eget vidkommande annullera Nya testamentets koppling HERREN-Gud-JHWH. Men du ska i så fall betänka att du inte står på de Heliga Skrifternas grund. Anledningen är naturligtvis att du hellre odlar dina antitrinitariska intressen. Vilka intressen gör att Bibeln, när det kommer till kritan, väger lätt, skuffas undan, annulleras. Så är det när Guds ord blir en bricka i en religiös människas spel.
Citera
2021-01-23, 22:16
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Såklart de är: ”Analogislut kan användas som argument. De kan vara bra och dåliga. Analogier bevisar ingenting men en stark analogi kan ge ett bra skäl för att tesen är sannolik.”
Analogier står och faller med sin giltighet-relevans som analogier. Giltigheten-relevansen måste bevisas, d.v.s. att det är fråga om äkta analogier och inte bara tillfälliga paralleller.
Citera
2021-01-23, 22:20
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
I Markus 12:29 så citerar Jesus dom hebreiska skrifterna(GT), och där står det inte "adonai", som betyder "herre" på hebreiska, utan det står JHVH:

"Hör, Israel: Jehova, vår Gud, är en enda Jehova." (5 Mose 6:4 NWT)

JHVH betyder inte "herre", utan betyder: "Jag kommer att visa mig vara", eller om man föredrar det: "Jag är".
JHWH är 3. (inte 1.) person singularis, d.v.s inte "jag ..." utan "han ..."
Verbet är haja(h)/hawa(h) "vara". Verbet står i imperfekt, som inte har bestämd referens till tid.
Så: "Han var-är-kommer att vara"
Citera
2021-01-23, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
JHWH är 3. (inte 1.) person singularis, d.v.s inte "jag ..." utan "han ..."
Verbet är haja(h)/hawa(h) "vara". Verbet står i imperfekt, som inte har bestämd referens till tid.
Så: "Han var-är-kommer att vara"

Oavsett så betyder JHVH inte "Herren".

Tycker du att King James Version översätter rätt eller fel här:

"That men may know that thou, whose name alone is Jehovah, art the most high over all the earth." (Psalm 83:18)
Citera
2021-01-23, 22:36
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Oavsett så betyder JHVH inte "Herren".

Tycker du att King James Version översätter rätt eller fel här:

"That men may know that thou, whose name alone is Jehovah, art the most high over all the earth." (Psalm 83:18)
Det dög för Jesus Kristus själv att återge JHWH som HERREN. Men inte för dig. Konflikten er emellan står i öppen dager.

Människan kan mästra Skriften för att komma undan dess lära om Treenigheten, men hon bör betänka att det hon gör mot Guds ord gör hon mot Gud.
Citera
2021-01-23, 22:44
Medlem
Citat:
Analogier står och faller med sin giltighet-relevans som analogier. Giltigheten-relevansen måste bevisas, d.v.s. att det är fråga om äkta analogier och inte bara tillfälliga paralleller.
Ja, de går att använda som argument.
Citera
2021-01-23, 22:49
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är din åsikt att det är min åsikt för det är inte min åsikt utan vad Bibeln lär.
Den som inte har Sonen har inte heller Fadern.

Som sagt, det är din åsikt att det är vad Bibeln säger.
Jag har en annan åsikt, Jehovas vittnen har en annan åsikt, baháí har en annan åsikt och mormonerna har en annan åsikt. Dessa uppräknade anser INTE att det finns stöd för treenighet i Bibeln.

Du får ha din åsikt, men påstå inte att den åsikten är obestridd. Då gör du bort dig.
Citera
2021-01-23, 22:51
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Som sagt, det är din åsikt att det är vad Bibeln säger.
Som sagt, det är din åsikt att det bara är min åsikt och inte vad Bibeln faktiskt säger.
Citera
2021-01-23, 22:53
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ja, de går att använda som argument.
Tillfälliga paralleller bör inte användas som argument.
Citera
2021-01-23, 22:58
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Kyrkotillhörighet är en bekännelse till ifrågavarande kyrkas lära. En synergistisk redogörelse av omvändelsen är en bekännelse till synergism.

Ja, och du vet bäst, tydligen.
Vad är det som är fel på synergism?
Själv anser jag att individens fria vilja är avgörande, inte någon typ av beslut av DHA, vare sig personen vill eller inte. Den typen av tro är helt absurd och går emot vad Bibeln säger om varför människan skulle ha en fri vilja.

Om du tror på det så förklarar det en hel del av dina korkade förutfattade meningar och konstiga slutledningar och är sannolikt vad som lett till ditt skeppsbrott.
Citera
2021-01-23, 23:07
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, och du vet bäst, tydligen.
Vad är det som är fel på synergism?
Själv anser jag att individens fria vilja är avgörande, inte någon typ av beslut av DHA, vare sig personen vill eller inte. Den typen av tro är helt absurd och går emot vad Bibeln säger om varför människan skulle ha en fri vilja.
Om du tror på det så förklarar det en hel del av dina korkade förutfattade meningar och konstiga slutledningar och är sannolikt vad som lett till ditt skeppsbrott.
En oomvänd människa är andligt död, Ef 2.
Men tack för transparensen: du är alltså synergist, eller kanske rentav pelagian.
När blev du döpt?
Senast redigerad av Calovius 2021-01-23 kl. 23:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in