2013-04-22, 16:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Har Bibeln verkligen "gått från mun till mun" under "många år"? Och om den har gjort det, vad gör det om Gud är allsmäktig och därmed kan bevara sitt ord intakt?

Ser du själv cirkelresonemanget du använder?
Citera
2013-04-22, 16:13
Bannlyst
Den är iaf mer sann än mormons bok om man ska tro på vad Richard Dawkins säger. Ur ett kristet perspektiv är inte ens mormons bok en kristen skrift. De har dessutom en polygamisk gudatro. Där Gud är en av flera miljontals andra gudar.

http://www.youtube.com/watch?v=d95M8jk3mv0
http://www.youtube.com/watch?v=oZgIIeGnEXI
Senast redigerad av PerZerk 2013-04-22 kl. 16:28.
Citera
2013-04-22, 18:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Har Bibeln verkligen "gått från mun till mun" under "många år"?

Jag förmodar frågan är retorisk.

Citat:
Och om den har gjort det, vad gör det om Gud är allsmäktig och därmed kan bevara sitt ord intakt?

Hade det inte varit bättra om 'gud' från början hade hållit sig informerat om människans kunnande och kompetens, så han hade kunne revidera sitt budskap iblant. Istället för att detta budskap numera framstår som otidsenligt och i stark kontrast med den observerbara verklighet.
Citera
2013-04-22, 19:02
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Ser du själv cirkelresonemanget du använder?
Nej.
Citera
2013-04-22, 19:08
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag förmodar frågan är retorisk.
Hade det inte varit bättra om 'gud' från början hade hållit sig informerat om människans kunnande och kompetens, så han hade kunne revidera sitt budskap iblant. Istället för att detta budskap numera framstår som otidsenligt och i stark kontrast med den observerbara verklighet.
1. Frågan är inte retorisk.
2. Gud är evig och oföränderlig. Dessutom är han upphovsmannen till den verklighet vi observerar (förutom eventuella hjärnspöken). Människans "kunnande och kompetens" får ursäkta.
Men du kanske talar om någon "gud" som likt mobiltelefoner ändras från år till år och man kan påverka, som människor genom att "lika" dem på facebook? Typ.
Citera
2013-04-22, 19:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Gud är evig och oföränderlig. Dessutom är han upphovsmannen till den verklighet vi observerar (förutom eventuella hjärnspöken). Människans "kunnande och kompetens" får ursäkta.
Men du kanske talar om någon "gud" som likt mobiltelefoner ändras från år till år och man kan påverka, som människor genom att "lika" dem på facebook? Typ.

Hurvida 'gud' är det du påstår han är låmnar jag för tillfället åt sidan, och koncentrerar mig istället om frågan varför denna 'gud' är så ointresserat av att kommunikera på ett begripligt sätt.

(Iofs kännar jag redan standard-svaret från bibel-apologetikens svars-manual, men jag vill gärne höra det med dina egna ord).
Citera
2013-04-22, 20:07
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Hurvida 'gud' är det du påstår han är låmnar jag för tillfället åt sidan, och koncentrerar mig istället om frågan varför denna 'gud' är så ointresserat av att kommunikera på ett begripligt sätt.
(Iofs kännar jag redan standard-svaret från bibel-apologetikens svars-manual, men jag vill gärne höra det med dina egna ord).
Gud är inte ointresserad av att kommunicera (med c!) på ett begripligt sätt. Han har låtit nedteckna sitt ord i Bibeln. Mycket intresserad. Det är bara det att du - och beklagligt många andra - inte vill ta emot det. Ni är för smarta för honom - i era egna ögon alltså.
Citera
2013-04-22, 20:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud är inte ointresserad av att kommunicera (med c!) på ett begripligt sätt. Han har låtit nedteckna sitt ord i Bibeln. Mycket intresserad.

Men han vet t.ex. inte hur kosmos ser ut och fungerar, enligt hans egen förvirrade berättelse om det.

Citat:
Det är bara det att du - och beklagligt många andra - inte vill ta emot det. Ni är för smarta för honom - i era egna ögon alltså.

Vem är dessa "många andra"? Omfattar det också kristna som tolkar bibeln på ett annat sätt än dig?

Varför har 'gud' skrivit bibeln så endast ÉN av kristendomens 34.000 olika varianter förstår den någotsånär perfekt, och .... om så är fallet .... varför är det din variant av kristendomen som tolkar det otydliga budskapet korrekt.
Citera
2013-04-22, 20:35
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Men han vet t.ex. inte hur kosmos ser ut och fungerar, enligt hans egen förvirrade berättelse om det.
Vem är dessa "många andra"? Omfattar det också kristna som tolkar bibeln på ett annat sätt än dig?
Varför har 'gud' skrivit bibeln så endast ÉN av kristendomens 34.000 olika varianter förstår den någotsånär perfekt, och .... om så är fallet .... varför är det din variant av kristendomen som tolkar det otydliga budskapet korrekt.
1. "Förvirrade" enligt dig i så fall.
2. Vad menar du för "kristna som tolkar bibeln på ett annat sätt än dig"? Jag talade om gudlösa skeptiker-relativister som dyrkar sin egen (begränsade, behöver det sägas?) tankeförmåga.
3. Vilka är kristendomens 34.000 varianter? Varifrån har du fått den siffran och hur argumenterar du för den?
4. Bibeln är klar i sig själv. Den behöver ingen Bogomil som uttolkare. Än mindre en Bogomil som förvränger dess ordalydelser så att de stämmer med hans "korrekta" uppfattning om den.
Citera
2013-04-22, 20:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men han vet t.ex. inte hur kosmos ser ut och fungerar, enligt hans egen förvirrade berättelse om det.Vem är dessa "många andra"? Omfattar det också kristna som tolkar bibeln på ett annat sätt än dig?Varför har 'gud' skrivit bibeln så endast ÉN av kristendomens 34.000 olika varianter förstår den någotsånär perfekt, och .... om så är fallet .... varför är det din variant av kristendomen som tolkar det otydliga budskapet korrekt.

Citat:
1. "Förvirrade" enligt dig i så fall.

Visst, enligt mig och standard-modellen av kosmisk verklighet.

Citat:
2. Vad menar du för "kristna som tolkar bibeln på ett annat sätt än dig"?

Dom ung. 33.999 andra kristna varianter som inte är helt överens med din kristendoms-variants bibel-tolkning.

Citat:
Jag talade om gudlösa skeptiker-relativister som dyrkar sin egen (begränsade, behöver det sägas?) tankeförmåga.

I mitt relaterande till 'guds' oförmåga/motvilja till meningsfull kommunikation är jag självklart inte begränsat till att endast använda exempel som du godkännar.

Citat:
3. Vilka är kristendomens 34.000 varianter? Varifrån har du fått den siffran och hur argumenterar du för den?

Om jag minns rätt kommer den från en sajt som hetar 'religious tolerance'. Det finns andra som anser att siffran är uppe på 50.000, men det är egentligen lite irrelevant för även om det 'endast var 2-3.000 finns problemet om 'guds' dårliga kommunikation kvar.

Citat:
4. Bibeln är klar i sig själv.

Varför finns det då så många varianter av kristendomen.

Citat:
Den behöver ingen Bogomil som uttolkare.

Det kan diskuteras.

Citat:
Än mindre en Bogomil som förvränger dess ordalydelser så att de stämmer med hans "korrekta" uppfattning om den.

Det kan också diskuteras.
Citera
2013-04-22, 20:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Gud är inte ointresserad av att kommunicera (med c!) på ett begripligt sätt. Han har låtit nedteckna sitt ord i Bibeln. Mycket intresserad. Det är bara det att du - och beklagligt många andra - inte vill ta emot det. Ni är för smarta för honom - i era egna ögon alltså.

En samling anekdoter, politiska och vidskepliga dokument som konstant omordnas och översätts och en serie profeter i ett av världens minst läs och skrivkunniga områden? Det låter ju som ett perfekt sätt att kommunicera. Det känns något mer troligt att den tolkningen är en efterkonstruktion, men vad vet jag.
Citera
2013-04-22, 21:34
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
En samling anekdoter, politiska och vidskepliga dokument som konstant omordnas och översätts och en serie profeter i ett av världens minst läs och skrivkunniga områden? Det låter ju som ett perfekt sätt att kommunicera. Det känns något mer troligt att den tolkningen är en efterkonstruktion, men vad vet jag.
Vilken bok är det du recenserar nu? Belägg med citat därur som visar att recensionen handlar om boken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in