Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men han vet t.ex. inte hur kosmos ser ut och fungerar, enligt hans egen förvirrade berättelse om det.Vem är dessa "många andra"? Omfattar det också kristna som tolkar bibeln på ett annat sätt än dig?Varför har 'gud' skrivit bibeln så endast ÉN av kristendomens 34.000 olika varianter förstår den någotsånär perfekt, och .... om så är fallet .... varför är det din variant av kristendomen som tolkar det otydliga budskapet korrekt.
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
1. "Förvirrade" enligt dig i så fall.
Visst, enligt mig och standard-modellen av kosmisk verklighet.
Citat:
2. Vad menar du för "kristna som tolkar bibeln på ett annat sätt än dig"?
Dom ung. 33.999 andra kristna varianter som inte är helt överens med din kristendoms-variants bibel-tolkning.
Citat:
Jag talade om gudlösa skeptiker-relativister som dyrkar sin egen (begränsade, behöver det sägas?) tankeförmåga.
I mitt relaterande till 'guds' oförmåga/motvilja till meningsfull kommunikation är jag självklart inte begränsat till att endast använda exempel som du godkännar.
Citat:
3. Vilka är kristendomens 34.000 varianter? Varifrån har du fått den siffran och hur argumenterar du för den?
Om jag minns rätt kommer den från en sajt som hetar 'religious tolerance'. Det finns andra som anser att siffran är uppe på 50.000, men det är egentligen lite irrelevant för även om det 'endast var 2-3.000 finns problemet om 'guds' dårliga kommunikation kvar.
Citat:
4. Bibeln är klar i sig själv.
Varför finns det då så många varianter av kristendomen.
Citat:
Den behöver ingen Bogomil som uttolkare.
Det kan diskuteras.
Citat:
Än mindre en Bogomil som förvränger dess ordalydelser så att de stämmer med hans "korrekta" uppfattning om den.
Det kan också diskuteras.