Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Var finner du svaren från Skaparen om inte i Hans ord Bibeln
Då kan jag informera dig om at du är grundlurad. Är du ett Jehovas vittne?
Bibelns äkthet vad gäller "sanning" kan enkelt vederläggas.
Man måste ha en ganska stor portion fantasi för att få alla profetior att stämma. Nostradamus profetior har enligt hans mest hängivna anhängare också slagit in VARENDA en. Skriver man bara tillräckligt flummigt och brett [ta en titt i Uppenbarelseboken!], så kan man få det att stämma in på nästan vad som helst!
Huruvida t ex Babylons fall nedtecknades före eller efter händelsen har att göra med om man tror att Bibeln är guds ord eller ej. Många av de saker som beskrivs som "profetior" är helt klart efterhandskonstruktioner.
Att det fanns en man som hette Jesus för ca 2000 år sedan är ju fullt möjligt. Däremot betvivlas starkt att Jesus som beskrivs i bibeln någonsin har funnits. Mer troligt är att han är en person som konstruerats av t.ex. Paulus för att hans liv skulle stämma med de gamla profetiorna, som Paulus var väl förtrogen med. Det är fullt möjligt att det helt enkelt inte är Jesus som ligger bakom alla de uttalanden som han sägs ha gjort enligt bibeln. En bättre kandidat är Paulus, dvs att det är han som ligger bakom mer än man i allmännhet tror. Jag har läst bibeln mycket under mina år då jag tidigare var troende, och min slutsats efter att ha läst böcker som Daniels profetior, Johannes Uppenbarelser mfl, är att tillgången på hallucinatoriska droger måste ha varit stor redan på profeternas tid!
Historiskt sätt får du också problem, om du utgår från bibeln. Du kan ju själv prova genom att ta en vanlig historiebok i ena handen, bibeln i den andra - försök få dem att stämma före år 2400 f.kr.!! (Blir svårt redan 1000 år f.kr).