2013-05-16, 14:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
1. Rent grundläggande: Att då det finns liv i vårt universum så fanns det liv före universum

Förklara den tankekedjan så grundläggande som du kan.

Jag är rädd för svaret
Citera
2013-05-16, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Berättelser och upplevelser är inte bevis, vilket du borde inse om du tänker efter....finns ju trots allt människor ur alla möjliga religioner som påstått sig uppleva saker, så vad är det som säger att just din religions historier är de enda som är sanna?

Jag skulle bli mer imponerad över ETT ENDA VERIFIERAT OCH UPPREPNINGSBART tecken på att gud finns. Vad som helst. Kan du leverera det?

Jag förstår inte hur det kan ha undgått er att "apostlagärningarna" fortfarande pågår för full effekt därute. Där har ni era verifierbara och upprepningsbara tecken, och nej det handlar inte bara om mysiga magkänslor och sånt man kan inbilla sig.

När jag personligen kan leverera sånt som kan tänkas övertyga er så ska jag återkomma, tills vidare får jag hänvisa till andra. Men ni kan ju gå mig till mötes så pass, att ni ändå utforskar saken. Jag tycker det är lite dålig stil att sitta och håna något innan man verkligen gått till botten med det.
Citera
2013-05-16, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
1. Rent grundläggande: Att då det finns liv i vårt universum så fanns det liv före universum

Förklara den tankekedjan så grundläggande som du kan.

Vad sägs om att du redan nu slår hål på den, och besparar mig en massa onödigt skrivandes.
Citera
2013-05-16, 14:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ennui
1. Rent grundläggande: Att då det finns liv i vårt universum så fanns det liv före universum, och med tanke på vilken form detta liv antar så är det logiskt att tänka, att det liv som fanns innan har samma egenskaper i väsentliga hänseenden; självmedvetet, förnuftigt, självförökande och skapande, troligtvis i den ordningen.

Nej, denna version av ID-postulatet är INTE logisk. Logiken SLUTAR att vara ett pålitligt verktyg när vi lämnar den observerbara kosmiska verkligheten.

Citat:
2. Varför ska jag förklara sånt som du lägger i min mun?

Vad har jag lagt i din mun? Det var DU som svarade att ditt grundläggande underlag är 'guds' faktiska 'nånting'. Det kan inte bli mer "det bara är så".
Citera
2013-05-16, 14:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Givetvis har det utförts rigorös empirisk forskning som jämfört samtliga modeller. Med resultatet att kristendomen gav X procent bättre och varmare magkänsla än de andra (oklart om det gjorts fler studier för att låta magen avgöra vilken av de tusentas kristna inriktningarna som är den rätta). Och vilka är vi att säga emot magkänslan?

Du har helt rätt. The NWO bör baseras på magkänsla ...... död över rationalismen.
Citera
2013-05-16, 14:32
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Vad sägs om att du redan nu slår hål på den, och besparar mig en massa onödigt skrivandes.
Nej du lille pojk/tös.
Det är du som bröstar upp dig då får du även visa om du är man/kvinna för dina ord.
Citera
2013-05-16, 14:34
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag förstår inte hur det kan ha undgått er att "apostlagärningarna" fortfarande pågår för full effekt därute. Där har ni era verifierbara och upprepningsbara tecken,

Nämn ett enda.

Citat:
och nej det handlar inte bara om mysiga magkänslor och sånt man kan inbilla sig.

Nämn något verifierbart då.

Citat:
När jag personligen kan leverera sånt som kan tänkas övertyga er så ska jag återkomma, tills vidare får jag hänvisa till andra.

Jag kommer inte direkt hålla andan.

Citat:
Men ni kan ju gå mig till mötes så pass, att ni ändå utforskar saken.

Ska jag utforska mänsklighetens alla påstådda övernaturliga händelser?

Citat:
Jag tycker det är lite dålig stil att sitta och håna något innan man verkligen gått till botten med det.

Det kallas skepticism och är ganska användbart.
Citera
2013-05-16, 14:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och menar du att man inte vet NÅGONTING om man inte vet ALLT?

Bra du upprepar frågan. Jag fick visst trasslat den in i mitt vanliga filosofi-snack när jag ställde den.
Citera
2013-05-16, 14:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag förstår inte hur det kan ha undgått er att "apostlagärningarna" fortfarande pågår för full effekt därute. Där har ni era verifierbara och upprepningsbara tecken, och nej det handlar inte bara om mysiga magkänslor och sånt man kan inbilla sig.

Du menar (anekdotiska) 'mirakler' o.dyl.

Är dessa falsifierade och upprepningsbara?
Citera
2013-05-16, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nej, denna version av ID-postulatet är INTE logisk. Logiken SLUTAR att vara ett pålitligt verktyg när vi lämnar den observerbara kosmiska verkligheten.

Vad har jag lagt i din mun? Det var DU som svarade att ditt grundläggande underlag är 'guds' faktiska 'nånting'. Det kan inte bli mer "det bara är så".

Jag antar att du inte heller anser gravitation vara logisk, för M-teorin lämnar garanterat den "observerbara kosmiska verkligheten".

Det är detta jag menar, om det inte syns så finns det inte, det är eran devis, men vetenskapen har börjat acceptera att så inte är fallet. Det finns krafter burna av sånt som vi inte kan observera, det försvinner utanför vår och våra instruments uppfattningsförmåga. Vi ser ett ytterst litet spektrum av verkligheten, ett något större kan vi känna av, ytterligare en del kan vi gissa oss till, men sen försvinner resten över horisonten.

Med tanke på detta så är det inte ologiskt på något sätt att acceptera sannolikheten att det finns en andlig värld när människor vittnat om det i alla tider, även i vår "vetenskapligt" burna tidsålder. Det är ni som är inskränkta som vägrar att ens tro det, och inte ens vill gå så långt att ni söker upp folk som menar att dom sysslar med sagd andlighet och då med påtagliga resultat, som ni kan utmäta med era små sinnen och bilda uppfattningar kring.

Är det jag som är inskränkt, ologisk och lättlurad? Ni är endast en del utav en "masstrend" som bara pågått under en kort period utav mänsklighetens existens, och allt ni tror ni vet har gjort er högmodiga. Men även den vetenskapliga människan kommer att få mogna till sig.
Citera
2013-05-16, 14:47
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag antar att du inte heller anser gravitation vara logisk, för M-teorin lämnar garanterat den "observerbara kosmiska verkligheten".

Det är detta jag menar, om det inte syns så finns det inte, det är eran devis, men vetenskapen har börjat acceptera att så inte är fallet. Det finns krafter burna av sånt som vi inte kan observera, det försvinner utanför vår och våra instruments uppfattningsförmåga. Vi ser ett ytterst litet spektrum av verkligheten, ett något större kan vi känna av, ytterligare en del kan vi gissa oss till, men sen försvinner resten över horisonten.

Med tanke på detta så är det inte ologiskt på något sätt att acceptera sannolikheten att det finns en andlig värld när människor vittnat om det i alla tider, även i vår "vetenskapligt" burna tidsålder. Det är ni som är inskränkta som vägrar att ens tro det, och inte ens vill gå så långt att ni söker upp folk som menar att dom sysslar med sagd andlighet och då med påtagliga resultat, som ni kan utmäta med era små sinnen och bilda uppfattningar kring.

Är det jag som är inskränkt, ologisk och lättlurad? Ni är endast en del utav en "masstrend" som bara pågått under en kort period utav mänsklighetens existens, och allt ni tror ni vet har gjort er högmodiga. Men även den vetenskapliga människan kommer att få mogna till sig.
Citat:
Det finns krafter burna av sånt som vi inte kan observera
Exempel och varför kan vi inte observera detta?
Citat:
Är det jag som är inskränkt, ologisk och lättlurad?

Ja
Citat:
och allt ni tror ni vet har gjort er högmodiga

Säger en person som tror på något som ger "jack shit" i frågan om stöd för sina påståenden...
Senast redigerad av MeanME 2013-05-16 kl. 15:01.
Citera
2013-05-16, 14:50
Medlem
[quote=Fiffiniffi]
Ska jag utforska mänsklighetens alla påstådda övernaturliga händelser?
QUOTE]

Du kan ju börja med kristenheten, och plocka någon som verkar legit.

Anita Barker Andersen har skrivit många självbiografiska böcker som innehåller buntvis med återgivningar av både helande och profetisk insyn. Kanske kan hon öppna ditt sinne, om inte så kanske hon kan hänvisa till någon med bredare andligt sortiment.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in