2021-12-26, 00:13
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Hur kan det främst vara synd mot något som inte ens kan visas existera?
Det är du som inte kan visas existera utan att Gud 1) existerar 2) ligger bakom att du existerar.
Citera
2021-12-26, 00:21
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det är visst den typen av saker du förutsätter om Gud, och jag vill inte diskutera ett sådant infantilt, förgrovat och faraoniskt gudsbegrepp.
Ett bibliskt gudsbegrepp ger tågordningen, men därmed inte sagt att Bibeln inte dessutom innehåller texter som tillämpar tågordningen.
Du spelar ut Gud å ena sidan och den drabbade å andra sidan, och utesluter därmed tanken att synd (t.ex. misshandel) inte vore ett brott mot Guds lag och som om denna kränkning av Guds majestät vore en bagatell. Det är ditt gudshat som spökar igen så att du inte klarar av att tänka klart ens för en stund. Analogin Konstnär-tavla Gud-människan verkar du inte fatta alls.
Försök nu äntligen att tänka dig fram till vilka implikationer det ger att Gud är Skaparen och Upprätthållaren av skapelsen. Men du vill inte.

Jaså?
Du nämner en ordning och när det ifrågasätts så kan du inte presentera var det står om denna ordning.
När du då inte kan svara så försöker du göra en pudel om att du inte längre vill diskutera.
Citera
2021-12-26, 00:29
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jaså?
Du nämner en ordning och när det ifrågasätts så kan du inte presentera var det står om denna ordning.
När du då inte kan svara så försöker du göra en pudel om att du inte längre vill diskutera.
Det är sådant man lär sig i söndagsskolan.
Du har passerat den åldern.
Men du kan träna ändå genom att skriva följande ord hundra gånger på ett papper:
"Gud står över Smeso".
Citera
2021-12-26, 00:39
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Det är du som inte kan visas existera utan att Gud 1) existerar 2) ligger bakom att du existerar.

Haha - vill du ha ett foto på ett ID-kort eller? Det kommer du dock inte att få.

Du förstår väl att de som skriver här är människor och att gud inte skriver här.

Att min existens skulle vara beroende av ett fenomen som inte kan bevisas tror jag att du svårligen kan bevisa

Tyvärr skriver du bara amsagor, men det måste du inte göra i framtiden
Citera
2021-12-26, 03:57
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är sådant man lär sig i söndagsskolan.
Du har passerat den åldern.
Men du kan träna ändå genom att skriva följande ord hundra gånger på ett papper:
"Gud står över Smeso".

Om det är sådant man lär sig i söndagsskolan så borde det ju vara hur enkelt som helst för dig att visa var det står.

Men trots att du alltså säger dig hänvisa till Bibeln så kan du inte visa någonstans där det faktiskt står något om det?

Noterat.
Citera
2021-12-26, 09:12
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Haha - vill du ha ett foto på ett ID-kort eller? Det kommer du dock inte att få.
...
Du förstår inte, misstänker jag.
Inget ID, inte ens om du kom och hälsade på idag, skulle bevisa din existens utan Guds existens. Sådant skulle bara bevisa din existens rätt och slätt. Här var det fråga om att bevisa din existens utan Guds existens. Enklare uttryckt: att du existerar utan att Gud existerar.
Citera
2021-12-26, 09:20
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Om det är sådant man lär sig i söndagsskolan så borde det ju vara hur enkelt som helst för dig att visa var det står.
Men trots att du alltså säger dig hänvisa till Bibeln så kan du inte visa någonstans där det faktiskt står något om det?
Noterat.
Det är också ett vanligt knep att försöka lura en att göra en sak genom att säga "haha, du kan inte göra sak!". Också det är infantilt.
Har du skrivit de orden på papper 100 ggr? Det kunde hjälpa dig, för du lågpresterar verkligen. Jag kommer inte på ett inlägg från dig på sistone där du skulle ha visat att du fattat något elementärt om Bibelns Gud. Du klarar inte av så simpla saker som att se implikationer av Gud (förutom tennsoldaten som du själv infantiliserat dig med).
Skriv "Gud, Skaparen och Uppehållaren, står högre än jag" 200 gånger.
Tror du inte själv att det kunde hjälpa dig att tänka större och bättre tankar än förut?
Citera
2021-12-26, 09:28
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...
Ja, jag har berättat om att jag har varit scientolog (för 25 år sedan, vad det nu har med frågan att göra). Men det är i stort sett allt som du har rätt om, resten är dina fantasier, så visst handlade det om att göra en höna av en fjäder, alltså rena fantasier som dessutom inte har med ämnet att göra.
Att jag över huvud taget skrev om hur jag uppfostrat mina barn berodde på att jag skrev om att jag anser att Bibelns sätt att uppfostra med ris är fel och gav då ett exempel på att det går utmärkt att uppfostra med kramar i stället för med ris. Du verkar däremot inte ha förstått det heller. Alltså att det var därför som jag över huvud taget nämnde min uppfostran av mina barn eftersom det som du skrev som svar på det inte hade något alls med vare sig min metod eller Bibelns metod att göra.
Mja, det är mer än så man kan läsa sig till här.
Ang. vad du skriver om barnuppfostran röjde du dig återigen som en självberömmande Bible Basher genom att ge dig betyget "utmärkt" i barnuppfostran, medan Bibeln fick betyget "fel". Dessutom, då du är en fuskare, angav du också Bibeln uppfostran som enbart ris. Det är förstås en lögn som du inte hämtat från Bibeln utan från lögnens furste som du tillhör.
Citera
2021-12-26, 11:28
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Du förstår inte, misstänker jag.
Inget ID, inte ens om du kom och hälsade på idag, skulle bevisa din existens utan Guds existens. Sådant skulle bara bevisa din existens rätt och slätt. Här var det fråga om att bevisa din existens utan Guds existens. Enklare uttryckt: att du existerar utan att Gud existerar.

Du måste vara snart sagt efterbliven om du tror att någons existen är beroende av en sak vi inte ens kan bevisa.

Det är sant att man inte kan bevisa guds ickeexistens, men så är det med många andra saker också. Det betyder inte att en sådan sak därför måste existera.

Är du medveten om att det finns åtminstone tusentals religioner och miljarder gudar och makter? Som alla icke kan visas inte existera.

Med gudamakter gäller förstås det omvända förhållandet, att man först måste visa att de finns. Om du gör det för oss med din favoritfigur, så kan vi gå vidare.
Citera
2021-12-26, 14:17
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du måste vara snart sagt efterbliven om du tror att någons existen är beroende av en sak vi inte ens kan bevisa.
Det är sant att man inte kan bevisa guds ickeexistens, men så är det med många andra saker också. Det betyder inte att en sådan sak därför måste existera.
Är du medveten om att det finns åtminstone tusentals religioner och miljarder gudar och makter? Som alla icke kan visas inte existera.
Med gudamakter gäller förstås det omvända förhållandet, att man först måste visa att de finns. Om du gör det för oss med din favoritfigur, så kan vi gå vidare.
Som sagt, du kan inte bevisa att din existens är oavhängig av Guds existens. Du verkar också fatta det. Starkt jobbat!

Med Gud menar jag Skaparen & Uppehållaren. Alltid bra när någon fattar något avgörande - låt vara elementärt.

Men vad du inte verkar fatta är att gudomen/transcendensen existerar.
Välkommen att med ditt strå till stacken öka supermajoriteten som har fattat.

Så kan vi sedan gå vidare med vem denna gudom/transcendens är.
Ge inte upp!
Alla kan bli bättre!
Citera
2021-12-26, 16:53
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är också ett vanligt knep att försöka lura en att göra en sak genom att säga "haha, du kan inte göra sak!". Också det är infantilt.
Har du skrivit de orden på papper 100 ggr? Det kunde hjälpa dig, för du lågpresterar verkligen. Jag kommer inte på ett inlägg från dig på sistone där du skulle ha visat att du fattat något elementärt om Bibelns Gud. Du klarar inte av så simpla saker som att se implikationer av Gud (förutom tennsoldaten som du själv infantiliserat dig med).
Skriv "Gud, Skaparen och Uppehållaren, står högre än jag" 200 gånger.
Tror du inte själv att det kunde hjälpa dig att tänka större och bättre tankar än förut?

Du kan alltså fortfarande inte visa var i Bibeln som det står vad du påstår, trots att det enligt dig är på söndagsskolenivå och alltså inte borde vara svårt för dig.
Det är vad jag ser.

Kliar det inte lite att visa att jag har fel?
Citera
2021-12-26, 16:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Mja, det är mer än så man kan läsa sig till här.
Ang. vad du skriver om barnuppfostran röjde du dig återigen som en självberömmande Bible Basher genom att ge dig betyget "utmärkt" i barnuppfostran, medan Bibeln fick betyget "fel". Dessutom, då du är en fuskare, angav du också Bibeln uppfostran som enbart ris. Det är förstås en lögn som du inte hämtat från Bibeln utan från lögnens furste som du tillhör.

Jösses, alltså. Hoppas att du inte läser Bibeln lika illa som du läser vanlig skriven text här på forumet.

Jag skrev inget om vare sig att jag berömde mig själv eller att Bibeln påstår att man ska uppfostra enbart med ris. Det är dina fantasier, men kanske behöver man fantisera fritt om det man läser för att över huvud taget kunna tro på Bibeln. Är det så det är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in