2012-08-09, 20:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av crawltochina
Jag har varken lust eller finner någon mening med att bli indragen i någon diskussion om kreationismens vara eller icke vara.

Jag konstaterar bara att det finns vetenskapsmän som hävdar motsatsen.

Och jag konstaterade att inget du har kommit med, ruckar på faktumet att evolutionsteorin står bergsäkert.
Citera
2012-08-09, 21:12
Medlem
slaeshs avatar
Det beror på vad man menar med "sann", men självklart är den sann!
Citera
2012-08-09, 21:14
Medlem
udons avatar
Citat:
Jag har varken lust eller finner någon mening med att bli indragen i någon diskussion om kreationismens vara eller icke vara.

Presentera en lista på dessa vetenskapsmän/kvinnor
Citera
2012-08-09, 21:17
Medlem
Klart att den är sann! Det här kommer alltså hända när jorden går under: http://atheistmovies.blogspot.se/2009/12/american-dad-rapture-for-kids.html

Hur kan man ens ifrågasätta något som är så troligt?
Citera
2012-08-09, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Och jag konstaterade att inget du har kommit med, ruckar på faktumet att evolutionsteorin står bergsäkert.

Att du skriver att det är sant på flashback gör det möjligtvis sant i din värld men tyvärr inte i den riktiga.

Men som sagt jag säger inte att den INTE är sann.

Självklart tror jag på evolution, men det är ett stort begrepp.

Det finns tex. den typ av evolution som vi kan bevittna och snabbt konstatera fungerar, dvs. korsa en schäfer med en collie och du får fram en ny ras. Den typen av evolution existerar obevisligen och den kan ju ge upphov till mängder av artrikedom.

Att sedan hävda att evolution kan skapa vad som hellst är att ta ett längre steg.

Men visst, tror man att Gud har skapat världen och i så fall ligger bakom så har jag inga problem att köpa det. Då finns det ju logik och styrning bakom.
Citera
2012-08-09, 21:49
Avslutad
Citat:
Att du skriver att det är sant på flashback gör det möjligtvis sant i din värld men tyvärr inte i den riktiga.

Jag hävdar att den är sann på flashback, för att det är en vetenskaplig teori i verkligheten. Om du inte betvivlar detta, sluta då tjaffsa för då är vi fullkomligt eniga.

Om du däremot betvivlar att evolutionsteorin är en vetenskaplig teori, dvs "en teori är tvärtom den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen." så hävdar jag att du fått saker och ting om bakfoten som vi kan diskutera vidare.

Citat:
Att sedan hävda att evolution kan skapa vad som hellst är att ta ett längre steg.
Det är ingen som hävdar att evolutionen kan skapa "vad som helst". Eller...?

Citat:
Men visst, tror man att Gud har skapat världen och i så fall ligger bakom så har jag inga problem att köpa det. Då finns det ju logik och styrning bakom.
Problemet är bara att förklara denna gud med logik, men lyckas man med det så kan ju denne gud sedan trolla fram vad som helst.
Frågan är bara varför han skulle fejkat fram så otroligt många överväldigande bevis som skulle stödja en evolutionsteorin...
Citera
2012-08-09, 22:07
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:

Nej det där med att saker blir sanna bara för att de står skrivna brukar vara en religiös specialitet.

Citat:

Det vetenskapliga samfundet andas en lättnadens suck.

Citat:
Självklart tror jag på evolution, men det är ett stort begrepp.

Det finns tex. den typ av evolution som vi kan bevittna och snabbt konstatera fungerar, dvs. korsa en schäfer med en collie och du får fram en ny ras. Den typen av evolution existerar obevisligen och den kan ju ge upphov till mängder av artrikedom.

Ett steg ingen tagit hittills.

Citat:

Inga problem att köpa det bara för att det är omöjligt enligt allt vi observerat, alltså?
Citera
2012-08-10, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Jag hävdar att den är sann på flashback, för att det är en vetenskaplig teori i verkligheten. Om du inte betvivlar detta, sluta då tjaffsa för då är vi fullkomligt eniga.

Om du däremot betvivlar att evolutionsteorin är en vetenskaplig teori, dvs "en teori är tvärtom den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen." så hävdar jag att du fått saker och ting om bakfoten som vi kan diskutera vidare.

Det är ingen som hävdar att evolutionen kan skapa "vad som helst". Eller...?

Problemet är bara att förklara denna gud med logik, men lyckas man med det så kan ju denne gud sedan trolla fram vad som helst.
Frågan är bara varför han skulle fejkat fram så otroligt många överväldigande bevis som skulle stödja en evolutionsteorin...

För enkelhets skull kan vi lämna kreationismen då det säkert finns personer du bättre kan diskutera den med. Jag bryr mig kort och gott inte om hur gammal jorden är det känns helt irrelevant för mig.

Naturlagar, medvetande. Är det saker du anser att en blind och intelligenslös evolution kan "skapa" ?
Citera
2012-08-10, 11:37
Avslutad
Citat:
Naturlagar, medvetande. Är det saker du anser att en blind och intelligenslös evolution kan "skapa" ?

Du har uppenbarligen inte ens grundförståelse för evolution, så jag orkar inte svara denna ganska dumma fråga.
Citera
2012-08-10, 12:23
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:

Absolut. Enligt den berömda listan från Discovery institute är de runt 300, och biologer (du vet, de som bäst förstår evolutionsteorin) är ruuuuskigt underrepresenterade.

Som illustration för vilken löjligt liten andel av den vetenskapliga världen detta utgör startades en gång en "motlista", kallad project Steve, där forskare som tycker att evolutionsteorin bäst förklarar jordens biodiversitet fick skriva in sitt namn. Kruxet var att bara forskare som heter Steve, Steven, Stephen osv fick skriva under. Trots detta dröjde det inte mer än en månad innan listan var större än Discovery institutes, OCH innehöll bra mycket mer framstående forskarnamn än den kreationistiska någonsin kommer göra.

Ser man det kvalitativt, och för den delen kvantitativt, är alltså ditt konstaterande inte värt ettorna och nollorna det är kodat i.
Citera
2012-08-10, 14:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Absolut. Enligt den berömda listan från Discovery institute är de runt 300, och biologer (du vet, de som bäst förstår evolutionsteorin) är ruuuuskigt underrepresenterade.

Som illustration för vilken löjligt liten andel av den vetenskapliga världen detta utgör startades en gång en "motlista", kallad project Steve, där forskare som tycker att evolutionsteorin bäst förklarar jordens biodiversitet fick skriva in sitt namn. Kruxet var att bara forskare som heter Steve, Steven, Stephen osv fick skriva under. Trots detta dröjde det inte mer än en månad innan listan var större än Discovery institutes, OCH innehöll bra mycket mer framstående forskarnamn än den kreationistiska någonsin kommer göra.

Ser man det kvalitativt, och för den delen kvantitativt, är alltså ditt konstaterande inte värt ettorna och nollorna det är kodat i.

As of 6 April 2012, Project Steve got a signature from its 1200th Steve
http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Steve

Kul grej
Citera
2012-08-10, 14:30
Medlem
raptor123s avatar
När det kommer till bibeltroende människor, är det bara att fråga dom vad dom tycker om slaveri.

Säger dom att slaveri är dåligt, då faller allt. För gud säger att att det är lungt att äga slavar, hur du ska slå dom och hur slavar går vidare i generationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in