2016-03-01, 13:31
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
NE tror jag inte har kallat månen för en ljuskälla, men jag kanske har fel.
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du har fel, jag citerade detta förut:

"halofenomen (av halo), optiskt fenomen i atmosfären vilket kan observeras som färgade eller vita ringar, bågar, ytor och ljusfläckar på himlen i vissa vädersituationer. Ljuskälla är solen eller månen."
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/halofenomen

"belysning, i allmän bemärkelse ljusförhållanden skapade av andra ljuskällor än dagsljuset"
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/belysning
Citat:
Där ser man att man även i NE slarvar med språket. Jag ska genast gå och bränna mina lädernband

Du får nog bränna dina läderband, för jag tog kontakt med NE, och dom är inte slarviga utan anser på fullt allvar att månen är en ljuskälla, och dessutom att månen "utsänder ljus":

Citat:
Hej "ttsp",

En ljuskälla är ett föremål som avger ljus på den plats man befinner sig, oavsett om det är starkt nog för att ge användbar ljusnivå för någon slags användning (tex läsbelysning) eller bara en synlig ljuspunkt (indikatorlampa, stjärna).

Ljuset kan alstras antingen direkt (från tex en lampa) eller indirekt (via reflektor), men vanligen menar man kanske direkta ljuskällor (ett gränsfall är en armatur som sprider ljus via speglar). Så månen, solen och glödande lava är alla exempel på ljuskällor.

Begreppet ljuskälla har inget med ljusets alstringsprocess att göra. I ett mörkt rum kan den enda ljuskällan utgöras av en glipa i en dörr - detta ljus kan vara diffust solljus spritt i atmosfären, direkt strålningsenergi med ursprung i solens fusion, lampljus från en glödtråd, ett värmeljus som har reflekterats av spegel eller ett rum som lyses upp svagt av en rödhet spisplatta. Att ett objekt är en ljuskälla betyder enbart att det utsänder ljus på något sätt.

Du kan citera mig, redaktör på NE.

Vänliga hälsningar,

Johan
Citera
2016-03-01, 14:31
Medlem
S.Gangbangsdottirs avatar
Citat:
Du får nog bränna dina läderband, för jag tog kontakt med NE, och dom är inte slarviga utan anser på fullt allvar att månen är en ljuskälla, och dessutom att månen "utsänder ljus":

Nej det gör dom inte, du bara ljuger bara.
Citera
2016-03-02, 10:45
Medlem
Citat:
För att svara på sakfrågan (som du kunde ha ställt utan nedvärderingen):

Nej självklart kan man inte bevisa var jorden befann sig när solen skapades.

Man kan anta genom att se hur solsystem i allmänhet bildas, men ingen kan veta om jorden t.ex. befann sig utanför solsystemet innan solen kom till och fångades upp, liknande det man tror om varifrån månen kom (Kom nu inte och påstå att jag menar att det var så det gick till, som ni brukar, det var bara ett exempel).

Det fanns ingen filmkamera som filmade händelsen, det finns inga bevis, bara antaganden baserade på det vi kan se just nu.

Nej men titta....för några år sedan trodde du ju på bibeln.......och att jorden fanns före solens tillkomst. Inte illa.
Vadan denna ändring? Är det möjligen Brooklyn som kommit med nya direktiv?
Citera
2016-03-02, 10:53
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Jag kan meddela att redaktören nu på morgonen har tagit tillbaka sitt uttalande i ett svar till mig när jag skrev till honom om vad du citerat här, med de referenser som jag angivit tidigare här i tråden.

Det är, som sagt, lätt hänt att förhasta sig och inte tänka efter innan man skriver någonting.

Problemet är att det egentligen inte finns någon adekvat term för reflekterat ljus, vilket gjort att man infört terminologin ”primär ljuskälla” (ljusalstrande) och ”sekundär ljuskälla” (reflekterande), men det har tyvärr i sin tur lett till andra problem t.ex. inom fotografering då man använder sig av flera faktiska ljuskällor, med en primär lampa på objektet och sekundära lampor för att ta bort skuggor.

Vad man behöver göra om man ska vara noggrann och exakt är att omformulera så att man i stället för att t.ex. skriva "det var svårt att se med enbart dörröppningen som ljuskälla" så kan man skriva "det var svårt att se med enbart ljuset från dörröppningen". När det gäller en armatur som sprider ljus via speglar så är det själva lampan som är ljuskällan och speglarna är ljusspridare eller ljusriktare eftersom deras funktion inte är att vara källa till ljus, utan att sprida eller rikta det ljus som skapats (och de är inte själva källan till de ljus de sprider).

Det är lätt hänt att tänka "ljuskälla som ljuskälla" och tycka att även en dörröppning är en ljuskälla om ljuset kommer därifrån eftersom det är det man ser, men om man inte skiljer på en ljuskälla och de olika vägar som ljuset tar innan det kommer till ögat så kan alla föremål ses som ljuskällor och ordet blir helt meningslöst i och med att allt man kan se blir ljuskällor och man ser inget annat än ljuskällor.
Alternativa lösningar till att slarvigt skriva ljuskälla om reflekterande föremål är alltså att helt enkelt skriva om det till "ljuset från [föremål]" eller att kalla föremålet för "ljusspridare" om man nödvändigtvis måste använda ett substantiv.
När det gäller annat än föremål, t.ex. dörröppningar eller hål, fungerar samma lösning att skriva om med "ljuset från [dörröppningen/hålet]" men i stället för att sprida ljuset så släpper ju en öppning in ljus, så "ljusöppning", "ljusinsläpp", "ljusintag" eller "ljusinträngning" skulle fungera, beroende på om det inkommande ljuset är önskat eller oönskat.
Citera
2016-03-02, 11:00
Medlem
Citat:
Jag kan meddela att redaktören nu på morgonen har tagit tillbaka sitt uttalande i ett svar till mig när jag skrev till honom om vad du citerat här, med de referenser som jag angivit tidigare här i tråden.

Kan du skicka PM till mig på hans svar, där han tar tillbaka det han skrev till mig?

Ge mig hans namn, efternamn och e-posten, kort sagt kopiera hans e-post svar.
Citera
2016-03-02, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Precis, dock så levde ju människor på bibelns tid förbannat länge se bara på Mose som blev vad? Typ 200 år gammal? Så visst kan det ha varit ögonvittnesskildringar, frågan då är ju bara varför man skrev ned dem så långt efteråt.

En kul grej är just avslutningen av Mosebäckerna:

5 Mos 34:

10. Aldrig mer har det i Israel framträtt en sådan profet som Mose, som Herren mötte ansikte mot ansikte: 11minns alla de tecken och under som Herren sände honom att göra i Egypten, med farao och hela hans hov och hela hans land, 12och alla de skräckinjagande stordåd som Mose utförde med sin starka hand i hela Israels åsyn.

Det är tydligt att detta är skrivet långt efter Mose död........men likväl finns det bibelbonkare so tror att det är Mose som skrivit Moseböckerna.
Citera
2016-03-02, 11:22
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Kan du skicka PM till mig på hans svar, där han tar tillbaka det han skrev till mig?

Ge mig hans namn, efternamn och e-posten, kort sagt kopiera hans e-post svar.

Varför det? Du hade ju redan nämnt honom vid namn och han skrev inte uttryckligen att jag fick citera honom så jag anser inte att jag hur som helst ska sprida hans beklagande svar till mig.
(Han beklagade vad du citerat, inte vad jag skrivit till honom.)
Men du hade ju redan skrivit till honom, så ta du upp det med honom själv om du har några ytterligare synpunkter på vad som skulle vara fel i det jag skrev ovan.
Senast redigerad av Smeso 2016-03-02 kl. 11:24. Anledning: Klargörande parentes tillagd
Citera
2016-03-02, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
(Job 26:10)
Han har tecknat en cirkel över vattnens yta där ljuset slutar i mörker.
(2 Korinthierna 4:6)
Ty det är Gud som har sagt: ”Låt ljuset lysa fram ur mörkret”, och han har lyst på våra hjärtan för att upplysa dem med den härliga kunskapen om Gud genom Kristi ansikte.

(Ordspråksboken 8:27)
När han beredde himlen var jag där; när han fastställde en cirkel över djupets yta,
(Jesaja 40:22)
Det är Han som bor över jordens rund – dess invånare är som gräshoppor – Han som spänner ut himlen som ett tunt flor, som breder ut den som ett tält att bo i,
(Jeremia 5:22)
’Fruktar ni inte ens mig’, lyder Jehovas uttalande, ’eller vrider ni er inte i smärtor på grund av mig, som har satt sanden som gräns för havet, en förordning som består till oöverskådlig tid och som det inte kan överskrida? Fastän dess vågor kastar sig hit och dit, kan de ändå inte få övertaget; och fastän de brusar vilt, kan de ändå inte överskrida den.

Det sägs också i Bibeln om Gud: ”Han har tecknat en cirkel över vattnens yta.” (Job 26:10) Vattnen hålls på plats genom hans förordning.
De stiger inte så att de översvämmar torra land, och inte heller försvinner de ut i rymden. (Job 38:8–11)
Ur Jehovas synvinkel ser jordklotet med dess vattenmassor ut att vara cirkelrunt i likhet med hur månen avtecknar sig för oss

Nix..allt det du skriver talar för att bibelns författare såg jorden som en cirkelrund skiva. Läs riktigt noga.
Dessutom hade de inte riktigt koll på gravitationen....men det kan vi ju förlåta dem.
Citera
2016-03-02, 11:51
Medlem
Citat:
Varför det? Du hade ju redan nämnt honom vid namn och han skrev inte uttryckligen att jag fick citera honom så jag anser inte att jag hur som helst ska sprida hans beklagande svar till mig.
Men du hade ju redan skrivit till honom, så ta du upp det med honom själv om du har några ytterligare synpunkter på vad som skulle vara fel i det jag skrev ovan.

Du kunde ha frågat honom om lov, så hade det här varit enklare.

Jag har redan frågat honom, men jag sade att jag ville bara ha hans svar för att det inte skulle bli något problem, men kan han få tillåtelse att skicka dina e-post till mig, så att man får ett sammanhang i vad ni har skrivit?

Eller om du skickar dina egna e-post till mig på PM, och han skickar sina till mig direkt?

Jag är däremot självklart inte intresserad av din e-postadress, vilket jag också sade till honom.

Nu "citerar" du honom ändå genom att säga: "Han beklagade vad du citerat, inte vad jag skrivit till honom".

Det här måste jag få kunna besvara fastän du bröt mot din egen regel om att inte "citera" honom utan lov, vad menar du/han med detta?

Jag citerade exakt vad han hade skrivit i e-post till mig, det var visserligen två olika e-poster, men han sade inte uttryckligen om att jag bara fick citera honom i den senaste e-posten, om det var det han menade att han beklagade sig för. Då är det bara att ta hänsyn till den senaste, vilket ändå uttrycker det som jag hela tiden har hävdat.

Om han nu tar tillbaka och beklagar allting , så vill jag höra det från honom själv.
Citera
2016-03-02, 12:15
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:

Tog han tillbaka sitt uttalande, eller beklagade han vad jag citerat?
Citera
2016-03-02, 12:50
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Tog han tillbaka sitt uttalande, eller beklagade han vad jag citerat?

Okej, då, han svarade att du tydligen hade citerat mer än han avsett och instämde i att ljuskällor är ljusalstrande och han beklagade att han råkat skriva att reflektorer var ljusalstrande.
Citera
2016-03-02, 13:03
Medlem
Citat:
Okej, då, han svarade att du tydligen hade citerat mer än han avsett och instämde i att ljuskällor är ljusalstrande och han beklagade att han råkat skriva att reflektorer var ljusalstrande.

Ok, jag tänkte en kort stund om jag kunde citera den första e-posten eller inte, för det var den jag frågade ursprungligen om jag fick citera honom. Och eftersom han inte sade något om att bara det andra citatet gällde, så antog jag att även den första gällde.

Jag kan tydligen inte redigera eller ta bort det inlägget längre, vilket jag skulle göra även om jag ännu inte fått svar på vad han egentligen menar, för det citatet har ingen större betydelse om den tas bort.

Ok, men då gäller alltså detta:

Citat:
Begreppet ljuskälla har inget med ljusets alstringsprocess att göra. I ett mörkt rum kan den enda ljuskällan utgöras av en glipa i en dörr - detta ljus kan vara diffust solljus spritt i atmosfären, direkt strålningsenergi med ursprung i solens fusion, lampljus från en glödtråd, ett värmeljus som har reflekterats av spegel eller ett rum som lyses upp svagt av en rödhet spisplatta. Att ett objekt är en ljuskälla betyder enbart att det utsänder ljus på något sätt.

Du kan citera mig, redaktör på NE.

Vänliga hälsningar,

Johan

Han tog alltså inte tillbaka allt, så som du ville påskina, eller hur?

Detta citatet beskriver vad jag har sagt hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in