2016-02-22, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Det som är ännu värre är att många i tråden blandar ihop lagar, profeterna och skrifterna dvs en stor del av det historiska dokument som finns i bibeln och kastar in det huller om buller.
Men det är väl inte så konstigt NÄR de inte förstår vad som är vad.
Det är ungefär samma sak som att jag skulle kasta in medeltiden historia med nuvarande svenska lagar.
En av anledningarna till att vissa blandar ihop lagar, profeter, och skrift, är att mycket i bibeln är en tolkningsfråga. Men det går ändå inte att jämföra med ditt exempel, medeltidens lagar ned nuvarande svensk lag. Eller menar du att det är otydligt vad som gäller dör? Finns det många som tror att medeltidens lagar gäller?
Citera
2016-02-22, 17:58
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Det som är ännu värre är att många i tråden blandar ihop lagar, profeterna och skrifterna dvs en stor del av det historiska dokument som finns i bibeln och kastar in det huller om buller.
Men det är väl inte så konstigt NÄR de inte förstår vad som är vad.
Det är ungefär samma sak som att jag skulle kasta in medeltiden historia med nuvarande svenska lagar.
Du är välkommen att presentera dina korrigeringar, av eventuella fel, precis när du vill. Det är ingen som hindrar dig från att delta i diskussionerna.
Citera
2016-02-22, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det antagandet förklarar inte varför det står "det sista som är kvar efter haglet".
Något blev alltså inte förstört av haglet, utan lämnades synligt kvar.

Sedan är det ju så, som jag påpekade, att om man specifikt säger "det sista som är kvar efter haglet" så kan man ju inte mena att det förflutit någon särskilt lång tid efter haglet. Om nytt hunnit väga upp så skulle det ju inte ha varit någon mening med att nämna att även det sista åts upp.

Står ingenstans i texten att det skulle ha varit synligt, det är vad du antar så du kan försöka hitta fel på bibeln så du kan lägga bibeln åtsidan och fortsätta leva ditt syndiga liv.

King James Holy Bible, Exodus Chapter 9:

"23 And Moses stretched forth his rod toward heaven: and the LORD sent thunder and hail, and the fire ran along upon the ground; and the LORD rained hail upon the land of Egypt.

24 So there was hail, and fire mingled with the hail, very grievous, such as there was none like it in all the land of Egypt since it became a nation."

Hur skulle wheat & rie överlevt haglet och elden om det hade växt upp som du påstar?

Har inte sagt nånstans att nytt växte upp.....du kanske borde läsa det jag skriver bättre.....
Citera
2016-02-22, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HORJESUS
att människan bevisligen funnits i cirkus 2 miljoner år, och den moderna männinskan (homosapiens),
i 125 000 år.

Lyfter ju fram en jättelögn om att jorden skulle ha skapats för 6000 år.
Detta faktum måste ju bara få teister att inse att risken för att större delen av
bibeln oxå är en lögn, är överhängande.

Att sopa all bevisning under mattan talar bara för avsaknad av sunt förnuft

Finns inga som helst indikationer för att människan ska ha funnits för 2 miljoner år sen.
Citera
2016-02-22, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om man läser mellan raderna, så kan man se att du "godkänner" vetenskap som inte går emot bibeln.
Går den emot bibeln så "vinner" alltid bibeln för dig. Så att diskutera med dig är egentligen ganska meningslöst, eller finns det något som kan övertyga dig om att bibeln har fel på någon punkt?

Nej problemet verkar vara att du inte förstår vad vetenskap betyder, vetenskap ska man kunna mäta och testa samma sak om och om igen flera gånger för kunna bekräfta nåt.

Vissa forskare lär ha mät i hur snabbt kol-14 bryts ner i dagens tid.

Men skulle vilja att du ger mig namnet på enstaka eller forskar lag som har mät hur snabbt kol-14 bryts ner på 1500-talet.

Men skulle vilja att du ger mig namnet på enstaka eller forskar lag som har mät hur snabbt kol-14 bryts ner på 1000-talet.

Men skulle vilja att du ger mig namnet på enstaka eller forskar lag som har mät hur snabbt kol-14 bryts ner på 500-talet.

Men skulle vilja att du ger mig namnet på enstaka eller forskar lag som har mät hur snabbt kol-14 bryts ner på år 0.

Men skulle vilja att du ger mig namnet på enstaka eller forskar lag som har mät hur snabbt kol-14 bryts ner på 500 f kr.
Citera
2016-02-22, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
De bevis jag syftade på gällde att hundar funnits som tamhundar sedan 12000år, och i Sverige i 7000år.

Det förra inlägget visade på att hundraser som vi känner dem, har i många fall funnits sedan 2-4000år men inte närmare specificerat, eftersom det var lite mindre privata länkar i en del fall. Avsikten vara att visa att t.om olika raser funnits sedan betydligt längre tid än 500år, som du hävdar är hundens totala tid på jorden. Om du sågar världens alla dateringsmetoder så är det din bevisbörda att visa varför.

Okay, då får du en länk till ett lite mer seriöst uppslagsverk då.
Nu pratar vi hunden i allmänhet, inte enskilda raser. Hunden som domesticerad. Man kan säga använd av människan i någon form.
Här har du lite mer specificerade uppgifter om ca-12000 år gamla hundar. Det fanns hundar i tex Turkiet och i Kina för ca 12000år sedan.
http://www.ancient.eu/article/184/
Står lite om hundar i Gilgamesh-eposet också, kan det vara så att du tror att Mesopotamiens storhet varade för 500 år sedan också, eller har någon ohederlig forskare klottrat dit hundinfon senare, av någon konstig anledning?

Väntar fortfarande på dina indikationer, du åter igen gett mig en länk där det nämns många olika år men inte en ända gång står det vilken metod dom har använt för få fram åren......
Citera
2016-02-22, 19:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamsontheNazarite
Finns inga som helst indikationer för att människan ska ha funnits för 2 miljoner år sen.

Och ditt verktyg för datering är bibel-"vetenskap"?
Citera
2016-02-22, 19:51
Medlem
Citat:
Nej problemet verkar vara att du inte förstår vad vetenskap betyder, vetenskap ska man kunna mäta och testa samma sak om och om igen flera gånger för kunna bekräfta nåt.

Men skulle vilja att du ger mig namnet på enstaka eller forskar lag som har mät hur snabbt kol-14 bryts ner på 1500-talet.

Men skulle vilja att du ger mig namnet på enstaka eller forskar lag som har mät hur snabbt kol-14 bryts ner på 1000-talet.

Men skulle vilja att du ger mig namnet på enstaka eller forskar lag som har mät hur snabbt kol-14 bryts ner på 500-talet.

Men skulle vilja att du ger mig namnet på enstaka eller forskar lag som har mät hur snabbt kol-14 bryts ner på år 0.

Men skulle vilja att du ger mig namnet på enstaka eller forskar lag som har mät hur snabbt kol-14 bryts ner på 500 f kr.

Så det är alltså ett hitta-på-argument om att "saker och ting kan ha fungerat helt annorlunda förr i tiden", som du (indirekt) presenterar?
Varför kan inte du och resterande stollar som kör med dessa hittepå-resonemang, bara skriva att detta gäller för allting i bibeln som är verklighetsfrämmande och sedan lämna tråden?
Citera
2016-02-22, 19:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Vad är det du i din totala ignorans om om akademisk vetenskap försöker säga? Att naturlagarna ändrar sig?
Citera
2016-02-22, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Så det är alltså ett hitta-på-argument om att "saker och ting kan ha fungerat helt annorlunda förr i tiden", som du (indirekt) presenterar?
Varför kan inte du och resterande stollar som kör med dessa hittepå-resonemang, bara skriva att detta gäller för allting i bibeln som är verklighetsfrämmande och sedan lämna tråden?

Nej, det är ni som säger att daterings metoderna funkar vilket dom inte gör.

Det är vetenskaps männen, museum och alla som tror på big bang eller evolutions teorin säger att daterings metoderna fungerar vilket dom inte gör.

Dom säger/antar att naturlagarna har varit samma hela tiden utan ha mät det och då är det inte längre vetenskap utan det är en religion och den religionens namn heter Satanism.
Citera
2016-02-22, 20:02
Medlem
Citat:
Nej, det är ni som säger att daterings metoderna funkar vilket dom inte gör.

Det är vetenskaps männen, museum och alla som tror på big bang eller evolutions teorin säger att daterings metoderna fungerar vilket dom inte gör.

Dom säger/antar att naturlagarna har varit samma hela tiden utan ha mät det och då är det inte längre vetenskap utan det är en religion och den religionens namn heter Satanism.

Som sagt, ett hittapå-argument om att naturlagarna kanske ändå var annorlunda förr i tiden. Vilket ändå bara resulterar i ett argument from ignorans i frågan om bibelns "sanning".
Citera
2016-02-22, 20:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Som sagt, ett hittapå-argument om att naturlagarna kanske ändå var annorlunda förr i tiden. Vilket ändå bara resulterar i ett argument from ignorans i frågan om bibelns "sanning".

Nej det är forskarna och folk som tror på evolution som kommer med sitt hittapå-argument att naturlagarna alltid har varit samma men inte ger några bevis för att dom har varit samma hela tiden.

Som om det är nån som ska anklagas för hittapå-argument så är det forskarna och folk som tror på evolutions teorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in