2016-02-09, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag har inte påstått att det inte existerade temperaturskillnader, bara att temperaturen var mer jämn.

Temperaturskillnaden skapades bland annat av växlingen mellan natt och dag.
"jämn temperatur på hela jorden" skrev du.
Citera
2016-02-09, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, att det fanns skog på antarktis för 250 miljoner år sedan. Hur gör det bibeln sann?

Det är ett av bevisen på att temperaturen på jorden var jämnare förut, och det var det du frågade efter, inte "Hur gör det bibeln sann?".

Ska du återigen hoppa från det ena till det andra?
Citera
2016-02-09, 10:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det krävs temperaturskillnader för att dimma ska bildas.

Men det rör sig kanske om 'gudomlig' dimma?

Liksom 'gudomlig' teknologi och 'gudomlig' biologi och 'gudomlig' kronologi och 'gudomlig' logik. Listen av 'gudomliga' hitta-på fenomen tar förmodentligen aldrig slut.
Citera
2016-02-09, 10:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja, att det fanns skog på antarktis för 250 miljoner år sedan.

Citat:
Det är ett av bevisen på att temperaturen på jorden var jämnare förut, och det var det du frågade efter, inte "Hur gör det bibeln sann?".

Hur är det ett bevis för att temperaturen var jämnare förut?

Och även om så VAR fallet: Hur gör det bibeln sann?

*

Lär dig elementär akademisk logik.
Citera
2016-02-09, 10:49
Medlem
Citat:

Ska du återigen hoppa från det ena till det andra?
Om det nu bevisar något öht, så är det att dom hittat grönska på Antarktis. Det är det enda det bevisar.
Och det var miljontals år sedan. Det står inget om att temperaturen var "jämn på hela jorden" kring Noahs tid.
Citera
2016-02-09, 10:49
Medlem
Citat:
"jämn temperatur på hela jorden" skrev du.

Ja fast jag menade förstås inte att det var exakt 20 grader på Antarktis och exakt 20 grader runt ekvatorn, utan ungefär 20 grader runt ekvatorn med lite variation, och kallare i Antarktis, men inte så kallt att det bildades is som det gör idag.

Även om man säger "jämn temperatur i Peru", så betyder det inte att det är exakt 24 grader året om, utan det kan variera lite:

"Temperaturen är jämn dygnet runt och året om."
https://www.landguiden.se/Lander/Sydamerika/Peru/Klimat
Citera
2016-02-09, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men det rör sig kanske om 'gudomlig' dimma?

Liksom 'gudomlig' teknologi och 'gudomlig' biologi och 'gudomlig' kronologi och 'gudomlig' logik. Listen av 'gudomliga' hitta-på fenomen tar förmodentligen aldrig slut.
Ja, och det "roliga" är att det finns lika mycket "bevis" för att Koranen är sann. När den ska bevisas, brukar samma metod användas. Inte ens i det "racet" leder bibeln.
Citera
2016-02-09, 10:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja fast jag menade förstås inte att det var exakt 20 grader på Antarktis och exakt 20 grader runt ekvatorn, utan ungefär 20 grader runt ekvatorn med lite variation, och kallare i Antarktis, men inte så kallt att det bildades is som det gör idag.

Vad menar du med "LITE" variation?
Citera
2016-02-09, 10:58
Medlem
Citat:
Om det nu bevisar något öht, så är det att dom hittat grönska på Antarktis. Det är det enda det bevisar.

Ja och att det var varmare.

Citat:
Och det var miljontals år sedan.

Hur var det med kol-14 metoden och hur den påverkas om strålningen från rymden hindras av en vattenbarriär?

Citat:
Det står inget om att temperaturen var "jämn på hela jorden" kring Noahs tid.

Nej inte direkt men att det var varmt i sydpolen, om man också lägger ihop alla andra bevis så får man en teori om hur jorden kan ha sett ut.
Citera
2016-02-09, 11:01
Medlem
Citat:
Ja och att det var varmare.

Hur var det med kol-14 metoden och hur den påverkas om strålningen från rymden hindras av en vattenbarriär?

Nej inte direkt men att det var varmt i sydpolen, om man också lägger ihop alla andra bevis så får man en teori om hur jorden kan ha sett ut.
Om jag "lägger ihop bevisen" så kommer jag inte fram till att det var speciellt varmare på Antarktis för några tusen år sedan.
Citera
2016-02-09, 11:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Du är allt rolig, när du insisterar på att kalla dina hitta-på komponenter för bevis.

Iövrigt skulle det ändå inte bli annat än en arbetshypotes.
Citera
2016-02-09, 11:10
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Återigen, jag har inte påstått att det är en tro.
Jag har skrivit om ateistisk tro, inte att ateismen är en tro.
Jämför med något annat, tex. Min tro inkluderar inte buddismens läror så jag har egentligen inget emot att min tro är ábuddistisk, varför skulle jag ha något emot det? Min tro är riktad åt annat håll än buddismen, min tro handlar om annat än att den innefattas av buddismens läror.
På samma sätt menar jag att ateistens tro är riktad åt ett annat håll än teistens tro. Ateistens tro innefattas inte av teismens läror, i detta fall i frågor som handlar om förklaring av observationer i dagens värld utifrån en jämförelse mellan ett sekulärt scenario och ett Bibliskt scenario där ateistens tro inte omfattar ett Bibliskt scenario.

Men ateister här verkar som jämförelse hävda att de inte tror på något över huvud taget, de säger kanske till och med att de inte tror på att alla observationer kan förklaras genom enbart naturliga processer som idag kan observeras. I det fallet att de inbillar sig att de inte tror på det, kan jag ju enkelt fråga efter bevis och de får absolut inte använda sig av antaganden för att förklara observationer angående det förflutna, i det att de också måste bevisa att de inte tror. Skulle ateisten då kunna ge dessa bevis?

Så klart inte!

När det kommer till tolkning av observation rörande alltings ursprung är det fråga om världsbild och livsåskådning, något ateister verkar vilja blunda hårt för.

Att hålla på som du och andra här gör är ju prov på ganska avancerat självbedrägeri.
Inte för att du visat tendensen att vilja eller kunna, men du har en slags simulant argumentationsteknik, som är till din nackdel - vore bra om du inte hade en så stark försvarsposition för kreationistisk metodisk systematik - jag tror det är det som är problemet för dig och står som en bromskloss i möten med ateister. Men skymmer tyvärr också den klarsyn du behöver ha för att öht förstå bl.a empiriska ställningstagandets GRUND - dvs du har ju noll koll på referensvärden. Din första preferens är Bibeln. Därmed är du starkt filtrerad och DU som inte når fram i de möten som måste till för en lönsam diskussion.

Du är inte så värdeneutral som du vill påskina dig att vara, men utgår från att så måste "också" ateism vara.

Fel utgångsläge, helt enkelt.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-02-09 kl. 11:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in