2016-02-01, 08:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja det är skillnad mellan bibeln och översättningen av bibeln. Det finns bra och dåliga översättningar av bibeln.

Och det är sånt som ovanstående som pekar rakt på svagheten i hela din demagogiska "argumentation". Du flyttar dina målstolper eller introducerar hitta-på komponenter efterhand som dina senaste "argument" kollapser.

Men oavsett VART du befinner dig i din invecklade flerstegs-demagogi, så är det ändå samma efterrationaliserings-principer du användar. I DIN demagogi betydar "bra" nämligen bra för din efterrationalisering.
Citera
2016-02-01, 08:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
He's still got a long way to go though, före han får en såpass "frisk" verklighets-relation att han diskutera bibeln på ett sakligt sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Ett steg i taget.

("Han" i citatet av mig refererar till ttsp).

Visst, men en snigel rör sig (allegorisk) snabbare än ttsp's teologiska "steg".
Citera
2016-02-01, 08:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Berättelsen om Noas ark skulle ju som sagt också vara intressant att få se en hållbar förklaring på (som inte grundar sig på ofalsifierbart nonsens om guds superkrafter och annat trams.)

Ja, dessa hitta-på komponenter som inflikas när huvudresonemanget har kunskaps-luckor är ju bara mini-versioner av den grundläggande falska dikotomi: God-of-gaps.
Citera
2016-02-01, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, du är tydligen mer än lovligt korkad. Hur menar du att jag skulle ha menat ALLA versioner av bibeln om jag påpekar att "ljuskälla" är fel och det bara står "ljuskälla" i Nya världens översättning av den heliga skrift?

Jag skrev "bibeln" därför att det var en bibel som jag satt och läste i, och det råkade vara Nya världens översättning av den heliga skrift. Kallar man inte den för bibeln?

Att det stod olika i andra svenska biblar var jag då inte medveten om, vilket jag också har erkänt (erkännanden är tydligen viktiga för dig, har jag förstått).

Jag råkade bara se något som var fel och skrev om det. Du skulle ha kunnat titta i en annan bibelversion och helt enkelt kunnat svara att det inte alls står "ljuskälla" i den versionen av bibeln. Då skulle det ha blivit en helt annan diskussion, men du vill tydligen ta vilken som helst annan sak att diskutera än något som har att göra med hur djuren skulle ha kunnat överleva mer än ett år på arken, plus tiden efteråt innan det fanns något att äta ...

(Nu har jag tappat räkningen på hur många gånger jag har ställt den frågan och du har varje gång valt att INTE svara, så jag får väl förmoda att du inte har något svar att komma med som skulle kunna styrka att bibeln är sann på den punkten.)

Du är mer än lovligt stolt och kan inte erkänna att du har fel. Fel, inte för att "det stod olika i andra svenska biblar var jag då inte medveten om", utan att du har en sådan avsky/hat/olust, kalla vad du vill, mot bibeln/kristna så att du försöker hitta varje halmstrå som du kan anklaga bibeln med och kommer med felaktiga påståenden.

I ditt sinne så anklagade du bibeln, inte översättningar av bibeln, det är helt tydligt för alla att se, och i samma spår med förvrängningar, undanflykter och försök till att flytta fokus kommer du att fortsätta med mot bibeln, inte mot olika översättningar.

Detta kommer att bli ännu värre om man ska prata om mer komplicerade frågor än vad det svenska ordet "ljuskälla" betyder och hur man kan använda det, och hur bevisligen SMHI, Nationalencyklopedin, Bonniers, dagstidningar och många andra använder ordet. Du och ateisterna har inte utslagsrätt på hur man använder ordet.

So what om Nya Världens Översättning använder ordet "ljuskälla", det gör inte bibelns författare okunniga om att månen inte producerar ljus, och det menar inte heller översättarna av Nya Världens Översättning. Man har använt ett ord som tydligen kan appliceras på månen enligt många tunga instanser.

Dessutom handlar denna enligt dig "felöversättning" om bara den svenska översättningen, den engelska har det ord som du förespråkade med hjälp av din "hebreiske kollega". Så här handlar det inte om "Nya Världens Översättning", utan om den "svenska översättningen av Nya Världens Översättning", så du har återigen fel när du anklagar "Nya Världens Översättning" för "hur vilseledd man kan bli av att läsa den översättningen".

Ja vi kallar Nya Världens Översättning för bibeln, men det gör vi också med alla översättningar oavsett hur bra eller dåligt dom är översatta. Om man som du har problem med översättningen av ett ord får man gå till en grundtext och läsa vad det står i originalspråket, och sedan får man försöka hitta ett ord eller en mening som människor i allmänhet använder och som förmedlar bibelns författares andemening. Bara för att man väljer ett dåligt ord så betyder det inte att det är fel på bibeln, det är bibeln som jag först och främst försvarar, inte den svenska översättningen av Nya Världens Översättning, och inte heller den engelska versionen.

Jag anser att dessa båda är dom bästa översättningarna av bibeln, men som jag har sagt så är det inte "bibeln" i den grundläggande meningen eftersom det kan bli fel i en översättning eller kopia. Den "verkliga bibeln" är dom originalmanuskript som skrevs en gång i tiden, och inte heller dom behöver betyda att dom är exakta enligt hur Gud hade skrivit, det var människor som skrev dom under inspiration från Gud. Det enda som Gud skrivit själv direkt var dom tio budorden på stentavlorna.

Du har ställt frågan om Noas ark för att flytta fokus från din fadäs, inget annat. Vi har inte diskuterat detta färdigt, det finns mer att säga om detta, så nej, jag kommer inte att gå in i en ny diskussion förrän den förra är färdig. Det räcker för mig att du erkänner att du hade fel om bibeln, att du kom med en felaktig anklagelse om att bibelns författare är okunnig, att du erkänner att bibeln inte kommer med ett falskt påstående i detta fallet, mena också det du säger. Så enkelt är det, och vi kan gå vidare med nya frågor.
Citera
2016-02-01, 08:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
I ditt sinne så anklagade du bibeln, inte översättningar av bibeln, det är helt tydligt för alla att se, och i samma spår med förvrängningar, undanflykter och försök till att flytta fokus kommer du att fortsätta med mot bibeln, inte mot olika översättningar.

Jajaja. Nu är du riktigt på ditt demagogiska hemmaplan, rökridån om att hitta "sanningen" i den "sanna" bibel ... undrar på vad din nästa demagogi-regredierande blir.

Av erfarenhet gissar jag dock på att det blir det vanliga auktoritets-argument: 'Guds' talespersoner är JV.

Full circle.
Citera
2016-02-01, 08:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Den "verkliga bibeln" är dom originalmanuskript som skrevs en gång i tiden, och inte heller dom behöver betyda att dom är exakta enligt hur Gud hade skrivit, det var människor som skrev dom under inspiration från Gud.

Citat:
Det enda som Gud skrivit själv direkt var dom tio budorden på stentavlorna.

Så är det DÄR diskussionen om bibelns sanning skall fokuseras (enligt dig)?
Citera
2016-02-01, 08:38
Medlem
Citat:
Idiotiskt.
En ljuskälla utstrålar ljus, vilket ju till och med den definition från Nationalencyklopedin som ttsp hänvisar till klargör. Det är skillnad på att utstråla och att bara reflektera.
Att vissa släpphänt i dagligt tal kallar en spegel för en ljuskälla gör det inte korrekt att skriva så, lika lite som det är korrekt att skriva "det vart livligt i debatten igår", även om många säger så, eller att skriva "Vi måste anställa mer lärare" när det egentligen heter "Vi måste anställa fler lärare", oavsett att många säger fel. Att ett fel är vanligt gör det inte mer rätt.
Argumentum ad populum, jovisst. Bra argument.

Skulle du inte diskutera Noas ark

Som jag sade nyss så är det inte du och ateisterna som bestämmer hur ett ord eller mening används, det bestäms av hur majoriteten av svenskar använder orden/meningarna. Språket är formbart och förändras med tiden, så småningom kan Språkrådet ta in dessa enligt dig så avskyvärda uttryck:

Citat:
Språkrådet registrerar nya ord och fraser i svenskan, liksom nya användningar och betydelser av befintliga uttryck. Vår uppgift är att upplysa om nya ord i språket.

Obs! Språkrådet godkänner inte ord, eller för in nya ord; det kan bara språkbrukarna själva göra genom att använda dem.

http://www.sprakochfolkminnen.se/sprak/nyord.html

När det gäller Nationalencyklopedins definition av ordet "ljuskälla", så motsäger det inte min ståndpunkt.

Din kompis håller med mig:

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Kan ju bara upplysa dig om att månen just strålar ut ljus, hur fan tror du annars du skulle kunna se ljuset? Vad månen inte gör är att producera ljusstrålning annat än en mycket svag värmestrålning.

Ta och prata ihop er först och återkom.
Citera
2016-02-01, 08:42
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du är mer än lovligt stolt och kan inte erkänna att du har fel. Fel, inte för att "det stod olika i andra svenska biblar var jag då inte medveten om", utan att du har en sådan avsky/hat/olust, kalla vad du vill, mot bibeln/kristna så att du försöker hitta varje halmstrå som du kan anklaga bibeln med och kommer med felaktiga påståenden.

Detta kommer att bli ännu värre om man ska prata om mer komplicerade frågor än vad det svenska ordet "ljuskälla" betyder och hur man kan använda det, och hur bevisligen SMHI, Nationalencyklopedin, Bonniers, dagstidningar och många andra använder ordet. Du och ateisterna har inte utslagsrätt på hur man använder ordet.

So what om Nya Världens Översättning använder ordet "ljuskälla", det gör inte bibelns författare okunniga om att månen inte producerar ljus, och det menar inte heller översättarna av Nya Världens Översättning. Man har använt ett ord som tydligen kan appliceras på månen enligt många tunga instanser.

Dessutom handlar denna enligt dig "felöversättning" om bara den svenska översättningen, den engelska har det ord som du förespråkade med hjälp av din "hebreiske kollega". Så här handlar det inte om "Nya Världens Översättning", utan om den "svenska översättningen av Nya Världens Översättning", så du har återigen fel när du anklagar "Nya Världens Översättning" för "hur vilseledd man kan bli av att läsa den översättningen".

Ja vi kallar Nya Världens Översättning för bibeln, men det gör vi också med alla översättningar oavsett hur bra eller dåligt dom är översatta. Om man som du har problem med översättningen av ett ord får man gå till en grundtext och läsa vad det står i originalspråket, och sedan får man försöka hitta ett ord eller en mening som människor i allmänhet använder och som förmedlar bibelns författares andemening. Bara för att man väljer ett dåligt ord så betyder det inte att det är fel på bibeln, det är bibeln som jag först och främst försvarar, inte den svenska översättningen av Nya Världens Översättning, och inte heller den engelska versionen.

Jag anser att dessa båda är dom bästa översättningarna av bibeln, men som jag har sagt så är det inte "bibeln" i den grundläggande meningen eftersom det kan bli fel i en översättning eller kopia. Den "verkliga bibeln" är dom originalmanuskript som skrevs en gång i tiden, och inte heller dom behöver betyda att dom är exakta enligt hur Gud hade skrivit, det var människor som skrev dom under inspiration från Gud. Det enda som Gud skrivit själv direkt var dom tio budorden på stentavlorna.

Du har ställt frågan om Noas ark för att flytta fokus från din fadäs, inget annat. Vi har inte diskuterat detta färdigt, det finns mer att säga om detta, så nej, jag kommer inte att gå in i en ny diskussion förrän den förra är färdig. Det räcker för mig att du erkänner att du hade fel om bibeln, att du kom med en felaktig anklagelse om att bibelns författare är okunnig, att du erkänner att bibeln inte kommer med ett falskt påstående i detta fallet, mena också det du säger. Så enkelt är det, och vi kan gå vidare med nya frågor.

Ojdå.

Jag trodde jag hade sett allt, men detta är höjden av att ställa upp halmgubbar och riktigt sprakar av förutfattade meningar om mig och hur jag tänker och varför jag skrivit som jag gjort. Vilken fantsivärld du lever i.

Alla vill inte göra som du och skyla över sina misstag eller avleda in på annat när det börjar brännas.
Citera
2016-02-01, 08:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ta och prata ihop er först och återkom.

Du är för rolig.

Men nu är det är inte så att religionskritiken bildar en kommité som konstruerer en gemensam kritik av din demagogi. Det är bara i din hierarki-bubbla det fungerer så.
Citera
2016-02-01, 08:46
Medlem
Citat:
Idiotiskt.
En ljuskälla utstrålar ljus, vilket ju till och med den definition från Nationalencyklopedin som ttsp hänvisar till klargör. Det är skillnad på att utstråla och att bara reflektera.
Att vissa släpphänt i dagligt tal kallar en spegel för en ljuskälla gör det inte korrekt att skriva så, lika lite som det är korrekt att skriva "det vart livligt i debatten igår", även om många säger så, eller att skriva "Vi måste anställa mer lärare" när det egentligen heter "Vi måste anställa fler lärare", oavsett att många säger fel. Att ett fel är vanligt gör det inte mer rätt.
Argumentum ad populum, jovisst. Bra argument.

Aha, menar du att det MeanME skrev var idiotiskt, inte vad jag skrev?

Ok, då är ni inte kompisar
Citera
2016-02-01, 08:53
Medlem
Citat:
Ojdå.

Jag trodde jag hade sett allt, men detta är höjden av att ställa upp halmgubbar och riktigt sprakar av förutfattade meningar om mig och hur jag tänker och varför jag skrivit som jag gjort. Vilken fantsivärld du lever i.

Alla vill inte göra som du och skyla över sina misstag eller avleda in på annat när det börjar brännas.

Ok, detta betyder att jag inte är så villig att gå in i en maratondebatt med dig, min åsikt är att du inte kan ödmjuka dig och erkänna fel och misstag, jag kanske har missbedömt dig på så sätt att det inte handlar om hat, men något är det.
Citera
2016-02-01, 08:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Aha, menar du att det MeanME skrev var idiotiskt, inte vad jag skrev?

Ok, då är ni inte kompisar

Nej, lyckligvis består religionskritiken inte av en samling homogena zombier (som DIN bubbla gör).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in