Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Nej, du är tydligen mer än lovligt korkad. Hur menar du att jag skulle ha menat ALLA versioner av bibeln om jag påpekar att "ljuskälla" är fel och det bara står "ljuskälla" i Nya världens översättning av den heliga skrift?
Jag skrev "bibeln" därför att det var en bibel som jag satt och läste i, och det råkade vara Nya världens översättning av den heliga skrift. Kallar man inte den för bibeln?
Att det stod olika i andra svenska biblar var jag då inte medveten om, vilket jag också har erkänt (erkännanden är tydligen viktiga för dig, har jag förstått).
Jag råkade bara se något som var fel och skrev om det. Du skulle ha kunnat titta i en annan bibelversion och helt enkelt kunnat svara att det inte alls står "ljuskälla" i den versionen av bibeln. Då skulle det ha blivit en helt annan diskussion, men du vill tydligen ta vilken som helst annan sak att diskutera än något som har att göra med hur djuren skulle ha kunnat överleva mer än ett år på arken, plus tiden efteråt innan det fanns något att äta ...
(Nu har jag tappat räkningen på hur många gånger jag har ställt den frågan och du har varje gång valt att INTE svara, så jag får väl förmoda att du inte har något svar att komma med som skulle kunna styrka att bibeln är sann på den punkten.)
Du är mer än lovligt stolt och kan inte erkänna att du har fel. Fel, inte för att "det stod olika i andra svenska biblar var jag då inte medveten om", utan att du har en sådan avsky/hat/olust, kalla vad du vill, mot bibeln/kristna så att du försöker hitta varje halmstrå som du kan anklaga bibeln med och kommer med felaktiga påståenden.
I ditt sinne så anklagade du
bibeln, inte översättningar av bibeln, det är helt tydligt för alla att se, och i samma spår med förvrängningar, undanflykter och försök till att flytta fokus kommer du att fortsätta med
mot bibeln, inte mot olika översättningar.
Detta kommer att bli ännu värre om man ska prata om mer komplicerade frågor än vad det svenska ordet "ljuskälla" betyder och hur man kan använda det, och hur bevisligen SMHI, Nationalencyklopedin, Bonniers, dagstidningar och många andra använder ordet. Du och ateisterna har inte utslagsrätt på hur man använder ordet.
So what om Nya Världens Översättning använder ordet "ljuskälla", det gör inte
bibelns författare okunniga om att månen inte producerar ljus, och det menar inte heller översättarna av Nya Världens Översättning. Man har använt ett ord som tydligen kan appliceras på månen enligt många tunga instanser.
Dessutom handlar denna enligt dig "felöversättning" om bara den svenska översättningen, den engelska har det ord som du förespråkade med hjälp av din "hebreiske kollega". Så här handlar det inte om "Nya Världens Översättning", utan om den "svenska översättningen av Nya Världens Översättning", så du har återigen fel när du anklagar "Nya Världens Översättning" för "hur vilseledd man kan bli av att läsa den översättningen".
Ja vi kallar Nya Världens Översättning för bibeln, men det gör vi också med alla översättningar oavsett hur bra eller dåligt dom är översatta. Om man som du har problem med översättningen av ett ord får man gå till en grundtext och läsa vad det står i originalspråket, och sedan får man försöka hitta ett ord eller en mening som människor i allmänhet använder och som förmedlar bibelns författares andemening. Bara för att man väljer ett dåligt ord så betyder det inte att det är fel på bibeln, det är bibeln som jag först och främst försvarar, inte den svenska översättningen av Nya Världens Översättning, och inte heller den engelska versionen.
Jag anser att dessa båda är dom bästa översättningarna av bibeln, men som jag har sagt så är det inte "bibeln" i den grundläggande meningen eftersom det kan bli fel i en översättning eller kopia. Den "verkliga bibeln" är dom originalmanuskript som skrevs en gång i tiden, och inte heller dom behöver betyda att dom är exakta enligt hur Gud hade skrivit, det var människor som skrev dom under inspiration från Gud. Det enda som Gud skrivit själv direkt var dom tio budorden på stentavlorna.
Du har ställt frågan om Noas ark för att flytta fokus från din fadäs, inget annat. Vi har inte diskuterat detta färdigt, det finns mer att säga om detta, så nej, jag kommer inte att gå in i en ny diskussion förrän den förra är färdig. Det räcker för mig att du erkänner att du hade fel om bibeln, att du kom med en felaktig anklagelse om att bibelns författare är okunnig, att du erkänner att
bibeln inte kommer med ett falskt påstående i detta fallet, mena också det du säger. Så enkelt är det, och vi kan gå vidare med nya frågor.