Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Du verkar ha en personlig definition av konceptet "sanning". Kan du förtydliga och belägga denna, tack.
Citat:
Ursprungligen postat av morgan.dahl
Jag läste också bibeln förut och hade mycket svårt att ta till mig vad som stod och kände också precis som många andra att det här är påhittade sagor. Jag ifråga satte allt o alla och fick nästan aldrig några bra svar. Jag började tvivla. Min fråga är: Har du verkligen LÄST den?
No offence, det är inget svar på min fråga; men jag kan relatera till det i alla fall.
Citat:
eller plöjde du bara igenom den som jag gjorde och kanske till och med skrattade för dig själv medans du läste och vägrade tro på vad som stod? Tänkte du inte hur kan man tro på sånt här? Jag gjorde det, sådan var jag (speciellt gamla testamentet)
Jag har aldrig läst bibeln med "lusläsning för att kunne quotemina" som motivation. Jag är essentiellt doktringranskare.
Citat:
Men så en dag för snart 2 år sen så tänkte jag att jag ska ta och läsa om allt igen och verkligen ta till mig det som står. Och försöka TRO på vad som står, även fast det känns som sagor.
Fair enough, för dom som på något sätt är tros-disponerade ... vilket jag inte är.
Citat:
Tänk om det som står ÄR SANT.
OK, men vad är då din definition av "sanning"?
Citat:
de riktiga kristna är de som har den helige ande inom sig och TROR och predikar för andra.
Det kan verkligen diskuteras om dessa är dom "riktiga kristna" ... ett koncept jag personligen ser som absurd.
Citat:
är Jag har nu bra ekonomi, bättre hälsa, nya vänner, nya jobb som väntar, allt detta efter att jag bett och börjat TRO på det jag ber om. Man måste tro som ett barn står det. Det är svårt jag vet, det som frälste mig och gjorde att jag upplevde helige ande var att jag bad på mina bara knän till Jesus och verkligen menade och TRODDE på det jag bad om. Man kan inte bara rabbla en massa ord. TRO på det ni ber om så skall det ske. Jag läser nästan bara Nya Testamentet idag och försöker följa Jesus så gott jag kan. Ja det är svårt men det går.
Med respekt, men det ledar oss inte ett steg närmare till vad det menas med "sanning".
Citat:
De som inte vill läsa är (enligt mig) svaga individer som inte orkar följa Jesus,
Det är vanligen en prioriteringsfråga.
Citat:
sen skyller de på att vi är svaga som har en tro på en Gud.
För min del är jag inte så generaliserande, men jag KAN se en del snuttefiltism i delar av kristendomen.
Citat:
Nej det är vi verkligen inte. Det är lättare att inte följa bibeln och är man svag så väljer man det alternativet. Det må vara kul för ett tag men sen då, ja då står ni där, när dagen är kommen. Det är extremt svårt att stå emot frestelser ibland,
Ta gärna på dig en martyrposition, det är din sak. För min del är det irrelevant.
Citat:
vi är bara människor men be om räddning och du skall bli räddad.
JAG har inga "räddnings"-behov av detta slag, så det är också irrelevant för mig.
Citat:
Först så tänkte jag inte svara på ditt inlägg för helt ärligt så orkade jag inte argumentera då jag har annat för mig och det står även i bibeln att vill de inte höra, låt de vara.
Men nu är trådämnet INTE predikande, men tydligt en fråga om "sanning".
Citat:
Men det kanske finns någon där ute som är en sökare och ser vad jag skrivit så därför svarade jag. Det står klart och tydligt i bibeln att man som kristen kommer ifrågasättas och stöta på problem och till och med bli förföljd. Många hinder längs vägen.
Så du anser, att biblisk själv-bevisande är "sanning"?
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilket bara indikerar att dessa läkare sannoliken förstår och respekterar att "faith is faith, facts are facts" utan att försöka röra ihop begreppen.
Citat:
Ursprungligen postat av morgan.dahl
Du bestämmer alltså här och nu att det du säger är sant
Inte alls. Jag relaterar mycket enkelt till definitionerna av subjektivt och objektivt.
Citat:
och påstår att de läkare jag känner som tror på Gud endast gör det för att de respekterar de olika begreppen.
Jag har ingen aning om dessa läkares tros-motivation, jag refererade till att dom kan skilja på begreppen faith och facts och därför båda kan vara vetensakpliga OCH troende.
Citat:
Du är naiv och hittar på saker. De tror på Gud för att de själva upplevt mirakel. Inte minst på sjukhus. Jag är god vän med dom och jag vet varför de tror på Gud. En har till och med kors runt halsen i sitt jobb, men enligt dig min vän så har han bara det för att han inte vill röra ihop begreppen. Du är rolig du.
Jag hoppas verkligen inte att denna läkare rör ihop sin tro med sitt yrke till den grad att han börjar med tros-baserad medicin.
Men som sagt: Jag efterlysar en "sannings"-definition. Det var inte predikande eller anekdotisk information jag vad om.