Citat:
Ursprungligen postat av
forsamlingsmedlem
Nu pratar vi om dina synder Smeso.
Stör det dig att behöva stå ansvarig inför Gud för allt du gjort?
Nej, andras fantasifigurer stör mig inte.
Mina ”synder” tar jag själv ansvar för redan i detta livet. Om man gjort någon illa behöver man gottgöra just den personen och be just den personen om förlåtelse. Tanken att det skulle räcka med att be någon Gud om förlåtelse istället är fegt och oansvarigt. Jag förstår inte varför det inte står någonstans i Bibeln att man behöver få förlåtelse av de drabbade innan man kan be Gud om förlåtelse. Att till exempel be Gud om förlåtelse för att man varit otrogen är ju meningslöst om ens fru inte förlåter, jag menar, Gud var ju inte den direkt drabbade av synden och är då inte den som man behöver få förlåtelse från.
Att säga att det skulle vara viktigare att få förlåtelse från Gud är då en felaktig fokusering.
Nej, gör istället vad du kan för att bli förlåten av de direkt drabbade och be först därefter Gud om förlåtelse, om du känner något behov av det. Innan dess har du inte förtjänat att bli förlåten, och om man kan bli förlåten utan att förtjäna det så är det något som är fel i resonemanget.