2021-12-23, 23:31
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Nu pratar vi om dina synder Smeso.
Stör det dig att behöva stå ansvarig inför Gud för allt du gjort?
Nej, andras fantasifigurer stör mig inte.
Mina ”synder” tar jag själv ansvar för redan i detta livet. Om man gjort någon illa behöver man gottgöra just den personen och be just den personen om förlåtelse. Tanken att det skulle räcka med att be någon Gud om förlåtelse istället är fegt och oansvarigt. Jag förstår inte varför det inte står någonstans i Bibeln att man behöver få förlåtelse av de drabbade innan man kan be Gud om förlåtelse. Att till exempel be Gud om förlåtelse för att man varit otrogen är ju meningslöst om ens fru inte förlåter, jag menar, Gud var ju inte den direkt drabbade av synden och är då inte den som man behöver få förlåtelse från.
Att säga att det skulle vara viktigare att få förlåtelse från Gud är då en felaktig fokusering.
Nej, gör istället vad du kan för att bli förlåten av de direkt drabbade och be först därefter Gud om förlåtelse, om du känner något behov av det. Innan dess har du inte förtjänat att bli förlåten, och om man kan bli förlåten utan att förtjäna det så är det något som är fel i resonemanget.
Citera
2021-12-23, 23:33
Medlem
Citat:
Ta av dig offerkoftan.

Är det något av de mystiska plaggen ni bär på gudstjänsten?
Citera
2021-12-23, 23:44
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Jonas Gardell förklarar det pedagogiskt i sin bok "Om Gud"., utifrån vad liberalteologiska tänkare säger. Ondskan blir en egen person och växer successivt fram som en figur i GT. Som dödängeln i Egypten (som agerade på uppdrag av Gud), ormen, den fallna ängeln Lucifer som gjorde uppror. Steg för steg överflyttas guds straffande och frestande egenskaper på denna figur, som beskrivs som allt mer fristående från Gud. På så sätt beskrivs Gud till slut som enbart god och förlåtande. Om jag minns rätt.

Judendomen och vissa inriktningar i den tidigaste kristendomen påverkades av idéer om både gud och ondskan i antikens högkulturer, tex hos greker, babylonier och perser. Inom tex zoroastrikerbaserade uppfattningar, beskrivs skapelsen som misslyckad och gud som ond och orsaken till sjukdom, lidande och död. Eller att man har en ond och en god ängel på varje axel. Satan är besläktad med dessa idéer. (minns inte hur boken beskriver kopplingen exakt, men tyckte om boken. )

Att vara förlåtande är inte alls å vara god då du genom att förlåta dömer och samtidigt omöjliggör gottgörelse som ju är den enda vägen ifrån det som skulle ha föranlett förlåtelseakten och det gäller för båda parterna. Inte lite fräckt att först göra illa å sen komma å be den som förorättas om överseende ja förlåtelse, som den felande inte skulle gagnas ett dugg av utan precis tvärtom.

Förlåten dem ty de veta ej vad de gör, sa Jesus på korset. Hur välbetänkt var det, å i synnerhet då han sade det till sin far? Precis som om gud inte visste om det, som den allvetande guden han menades vara.
Citera
2021-12-24, 00:50
Medlem
Citat:
Jag återger vad Bibeln säger. Många blir sjukt provocerade märker jag.

Gömmer du dig bakom bibeln igen? Fegis. Anser du att det är rätt och gott att plåga människor i en evighet eller inte? Kan du ge ett rakt svar utan att gömma dig bakom bibeln?
Citera
2021-12-24, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, andras fantasifigurer stör mig inte.
Mina ”synder” tar jag själv ansvar för redan i detta livet. Om man gjort någon illa behöver man gottgöra just den personen och be just den personen om förlåtelse. Tanken att det skulle räcka med att be någon Gud om förlåtelse istället är fegt och oansvarigt. Jag förstår inte varför det inte står någonstans i Bibeln att man behöver få förlåtelse av de drabbade innan man kan be Gud om förlåtelse. Att till exempel be Gud om förlåtelse för att man varit otrogen är ju meningslöst om ens fru inte förlåter, jag menar, Gud var ju inte den direkt drabbade av synden och är då inte den som man behöver få förlåtelse från.
Att säga att det skulle vara viktigare att få förlåtelse från Gud är då en felaktig fokusering.
Nej, gör istället vad du kan för att bli förlåten av de direkt drabbade och be först därefter Gud om förlåtelse, om du känner något behov av det. Innan dess har du inte förtjänat att bli förlåten, och om man kan bli förlåten utan att förtjäna det så är det något som är fel i resonemanget.

Visst, om man stryker Gud ur resonemanget så fungerar allting lika bra.
Citera
2021-12-24, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Gömmer du dig bakom bibeln igen? Fegis. Anser du att det är rätt och gott att plåga människor i en evighet eller inte? Kan du ge ett rakt svar utan att gömma dig bakom bibeln?

Om dessa inte är rättfärdiga och goda så har Gud bestämt så. Vad är ditt problem med det?
Jag ifrågasätter inte Gud på någon punkt.
Citera
2021-12-24, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Satan, det onda, egoism och Gud, det goda, altruism.....ja man kan också uttrycka det som undergång eller överlevnad samt förhoppningsvis dåtid o framtid

Nä varför ska man behöva stå till svars inför någon överhuvudtaget mer än sig själv. Det räcker ju gott bara man är god. Dvs ser till hela mänsklighetens bästa och handlar därefter.

Någon sådan människa finns inte enligt Bibeln.
Vem har bestämt att den principen om hela mänsklighetens bästa ska gälla?
Citera
2021-12-24, 07:57
Medlem
Citat:
OK. Maffialedaren skickar ut en av sina underhuggare för att meddela en restaurangägare att han måste betala 50 000 kr. Om han inte gör detta kan han råka illa ut. Men, detta är bara information, eller hur menar du? Och kan detta provocera många rättskaffens människor?

Du har fortfarande inte svarat på frågan om du anser att det är rätt av Gud att plåga människor i helvetet i en evighet. Vad anser du själv om detta? Göm dig inte bakom bibeln nu.

Din ”liknelse” haltar betänkligt.
För det första är Gud världens skapare och har rätten att ordna som han vill. Att lipa över det hjälper inte. Att utmåla honom som ond hjälper inte det heller.
För det andra är ingen någon rättskaffens människa enligt Bibeln.
För det tredje tredje så är inga pengar eller andra hot inblandade. Du vill få det till att du inte har något val, fast du har ett val och ett eget ansvar.
Välj rätt väg istället för dårens väg.
Citera
2021-12-24, 07:59
Medlem
Citat:
Nej, tråden handlar om bibeln, inte om smesos påstådda synder! Försök inte undvika ämnet.

Synd är ett stort ämne i Bibeln. Visa inte din okunnighet när du ska rycka ut i någon annans försvar.
Citera
2021-12-24, 09:58
Medlem
Fleshbagss avatar
"ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte."

Sepiritz bekräftar gång på gång Bibelns sanna ord med sina egna ord;

“-Det är bara svammel-”/Sepiritz
Citera
2021-12-24, 10:27
Medlem
Citat:
Visst, om man stryker Gud ur resonemanget så fungerar allting lika bra.

Vad menar du med allting?
Citera
2021-12-24, 11:09
Medlem
returxs avatar
Citat:
Någon sådan människa finns inte enligt Bibeln.
Vem har bestämt att den principen om hela mänsklighetens bästa ska gälla?
Jaså minsann, så bibeln skall skriva mig på näsan att jag inte äger rätten att få vara god. Är det bibelstället där Jesus säger att bara gud är god du tänker på och att han själv inte var det? Ja Jesus, den romerske agenten, har sagt mycket dumt. En mer överskattad bluffmakare har inte funnits. Det går inte å ta ifrån honom.

Klart att det som gagnar gruppen (mänskligheten) också gagnar individen bäst. Utan medmänniskor vore vi ingenting. Ja värre än så, man straffar människor genom att isolera dem. Det är ingen som bestämt att det skall vara så utan så är det av en självklarhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in