2021-12-14, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Bra att veta att du alltså bara skriver tomma ord och inte kan försvara vad du skrivit.

Bra att veta att du är totalt okunnig i vad Bibeln säger. Inget du skriver om kristendom är värt att ta på allvar.
Citera
2021-12-14, 16:25
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Vem kan säga att denna Bibelvers är lögn???
Jer 8:8 Huru kunnen I då säga: »Vi äro visa och hava HERRENS lag ibland oss»? Icke så, de skriftlärdes lögnpenna har förvandlat den i lögn.
Citera
2021-12-14, 16:59
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Bra att veta att du är totalt okunnig i vad Bibeln säger. Inget du skriver om kristendom är värt att ta på allvar.
Du är rolig du.
Vad baserar du den uppfattningen på? Att jag inte svarade på din fråga som du ställde för att dölja att du inte kunde försvara vad du skrivit?
Jag kan sannolikt mer om Bibeln än du kan. Vad du har skrivit hittills här ger inget intryck av att du kan särkilt mycket, alltså baserat på vad du faktiskt frågar om som om det skulle vara något viktigt.
Citera
2021-12-14, 17:04
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Vem kan säga att denna Bibelvers är lögn???
Jer 8:8 Huru kunnen I då säga: »Vi äro visa och hava HERRENS lag ibland oss»? Icke så, de skriftlärdes lögnpenna har förvandlat den i lögn.
Menar du att det skulle betyda att de skriftlärda ändrat i lagtexten eller att de bara skrivit fel om hur lagtexten skulle tolkas?
Citera
2021-12-14, 17:52
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Du har tydligt visat att du tycker att man ska undersöka världen och sedan komma fram till att Bibeln är sann, oavsett vad evidensen egentligen visar.
Allt är ju bara "tolkningar".
Jag har tydligt påpekat att man vid undersökning av världen kommer fram till att Bibeln kan vara sann.
För dig är däremot alla observationer absoluta "evidens" för naturalismen eftersom allt helt ogenerat och metodiskt tolkas som att naturalismen är sann.

Det börjar gå upp för mig att ni faktiskt inte ser det som cirkelresonemang... på riktigt!
Citera
2021-12-14, 18:04
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Som sagt, vad skulle vara bättre? Att utgå ifrån att myter är sanna? Är det mer objektivt?

Jag förstår inte ateisters fallenhet att jämföra Bibeln med direkta påhitt, som ni själva vet är påhitt.
Där. Svara på frågan: Hur vet du att Bibel inte också är påhitt?

Till skillnad från dig utgår jag inte från att Bibeln är påhitt för att sedan påstå självsäkert att den "med största sannolikhet" inte stämmer.

Och att en snubbe i Mellanöstern samlade två av alla arter på Jorden för att ha dem på en båt under ett års tid utan tillgång till mer föda, DET är inte en saga.
Om du har problem med uniformitarianism föreslår jag att du presenterar evidens för att naturlagar och naturliga processer varit annorlunda.
Pratar du också om evolution som om du förstår den? Lustigt.

Det handlar om logik. Vi vet att människor skriver böcker. Ska vi plötsligt anta att gudar också skriver eller inspirerar böcker utan evidens för att det händer? Ska vi börja med att anta att påståenden är sanna så måste vi tro på precis allt som påstås. Eller vill du glida in i special pleading?
Var har jag sagt att jag objektivt kan bevisa att Bibeln är sann?
Vad får får du ut av att argumentera denna halmgubbe?

(Ovanstående kommer du antagligen deka upp I två separata svar)

Hur vet du att berättelsen om Noa är en saga?

Och nej, man måste inte tro att alla påståenden är sanna. Tex menar jag att man inte måste anta att sanningen nås endast genom att tro att naturalismen är sann.
Och det är ju detta ifrågasättande du har så svårt att acceptera och med religiös övertygelse och nit protesterar mot med helt ologiska resonemang.
Citera
2021-12-14, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Jag har tydligt påpekat att man vid undersökning av världen kommer fram till att Bibeln kan vara sann.
Precis på samma sätt som man kommer fram till att vedaskrifterna eller The gospel of the flying spaghettimonster kan vara sanna, om man lägger till grundlösa ad hoc-förklaringar till det vi observerat.
Det intressanta är ju om det finns någon rationell anledning till att tro att det faktiskt är sant. Tittar man på dina snurriga resonemang så är svaret ett solklart nej.
Citera
2021-12-14, 18:23
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Precis på samma sätt som man kommer fram till att vedaskrifterna eller The gospel of the flying spaghettimonster kan vara sanna, om man lägger till grundlösa ad hoc-förklaringar till det vi observerat.
Det intressanta är ju om det finns någon rationell anledning till att tro att det faktiskt är sant. Tittar man på dina snurriga resonemang så är svaret ett solklart nej.
Vad tycker du är snurrigt i mina resonemang?
Citera
2021-12-14, 18:26
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Menar du att det skulle betyda att de skriftlärda ändrat i lagtexten eller att de bara skrivit fel om hur lagtexten skulle tolkas?
Kanske en vink att Bibeln inte är helt enkelt att förstå. Ta den inte ordagrant.
Citera
2021-12-14, 18:34
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Det är svårt att svara när du inte ger några länkar till varifrån du har hämtat din information om till exempel vulkanen.
När det gäller mamuttarna och de avplaningen så gör du en felaktig slutledning eftersom det är enskilda företeelser som skulle ha varit allmänt gällande om du hade rätt och alltså inte bara enstaka undantag. Du väljer alltså att basera din tolkning på undantagsfall snarare än på normen. Om det du påstår skulle vara sant skulle inte bara ett fåtal mamuttar ha frusits snabbt, utan då även allt annat på samma plats och inget tyder på det. Samma gäller för utplaningarna, de skulle behöva finnas överallt om din förklaring skulle gälla.
Planation surfaces är som sagt en av de vanligaste landskapstyperna på jorden. https://www.britannica.com/science/planation-surface
Så det är inte undantagsfall.
Infrusna mammutar visar att den kyla som rådde vid deras död höll i sig så att snön inte smälte bort eller den frusna jord de möjligen begravts i tinade. Hade den gjort det hade de förmultnat.
Så man kan anta att något inträffade som snabbt gav stora förändringar i klimatet.
Det kvittar hur få infrusna mammutar man finner.

Att du hittar på att allt måste ha hänt på exakt samma sätt precis överallt är ett ganska krystat argument. Att du använder den sortens argument ganska ofta är något av en gåta för mig.
Citera
2021-12-14, 19:20
Medlem
Citat:
Du är rolig du.
Vad baserar du den uppfattningen på? Att jag inte svarade på din fråga som du ställde för att dölja att du inte kunde försvara vad du skrivit?
Jag kan sannolikt mer om Bibeln än du kan. Vad du har skrivit hittills här ger inget intryck av att du kan särkilt mycket, alltså baserat på vad du faktiskt frågar om som om det skulle vara något viktigt.

Men nu får du väl ge dig.
Om du hade läst i Bibeln så borde du veta att det här förskolenivåargumentet om kristendomens bundenhet, bl.a. till geografi, inte motsäger något i Bibeln.
Det kan ju vara så att du inte vill erkänna det, men troligare är att du likt alla ateister bara säger att ni läser i Bibeln.
Citera
2021-12-14, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Men nu får du väl ge dig.
Om du hade läst i Bibeln så borde du veta att det här förskolenivåargumentet om kristendomens bundenhet, bl.a. till geografi, inte motsäger något i Bibeln.
Det kan ju vara så att du inte vill erkänna det, men troligare är att du likt alla ateister bara säger att ni läser i Bibeln.

Du har rätt, den geografiska kopplingen grusar inte bara tanken på en sann bibel, den pekar även i riktningen att alla religioner är uppdiktade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in