Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Som sagt, vad skulle vara bättre? Att utgå ifrån att myter är sanna? Är det mer objektivt?
Jag förstår inte ateisters fallenhet att jämföra Bibeln med direkta påhitt, som ni själva vet är påhitt.
Där. Svara på frågan: Hur vet du att Bibel inte också är påhitt?
Till skillnad från dig utgår jag inte från att Bibeln är påhitt för att sedan påstå självsäkert att den "med största sannolikhet" inte stämmer.
Och att en snubbe i Mellanöstern samlade två av alla arter på Jorden för att ha dem på en båt under ett års tid utan tillgång till mer föda, DET är inte en saga.
Om du har problem med uniformitarianism föreslår jag att du presenterar evidens för att naturlagar och naturliga processer varit annorlunda.
Pratar du också om evolution som om du förstår den? Lustigt.
Det handlar om logik. Vi vet att människor skriver böcker. Ska vi plötsligt anta att gudar också skriver eller inspirerar böcker utan evidens för att det händer? Ska vi börja med att anta att påståenden är sanna så måste vi tro på precis allt som påstås. Eller vill du glida in i special pleading?
Var har jag sagt att jag objektivt kan bevisa att Bibeln är sann?
Vad får får du ut av att argumentera denna halmgubbe?
(Ovanstående kommer du antagligen deka upp I två separata svar)
Hur vet du att berättelsen om Noa är en saga?
Och nej, man måste inte tro att alla påståenden är sanna. Tex menar jag att man inte måste anta att sanningen nås endast genom att tro att naturalismen är sann.
Och det är ju detta ifrågasättande du har så svårt att acceptera och med religiös övertygelse och nit protesterar mot med helt ologiska resonemang.