2012-11-06, 23:47
Medlem
Grymt! Du lever min dröm.
Har alltid velat leva långt ut i vildmarken utan någon kontakt med civilisationen. Bo i ett hus man byggt helt själv och leva på sitt boskap, jakt, fiske och jordbruk men för att klara det där helt och hållet krävs nog flera månaders utbildning och studier inom jordbruk, boskap och jakt men man kan alltid drömma

Hur gick jakten delvis hur mycket fisk, vilt fick du i veckan? och vad var mest framgångsrikt fällor eller vapen?

Hur kändes det att inte träffa några människor på en längre tid?

Var omgivningen vacker, utforskade du naturen?

Vad var dina bekantas åsikter om detta?
Citera
2012-11-07, 00:53
Medlem
Poissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stensadu
Grymt! Du lever min dröm.
Har alltid velat leva långt ut i vildmarken utan någon kontakt med civilisationen. Bo i ett hus man byggt helt själv och leva på sitt boskap, jakt, fiske och jordbruk men för att klara det där helt och hållet krävs nog flera månaders utbildning och studier inom jordbruk, boskap och jakt men man kan alltid drömma

Hur gick jakten delvis hur mycket fisk, vilt fick du i veckan? och vad var mest framgångsrikt fällor eller vapen?

Hur kändes det att inte träffa några människor på en längre tid?

Var omgivningen vacker, utforskade du naturen?

Vad var dina bekantas åsikter om detta?

Jo det är en helt underbar känsla när man kört i över 18 timmar i sträck och börjar närma sig. så där halv 4 på natten, då är man bra trött men då är man verkligen glad.
Det krävs otroligt mycket planering, förra året var jag ju upp någon månad på sommaren då fick jag inte lika mycket gjort för då planerade jag mest alla projekt och vad jag ville göra, och försökte ta vara på lugnet och friheten så gott det gick och bara njuta, nu i år hade jag massvis projekt, renoverings projekt och byggde rökugn och började röja ut bodar för bastu och massa annat, nu 2013 har jag inte riktigt hunnit planera allt jag ska göra men det kommer nog bli mer en tidigare år, men det är inte det som räknas utan att man mår bra och finner lugnet och bara kan trivas med sig själv i ensamheten. man lär sig något nytt varje gång, och jag brukar alltid försöka lära mig vilka växter som är ätbara och vad för hurkurer man kan göra av olika sorter. bland annat ljung som är lugnande provade jag att sova på och diverse mer, man blir klokare för varje gång man är uppe och kommer till insikt med helt nya saker i livet och lär sig värdera livet på ett helt annat sätt en i stor stads stressen i det "vanliga" livet.

men för att kunna leva på sig själv självförsörjande året om krävs väldigt mycket planeringer och förberedelser, jag vet redan nu att det inte skulle funka att leva så året om. man behöver fixa ordning på alla trädgårdsland och hitta mer bördig jord att odla i. planera hur man fixar snöröjning på vintern, matlagrig börja bygga jordkällare etc. veta hur man ska få tag i föda när konserverna är slut, när inte fisken nappar och det är dåligt med vilt i skogen. skaffa höns kanske får, inhägnader för dom veta hur man ska kunna föda djuren sommar o vinterhalvår, mer ved. gå utbildningar i överlevnadskurser, ja alla natur och vildmarkskurser och studiecirklar man kan hitta för att få all möjlig erfarenhet, med mera.
ja det krävs otroligt massa planering och förberedelser för att kunna leva helt självförsörjande sådär men det är inte omöjligt det är min dröm, men än så länge får jag njuta av den tid jag väl kan vara där.

Har ju som sagt börjat med jägarexamen nu så snart kan man jaga fågel lagligt vilket gör att man kan vara där längre när konserverna tagit slut bland annat.
det är ett steg på vägen till att kunna leva självförsörjande men är fortfarande mycket mer kunskap kvar att få.

Ja i år var det väl inte så himla mycket jakt, men jag provade göra några fällor, bland annat lyckades jag snara ekkorre vilket jag faktiskt prova att äta och det var väl inget speciellt och inte mycket kött på, men helt klart bra att veta att det finns som föda.
provade även göra har snaror men funka inte lika bra, även fågel snaror gick åt pipan. krävs nog endel övning och kunskap i var djuren befinner sig harens vägar det tar bland annat för att lyckas med att snara det. men nu vet jag iallafall att det funkar.
Vart mest fisk, finns ju gott om gädda abborr och även lake i sjön. det sistnämna har jag aldrig lyckats få. men gädda vart det gott om, lagom stora 2 -3kilos gäddor som iaf funkade fint som gäddkotletter till middag, utökade min fiske utrustning med ny rulle och nya drag så gav bättre fiske.
sen finns det även harr i bäcken. som vart riktigt fin middag ibland.

Jag trivs i ensamhet, jag har alltid varit något av en ensamvarg och har aldrig haft särskilt gott om vänner, däremot tjejer har jag alltid haft tur med så den sociala biten trivs jag med.
men att vara själv i stugan är något av det bästa jag vet, man lär sig så mycket om sig själv som person och vad man klarar av att det gör mig otroligt gott.
dock känns det konstigt när man varit isolerad några månader och kommer tillbaka till civilisationen igen, då känns det lite ovant, man glömmer spola på toaletten eftersom man är så van vid utedass tillexempel. man slösar inte vatten i kran när man diskar eller vrider på kran för man är så van vid att spara på resurserna man har, man väljer att sova i bäddsoffan första natten för man e så van vid att sova hårt att sängen är för mjuk när man lägger sig. man undviker teven och datorn i början och väljer hellre att lyssna på radio bland annat. men det går fort över sen är man tillbaks till vardagen igen och gör som man brukar. är lite synd men så är det.

omgivningen är otroligt vacker. underbar natur. frisk och härlig luft midnattsol.
man kan vandra ut i skogen på kvällarna och bara titta på allt omgivning och natur och det är helt underbar känsla. det är frihet

och som sist, mina bekanta var skeptiska till en början särskilt familjen, dom trodde aldrig jag skulle klara vara själv sådär utan el och rinnande vatten och grannar som kan se till en att dom var oroliga och trodde jag skulle ge upp efter några dagar första året jag var uppe. men efter att jag visat dom så trodde dom mer på mig, och i år när jag var uppe så sa dom ingenting utan då hade ja bevisat att jag klara det och att det är så jag ville leva. farsan vart stolt med andra ord. och glad att jag har möjlighet som inte har massa plikter och egen familj eller barn, som han har som inte har den möjligheten att leva så. det var trotsallt han som byggde stugan i sin ungdom så han är bara glad att den inte står tom utan att jag trivs där vid det som han har skapat och byggt med sina bara händer.
Citera
2012-11-07, 18:59
Medlem
härligt! borde finnas böcker om hur man gör snaror och fällor så det går lite bättre med småviltet, för det kanske inte lättare att gå runt med skjutvapen och leta efter en måltid
Citera
2012-11-07, 19:56
Medlem
Poissa, ifall du skaffar jägarexamen och fäller t.ex. ett rådjur, hur förvarar du köttet? Eller tänker du fälla endast fågel/hare?
Citera
2012-11-07, 20:43
Medlem
Poissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper123
Poissa, ifall du skaffar jägarexamen och fäller t.ex. ett rådjur, hur förvarar du köttet? Eller tänker du fälla endast fågel/hare?

När jag väl har jägarexamen och är laglig till att fälla vilt så är väl inte just älg och rådjur det jag tänkt jaga främst när jag sitter i stugan, främst fågel och hare, smågnagare. sjöfågel.
men går ju alltid att ifall man skulle fälla litet större vilt och behöver förvara kötter antingen torka dock lär det ju inte vara så värt att torka under sommar period när det är fullt med flygfän i luften utan torka blir ju främst hösttider. annars så byggde jag en helt fungerande rök förra året som även syns i bilderna inte den snyggaste och inte helt tät men med lite finslipning så kommer den funka utmärkt att torka kött av lite större vilt.
Men när jag väl har jägarexamen tänker jag väl inte direkt fälla ekorre och sådant med tanke på att det är fridlyst och kan få min vapenlicense att ryka så då tänker man ju mer hålla sig till mer lovlig jakt även fast det inte finns en käft där ute som kan kolla upp en.
Citera
2012-11-11, 22:48
Medlem
Vandrar du endast i din egna skog eller också i andras?
Citera
2012-11-13, 00:04
Medlem
Poissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper123
Vandrar du endast i din egna skog eller också i andras?

större delen av skogen omkring stugan är ju min så ved hugger jag ju därifrån.
men händer ju att man tar längre skogspromenader eller vandrar ut mot bättre fiskeplatser och då traskar jag ju i annan skog än min egen.
Citera
2012-11-22, 22:48
Medlem
fanskithelvetes avatar
Fan vad avundsjuk jag blir, låter som ett dröm-tillvaro för mig. Lugnet som man får när man är ute i skogen slår alla läkemedel, man skiter i småsaker och fokuserar på de basala sysslorna.
Citera
2012-11-26, 10:55
Bannlyst
Tror att många som drömmer om detta här skulle få ett bryskt uppvaknande om de väl genomförde det
Citera
2012-12-14, 13:16
Medlem
had0cs avatar
Det är ju bara prova en kortare tid. går ju att hyra fjällstugor lite vart som i svearike och tälta får du göra vart som helst.
Citera
2012-12-14, 13:28
Medlem
åh vad jag saknat denna tråd! följde den i våras, somras, men tappade bort den sen.
riktigt kul att höra ts berätta om sitt liv!
Citera
2012-12-14, 16:26
Medlem
DelGriffiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjohoppsan
åh vad jag saknat denna tråd! följde den i våras, somras, men tappade bort den sen.
riktigt kul att höra ts berätta om sitt liv!

Du kan ju alltid sätta den på prenumeration så ser du direkt om det finns nya inlägg i den när du klickar på de korsade verktygen i övre högra hörnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in