2012-02-07, 19:17
Medlem
Poissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxz
följdfråga, hur ofta tömmer du denna, det är en bil som hämtar och tömmer förmodar jag?

hur jag tömmer utedasset? .. har aldrig haft någon slammtömning som kommit och tömmt utedasset, det är ju byggt en bit in i skogen och rymmer en hel del skit. när det börjar bli överfullt tar man spade och gräver hål i marken ennu längre in i skogen och tömmer där . det är ju bara skit och toa papper. inga kodomer eller hushållsprodukter. så det förmultnar ju rätt fort. det är ju inget avlopp eller brunn så någon slammbil behöver komma och tömma precis
Citera
2012-02-07, 20:03
Medlem
Flaxzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poissa
hur jag tömmer utedasset? .. har aldrig haft någon slammtömning som kommit och tömmt utedasset, det är ju byggt en bit in i skogen och rymmer en hel del skit. när det börjar bli överfullt tar man spade och gräver hål i marken ennu längre in i skogen och tömmer där . det är ju bara skit och toa papper. inga kodomer eller hushållsprodukter. så det förmultnar ju rätt fort. det är ju inget avlopp eller brunn så någon slammbil behöver komma och tömma precis

I see, samtliga dass på våra "fastigheter" i såväl skärgården som på landsbygden har vi nämligen tunnor som allt det härliga hamnar i.
Citera
2012-02-07, 20:17
Medlem
molmols avatar
I Norrland kan man (men får inte) göra lite som man vill om man har en gammal stuga. Antar att kommunerna håller bättre koll på nybyggda fritidshus. När jag var liten och vi endast hade torrtoa i stugan tömde morsan den i bäcken... Nog för att jag idag inte riktigt skulle låta henne göra det utan att protestera. Det är visserligen ingen slö bäck, men vi brukade bada där ibland...

Annars kan man kompostera skiten i en sluten behållare i ett eller två år (är osäker på hur länge) sen är det bara att slänga ut i skogen eller var man nu känner för det. Teoretiskt kan man gödsla sina odlingar med det utan att behöva oroa sig för att bli sjuk, men... Ni förstår.
Citera
2012-02-07, 20:48
Medlem
Poissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxz
I see, samtliga dass på våra "fastigheter" i såväl skärgården som på landsbygden har vi nämligen tunnor som allt det härliga hamnar i.

jo antar att det inte är så lämpligt att slänga skiten någonannanstans en i tunnor på skärgård hehe. men eftersom jag bara är i skogen några månader gör det inget om skiter slängs nära stugan i skogen eftersom det hinner förmultna innan jag far dit nästan gång igen . hade ju varit en annan sak om man bodde där året om

Citat:
Ursprungligen postat av molmol
I Norrland kan man (men får inte) göra lite som man vill om man har en gammal stuga. Antar att kommunerna håller bättre koll på nybyggda fritidshus. När jag var liten och vi endast hade torrtoa i stugan tömde morsan den i bäcken... Nog för att jag idag inte riktigt skulle låta henne göra det utan att protestera. Det är visserligen ingen slö bäck, men vi brukade bada där ibland...

Annars kan man kompostera skiten i en sluten behållare i ett eller två år (är osäker på hur länge) sen är det bara att slänga ut i skogen eller var man nu känner för det. Teoretiskt kan man gödsla sina odlingar med det utan att behöva oroa sig för att bli sjuk, men... Ni förstår.

hehe jo precis. kommunerna har lite större områden att hålla koll på rent geofrafiskt också så man kan göra lite som man vill. sen är det väl lite mer hårda regler när det gälle rnybyggda fastigheter en gamla skogs stugor man bygger själv. . jo går ju o göra så med. men vår bäck rinner ner till en sjö och eftersom bäcksvattnet är såpass frisskt brukar jag oftast kunna dricka det utan problem så jag undviker att förorena den, lika så när det gäller att tvätta jag tvättar aldrig kläder i bäcken varesig med tvättmedel eller med något annat.. jo ska man börja odla potatis eller grönsaker i framtiden så kan man ju utan tvekan använda det som gödsel. kan väl stinka lite i början på marken men potatisen får ingen smak utav det iallafall.
Citera
2012-02-07, 21:18
Medlem
Läste "bo i stuga i skogen utan el och granar" ...

Hursomhelst, jag gillar initiativet, lycka till!
Citera
2012-02-07, 21:20
Medlem
Poissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geags
Läste "bo i stuga i skogen utan el och granar" ...

Hursomhelst, jag gillar initiativet, lycka till!

Haha ja granar är det ingen brist på iallafall. ^^
Citera
2012-02-07, 23:35
Medlem
UAAs avatar
Hur kom du över stugan?
Citera
2012-02-08, 00:50
Medlem
Citat:
och dessutom så du av någon känner ju mig så du vet att jag inte trollar.
du har så rätt det du skriver..
förövrigt har för mig att jag såg gubben i stugan för väldigt länge sedan på svt men kan minnas fel. annars så tror jag att jag hittade den just på internet. är väldigt sugen på att se den.
det låter hur härligt som hellst. fler sådana människor borde finnas i vårat avlånga land.

Jag och Poissa är gamla klasskompisar däråppifrån för er som missat det. Vad åren går, ibland känns tiden däruppe som igår, men det är ett tag sen nu.

De som avfärdar honom för att vara ett troll tycker jag kan sätta sig i soffan och kolla på MTV istället.

Gubben i stugan ja, så lever nog du och jag också när vi blir gamla : )

Avslutar med ett citat från en karl jag pratade med i Jokkmokk och som jag gillade skarpt,

"Sördö här oppe, här oppe kommedu ingenvart, mänåra guldkeidjor, ällä Bäi-M-Wäis. Näi här oppe, här titta vi på, hur du gör opp äld, i skogn.."
Citera
2012-02-08, 01:06
Medlem
Citat:
förra året drog jag till min stuga i norrbottens skogar och levde där ett antal månader helt för mig själv utan el och mobiltäckning och levde på fiske tjuvjakt och levde i lugn och harmoni ensam.
och nu är det snart dags igen för er som inte läste min förra tråd så

och i - april - maj gör jag nu samma sak igen och fyller upp med konserver för ett antal månader och införskaffar mig diverse nödvändiga prylar som behövs tankar bilen och kör 22 timmar till min stuga och stannar fram tills hösten.
Närmaste grannarna bor ca 7 kilometer ifrån och stugan har varken el eller vatten, vattnet hämtar jag från bäcken och maten består av fiske och tjuvjakt av småvilt och snaror och fällor sedan en hel del konserver om det behövs. mobil täckning finns inte. då måste jag knalla upp ca 3 kilometer på ett berg där det finns lo för att kunna ringa.
Det är det bästa jag vet att få åka upp och leva på riktigt i några månader varje år helt för mig själv där det enda elektroniska som finns är en radio.
tänkte berätta hur det såg ut förra året för mig!

Åkte upp i början av sommaren, inhandlade konserver för ca 3000 och tömde biltema på diverse saker och nödvändigheter . allt från fiskeutrustning till verktyg och stormkök.
packade med mig batterier och banjon, laddade telefon tankade bilen och satte mig i bilen och körde 21 timmar i sträck till stugan i norrbottens inland. var bra trött när jag kom fram och det första jag gör när jag kommer fram är att packa in allt i stugan, bädda sängen och gå till kojs.
sov tills jag vaknade och började göra alla sysslor. så som låsa upp alla bodar och uthus, titta så inget blivit stulet eller förstört, kollade så vattnet forsade i bäcken och det dröjde bara några timmar innan jag kände lugnet och harmonin i kroppen. inga telefoner som ringer, inga röster eller skrik från folk i lägenheterna bredvid, inga bilar som far på gatorna och brummar. utan det enda som hördes var vinandet i träden och bäcken som forsa. underbar känsla tycker alla borde få uppleva det som ständigt lever i stress och att man ska vara som alla andra, bara få komma bort och uppleva lugnet och kunna finna sig själv gör nog varje människa gott.
hade en speciell tid jag lagade mat och då varje liten grej tog ett bra stund att göra så som diska, laga mat, så gjorde det inget behövdes ändå inte stressa för man tog dag för dag.
jag brukade diska när jag kommit upp till 3 par bestick 3 tallrikar och 3 glas. vilket hände var tredje dag. diska tog ca 1½ timma. allt från att värma upp vattnet till att torka disken.
maten hade jag ett schema för vad som skulle göras. hade jag inte lyckats skjuta något småvilt eller snara någon hare eller få någon fisk fick det bli bruna bönor, ärtsoppa eller ravioli eller annat. bara det tog ca 1 timma att göra i ordning och laga. vanligtvis lagade jag maten på stormkök om jag inte hade brasan tänd utomhus.
tvätta mig gjorde jag 1 gång i veckan. varje fredag unnade jag mig en fredags dusch. hade köpt mig en biltemas camping dusch jag hängde upp i trädet och fyllde med vatten, efter några timmar i solen vart vattnet såpass varmt att jag kunde duscha i ca 5 minuter.
varje kväll satt jag vid bordet och skrev dagbok på vad jag hade gjort idag och lyssnade på p4a på batteridriva radion eller spelade banjo och drack whiskey.
i ca 4 månader levde jag så här. och när jag sedan åkte hem i slutet av augusti var jag skäggigare en någonsin förut men kunde ända åka hem med ett leende på läpparna om att jag skulle göra samma sak nästa år.
och nu är det snart dags igen och jag ser framemot det som fan!
har ni gjort något liknande som jag eller brinner av en lust att göra det någon gång?.
skriv och berätta eller ställ era frågor

Beundra!!!Får jag åka med?
Citera
2012-02-08, 04:11
Medlem
tryds avatar
Gott med whiskeyn tack för svaret ,det var intressant

Har du teleskop ? annars kan det vara trevligt med en bra teleskop att titta på planeter,galaxer och nebulosor på kvällarna om det blir mörkt vill säga och självklart ett glas wishey till det förgyller natten och lugnar kroppen . Nu blev jag avundsjuk på den tanken
Citera
2012-02-08, 05:25
Bannlyst
Bra avis är man, hade själv velat göra nägot liknande men har inte tillgång till stuga eller P, känner du för sällskap är det bAra skriva. Med vänlig hälsning, en arbetslös
Citera
2012-02-08, 13:30
Medlem
Vaskade fram detta TV-inslag från Nordnytt som även lagts ut på Youtube, saknar ord att beskriva inslaget men alla ni som gillar den här tråden, NI MÅSTE SE DETTA, jag får nästan rysningar av beundran http://www.youtube.com/watch?v=Az5bUIgZCu4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in