2012-11-05, 22:14
Medlem
rayprices avatar
Kul tråd, du har inspirerat mig en del! Jag är bara 18 ännu men har alltid haft en strävan efter att leva ett enkelt, lite ålderdomligt liv nära naturen. Folk frågar alltid vad man gör på sådana ställen men jag har alltid känt att man inte alltid behöver göra så mycket alls, jaga och fiska och dagliga sysslor tycker jag är fruktansvärt "rewarding". Jag tror folk har för höga krav på livet idag, att allt ska ha en mening osv så det är skönt att höra att det finns nån annan också som har liknande värderingar som mig!
Citera
2012-11-05, 22:26
Medlem
Poissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayprice
Kul tråd, du har inspirerat mig en del! Jag är bara 18 ännu men har alltid haft en strävan efter att leva ett enkelt, lite ålderdomligt liv nära naturen. Folk frågar alltid vad man gör på sådana ställen men jag har alltid känt att man inte alltid behöver göra så mycket alls, jaga och fiska och dagliga sysslor tycker jag är fruktansvärt "rewarding". Jag tror folk har för höga krav på livet idag, att allt ska ha en mening osv så det är skönt att höra att det finns nån annan också som har liknande värderingar som mig!

Tack så mycket alltid kul att kunna inspirera folk. nej jag antar att jag har tur som har fått stugan efter min far jag är ju bara ett X antal år äldre än dig. men jag försöker spendera så mycket tid jag kan i naturen och i stugan.
det gäller att sikta för sina drömmar kanske inte alltid så lätt att komma över någon stuga om man inte bygger en själv, men bara kunna tälta ute i lapplands fjällen och leva på fiske o fågeljakt är en underbar upplevelse bara det. men är man någorlunda duktig snickare kan man alltid ha som projekt att snickra ihop en stuga eller till och med timra en kanske, eller så köper man en byggsats stuga och bygger ihop själv i set. men gäller ju att man äger en bit mark då med.
jag är glad att höra att det finns så mycket folk i min ålder som känner samma som jag och har samma drömmar och intressen det gäller att satsa stenhårt och gå på dina drömmar.
känn dig fri att fråga vad du vill.
Mvh
Citera
2012-11-05, 23:12
Medlem
448s avatar
Du får ju dra dit mitt i vintern - hög mysfaktor o sitta där när de e 40 minus utanför.

Brukar ju vara lite värre o kliva upp men det är ju snabbt ordnat.

Du skulle kolla på ett gäng gamla konserver som legat där och passerat rek . datum sedan ett antal år - kolla du om det var ätbart?

Skulle dumpa ölburkar på en återviningsation under semestern och någon hade ställt en låda med konsverver där - förmodlingen från nån flyttstädshistoria från nån ödestuga - perfekt vetenskapligt material.

Passade på och kolla på dessa lite snabbt , hade inte öppnare med så jag kunde sniffa men en ett antal av dom hade fått bulliga lock - nån % - dom äldsta var från mitten på talet men såg nån från 2005 som ändrat form lite oroväckande.

Så det verkar variera kraftigt hos vanliga konsumnetkonserver iaf.

Det mesta var bönor,majs och liknande.

Såspåsinnhåll från 1999 (brunsås t.ex) och varmakoppen verkade defintivt ha ändrats till det mycket sämre färgmässigt och luktmässigt iaf - tror inte man skulle sett ut så här efter en varmakoppen

Snarare så här
Citera
2012-11-06, 13:43
Medlem
Någon har säkert frågat detta, men vad jobbar du med? Har du ett jobb som du bara kan lämna hur du vill?
Citera
2012-11-06, 13:47
Medlem
Poissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper123
Någon har säkert frågat detta, men vad jobbar du med? Har du ett jobb som du bara kan lämna hur du vill?

Jag har väl mest sökt mig till säsongsjobb och försöker jobba lite svart och ibland vitt så gott det går under höst och vår månaderna, plogar snö på vintrarna etc, men under sommartid jobbar jag knappt men då har jag ju såpass i besparingar att man kan fara upp och leva i stugan under sommaren utan problem, Vet kan låta lite lat aktigt, men har funkat för mig hittils,
Slösar inte så mycket pengar vanligtvis på materiella saker och dierse onödigheter så pengarna får växa på sparkonto under året tills det är dags att fara norrut, då köper jag på mig diverse konserver och nödvändigheter jag behöver för att kunna leva några månader i stugan.
Citera
2012-11-06, 14:54
Medlem
Hur bor du på vintrarna?
Citera
2012-11-06, 15:27
Medlem
Poissas avatar
Citat:
Hur bor du på vintrarna?

Inte särskilt exklusivt faktiskt utan i lägenhet eller hus hos mor eller far föräldrarna.
som läget är nu under vintern bor jag i lägenhet hos min bor och håller på med jägarexamen samt lastbilskort till våren. efter det är klart far jag upp under sommaren tills jag inte kan vara där längre sen far jag tillbaks söderut igen och antingen söker något jobb och börjar jobba igen.
men nu är det utbildningar som driver, främst jägarexamen som jag verkligen behöver ta.

vet att jag inte kan leva såhär allt för länge, men jag är bara 2* + år gammal än så det funkar tillfälligt,
i framtiden lär jag inte kunna vara lika ofta i stugan och göra som jag gjort hittils, men förhoppningsvis har jag då fast jobb och som en av mina andra drömmar även ett litet torp eller en gård att bo i eller till och med bosätter mig i stugan på heltid och jobbar heltid.
Men får se hur det blir då, för närvarande satsar jag på att utbilda mig och besparingarna täcker denna sommars levnad i stugan 2013.
får se hur det blir allt eftersom
min dröm är ju att kunna leva självständigt helst bo i stugan helt och hållet och kunna leva på självförsörjning men är en stor bit att gå för att klara det, tills dess behöver jag både spara mer pengar och ha jobbet ett tag. men när jag blir äldre kommer jag med all sannolikhet försöka leva så helt.
Citera
2012-11-06, 17:00
Medlem
Sälj halva skogen = Profit

Kanske inte något du har lust med dock eftersom du ärvt denna skog.
Citera
2012-11-06, 18:05
Medlem
Poissas avatar
Citat:
Sälj halva skogen = Profit

Kanske inte något du har lust med dock eftersom du ärvt denna skog.

Nej :P haha här säljs ingen skog inte måste tänka långsiktigt, det är pengar om några år.
Citera
2012-11-06, 18:52
Moderator
v50s avatar
Kul att se lite bilder på stugan och dess omgivning, där hade det passat med en timrad bastu och använda virke från den egna skogen till den.
Citera
2012-11-06, 19:01
Medlem
Poissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Kul att se lite bilder på stugan och dess omgivning, där hade det passat med en timrad bastu och använda virke från den egna skogen till den.

Ja det är litet slitet skick på stugan men det hör till ;D
Jo en timmrad bastu är redan på planering. men frågan är då om man ska hämta en timmrad bastu i byggset från finland och sätta ihop eller ge sig på att försöka timmra från eget virke i skogen.
Citera
2012-11-06, 19:09
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poissa
Ja det är litet slitet skick på stugan men det hör till ;D
Jo en timmrad bastu är redan på planering. men frågan är då om man ska hämta en timmrad bastu i byggset från finland och sätta ihop eller ge sig på att försöka timmra från eget virke i skogen.

Enklast är att köpa en färdig byggsats men å andra sidan känns det säkert roligare om man bygger en själv helt från grunden med egen skog. Det finns säkert bra sidor på nätet där man kan få lite koll på hur man timrar samt tips på lämplig böcker i ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in