• 1
  • 2
2011-05-14, 03:03
Medlem
Poissas avatar
Nu har jag bestämt mig för att Flytta ut till min sommarstuga i norrbottens Djupaste skogar i juni.
stugan byggde min far när han var ung och där har man spenderat varje sommar sen man var nyfödd. nu ska jag för första gången flytta ut dit själv tills vintern kommer och den första snön lägger sig.
Har planerat i flera månader och skrivit inköps listor som jag ska inhandla om några dagar,
ska bli riktigt skönt att komma ut i skogen och leva på fiske, jakt och naturen, utan Socialt umgänge som kvinnor och vänner i några månader men det kommer bli underbart.
tänkt att föra loggbok Varje dag och ska även medföra min banjo då jag just börjat spela och tänkt att finns det något bättre en att sitta ute i skogen framför öppen brasa och spela och äta torrkött och bara njuta. Har ni några goda råd att ge mig som ska ut, vad bör jag tänka på och har ni något att tillägga min packlista?
Det jag tänkt ta med mig är följande:

Radio . batteridriven

Uppvevningsbar Ficklampa

Tändstickor tändstål.

stearin ljus

t röd för stormkök

storm kök

bra kniv /Morakniv/Samekniv

plunta

vatten dunkar

fritidsdusch ifall man vill tvätta av sig lite smidigt, måste ta en dusch inte lukta usch

varmt täcke

kuddar

myggnät för huvudet

myggmedel

batterier till Radio och andra onödigheter som kan vara bra att ha

burkmat

Nudlar, konserver mjöl
jäst torkad mat
Havregryn
Pasta
Ris
salt
peppar
kaffe
olivolja

luftgevär

motorsåg

yxa

såg

rep

nål&tråd

lyktor

flera par skor och strumpor

slittåliga handskar

presenning

loggbok

många kalsonger

skjortor

luftgevärs skott

toa papper

fryslåda

kikarsikte till luftgevär

tvål

tvättmedel

galler till eldstad

frön för växter ( om ja har lust att odla något)

tandborste + tandkräm,

konservöppnare

huvudvärkstabletter

fiskenät ( har bäck och fin sjö bredvid så kommer bli mycket fiske.

kräfttionor

batteridriven klocka

rulltobak

någon stock snus

rizzla

Ca 4000 kronor kommer detta gå på om jag inhandlar smart

varav konserver och mat för 1500

räcker till augusti

Vad tror ni om detta?
vill ni tillägga något jag borde ta med?
vilka matvaror och Dyl har längst bästföredatum och kan hålla sig några månader?
tänkt baka mycket bröd och liknande.

jag kommer åka med en 7000 kronor som jag ska lägga på allt.
klarar jag mig på den summan fram tills snön kommer tror ni?

Sen undrar jag även över vandrar hem på vägen upp åker som sagt E4an norröver uppsala
blir 60 mils etapper jag kommer stanna och sundsvall, och skellefteå lär jag stanna och behöva sova.
150 mil tar resan upp hemifrån mig. vet ni några bra billiga vandrarhem på vägen?
vågar man sova i bilen? med tanke på vägtjuvar och så.

Jätte tacksam för era synpunkter och tips. har säkert glömt tillägga massa men då får jag skriva det sen
Citera
2011-05-14, 03:09
Medlem
Denoms avatar
Se till att köpa kosttillskott så du inte får någon bristsjukdom ute i skogen. Vet inte huruvida du får i dig allt du behöver annars, tänkt på det?

Skit i luftgeväret, du har större chans att ha ihjäl något med det om du slår det med kolven än skjuter djuret. Satsa på fiske, mycket lättare.
Senast redigerad av Denom 2011-05-14 kl. 03:11.
Citera
2011-05-14, 03:14
Medlem
Poissas avatar
Näe kosttillskott har ja faktiskt inte tänkt på, bra att du sa hade tagit med Vattenreningstabletter men glömt o tillföra i listan, Vad för kosttillskott är att rekommendera?

Nja har nog inte tänkt att jaga med luftgeväret direkt, mer för att ha något att göra
klart att ser man någon ripa eller skogsfågel så skulle man ju gärna försöka och skjuta, men isåfall på lagom håll så inte djuret blir skadeskjutet.
Citera
2011-05-14, 03:15
Medlem
Du lär ju kunna sova i bilen om du sover lite avsides, inte på någon rastplats vid motorvägen utan kör in i något samhälle och hitta nån undanskymd plats.

Om du kan köra hela vägen till stugan kan den väl inte ligga helt avsides? Men tänk på att batteriet kanske inte trivs med att bilen står still ett halvår, surt om du inte kan komma därifrån.

Till din lista skulle jag lägga till målerimaterial och så skulle jag måla av vackra landskap, eller kanske en kamera att fotografera intressanta saker med, givetvis då en analog kamera som inte behöver batteri.

Har du inte använt en batterifri kamera förut så får du träna innan så att det blir några vettiga bilder. Träna innan gäller väl i allmänhet för hela projektet om du inte är van att bo själv på det viset.
Citera
2011-05-14, 03:19
Bannlyst
Ladda ner överlevnadshandboken och skriv ut.

http://www.paleo-life.com/forum/viewtopic.php?t=554

Du har knappast ihjäl många djur med luftgevär. Myror kanske.
Citera
2011-05-14, 03:20
Medlem
Poissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kringla
Du lär ju kunna sova i bilen om du sover lite avsides, inte på någon rastplats vid motorvägen utan kör in i något samhälle och hitta nån undanskymd plats.

Om du kan köra hela vägen till stugan kan den väl inte ligga helt avsides? Men tänk på att batteriet kanske inte trivs med att bilen står still ett halvår, surt om du inte kan komma därifrån.

Till din lista skulle jag lägga till målerimaterial och så skulle jag måla av vackra landskap, eller kanske en kamera att fotografera intressanta saker med, givetvis då en analog kamera som inte behöver batteri.

Har du inte använt en batterifri kamera förut så får du träna innan så att det blir några vettiga bilder. Träna innan gäller väl i allmänhet för hela projektet om du inte är van att bo själv på det viset.

Jo det blir nog till att sova i bilen, billigast och enklast så.

stugan ligger någon kilometers gångavstånd från vägen men det är grusväg :P så bilen lär nog bli stående där, men finns bra avsides vägar där ingen åker som jag tänkt att lägga pressenning över bilen så den inte är så synlig,
jo batteriet lär nog dra ut om den står det har du rätt i , men det löser sig
nja måla är jag inte så duktig på, annat en att måla om tak och dörrar skulle dock behövas :P
Analog kamera har jag den skulle jag definitivt kunna ta med
har tillbringat mycket tid i skog och vildmark tidigare så det är jag van vid, dock inte så här lång tid som jag tänkt att spendera nu .
Citera
2011-05-14, 03:21
Medlem
Poissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Ladda ner överlevnadshandboken och skriv ut.

http://www.paleo-life.com/forum/viewtopic.php?t=554

Du har knappast ihjäl många djur med luftgevär. Myror kanske.

Försvarets överlevnads handbok har jag redan
Citera
2011-05-14, 03:24
Medlem
En mobiltelefon tycker jag du bör ta med dig. Säg att du bryter foten i skogen eller om bilen inte vill starta, då är det inte så jäkla kul

Sen om jag var du så skulle jag nog satsa på att stanna där en kortare tid. Kanske en månad? För att springa runt i skogen i ett halvår kommer nog bli lite långtåkigt. 2 veckor tror jag skulle duga!
Citera
2011-05-14, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poissa
nja måla är jag inte så duktig på, annat en att måla om tak och dörrar skulle dock behövas :P

Det låter ju som en bra idé att renovera lite i stugan. Min tanke med att målargrejer var lite att du skulle ha något att göra och jag tror att du skulle bli bättre.

Men om du inte känner för att måla så tänk efter om det finns någon grej som du alltid velat kunna, typ spela dragspel eller virka. Du kommer ha ett tag på dig att öva. Du kanske inte tar fram det första dagen men efter ett tag kan det vara kul att bryta rutinerna. Det är svårare att tröttna på något som man hela tiden gör framsteg med.
Citera
2011-05-14, 03:39
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Första hjälpen väska kan va bra att ha (du kanske skrev det men då missade jag det).

Tändare > tändstickor (enligt mig).

Ett par böcker.

En extra radio (i fall att).

Grundläggande kunskap om natur och kanske även överlevnad (brukar hänga ihop).
Citera
2011-05-14, 03:45
Medlem
DubStepBooys avatar
Jag gissar på att du är någon gubbe på 70+ som spenderar hela dagarna med att röka vattenpipa och gunga gungstol.
Citera
2011-05-14, 03:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Poissa
Vad för kosttillskott är att rekommendera?
Great Earths C-vitamin. Gradvis utsöndring i kroppen under ca 10 timmar. Till hösten lär du behöva D-vitamin också. Multivitamin+mineral-tabletter finns att köpa. (Great Earth TNT Vitaminer & Mineraler) Då får du i dig det mesta. Gradvis utsöndring innebär att kroppen långsamt tillgodogör sig vitaminerna, istället för att du snabbt pissar ut dom.

Ta även med lite sköna porrbilder för runkfridens skull, eller har du tänkt dig att knulla renkossor?...
Senast redigerad av PerschlarFundron 2011-05-14 kl. 04:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in