Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-06, 16:55
  #37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agharta
När det är fest. Redan 6-åringar sminkar sig vid speciella tillfällen. Jag ser det inte som något problem, det är först när det blir tvångsmässigt som det blir ohälsosamt.
Vilka 6-åringar gör det?

Jag skulle aldrig tillåta en 6-åring att sminka sig. Låter som total idioti imo.
Citera
2012-02-07, 11:16
  #38
Medlem
Aghartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vilka 6-åringar gör det?

Jag skulle aldrig tillåta en 6-åring att sminka sig. Låter som total idioti imo.

Coola tjejer som vet om att de är snygga utan smink. Om någon skulle sminka sig för att bli snyggare skulle jag också tycka det var idioti.
Citera
2012-02-07, 14:16
  #39
Medlem
breeze420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AihtAdehgar
Jag tänker inte ta nån debatt om barn och sexuellt umgänge just här nej Men jag vill säga att om alla tänker som du då blir det ett problem. Ser vi det inte som något konstigt då är det inget problem de där med smink och barn.

Om jag tar en flicka på 7 år som exempel som kanske är lite kär i någon kille i klassen och vill se fin ut. Om hon sminkar sig lite vart finns problemet? Är det att killarna i klassen plötsligt vill ha sex med henne och inte kan sluta tafsa? Knappast? Så problemet finns bara i huvudet på många vuxna. Och dom vuxna säger negativa saker och då blir det ett problem.

Sen har barn förhållanden. Var du inte ihop med någon som barn?

För mig handlar det mest om att barn ska vara barn, barn växer upp alldeles för tidigt nu för tiden. Nej, bara för att hon sminkar sig betyder det inte att alla killar kommer att bli vilda och "inte kan sluta tafsa", men hur ofta händer det för vuxna? Räcker det inte med att det blir en sexuell stämning och tankesätt? Jag tycker inte att småbarn ska behöva bekymra sig över att se snygga ut inför killar när de är så pass små.

Och nej, jag var inte ihop med någon när jag var litet barn. Visst, man var ju kära i varandra lite hit och dit, och fråga chans på varandra osv. Men jag blev inte ihop med någon, men det är pga att barn inte kan hantera förhållanden, och på något sätt visste jag det redan då.

Barn ska få vara barn. Sminkande, förhållanden och sex blir det gott om senare i livet.
Citera
2012-02-07, 14:40
  #40
Medlem
Zijns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AihtAdehgar
Så det är fel att vara snygg inför andra om man är barn? Barn har inga pojk och flickvänner innan tonåren tror du?

Nej det är inte fel att vara snygg. Det är fel att ha tron att man blir mer attraktv/intressant bara för att man är snygg. Det är därmed fel att ha tron att man blir snyggare/attraktivare om man sminkar sig.
Hänger du med?


Citat:
Ursprungligen postat av AihtAdehgar
Sminkar sig kvinnor bara för att visa att dom vill knulla och ha förhållanden? Det låter så men jag håller inte med.

Jag skulle vilja säga att det har blivit den sociala normen att sminka sig "för alla andra gör ju det" och för att kvinnor vill vara mer attraktiv än kvinnan som står bredvid. Sociala maktkamper. Vill vi verkligen att barn ska börja med detta?


Citat:
Ursprungligen postat av AihtAdehgar
Varför är det inte ok att börja tidigare? Håller du med alla som säger att barn som sminkar sig ser ut som "små horor" ?

Ser ut som horor - nej. Däremot har de på något sätt kanske börjat tänka att "bara jag är snygg så är jag okej och populär". Där kan en ond cirkel börja med tänket: jag kan göra mig snyggare med smink eller jag är inte snygg utan smink alias jag duger inte som jag är utan smink.

Att sminka sig för att bli fin på fest - jaha, är man inte fin annars?

Någonstans måste vi dra en gräns.
Jag drar den vid att barnkläder under strl 140 ska fan vara BARNKLÄDER och inte miniatyrvuxenkläder och att jag som vuxen och ansvarig MÅSTE hjälpa mitt barn att förstå att det duger precis som det är. Utan smink, string och BH.
Citera
2012-02-07, 18:44
  #41
Medlem
AihtAdehgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breeze420
För mig handlar det mest om att barn ska vara barn, barn växer upp alldeles för tidigt nu för tiden. Nej, bara för att hon sminkar sig betyder det inte att alla killar kommer att bli vilda och "inte kan sluta tafsa", men hur ofta händer det för vuxna? Räcker det inte med att det blir en sexuell stämning och tankesätt? Jag tycker inte att småbarn ska behöva bekymra sig över att se snygga ut inför killar när de är så pass små.

Och nej, jag var inte ihop med någon när jag var litet barn. Visst, man var ju kära i varandra lite hit och dit, och fråga chans på varandra osv. Men jag blev inte ihop med någon, men det är pga att barn inte kan hantera förhållanden, och på något sätt visste jag det redan då.

Barn ska få vara barn. Sminkande, förhållanden och sex blir det gott om senare i livet.

Alltså jag tänker mig enskilda fall och inte att vi ska uppmana alla flickor till att hålla på som kvinnor gör. Om en flicka vill sminka sig så låt henne prova utan att göra en grej av det. Jag tror att det går bra utan att det ska skapa sexuell stämning. Jag tycker det är naturligt annars att barn uttrycker sexuella känslor men tror inte dom kommer använda sminket till det. Dom har andra knep när dom vill ha sexuell uppmärksamhet.
Citera
2012-02-07, 18:45
  #42
Medlem
AihtAdehgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zijn
Nej det är inte fel att vara snygg. Det är fel att ha tron att man blir mer attraktv/intressant bara för att man är snygg. Det är därmed fel att ha tron att man blir snyggare/attraktivare om man sminkar sig.
Hänger du med?




Jag skulle vilja säga att det har blivit den sociala normen att sminka sig "för alla andra gör ju det" och för att kvinnor vill vara mer attraktiv än kvinnan som står bredvid. Sociala maktkamper. Vill vi verkligen att barn ska börja med detta?




Ser ut som horor - nej. Däremot har de på något sätt kanske börjat tänka att "bara jag är snygg så är jag okej och populär". Där kan en ond cirkel börja med tänket: jag kan göra mig snyggare med smink eller jag är inte snygg utan smink alias jag duger inte som jag är utan smink.

Att sminka sig för att bli fin på fest - jaha, är man inte fin annars?

Någonstans måste vi dra en gräns.
Jag drar den vid att barnkläder under strl 140 ska fan vara BARNKLÄDER och inte miniatyrvuxenkläder och att jag som vuxen och ansvarig MÅSTE hjälpa mitt barn att förstå att det duger precis som det är. Utan smink, string och BH.

Jag tycker att flickor är finare utan smink vilket kan vara värt att säga. Jag förstår vad du menar men det är som att säga till någon att dom inte behöver ha fina kläder utan att det räcker med vanliga. Dom kommer alltid vilja vara finare och ha nyare mobil och så vidare. Det är som det är och vi kan inte gå tillbaka till gamla tider heller.

Sen maktkamper finns det ju bland småflickor redan. Dom grupperar sig mot varandra har hemligheter och fryser ut andra. Skulle det bli såna problem av lite smink då får vi stoppa det då. Men jag tror inte det blir så. Ingen av oss vill att dom ska börja tänka så som du beskriver.
Citera
2012-02-07, 19:34
  #43
Medlem
breeze420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AihtAdehgar
Alltså jag tänker mig enskilda fall och inte att vi ska uppmana alla flickor till att hålla på som kvinnor gör. Om en flicka vill sminka sig så låt henne prova utan att göra en grej av det. Jag tror att det går bra utan att det ska skapa sexuell stämning. Jag tycker det är naturligt annars att barn uttrycker sexuella känslor men tror inte dom kommer använda sminket till det. Dom har andra knep när dom vill ha sexuell uppmärksamhet.

De flesta barn vet knappt vad sex eller sexuella saker är överhuvudtaget. Med tanke på din signatur och de trådar du tidigare skrivit av antar jag att du är pedofil. Då spelar denna konversation ändå inte någon roll, då tycker du säkert att småbarn bör klä upp sig som strippare och ge dig lapdance.
Citera
2012-02-07, 19:38
  #44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av juliaflash
Jag tycker att folk gör en sådan stor grej av att barn inte ska sminka sig.
Själv började jag sminka mig när jag var runt 12 år och det tycker jag är helt okej.
Jag tycker att det är helt ok att sminka sig runt den åldern, men jag vill veta er åsikt.
Smink har ju ingen åldersgräns, så varför är det ett problem egentligen?
Och bara för att barn har smink, betyder det inte att dem kommer börja använda string och push up-bh. Jag tror att många av tjejerna som börjar sminka sig i tidig tonår lär sig vad som ser bra ut och mindre bra ut.

När tycker ni att det är okej att sminka sig?


Har själv två döttrar och de kommer inte att få sminka sig före 15 års åldern. Jag har sparsamt med smink och kan säga att det är tack vare det min hud är så fin för min ålder, får ofta kommentarer om att jag ser minst 8 år yngre ut än vad jag är
Citera
2012-02-07, 20:11
  #45
Medlem
AihtAdehgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breeze420
De flesta barn vet knappt vad sex eller sexuella saker är överhuvudtaget. Med tanke på din signatur och de trådar du tidigare skrivit av antar jag att du är pedofil. Då spelar denna konversation ändå inte någon roll, då tycker du säkert att småbarn bör klä upp sig som strippare och ge dig lapdance.

Nej det tycker jag klart inte. Man ska behandla barn med respekt och det tycker jag inte att alla gör idag. Många lyssnar inte på sina barn och ser problem i oskyldiga situationer. Jag tycker som jag skrev inte att någon blir attraktivare av smink så jag har inga konstiga baktankar om det.
Citera
2012-02-07, 21:47
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zijn
Nej det är inte fel att vara snygg. Det är fel att ha tron att man blir mer attraktv/intressant bara för att man är snygg. Det är därmed fel att ha tron att man blir snyggare/attraktivare om man sminkar sig.
Hänger du med?




Jag skulle vilja säga att det har blivit den sociala normen att sminka sig "för alla andra gör ju det" och för att kvinnor vill vara mer attraktiv än kvinnan som står bredvid. Sociala maktkamper. Vill vi verkligen att barn ska börja med detta?




Ser ut som horor - nej. Däremot har de på något sätt kanske börjat tänka att "bara jag är snygg så är jag okej och populär". Där kan en ond cirkel börja med tänket: jag kan göra mig snyggare med smink eller jag är inte snygg utan smink alias jag duger inte som jag är utan smink.

Att sminka sig för att bli fin på fest - jaha, är man inte fin annars?

Någonstans måste vi dra en gräns.
Jag drar den vid att barnkläder under strl 140 ska fan vara BARNKLÄDER och inte miniatyrvuxenkläder och att jag som vuxen och ansvarig MÅSTE hjälpa mitt barn att förstå att det duger precis som det är. Utan smink, string och BH.

Fast några behöver bh i 12/13-årsåldern.
Citera
2012-02-07, 21:50
  #47
Medlem
Vill egentligen inte ta upp det här bh-snacket, men om jag får säga några ord så behöver några 13åringar bh. Och det är inte för att vara 'en i gänget', utan för att vissa utvecklas snabbare än andra.
Citera
2012-02-07, 21:56
  #48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juliaflash
Vill egentligen inte ta upp det här bh-snacket, men om jag får säga några ord så behöver några 13åringar bh. Och det är inte för att vara 'en i gänget', utan för att vissa utvecklas snabbare än andra.
BH "behöver" flickor när brösten börjar utvecklas, så vissa behöver det tidigare än så. BH är givetvis någonting som en flicka får när hon ber om det eller något man introducerar när det börjar bli dags .. knappast något man väntar med tills brösten börjar hänga/blir tunga direkt.

Smink anser jag dock inte ingår i basutrustningen såsom underkläder gör, utan tvärtom - smink får de gärna vänta med så länge som möjligt imo.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback