Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-03, 14:16
  #1
Medlem
Triremers avatar
Jag var för flera månader sedan och tränade på gymmet med min bror.

Gymmet var fullknökat och luften var dålig.

Ibland efter tunga basövningar har jag känt yrsel där inne.

Men så denna gången när jag tränade i benpressen så kände jag mer yrsel än vanligt. Vi fortsatte dock och körde även bencurls. Just då jag skulle köra mitt sista sett så drabbades jag av en oerhörd yrsel, det kändes som att öronen skulle tryckas in. Som om jag dykt mot botten utan att tryckutjämna.

Jag gick mot en bänk och synen började försämras. Väl på bänken så kände jag mig spyfärdig och gick därför mot toaletterna. Illamåendet la sig något men när jag kom till receptionen så svartnade det helt för bägge ögonen. Jag var bokstavligt talat blind. Trycket för öronen fanns kvar.

Jag blev jätteorolig och sa till min bror att jag tappat min syn helt och hållet.

"Men sätt dig här på stolen" Sa han

"Vilken stol?" Frågade jag

Det tog honom en liten stund att inse att jag faktiskt tappat synen. Innan dess skämtade han bara med mig. Jag hittade inte stolen trots att han ledde mig dit. Istället så fick jag lägga mig på golvet.

Efter ett par djupa andetag och 2-3 minuter på golvet så började yrseln att lägga sig. Synen kom tillbaka, men den var inte som den brukar. På något märkligt vis så hallucinerade jag. Allting gick i lila toner. Runt alla objekt så strålade det ljuslila och mot mig likt strålar.
Efter att ha tagit det lugnt ytterligare cirka 20 minuter så kännde jag mig normal igen. Synen var tillbaka men jag var chockad.

Eftersom det gick över så sökte jag inte vård men jag var faktiskt mycket rädd när det väl hände.

Jag är ung, vältränad och röker inte. Vad kan detta vara?

En möjlig TIA-attack?

Eller på grund av för mycket ansträngning i ett dåligt syresatt gym?
Citera
2012-02-03, 14:18
  #2
Medlem
HarmonicAces avatar
Vasovagal reaktion. Googla.
Citera
2012-02-03, 14:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Eftersom det gick över så sökte jag inte vård

Darwins law at work.
Citera
2012-02-03, 15:06
  #4
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Inget att oroa sig för. Ett vanligt blodtrycksfall. Skulle det uppträda igen, när du inte tränar så kan du gott söka hjälp via VC.
Trevlig helg!
Citera
2012-02-03, 17:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Inget att oroa sig för. Ett vanligt blodtrycksfall. Skulle det uppträda igen, när du inte tränar så kan du gott söka hjälp via VC.
Trevlig helg!

Blodtrycksfall? Jag tycker det låter som blodtrycksstegring. Just vid benpress stiger blodtrycket som mest vid träning. Det systoliska trycket kan lätt komma upp i 200 vid benpress. Jag tror det kan ha rört sig om en snabb stegring av blodtrycket.
Citera
2012-02-03, 20:06
  #6
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phony
Blodtrycksfall? Jag tycker det låter som blodtrycksstegring. Just vid benpress stiger blodtrycket som mest vid träning. Det systoliska trycket kan lätt komma upp i 200 vid benpress. Jag tror det kan ha rört sig om en snabb stegring av blodtrycket.
Stegring -> fall = logik.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback