2012-02-01, 13:05
Medlem
OCRnummers avatar
Ser att det är många frågor om ditten/datten när det handlar om hur rekryterare tänker, om det är bra att säga en det ena eller det andra på en intervju.

Jag har nästan 10 års erfarenhet inom ämnet och har varit med om det mesta som rekryterare.

OBS: Frågor om juridiska delar såsom anställningsavtal etc samt frågor om bemanning undanbedes bestämt . En rekryteringskonsults jobb går ut på att finna, bearbeta (intervjua, köra tester) samt sälja bra kandidater.
Citera
2012-02-01, 13:12
Medlem
Svennehuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OCRnummer
Ser att det är många frågor om ditten/datten när det handlar om hur rekryterare tänker, om det är bra att säga en det ena eller det andra på en intervju.

Jag har nästan 10 års erfarenhet inom ämnet och har varit med om det mesta som rekryterare.

OBS: Frågor om juridiska delar såsom anställningsavtal etc samt frågor om bemanning undanbedes bestämt . En rekryteringskonsults jobb går ut på att finna, bearbeta (intervjua, köra tester) samt sälja bra kandidater.

Om det är en brud du intervjuar, en brud som ser så satans bra ut, blir du kåt då? Tänker du under intervjun hur det skulle vara att knulla henne?
Citera
2012-02-01, 13:14
Medlem
OCRnummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svennehura
Om det är en brud du intervjuar, en brud som ser så satans bra ut, blir du kåt då? Tänker du under intervjun hur det skulle vara att knulla henne?

Jag är grabb!
Citera
2012-02-01, 13:16
Medlem
tgb123s avatar
Citat:
Jag är grabb!

ok, innebär det att man måste knulla dig för att nomineras bland dem bästa kandidaterna?
Citera
2012-02-01, 13:17
Medlem
OCRnummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgb123
ok, innebär det att man måste knulla dig för att nomineras bland dem bästa kandidaterna?

Nej.
Citera
2012-02-01, 13:19
Medlem
Iluminatis avatar
Läser du alla cv?
Citera
2012-02-01, 13:23
Medlem
OCRnummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iluminati
Läser du alla cv?

Ja, jag skummar igenom alla en gång, markerar de som innehåller "rätt" erfarenheter för aktuellt jobb. De som har "rätt" samt andra som ser intressanta ut printas ut och läses.
Citera
2012-02-01, 13:23
Medlem
Maximus23s avatar
Hur ser ett bra cv/personligt brev ut, enligt dig ?
Citera
2012-02-01, 13:34
Medlem
OCRnummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maximus23
Hur ser ett bra cv/personligt brev ut, enligt dig ?

Personligt brev: Kort och informativt. Vem personen i fråga är, hur dagsläget är (jobbar som grovis idag i Malmö men vill/skall flytta till Kiruna och vill jobba på S range), lite om vad man åstadkommit både privat samt inom arbetslivet. Familjesituation och intressen.
Viktigt är att det inte är ett standard mail, lägg ner 10 min på att rikta det mot tjänsten.

CV: För min del vill jag se de senaste arbetsgivarna samt vad man har haft för ansvar. Ex: Jobbat på Ikea, ansvarat för att lagrets truckar är i gott skick. I punktform med bild på dig själv. Tydliga kontaktuppgifter och en ok mail, inte ha fb mailadressen stordasse@gmail utan en "städad" adress.

Jag lägger i vissa fall mer vikt på brevet än på cv'et.
Citera
2012-02-01, 13:44
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Personligt brev: Kort och informativt. Vem personen i fråga är, hur dagsläget är (jobbar som grovis idag i Malmö men vill/skall flytta till Kiruna och vill jobba på S range), lite om vad man åstadkommit både privat samt inom arbetslivet. Familjesituation och intressen.
Viktigt är att det inte är ett standard mail, lägg ner 10 min på att rikta det mot tjänsten.

CV: För min del vill jag se de senaste arbetsgivarna samt vad man har haft för ansvar. Ex: Jobbat på Ikea, ansvarat för att lagrets truckar är i gott skick. I punktform med bild på dig själv. Tydliga kontaktuppgifter och en ok mail, inte ha fb mailadressen stordasse@gmail utan en "städad" adress.

Jag lägger i vissa fall mer vikt på brevet än på cv'et.

Som jag förstått det har rekryterare väldigt olika preferenser.

Vissa läser inte ens det personliga brevet medan andra gör tvärt om. Hur kommer det sig att just du lägger mer vikt på brevet än Cvt?

Angående brevet tycker jag det känns helt irrelevant att skriva om mina fritidssysslor och fjantigt om att jag gillar umgås med vännerna på fritiden eller något om familjen. Varför vill du att detta ska vara med?

Jag brukar koncentrera mig på
1. Vad jag gillar med företaget jag söker till
2. Varför jag passar för tjänsten/hänvisar till tidigare erfarenheter
3. Personliga egenskaper

Kastar du mitt brev då iom att jag inte skrivit något om mitt privatliv?
Citera
2012-02-01, 14:00
Medlem
OCRnummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Som jag förstått det har rekryterare väldigt olika preferenser.

Vissa läser inte ens det personliga brevet medan andra gör tvärt om. Hur kommer det sig att just du lägger mer vikt på brevet än Cvt?

Angående brevet tycker jag det känns helt irrelevant att skriva om mina fritidssysslor och fjantigt om att jag gillar umgås med vännerna på fritiden eller något om familjen. Varför vill du att detta ska vara med?

Jag brukar koncentrera mig på
1. Vad jag gillar med företaget jag söker till
2. Varför jag passar för tjänsten/hänvisar till tidigare erfarenheter
3. Personliga egenskaper

Kastar du mitt brev då iom att jag inte skrivit något om mitt privatliv?

Grejjen med att jag ofta vill ha reda på info om ens sysselsättning vid sidan av arbetet är för att kunna matcha gentemot tex den befintliga medlemmar i arbetsgruppen samt att matcha mot önskemål från kunden. Sen så visar sig en del av de personliga egenskaperna upp via sysselsättningen.

I vissa fall kan det finnas ett önskemål från kund på tex ett aktivt föreningsliv. Detta då det ofta innebär ett större nätverk. Och finns det såna önskemål så tar jag hänsyn till dom gentemot kund.

Jag tycket att det personliga brevet är viktigt då jag anser att cv'et säger väldigt lite om personen. Det säger var man jobbat under den senaste tiden samt utbildning, inte så mycket mer än så. Cv'et är viktigt men intetsägande om personen.
Jag kastar inte ett brev där ngt av ovanstående inte nämns, jag ringer och frågar. I den bästa av världar så skulle jag kalla in så många som möjligt på intervju helst alla, men den tiden finns inte.
Citera
2012-02-01, 14:37
Medlem
Varför utesluts man så lätt för att man inte bor i orten när man förklarar väldigt tydligt att man enkelt kan flytta för tjänsten?

Detta tyder väl snarare på ett starkt driv och engagemang?
Senast redigerad av Mister-y 2012-02-01 kl. 14:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in