Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Som jag förstått det har rekryterare väldigt olika preferenser.
Vissa läser inte ens det personliga brevet medan andra gör tvärt om. Hur kommer det sig att just du lägger mer vikt på brevet än Cvt?
Angående brevet tycker jag det känns helt irrelevant att skriva om mina fritidssysslor och fjantigt om att jag gillar umgås med vännerna på fritiden eller något om familjen. Varför vill du att detta ska vara med?
Jag brukar koncentrera mig på
1. Vad jag gillar med företaget jag söker till
2. Varför jag passar för tjänsten/hänvisar till tidigare erfarenheter
3. Personliga egenskaper
Kastar du mitt brev då iom att jag inte skrivit något om mitt privatliv?
Grejjen med att jag ofta vill ha reda på info om ens sysselsättning vid sidan av arbetet är för att kunna matcha gentemot tex den befintliga medlemmar i arbetsgruppen samt att matcha mot önskemål från kunden. Sen så visar sig en del av de personliga egenskaperna upp via sysselsättningen.
I vissa fall kan det finnas ett önskemål från kund på tex ett aktivt föreningsliv. Detta då det ofta innebär ett större nätverk. Och finns det såna önskemål så tar jag hänsyn till dom gentemot kund.
Jag tycket att det personliga brevet är viktigt då jag anser att cv'et säger väldigt lite om personen. Det säger var man jobbat under den senaste tiden samt utbildning, inte så mycket mer än så. Cv'et är viktigt men intetsägande om personen.
Jag kastar inte ett brev där ngt av ovanstående inte nämns, jag ringer och frågar. I den bästa av världar så skulle jag kalla in så många som möjligt på intervju helst alla, men den tiden finns inte.