2014-11-18, 08:28
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayto
Med miljonär menar du nettoförmögenhet det vill säga tillgångar minus skulder då? I så fall är ju nästan alla vuxna medelklassmänniskor miljonärer.

EDIT: Fast du kanske menade dollarmiljonär, en mer intressant grupp. I så fall finns det cirka 100.000 i Sverige, och förmodligen inte så många här.

Troligtvis menar han miljonär som i tillgång till likvida medel, alltså inte att man råkar sitta i ett hus som har gått upp 500% på 10 år och därmed ett övervärde i.
2014-11-18, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Troligtvis menar han miljonär som i tillgång till likvida medel, alltså inte att man råkar sitta i ett hus som har gått upp 500% på 10 år och därmed ett övervärde i.

Det är bättre att ha ett hus värt 3 miljoner och inget på banken än att bo i en hyresrätt och ha 500.000 på banken. Bevis: Man kan sälja huset och bo i hyresrätt och ha 3 miljoner på banken.
2014-11-18, 21:37
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Det är bättre att ha ett hus värt 3 miljoner och inget på banken än att bo i en hyresrätt och ha 500.000 på banken. Bevis: Man kan sälja huset och bo i hyresrätt och ha 3 miljoner på banken.

Du är fan inte dum du...
2014-11-19, 13:07
Medlem
mastejags avatar
Citat:

Det är ännu bättre att ha betalt boende och 3 milj på banken. Din poäng är?

Du är fortfarande inte speciellt likvid för inköp av kostymer, skor och skjortor bara för att sitter på ett övervärde i din bostad.
2014-11-19, 16:38
Medlem
Citat:
Det är ännu bättre att ha betalt boende och 3 milj på banken. Din poäng är?

Du är fortfarande inte speciellt likvid för inköp av kostymer, skor och skjortor bara för att sitter på ett övervärde i din bostad.

Poängen är att förmögenhet inkluderar bostadsvärdet.

Hur mycket kläder, skor och skjortor man kan köpa beror på två saker: hur förmögen man är och hur stora förväntade framtida inkomster man har. Likviditet är helt irrelevant så länge man inte är likviditetsbegränsad, och det är inga, och jag menar inga, yrkesarbetande normala människor.

Förövrigt är "övervärde" inte ett ekonomiskt begrepp.
2014-11-20, 12:32
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Poängen är att förmögenhet inkluderar bostadsvärdet.

Hur mycket kläder, skor och skjortor man kan köpa beror på två saker: hur förmögen man är och hur stora förväntade framtida inkomster man har. Likviditet är helt irrelevant så länge man inte är likviditetsbegränsad, och det är inga, och jag menar inga, yrkesarbetande normala människor.

Förövrigt är "övervärde" inte ett ekonomiskt begrepp.
Så du menar att man kan köpa saker med förevändningen "jag har inga pengar på banken nu, men om 10 år när jag eventuellt säljer mitt hus och flyttar till hyresrätt kommer jag få mängder med pengar så det är lugnt" ?

Jo jag vet en som använder sig av den metodiken och det fungerar väl sådär kan jag meddela...
2014-11-20, 15:28
Medlem
Citat:
Så du menar att man kan köpa saker med förevändningen "jag har inga pengar på banken nu, men om 10 år när jag eventuellt säljer mitt hus och flyttar till hyresrätt kommer jag få mängder med pengar så det är lugnt" ?

Jo jag vet en som använder sig av den metodiken och det fungerar väl sådär kan jag meddela...

Token får väl gå till banken och be om att få öka sina bolån. Första steget mot medverkande i lyxfällan
2014-11-20, 15:52
Medlem
Pörrs avatar
Tråden verkar bygga på ett missförstånd och har blivit en metadiskussion som numera handlar om annat än Klassisk stil.

Tråd låst.

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in