2012-01-31, 20:40
Medlem
Tyff-datakilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
Två anledningar till det milda straffet är ju antagligen:

1) Hans ålder

2) Att dom uppenbart har haft någon form av relation, antingen det eller så är tjejen så dum så det borde vara straffbart 12 åring elller inte. Man går inte tillbaka till ett ställe där man blir våldtagen gång på gång, specielt inte som det inte ens rörde sig om någon äcklig farsa eller nått som hon bodde med(då kan jag förstå det mer)

Visst är han ett äckel som sexar en 12 åring men tycker fortfarande inte det ska kallas våldtäkt när det så uppenbart handlar om ömsesidigt frivilligt sex. Sexuellt utnytjande eller något kanske.

Ömsesidigt med en 12-åring? Det låter underligt för mig. I och för sig har jag ingen erfarenhet. Har du det? Det är ett övergrupp i vilket fall som helst. Eller inte ett. Det är många. Många övergrepp.
Citera
2012-01-31, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyff-datakille
Ömsesidigt med en 12-åring? Det låter underligt för mig. I och för sig har jag ingen erfarenhet. Har du det? Det är ett övergrupp i vilket fall som helst. Eller inte ett. Det är många. Många övergrepp.

Kanske ger 12 åringar för mycket cred, men om hon inte gillade det, varför gick hon dit gång på gång? som du själv säger det rörde sig inte om en gång. Låter helt klart som dom haft en relation.

Och nej jag försvarar det inte, han ska straffas men fattar endå varför han inte får samma straff som någon som faktiskt våldtagit någon.
Citera
2012-01-31, 20:46
Medlem
Tyff-datakilles avatar
Citat:
Kanske ger 12 åringar för mycket cred, men om hon inte gillade det, varför gick hon dit gång på gång? som du själv säger det rörde sig inte om en gång. Låter helt klart som dom haft en relation.

Det tror jag du gör.

Citat:
Och nej jag försvarar det inte, han ska straffas men fattar endå varför han inte får samma straff som någon som faktiskt våldtagit någon.

Jag kan köpa ditt resonemang om flickan varit 14½, eller 14 när det började. Men inte när hon är 12. Vore det samma sak för dig om hon var 11? 10? 9? Var går gränsen? 6? 5? 4? 3 år?
Citera
2012-01-31, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyff-datakille

Jag kan köpa ditt resonemang om flickan varit 14½, eller 14 när det började. Men inte när hon är 12. Vore det samma sak för dig om hon var 11? 10? 9? Var går gränsen? 6? 5? 4? 3 år?

För den muslimske afghanske gärningsmannen går gränsen förmodligen vid 9 år, dvs vid samma ålder som när förebilden Mohammed började trycka på sin hustru Aisha, vilken han handplockat redan vid 6 års ålder:

Citat:
Sahih Bukhari, 7:62:88
"Profeten skrev äktenskapskontrakt med Aisha när hon var 6 år gammal och fullbordade sitt äktenskap med henne när hon var 9 år och hon stannade hos honom i 9 år."
( Wikipedia )
Citera
2012-01-31, 21:32
Medlem
Fortfarande inte på stoppa-pedofilerna.se.
Citera
2012-01-31, 22:31
Medlem
RutSvenssons avatar
Inte fan kan det ha något o göra med att han var "flykting" och hette mustafa? Nej då.
Han var väl "utsatt"
Citera
2012-01-31, 23:44
Medlem
Foveas avatar
Driver ni eller?

"Hö hö, han var säkert 22".

Mustafa är antagligen runt 26 och flickan är antagligen 16-17.

Antagligen är hon redan bortgift till honom.

Det enda sorgliga i det här fallet är statens inkompetens.
Citera
2012-01-31, 23:55
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fovea
Driver ni eller?

"Hö hö, han var säkert 22".

Mustafa är antagligen runt 26 och flickan är antagligen 16-17.

Antagligen är hon redan bortgift till honom.

Det enda sorgliga i det här fallet är statens inkompetens.
Vad får dig att dra slutsatsen att flickan är 16 - 17 år?
Citera
2012-02-01, 00:04
Medlem
Foveas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Vad får dig att dra slutsatsen att flickan är 16 - 17 år?

Samma slutsats som alla andra drar när de påstår att herren var 24-25.
Citera
2012-02-01, 00:07
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fovea
Samma slutsats som alla andra drar när de påstår att herren var 24-25.
Att ensamkommande flyktingbarn kan ha "tveksam ålder" är ju ingen hemlis, men hur kan du dra den slutsatsen om flickan? Hon förefaller ju inte vara ensamkommande flyktingbarn.
Citera
2012-02-01, 00:28
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanWarfare
Uppskattar att du ofta delger rättvisande information samt ger oss en klarsynt bild av hur denna industri fungerar. Dock tycker jag du är lite defensiv, flat och pragmatisk. Att du blivit avtrubbad av den verklighet du ibland ser.
Nja, jag skulle säga att min utveckling snarare gått åt andra hållet. Jag är mer kritisk och cynisk nu än för några år sedan. Om du lever i verkligheten så borde du veta att den sällan är svart eller vit, även om du gärna vill att den ska vara det så det blir lättare för dig att tycka och anse saker.

Vad jobbar du själv med?

Citat:
Dessa boenden har ju inte i första hand ansvar för att dessa unga män ska ha det bra utan den främsta skyldigheten är mot samhället.
Vilka lagar, paragrafer eller regler går du efter då? Personligen anser jag inte att det ena utesluter det andra, det är en falsk dikotomi.

Citat:
Och att hålla på att ringa föräldrar eller sätta upp massa interna regler som inte efterföljs är ett helt sjukt sätt att se på saken.
Jag kan som sagt bara yttra mig om hur verkligheten ser ut i min kommun, och inte hur man hanterat saken i Kalmar. Om man inte ska sätta upp interna regler, hur tycker du då att man ska hantera verksamheten? Det finns ingen "yttre" lag som förbjuder en tolvåring att hälsa på hos en sextonåring.

Citat:
Det måste ju råda nolltolerans mot alla typer av grova brott? Om man ens misstänker våldtäkt mot barn så polisanmäler man det väl det direkt och låter polisen hantera det? Man säger väl inte till eller ringer föräldrar? Helt sjukt i så fall och ett bevis på att denna miljardindustri är otroligt äcklig.
Jag förutsätter som sagt att personalen inte kände till att det förelåg ett sexuellt förhållande, utan att detta var något som skedde i lönndom. Finns det något som talar för att de misstänkte våldtäkt mot barn och medvetet blundade för det?

Är det så att de kände till det eller ens misstänkte det, så borde de naturligtvis ha vidtagit åtgärder. Jag har dock träffat polisen tillräckligt mycket för att säga att en polisanmälan på lösa grunder (-Det finns en tolvårig tjej som besöker en sextonårig kille. -Har ni sett eller hört något som gör att ni misstänker att det på något sätt är en sexuell relation? -Eh, nej, inte direkt... -Näha, då finns det inget att göra.)

Sen är det precis som jag säger en olämplig miljö för en tolvåring att vistas på ett boende och speciellt på någons privata rum, och det skulle inte accepteras i min kommun. Man kan ju gissa att detta knappast var något som skedde över en natt, utan att det kanske snarare var en långsam process. Och man ringer ju knappast polisen för ett vänskapligt besök i gemensamhetsutrymmen, utan då är det väl snarare föräldrarna man i första hand pratar med.

Du må tycka att jag är pragmatisk, men jag anser att min syn på saken är fan så mycket mer verklighetsförankrad än din efterkloka variant.

Citat:
I det här fallet tycker jag att personalen på boendet samt cheferna på företaget som äger boendet bör polisanmälas.
Man kan väl gissa att även deras roll på något sätt tagits upp i utredningen. Vad är det du tycker att de borde polisanmälas för, vilken brottsrubricering?

Citat:
Jag kan bara ana vad som finns under ytan på denna industri som aldrig kommer fram när inte ens långvariga våldtäkter på barn anses vara alvarliga problem. Ett sånt här boende borde väl redan vara stängt enbart av den här händelsen?
Jag håller med om att det finns uppgifter i ärendet som borde leda till allvarlig kritik från tillsynsmyndigheten som är Socialstyrelsen.
”Personalen på boendet Horisont har angett att de skulle prata med Mustafa om att flickan inte fick komma dit, men dessa har inte klarat av att hålla kontrollen över detta. De har från familjen vid flera tillfällen hämtat flickan från boendet Horisont, när det kommit fram att denna varit på boendet Horisont.”
Här låter det exempelvis som att man varit åt helvete för naiva och flata. Det är ju för fan en tolvåring vi pratar om!

Om det stämmer att personalen varit medvetna om att flickan inte fick vara där och fick vetskap om att hon ändå varit där, så anser jag att det omgående borde gjorts en orosanmälan som skulle ha utretts omgående av socialtjänsten. Kom man där fram till att det förelåg risk för flickans hälsa eller bristande omsorg om henne så borde familjen fått hjälp, samt att killen borde ha flyttats till annat boende innan något hände. I den bästa av världar.

Men som sagt, man måste också vara medveten om förutsättningarna. Precis som på ett hotell, internat, en skola, ett elevhem, en fritidsgård - eller ett öppet HVB-hem för svenska ungdomar - så är det i praktiken omöjligt att ha hundraprocentig kontroll. Det skulle kräva övervakningskameror och någon som bemannade dem dygnet runt.

Som sagt, det är förjävligt att detta har hänt och jag förstår viljan att hitta syndabockar och kraven på blod. Men hur man än vänder och vrider på saken, så är det i första hand en individ som har stått för brottet. Att det sen verkar ha funnits en hel del i övrigt att önska från boendet är nog tämligen klarlagt.

Citat:
Vilken myndighet har tillsynsansvar för dessa boenden? Är det HVB-hem som står under tillsyn av länsstyrelsen? Eller är det helt okontrollerad verksamhet?
Socialstyrelsen är tillsynsmyndighet, och gör minst två kontroller per år - en planerad och en surprise visit.

Citat:
Och dessa "gode män", är det också en bluffverksamhet? Där nån/några har massa såna uppdrag utan tillsyn?
Det känns som en ganska orelaterad fråga. Vad jag vet ser det väldigt olika ut i olika kommuner. En del tillåter det i industriell skala, andra är väldigt petiga och noggranna med urval och tillsättanden.

Citat:
Det sorgliga är ju att om industrin inte klarar att reglera sin egen hantering så måste myndigheterna eller i sista hand vi privatpersoner göra det. Och jag har bättre saker att göra på min fritid......
Jag menar inte att förminska det som hänt, men hur många liknande händelser finns det från de senaste fem åren? Därmed inte sagt att det inte finns boenden som borde stängas och som håller undermålig kvalitet.
Citera
2012-02-01, 00:37
Medlem
Det strider tydligt mot barnkonventionen att blanda vuxna kriminella välrakade bedragare och lögnare tillsammans med riktiga barn. Att svenska myndigheter och ansvariga inte genomför en enkel tandröntgen av visdomständerna på misstänkta bedragare är absurt. Tandröntgen kan enkelt fastställa ålder på 12-18 månader när. - I Norge tandröntgade man en grupp på 250 st och över 90% ljög om sin ålder. Ansvariga för det inträffade är givetvis våra politiker och migrationsverkets chef.

Idag har vi en teknologi där man kan hitta 2000 år gamla skelett och fastställa åldern. Det låtsas inte politisk korrekta och ansvariga om. Personalen på boendet borde även de namnges i medierna och avskedas pga av inkompetens. Jag hoppas de kan sova på nätterna när de skyddat en pedofil. Normala människor hade sagt upp sig och insett att de inte klarat jobbet och skadar barn. Det handlar om sjukdomsinsikt. PKiter och kåta medelåders batikärringar saknar ofta det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in