När det gäller enköping sks ordförande är det ett bra exempel på hur invandring kan gå fel och samtidigt rätt.
Rätt när det gäller naive ordförande pappan och fel fel fel när det gäller minderåriga ordförandedottern som alltid blir påmind om att hon blivit negerbesprutad.
Då jag på ett eller annat sätt jobbar vid ett boende för ensamkommande så kan jag väl försöka hjälpa till att svara på eventuella frågor om hur man generellt sett skulle reagera/agera om samma sak hade hänt i min kommun eller på "mitt" boende.
Men låt oss först slå fast några saker som jag tror gäller för alla boenden, generellt. Det är inga fängelser med låsta dörrar, utan alla som bor där kommer och går som de vill. Vill de släppa in (eller smyga in) vänner/tjejer/släktingar till sina rum så är det en omöjlighet för personal att ha hundraprocentig koll på det. Det blir som att säga att det är lärarnas fel om en liknande händelse skulle ha skett på en skola, eller att det är vakternas fel om det skulle ha hänt på ett disco. Det är förjävligt det som hänt, men det går knappast att göra personalen juridiskt ansvariga.
En sån här händelse rör naturligtvis upp känslor och det är naturligt att man vill utkräva ansvar av någon. Hade det varit min tolvåring så hade jag varit förbannad om boendet vetat om saken utan att meddela mig, FÖRBJUDIT all kontakt och meddelat boendet att de omgående meddelade mig om det ändå skedde. Nu verkar ju dock mamman tyvärr varit jävligt flat själv, vilket förstås komplicerar hela saken. Exakt hur överenskommelserna sett ut och vilka som varit inblandade i dem är oklart.
Däremot låter det högst olämpligt att man på boendet - trots att man var medvetna om faktiska förhållanden rörande flickans och den unge mannens ålder - tillät besök på boendet, och därigenom underlättade för en sexuell relation. Nu vet jag i och för sig inte hur det ser ut i lokalerna på det aktuella boendet, men jag har dock ytterst svårt att tro att personal kände till att relationen även var av sexuell natur. Gjorde de det, så finns det naturligtvis inget försvar.
Vi har vid några tillfällen varit med om situationer där personer (både tjejer och killar) som misstänkts vara 12-14 år varit inne på boendet och hälsat på, och vi har då tagit reda på namn och telefonnummer för att kunna prata med föräldrarna. Vår rekommendation till föräldrarna har i dessa fall varit att det nog är bättre om de träffas någon annanstans än på boendet om de har föräldrarnas tillåtelse att göra det. Boendet är en olämplig miljö för en tolvåring, helt enkelt.
Att något sånt här skulle ske på ett boende har jag dock bara gått och väntat på. Det finns liknande situationer som också verkar behöva hända innan någon ska reagera; Vad händer exempelvis den dagen det uppdagas att en 14-årig ensamkommande tjej på ett boende haft en (påtvingad eller inte) sexuell relation med en annan boende som senare skrivs upp i ålder? Då kan man verkligen börja prata om att Migrationsverket och kommunerna principiellt är delaktiga i övergreppen.
Förjävligt är det trots allt, och hur fan Tingsrätten kunde undvika att döma till fängelsestraff är för en icke-jurist häpnadsväckande. Fängelse och utvisning vore det enda rätta.
Uppskattar att du ofta delger rättvisande information samt ger oss en klarsynt bild av hur denna industri fungerar.
Dock tycker jag du är lite defensiv, flat och pragmatisk. Att du blivit avtrubbad av den verklighet du ibland ser.
Dessa boenden har ju inte i första hand ansvar för att dessa unga män ska ha det bra utan den främsta skyldigheten är mot samhället.
Och att hålla på att ringa föräldrar eller sätta upp massa interna regler som inte efterföljs är ett helt sjukt sätt att se på saken.
Det måste ju råda nolltolerans mot alla typer av grova brott? Om man ens misstänker våldtäkt mot barn så polisanmäler man det väl det direkt och låter polisen hantera det? Man säger väl inte till eller ringer föräldrar? Helt sjukt i så fall och ett bevis på att denna miljardindustri är otroligt äcklig.
I det här fallet tycker jag att personalen på boendet samt cheferna på företaget som äger boendet bör polisanmälas.
Jag kan bara ana vad som finns under ytan på denna industri som aldrig kommer fram när inte ens långvariga våldtäkter på barn anses vara alvarliga problem. Ett sånt här boende borde väl redan vara stängt enbart av den här händelsen?
Vilken myndighet har tillsynsansvar för dessa boenden? Är det HVB-hem som står under tillsyn av länsstyrelsen? Eller är det helt okontrollerad verksamhet?
Och dessa "gode män", är det också en bluffverksamhet? Där nån/några har massa såna uppdrag utan tillsyn?
Det sorgliga är ju att om industrin inte klarar att reglera sin egen hantering så måste myndigheterna eller i sista hand vi privatpersoner göra det. Och jag har bättre saker att göra på min fritid......
Senast redigerad av UrbanWarfare 2012-01-31 kl. 20:06.
När det gäller enköping sks ordförande är det ett bra exempel på hur invandring kan gå fel och samtidigt rätt.
Rätt när det gäller naive ordförande pappan och fel fel fel när det gäller minderåriga ordförandedottern som alltid blir påmind om att hon blivit negerbesprutad.
Du är medveten om att man får straffrabatt upp till 21 års ålder i Sverige?
Jo då, jag är medveten om straffrabatten. Men med tanke på att hon var 12 när det började? Beror inte straffrabatten på hur allvarligt det hela är? Som sagt, om hon varit 14½ så visst. Men 12.
Sen så framgick det inte tydligt för mig att GM (på pappret) var 17 när det började. Jag tänkte mig att han lika gärna kunde vara 18. Det är lite pikant det, för att ju tidigare han började med övergreppen desto bättre för honom - med andra ord: ju flera enskilda övergrepp, desto lägre straff. Låt säga att han börjat med dem precis på 18-årsdagen, då hade det varit högre straff just för att han hunnit begå färre övergrepp.
Man kan säga att han straffas enbart för övergrepp #1. På resten är straffet ingenting, i princip. Kanske några hundringar av skadeståndet som han själv aldrig kommer betala.
Vad fan är det som händer på dessa flyktingförläggningar eller vad man kallar det? Sköts dom av invalida sönderavlade schimpanser eller vad är det frågan om?
Finns det nån som inte fått uppmärksamhet?
Kan någon svara mig, varför skickas inte sådana här ensam kommande hem direkt vid brott.
Jag är själv invandrare och ställer mig väldigt start till att börja med utvisning av alla kriminella och folk i allmänhet som inte vill integrera sig.
Vad har man o göra här i Sverige eller i vilket land som helst utan att kunna det mest basic som förväntas av en.
Två anledningar till det milda straffet är ju antagligen:
1) Hans ålder
2) Att dom uppenbart har haft någon form av relation, antingen det eller så är tjejen så dum så det borde vara straffbart 12 åring elller inte. Man går inte tillbaka till ett ställe där man blir våldtagen gång på gång, specielt inte som det inte ens rörde sig om någon äcklig farsa eller nått som hon bodde med(då kan jag förstå det mer)
Visst är han ett äckel som sexar en 12 åring men tycker fortfarande inte det ska kallas våldtäkt när det så uppenbart handlar om ömsesidigt frivilligt sex. Sexuellt utnytjande eller något kanske.
Han ska även ha hota med att lägga ut bilder på flickan om hon inte hade sex med honom.
Okey, om det stämmer så håller jag med om att det var vidrigt beteende. Men det är alltså snarare pga. det som detta kan räknas som våldtäkt enligt mig.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!