• 1
  • 2
2012-01-30, 19:15
Medlem
15minFames avatar
I matrecept kan det ibland stå att man ska ha vispgrädde och det kan lätt bytas ut mot matgrädde. Men när man tex bakar så ska man ha 80% smör i, men vad kan jag byta ut det mot som ändå ger bra smak?

Citera
2012-01-30, 19:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
I matrecept kan det ibland stå att man ska ha vispgrädde och det kan lätt bytas ut mot matgrädde. Men när man tex bakar så ska man ha 80% smör i, men vad kan jag byta ut det mot som ändå ger bra smak?

Bra smak och bra smak. Du kan ersätta smöret med margarin men lika bra smak blir det aldrig. Däremot kan konsistensen vara lättare.

~Paul~
Citera
2012-01-30, 19:20
Medlem
SiSeniors avatar
Baa fråga TS. Hur funkar bordsmargarin som t.ex. bregott för detta ändamål?
Citera
2012-01-30, 19:35
Medlem
ungtkaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Baa fråga TS. Hur funkar bordsmargarin som t.ex. bregott för detta ändamål?

Det ska väl funka. Bregott som du nämner innehåller rapsolja och om det kan bidra med en bismak i slutprodukten vet jag faktiskt inte, Depaul kanske återkomma på den punkten?
Bregott är i alla fall det bästa alternativt, då de innehåller riktigt smör jämfört med många andra märken som innehåller margarin.
Citera
2012-01-30, 19:45
Medlem
Fickludds avatar
Jag känner inte till något, förutom Bregott, som kan ersätta smör med bibehållen smak.
Citera
2012-01-30, 20:07
Medlem
15minFames avatar
Det vore ju nice om man kunde byta 80% smör mot tex 28% Lätt o Lagom. Men hur fungerar det i en kakmix i ungnen? Minns att jag provade att göra negerbollar med det en gång men det blev inget vidare.
Har ni provat med bregott?

Det finns ju trick så som att istället för att ha smör i potatismos så kan man använda kycklingbuljong som ger god smak utan all fett. Tänkte om det fanns något trick för bakning med.
Citera
2012-01-30, 20:25
Medlem
Fickludds avatar
Nja, vore det så nice egentligen? Lätt o Lagom innehåller främst vatten, rapsolja och vegetabiliskt fett men även 13 ingredienser till. Arla deklarerar inte vilket vegetabiliskt fett de använder så det kan vara den ofta kritiserade palmoljan. För övrigt förekommer palmolja i många margariner, men det redovisas bara som anonymt vegetabiliskt fett. Lätt o lagom innehåller 5,5% sockerarter.

Smör innehåller grädde, salt och mjölksyrakultur.
Citera
2012-01-30, 20:35
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Nja, vore det så nice egentligen? Lätt o Lagom innehåller främst vatten, rapsolja och vegetabiliskt fett men även 13 ingredienser till. Arla deklarerar inte vilket vegetabiliskt fett de använder så det kan vara den ofta kritiserade palmoljan. För övrigt förekommer palmolja i många margariner, men det redovisas bara som anonymt vegetabiliskt fett. Lätt o lagom innehåller 5,5% sockerarter.

Smör innehåller grädde, salt och mjölksyrakultur.
Nu äter jag inte lätt o lagom, men tog det som exempel.

Visst, äkta smör är bra. Men 720kcal/100g är lite väl mycket om man vill tänka på vikten. Så jag hade hoppats på något substitut som sparar in på kalorier.
Men om ingen har provat att baka på bregott så får väl jag prova nästa gång
Citera
2012-01-30, 21:06
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Men om ingen har provat att baka på bregott så får väl jag prova nästa gång
Jag har bakat på Bregott många gånger. Funkar hur bra som helst. Jag tar bara samma mängd Bregott som det står smör. Nu använder jag iofs vanligt Bregott, och inte den där lättvarianten av Bregott (tror den heter mellan).
Citera
2012-01-30, 21:30
Medlem
dePauls avatar
Bregott funkar men jag tänkte först och främst på ett helt vanligt margarin typ Melba eller Milda. De ligger på samma fettinnehåll som vanligt smör, dvs ca 80%.

~Paul~
Citera
2012-01-30, 21:56
Medlem
Vad bakar du? Jag byter ut smör/margarin i brödrecept mot olivolja. Samma fetthalt men nyttigare fett. Går kanske i vissa andra bakrecept med.
Citera
2012-01-30, 22:11
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag har bakat på Bregott många gånger. Funkar hur bra som helst. Jag tar bara samma mängd Bregott som det står smör. Nu använder jag iofs vanligt Bregott, och inte den där lättvarianten av Bregott (tror den heter mellan).
Ah vad bra, så det är en beprövad metod då.
Men om den vanliga fungerar så kanske jag kan våga mig på lättvarianten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in