2012-01-30, 22:15
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Vad bakar du? Jag byter ut smör/margarin i brödrecept mot olivolja. Samma fetthalt men nyttigare fett. Går kanske i vissa andra bakrecept med.
Jag använder olivolja då, som du säger är nyttigare, i det mesta jag lagar. Samt jag har teflon pannor så jag behöver inte mycket eller inget alls i pannan.
Men ibland passar det inte så som i tex mina havreflarn.
Citera
2012-01-30, 22:19
Medlem
Quorthons avatar
Ät mindre av det du bakar istället och fortsätt använda smör. Olivolja kan man ju inte riktigt se som ett substitut till smör då det är en helt annan produkt som dessutom bidrar med en smak som många ogillar. Får dessutom intrycket att det inte är matbröd som bakas.
Citera
2012-01-30, 22:26
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Ät mindre av det du bakar istället och fortsätt använda smör. Olivolja kan man ju inte riktigt se som ett substitut till smör då det är en helt annan produkt som dessutom bidrar med en smak som många ogillar. Får dessutom intrycket att det inte är matbröd som bakas.
Det är det som är problemet. Jag är en sån som inte har några problem att spendera 3 timmar på gymmet, men har svårt att motstå något jag är sugen på.
Så om jag kan fixa något hemma med bra råvaror och hitta sätt att dra ner på kalorierna så vore jag tacksam.

Nej, olivolja i mina havreflarn är nog ingen hit. Jag ska testa med bregott nästa gång.
Citera
2012-01-31, 08:29
Medlem
woofers avatar
Varför byta smör mot bregott i bakning? Bregott är till största delen smör men med tillsatt rapsolja för att göra det med bredbart. Kalorimässigt är det mer eller mindre samma sak. Smör är inget dåligt fett heller.
Citera
2012-01-31, 08:39
Medlem
Du tänker lite fel TS, kroppen behöver bra fett och smör är bra fett.
Tycker att du gott kan använda smör och grädde i matlagningen utan att oroa dig.
Sedan ger riktigt smör och grädde bättre och längre mättnadskänsla än lightvarianter.
Citera
2012-01-31, 09:06
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Varför byta smör mot bregott i bakning? Bregott är till största delen smör men med tillsatt rapsolja för att göra det med bredbart. Kalorimässigt är det mer eller mindre samma sak. Smör är inget dåligt fett heller.
De gånger jag gjort det, är det antingen för att jag inte haft smör hemma, eller för att jag bakat Bregottformar. Jag brukar även steka i Bregott.
Citera
2012-01-31, 09:26
Medlem
testojohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
I matrecept kan det ibland stå att man ska ha vispgrädde och det kan lätt bytas ut mot matgrädde. Men när man tex bakar så ska man ha 80% smör i, men vad kan jag byta ut det mot som ändå ger bra smak?

philadelpiha ost mkt gott 11% fett veri veri good.
Citera
2012-01-31, 09:27
Medlem
testojohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testojohn
haha vette fan var jag fick ost ifrån har inte sovt än men iallfall..
Citera
2012-01-31, 09:30
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Du tänker lite fel TS, kroppen behöver bra fett och smör är bra fett.
Tycker att du gott kan använda smör och grädde i matlagningen utan att oroa dig.
Sedan ger riktigt smör och grädde bättre och längre mättnadskänsla än lightvarianter.
Nej, jag tänker inte fel. Jag bakar själv just för att jag vill ha bra råvaror och få mig näring och inte en massa e-nummer och smakförstärkare.
Men jag äter tydligen för mycket kalorier för jag går inte ner i vikt, trots att jag tränar. Största boven just nu är att jag har fått sug efter dessa havreflarn. Så därför frågar jag om alternativ till smöret.
Citera
2012-01-31, 09:31
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testojohn
Det är ett bra alternativ på mackan. Men vet inte om det går att bytas mot smör i bakverk...
Citera
2012-01-31, 09:52
Medlem
Citat:
Nej, jag tänker inte fel. Jag bakar själv just för att jag vill ha bra råvaror och få mig näring och inte en massa e-nummer och smakförstärkare.
Men jag äter tydligen för mycket kalorier för jag går inte ner i vikt, trots att jag tränar. Största boven just nu är att jag har fått sug efter dessa havreflarn. Så därför frågar jag om alternativ till smöret.

OK.Men jag är övertygad om att inte smör är boven i dramat.
För optimal fettförbränning behövs det fler saker än bara "träning".
Ät du riktiga havreflarn och glädjs åt att det är nyttigt.
Din kropp behöver smör och havre är ju inte så dumt heller.

Hoppas du inte blev sur över min syn på saken.
Citera
2012-01-31, 09:57
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Jag håller med UltraMind, behåll smöret, men byt ut sockret mot ett sötningsmedel istället, så får du riktigt nyttiga havreflarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in