2012-01-29, 22:58
  #1
Medlem
lingonsoppas avatar
På senare år har det bevisats att vi vita bär på DNA från neandertalare. Rönen kommer från ingen mindre än den svenske genetikforskaren Svante Pääbo och är kort sammanfattade i denna artikel i Dagens Nyheter.
Citat:
En till fyra procent av vår arvsmassa härrör från neandertalarna.
Samtidigt påvisas att negrer (afrikaner) saknar dessa gener - alltså är det de som är renrasiga.
Citat:
Det finns dock ett undantag. Inga neandertalgener har hittats hos människor med afrikanskt ursprung.

Vad tycker ni rasister om att vi vita pökade grottmänniskor därmed bär på gener från en annan ras, medan svarta icke gör det?
Citera
2012-01-29, 23:05
  #2
Medlem
Alla härstammar vi från nåt.
Några är från neandertalarna och andra från aporna.

Vilket som, så visar denna studie enbart en sak. Olika raser existerar. Ledsen Reinfeldt, men du hade fel.
Citera
2012-01-29, 23:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Alla härstammar vi från nåt.
Några är från neandertalarna och andra från aporna.

Vilket som, så visar denna studie enbart en sak. Olika raser existerar. Ledsen Reinfeldt, men du hade fel.

snälla grabben, vad arbetar du med om jag får fråga?
som läkarstudent så tror jag att jag har större koll på genetik än en hobby rasforskare.

jag har analyserat DNA från globala mänskliga populationer som avslöjar de mönster av mänskliga utvecklingen under de senaste en miljon år. Jag kan visa att medan det finns gott om genetisk variation hos människor, det mesta av variationen är individuell variation. Medan mellan-befolkningens variation finns, är det antingen för liten, vilket är en kvantitativ variation, eller det är inte rätt kvalitativa typen av variation - det går inte markera historiska subklasser av mänskligheten.

Med den senaste molekylärbiologisk teknik har vi analyserat miljontals genetiska sekvenser som finns i tre olika typer av humant DNA och drar slutsatsen att i vetenskaplig mening, är världens färgblinda. Det är, bör det vara.

ras är ett riktig kulturellt, politiskt och ekonomiska koncept i samhället, men det är inte ett biologiskt koncept, och som tyvärr är vad många felaktigt anser vara essensen av ras hos människor - genetiska skillnader. "Evolutionära historia är nyckeln till förståelsen ras, och nya molekylärbiologiska tekniker erbjuder så mycket på senaste evolutionära historia jag ville få lite objektivitet till ämnet Denna mycket objektiv analys visar utfallet är inte ens nära samtal:.. Det finns inget ännu som en riktigt distinkt uppdelning av mänskligheten.
Citera
2012-01-30, 00:15
  #4
Medlem
G-punktens avatar
Vi kanske inte renrasiga men vi fick bättre gener av det som kom till.
Citera
2012-01-30, 00:24
  #5
Medlem
En riktig neger är kolsvart, de som inte är det är blandade och kallas allmänt för skitskinn eller niggers.

Dessutom kan du ta artiklar i DN och köra upp där bak eftersom de publicerar bara saker som är anti-vita.
Citera
2012-01-30, 00:40
  #6
Medlem
Heladageniskogens avatar
Neandertalarna var en annan (under)art, ingen annan ras. Rasrenhet och raser har inget med saken att göra, således är negrer inte mer "rasrena" än oss. Däremot bidrar det nog lite till att definiera den vita rasen och särskilja oss ifrån negrer.

Däremot är negrer mer artrena än oss.

Människa= art.
Neandertalare = en annan (under)art till samma släkte.
Vit= en ras till arten människa.
Neger = en ras till arten människa.

Citat:
Ursprungligen postat av Anthe90
Medan mellan-befolkningens variation finns, är det antingen för liten, vilket är en kvantitativ variation, eller det är inte rätt kvalitativa typen av variation - det går inte markera historiska subklasser av mänskligheten.
Det går visst att markera subklasser av mänskligheten, du ljuger. Jag har själv testat mig genetiskt och jag hamnade föga förvånande bland andra vita människor och inte nog med det även bland andra vita nordeuropéer. För liten...jo tjena...
http://imageshack.us/photo/my-images/12/diagrambildvarlden.jpg/
Den gröna symbolen är jag, en helt vanlig svensk.

Citat:
ras är ett riktig kulturellt, politiskt och ekonomiska koncept i samhället, men det är inte ett biologiskt koncept, och som tyvärr är vad många felaktigt anser vara essensen av ras hos människor - genetiska skillnader.
Ras är ett faktiskt biologiskt begrepp, genetiska tester av människor där de klustrar i tydliga rasgrupper bevisar att raser existerar. Ta bilden ovan som ett enkelt exempel.


Citat:
Det finns inget ännu som en riktigt distinkt uppdelning av mänskligheten.
Jo och jag har just motbevisat dig.
__________________
Senast redigerad av Heladageniskogen 2012-01-30 kl. 01:38.
Citera
2012-01-30, 00:52
  #7
Medlem
PH1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonsoppa
Samtidigt påvisas att negrer (afrikaner) saknar dessa gener - alltså är det de som är renrasiga.

Vad tycker ni rasister om att vi vita pökade grottmänniskor därmed bär på gener från en annan ras, medan svarta icke gör det?

Ja, och vad tycker vi rasister om att vi människor troligtvis härstammar från Afrika och för ett par miljoner år sedan liknade apor? Vi delar fortfarande ca 98% av vår arvsmassa med schimpanser. Evolutionen är komplex och har format oss till vad vi är idag, våra olika rasgrupper som utvecklats på olika platser på planeten. Vilka grupper som hållits genetiskt isolerade längst är förstås intressant för antropologin, men knappast något som vi "rasister" sitter och värderar. De australiska aboriginerna har levt separerade från andra folkgrupper i ca 50.000 år och är mycket rasrena; mer så än de flesta afrikanska stammarna. Aboriginerna har medel-IQ på 62, en siffra som ligger nära taket för vad deras ras kan uppnå.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/41/Trugannini_1866.jpg

Jag tycker att du borde läsa på lite om vad vi rasmedvetna tycker innan du gör bort dig på forumet.
Citera
2012-01-30, 01:25
  #8
Medlem
PH1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthe90
snälla grabben, vad arbetar du med om jag får fråga?
som läkarstudent så tror jag att jag har större koll på genetik än en hobby rasforskare.

jag har analyserat DNA från globala mänskliga populationer som avslöjar de mönster av mänskliga utvecklingen under de senaste en miljon år. Jag kan visa att medan det finns gott om genetisk variation hos människor, det mesta av variationen är individuell variation. Medan mellan-befolkningens variation finns, är det antingen för liten, vilket är en kvantitativ variation, eller det är inte rätt kvalitativa typen av variation - det går inte markera historiska subklasser av mänskligheten.
(mer text...)

Du är duktig på att särskriva och använda Google Translate, men glömde att korrigera de medföljande grammatiska felen.

Men det du postade har redan bemötts många gånger. Ja, vi har stor genetisk variation inom populationerna, vilket trasar sönder argumenten om att vi måste rasblanda oss för att inte bli inavlade. Sedan kan man undra vad det är för raser som ska blandas om det inte finns några?

Raser finns. En ras är en population med gemensamma nedärvda egenskaper som skiljer sig från andra populationer. Tag exempelvis östafrikaner, som förutom hudfärgen, annorlunda skallform, storlek och form på hjärnan, intelligens och kroppsbyggnad, även har andra egenskaper hos sina muskelfibrer och senfästen som gör dem till bättre löpare jämfört med vita. Dessa negrer har även annorlunda hud med fler och större svettporer. Du som påstår att du är läkarstuderande borde också känna till att olika rasgrupper generellt svarar olika på mediciner. Våra immunförsvar skiljer sig också.

Vita nordeuropéer föder vita barn. Aboriginier föder aboriginska barn. Pygméer föder pygmébarn. Med ditt resonemang att vår rika genetiska variation skulle betyda att det inte går att se några raser, så skulle det innebära att vita européer skulle kunna få svarta pygmébarn. Det är inte så.

Ser du någon skillnad mellan dessa två kvinnor?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/41/Trugannini_1866.jpg
http://www.worldofstock.com/slides/PMO7103.jpg

Om du tycker dig kunna se att den första kvinnan är en aborginiekvinna och den andra en kvinna av européisk härkomst, så har du motbevisat dig själv.
Citera
2012-01-30, 02:06
  #9
Medlem
Mannuss avatar
Detta saknar fullkomligen relevans.
Citera
2012-01-30, 02:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Alla härstammar vi från nåt.
Några är från neandertalarna och andra från aporna.

Vilket som, så visar denna studie enbart en sak. Olika raser existerar. Ledsen Reinfeldt, men du hade fel.

vad pratar du om? anledningen att vi har en "Liten" andel av neandertalare i oss är för att vi parade oss med de när vi vandrade ut ur just ifrån Afrika. Det är klart att det skett mutationer som gynnar vissa folkslag men inte tillräckligt för att dela in det i raser.
Citera
2012-01-30, 08:22
  #11
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthe90
snälla grabben, vad arbetar du med om jag får fråga?
som läkarstudent så tror jag att jag har större koll på genetik än en hobby rasforskare.

"läkarstudent" innebär det att du är inskriven på läkarprogrammet inget annat.

Kom tillbaka när du är torr bakom öronen. Då kanske du inte längre lever i vanföreställningen att du har något att spektakulärt att tillföra denna frågeställning enbart pga din egenskap av läkarstuderande/läkare .
__________________
Senast redigerad av gavlip 2012-01-30 kl. 08:32.
Citera
2012-01-30, 12:24
  #12
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthe90
snälla grabben, vad arbetar du med om jag får fråga?
som läkarstudent så tror jag att jag har större koll på genetik än en hobby rasforskare.

jag har analyserat DNA från globala mänskliga populationer som avslöjar de mönster av mänskliga utvecklingen under de senaste en miljon år. osv.
herre min skapare vilket snobberi! att angripa personen med sin överlägsna titel som du dessutom saknar, 1-0 till dig min vän, du har inte alls analyserat DNA från globala mänskliga populationer, du har läst om någon annan som har gjort det (på sin höjd).
att negrer är renrasiga och inte vi? tja för tidigt att säga, vi delar ju i vår nuvarande kunskap fortfarande 40% DNA med sallad
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in