2012-01-22, 04:47
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruachan
Jo, förstår att det kan uppkomma sådana situationer, men just eftersom det är så vanligt att folk citerar riktiga spoilers, så tyckte jag att det kunde vara bra med ett förtydligande vid regeln. Eller bara ett allmänt förtydligande om att även den som citerar ett regelbrott kan belönas med en varning.
Jag håller inte med, det är mycket vanligt att regelbrott citeras i samband med att folk påpekar att det är fel att göra sådana inlägg.
Mer motiverat vore isf att helt enkelt nämna att man i alla lägen är helt ensam ansvarig för hela sitt inlägg oavsett om det är ett citat av någon annan eller ej.

Visst sedan kan folk av misstag citera regelbrott men det är en annan historia och då får det bedömas utifrån det.
Citera
2014-06-25, 14:57
Medlem
robomans avatar
Jag skakar liv i den här gamla tråden igen, eftersom det tydligen är här viss diskussion från denna tråd bör fortsätta: (FB) Är det f*n inte dags att ta tag i Game of Thrones-tråden någon gång?

Den länkade tråden handlar om att det måste göras något åt alla dessa brott mot 0.07 i GoT-tråden. Diskussioner kring modereringen av tråden bör förstås fortgå i den tråden, men diskussioner om hur 0.07 är utförd och förtydligad i tv-serie-forumet ska tas utanför den tråden. Därav denna bump.

Så här står det i ett klistrat moderatormeddelande:
Citat:
Följande gäller för regel 0.07 i Tv-serier och tv-program:

Spoilertaggar ska alltid postas med någon form av förklaring av innehållet.

Spoilertaggar ska alltid användas när en större händelse avslöjas. Exempelvis när en huvudperson dör, större plot twists, eller hur en serie slutar.

Spoilertaggar ska alltid användas när något ur handligen i avsnitt som ännu inte sänts avslöjas.

Det går bra att starta separata trådar för de som följer en serie i svensk TV. Detta för att göra trådarna mer läsbara för båda parter. Observera att ovanstående regler fortfarande gäller i respektive tråd.
En del användare upplever att den andra punkten, den om att större avslöjanden ALLTID ska ligga innanför spoilertaggar, är idiotisk. De tycker att ett sänt avsnitt ska kunna diskuteras fritt, och att den som går in i tråden och läser måste förstå själv att man diskuterar alla avsnitt som sänts. Vissa hävdar att om man ska vara så där petig så är det en allvarlig spoiler att över huvud taget nämna en karaktärs namn, eftersom det då är en spoiler att X fortfarande lever i säsong 7 om denna omnämns. Alla tillfällen då X eventuellt ligger pyrt till är spoilade då man vet att X lever i säsong 7...

Vi flyttar väl över diskussionen om regel 0.07 hit!
Citera
2014-06-25, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein

Jag har tidigare sagt att den bästa lösningen antagligen är att ha två trådar, en för de som ser på serien via nätet, och en för de som kollar på svensk TV.

Tråkigt att du inte fick din vilja igenom, var det andra moderatorer som var emot dig eller vad hände? För jag vet att vi gjorde såhär med Lost tråden för 10 år sedan innan den slogs samman.
Citera
2014-06-25, 22:56
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Tråkigt att du inte fick din vilja igenom, var det andra moderatorer som var emot dig eller vad hände? För jag vet att vi gjorde såhär med Lost tråden för 10 år sedan innan den slogs samman.

Det är fritt fram för vilken användare som helst att skapa en tråd för svensk sändning, det påverkar inte hur regel 0.07 skall tolkas alls, utan handlar endast om när 0.07 blir tillämpningsbar. Majoriteten av tittarna i GoT tråden följer amerikansk sändningstid alternativt när HBO nordic släpper avsnitten. Så där har Wittgeinstein varken mött motstånd eller fått problem med att genomföra det alternativet.

Diskussionen handlar som roboman sagt om hur vi skall få en tydligare gräns till den gråzon som vissa användare tycks hitta kring vad som är större händelse och vad som inte är större händelse.

Se till att faktiskt diskutera istället för att endast slänga ur dig floskler och inte ta till dig vad som sägs.

Vad ni gjorde i Lost-tråden för tio år sedan är inte heller relevant, då det är nuvarande regelverk som gäller oavsett om du vill det eller ej.
Citera
2014-06-25, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N3ss3
Det är fritt fram för vilken användare som helst att skapa en tråd för svensk sändning, det påverkar inte hur regel 0.07 skall tolkas alls, utan handlar endast om när 0.07 blir tillämpningsbar. Majoriteten av tittarna i GoT tråden följer amerikansk sändningstid alternativt när HBO nordic släpper avsnitten. Så där har Wittgeinstein varken mött motstånd eller fått problem med att genomföra det alternativet.

Diskussionen handlar som roboman sagt om hur vi skall få en tydligare gräns till den gråzon som vissa användare tycks hitta kring vad som är större händelse och vad som inte är större händelse.

Se till att faktiskt diskutera istället för att endast slänga ur dig floskler och inte ta till dig vad som sägs.

Vad ni gjorde i Lost-tråden för tio år sedan är inte heller relevant, då det är nuvarande regelverk som gäller oavsett om du vill det eller ej.

Större händelse eller ej. Är något sänt så skall det vara fritt fram att diskutera. Väldigt digital svart-vit zon, ingen gråzon alls.
Citera
2014-06-25, 23:50
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Större händelse eller ej. Är något sänt så skall det vara fritt fram att diskutera. Väldigt digital svart-vit zon, ingen gråzon alls.

Regeln är skriven på ett sådant sätt att det inte skall diskuteras. Regelförändring är inte heller på tapeten. Så nog är det en gråzon i vad som innefattas av större händelse, den delen kommer man inte ifrån utan förändring i regeln och det är inte aktuellt.
Citera
2014-07-01, 12:42
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Regeln är skriven på ett sådant sätt att det inte skall diskuteras. Regelförändring är inte heller på tapeten. Så nog är det en gråzon i vad som innefattas av större händelse, den delen kommer man inte ifrån utan förändring i regeln och det är inte aktuellt.

Kliver in här också då. Varför är inte en regeländring på tapeten om man uppenbarligen har hamnat i en gråzon? Det kan väl ändå inte vara meningen att ha en luddig regel som kan tolkas olika av var och varannan skribent?
Citera
2014-07-01, 14:35
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Kliver in här också då. Varför är inte en regeländring på tapeten om man uppenbarligen har hamnat i en gråzon? Det kan väl ändå inte vara meningen att ha en luddig regel som kan tolkas olika av var och varannan skribent?

Det är därför vi har förtydligande, men du har rätt. Är det väldigt otydligt kanske man väljer att omformulera regeltexten, men det betyder inte att den egentliga regeln förändras utan snarare att den förtydligas.

Det som är en gråzon idag är vad som anses vara större händelse, det är därför tråden där Wittgenstein förtydligar vad regeln innebär. (FB) Regel 0.07 i Tv-serier och tv-program Det är också därför vi försöker ha den här dialogen.
Citera
2014-07-01, 16:22
Medlem
Varför har du träflisor i röven över att ändra regeln? Har du investerat i regeln ekonomiskt eller vad är det frågan om? Vad bryr du dig egentligen?

Ändra skiten bara om den behöver ändras, sitt inte och snacka om att den aldrig kommer att kunna ändras som om du ägde stället.

Vet du vad ditt jobb är som moderator? Sitt ner för i helvete.
Citera
2014-07-01, 19:28
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Det är därför vi har förtydligande, men du har rätt. Är det väldigt otydligt kanske man väljer att omformulera regeltexten, men det betyder inte att den egentliga regeln förändras utan snarare att den förtydligas.

Det som är en gråzon idag är vad som anses vara större händelse, det är därför tråden där Wittgenstein förtydligar vad regeln innebär. (FB) Regel 0.07 i Tv-serier och tv-program Det är också därför vi försöker ha den här dialogen.

Jag förstår vad du menar, och jag håller med dig om att den behöver förtydligas. Dock anser även jag att regeln är rätt skakig om man ska behöva spoila allt man skriver i Tv-serier och tv-program för att inte riskera varning.
Citera
2014-07-01, 23:43
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Varför har du träflisor i röven över att ändra regeln? Har du investerat i regeln ekonomiskt eller vad är det frågan om? Vad bryr du dig egentligen?

Ändra skiten bara om den behöver ändras, sitt inte och snacka om att den aldrig kommer att kunna ändras som om du ägde stället.

Vet du vad ditt jobb är som moderator? Sitt ner för i helvete.

Och varför tror du att moderatorer har mandat att ändra regler?

Min roll som moderator är att se till att reglerna följs, inte någonting annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Jag förstår vad du menar, och jag håller med dig om att den behöver förtydligas. Dock anser även jag att regeln är rätt skakig om man ska behöva spoila allt man skriver i Tv-serier och tv-program för att inte riskera varning.

Fast så är det inte i dagsläget, vad som skapat problem är GoT som serie, eftersom det finns många protagonister/antagonister. Det finns alltså inte en klar huvudkaraktär och det förekommer dödsfall bland dessa, då bör man använda spoilertag. Utöver det har vi varit snälla med regel 0.07, förutom när det gäller bokspoilers som bara förstör för de som tittar på serien.
Citera
2019-05-20, 18:00
Medlem
muneys avatar
Jag har en fundering gällande 0.07.

I tråden för pågående Robinson-säsong uppstår ett litet dilemma då kommande veckas 4 TV-sända avsnitt släpps via C-mores streamingtjänst direkt efter den TV-sända "veckofinalen". Problemet är att så fort avsnitten släpps kollar en viss användare igenom dessa och spoilar friskt i tråden, med enda syfte att förstöra för andra. Användaren hänvisar sedan till att det inte är en spoiler eftersom avsnittet har släppts. I min värld är detta ett solklart regelbrott mot 0.07 men trots rapporterande ligger inläggen kvar och användaren kan fortsätta spoila. Vem har rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in