2012-01-18, 21:27
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruachan
Jag har åkt på en varning för att ha citerat ett spoilande inlägg, säger inte att det var fel, men det kan vara bra att förtydliga att man kan åka på en varning för detta ganska vanliga fenomen.
0.07 ligger under "Netikett", där kan man, ovanför alla netikettregler, läsa följande: "Den som bryter mot netiketten riskerar varning". Vilket gör att det torde stå klart, att brott mot 0.07 kan resultera i en varning.
Citera
2012-01-18, 21:31
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerbalHologram
Fast en film brukar ligga på 120 minuter och att de flesta ser hela filmen direkt. En TV-serie kan löpa över flera år, vilket genast gör det hela en bit mer problematiskt. Hur ska jag veta vad personerna som diskuterar i spoilertaggar egentligen diskuterar? Det kan handla om läckt material/information, bokspoilers, eller att de bara diskuterar det senaste avsnittet, men jag tänker inte sitta och chansa och riskera att få en hel serie förstörd för mig.

Och sen är det ju det eviga tjatet med användare som ramlar in i samma trådar vecka efter vecka och är förbannade för att det senaste avsnittet diskuterats helt öppet, vilket då leder till att tråden kan spåra ur i flera sidor i diskussioner om just spoilertaggar.

edit:

Hur lång tid måste det gå innan man får diskutera ett avsnitt öppet? Handlar det om en dag, en månad, en säsong, eller måste alla diskussioner som avslöjar något ur handlingen spoilermarkeras? Och hur ska man som läsare veta vilket avsnitt som diskuteras om man vill undvika att bli spoilad?

Jo jag håller helt med dig om att det är ett gissel.
Om jag nu inte minns helt fel så finns det väl exempel på två trådar om samma serie.En för de som följer serien här och andra för de som laddar ner eller på annat sätt inte kan vänta.

Nu kan jag inte säga vad som är bäst för det forumet men det är ett förslag att göra så för stora och populära serier.
För en hel tråd med bara spoilersinlägg är irriterande om personen inte kan nämna vad spoilern handlar om.

Vi får se om det hoppar in några tv mods som kan ge sin syn på detta.
Citera
2012-01-18, 22:24
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
0.07 ligger under "Netikett", där kan man, ovanför alla netikettregler, läsa följande: "Den som bryter mot netiketten riskerar varning". Vilket gör att det torde stå klart, att brott mot 0.07 kan resultera i en varning.

Inte riktigt det jag menade. Eftersom det är ett rätt återkommande fenomen, så menar jag att det tydligt borde framgå i 0.07 att citerande av spoilande inlägg kan resultera i en varning.
Citera
2012-01-18, 22:27
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Inte riktigt det jag menade. Eftersom det är ett rätt återkommande fenomen, så menar jag att det tydligt borde framgå i 0.07 att citerande av spoilande inlägg kan resultera i en varning.
Citerar man en spoiler och lägger till kommentaren "använd spoiler-tagen för i helvete!" Eller dylikt så brukar jag smälla på en varning annars brukar jag bara radera den. Vill man uppmärksamma någon på att det är ett regelbrott att skriva en spoiler gör man det förslagsvis i PM och rapporterar inlägget.
Citera
2012-01-18, 23:46
Medlem
fenylalanins avatar
Gäller denna regel även böcker?
Citera
2012-01-18, 23:53
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fenylalanin
Gäller denna regel även böcker?
Den gäller vid alla tillfällen när informationen kan tänkas förstöra för andra och där inkluderas även böcker.
Citera
2012-01-18, 23:58
Medlem
fenylalanins avatar
En till fråga. Gäller det även vid gissningar med ganska glasklara utgångar. Ex Vem tror ni vinner matchen mellan Real-madrid och Kirunas dam-lag?

Jag tror

??
Citera
2012-01-19, 00:43
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fenylalanin
En till fråga. Gäller det även vid gissningar med ganska glasklara utgångar. Ex Vem tror ni vinner matchen mellan Real-madrid och Kirunas dam-lag?

Jag tror

??
Eftersom du förmodligen inte sitter med en spåkula och kan se in i framtiden så är gissningar helt ok.
Samma som när man spekulerar över vem som tex vinner en Oscar eller nobelpriset.
Citera
2012-01-19, 06:13
Medlem
Wittgensteins avatar
Användandet av spoilertaggar är ett problem i Tv-serier och tv-program, ja. Man ska inte behöva få en serie förstörd bara för att man inte laddar ned den och ser den direkt, å andra sidan så är det knappast roligt att läsa en tråd som till största delen består av en massa spoilertaggade inlägg heller.

Jag har tidigare sagt att den bästa lösningen antagligen är att ha två trådar, en för de som ser på serien via nätet, och en för de som kollar på svensk TV. Vi lyssnar naturligtvis gärna på berörda användares argument så att vi kan komma fram till en lösning som majoriteten är nöjd med.

Tidigare trådar på ämnet:

https://www.flashback.org/t1696615
https://www.flashback.org/t1080151

Citat:
Ursprungligen postat av VerbalHologram
När ska ni fixa spoilerregeln då? Det är ju fortfarande helt ohållbart i TV-forumet där folk sitter och diskuterar sända avsnitt i inlägg som bara består av en spoilerruta och inget annat.

Antingen måste det införas någon funktion där man får ange vad som finns inom spoilertaggen, eller så skriver man om regeln så att den inte innefattar avsnitt som redan sänts.

RP:a gärna inlägg som har spoilertaggar utan förklaring på innehållet.
Citera
2012-01-19, 07:34
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Fast det gäller ju inte bara specifikt 0.07.
Om man citerar ett regelbrott så kan det leda till åtgärd mot den som citerat också.
Citera
2012-01-21, 18:15
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Fast det gäller ju inte bara specifikt 0.07.
Om man citerar ett regelbrott så kan det leda till åtgärd mot den som citerat också.

Jo, förstår att det kan uppkomma sådana situationer, men just eftersom det är så vanligt att folk citerar riktiga spoilers, så tyckte jag att det kunde vara bra med ett förtydligande vid regeln. Eller bara ett allmänt förtydligande om att även den som citerar ett regelbrott kan belönas med en varning.
Citera
2012-01-21, 18:59
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Jo, förstår att det kan uppkomma sådana situationer, men just eftersom det är så vanligt att folk citerar riktiga spoilers, så tyckte jag att det kunde vara bra med ett förtydligande vid regeln. Eller bara ett allmänt förtydligande om att även den som citerar ett regelbrott kan belönas med en varning.
Det torde stå klart att ett citat betyder varning. Genom att man citerar ett inlägg, så kommer ju detta citerade inlägg att återfinnas i ditt inlägg, det är ju inte så svårt att förstå, tycker jag. Att vid varje netikettregel repetera någonting som står i inledningen är även det onödigt, man läser ju reglerna som en helhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in