2012-01-18, 11:08
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Regel 0.07

Spoilerfunktionen

Vid postande av information som kan vara känslig för andra användare, såsom hur serier eller filmer slutar, ska spoilerfunktionen användas.

I den här tråden tar vi frågor om regel 0.07
Senast redigerad av ÅnkelGunnar 2012-01-18 kl. 19:33.
Citera
2012-01-18, 13:36
Medlem
Assholes avatar
Citat:
0.07. Spoilerfunktionen

Vid postande av information som kan vara känslig för andra användare, såsom hur serier eller filmer slutar, ska spoilerfunktionen användas.

Ehum, hur funkar det i film eller tv-serietrådar?
Får man disskutera avsnittet eller filmen som sänts, eller är det bara ok sålänge de sista 10 minuterna inte nämns?

Själv gör jag så här: om jag är nyfiken på vad som skrivs/spekuleras kring en film eller en serie som jag inte sett så kollar jag upp när avsnittet sänts och börjar sedan från början i tråden och slutar läsa i tråden innan datumet när filmen/avsnittet sändes så att jag skall slippa bli spoilad. Om det är en tråd som startas efter att avsnittet sänts så räknar jag med att trådskaparen har sett filmen/avsnittet och undviker därför tråden tills dess att jag själv sett filmen/avsnittet.
Citera
2012-01-18, 13:41
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketlenny
Borde inte den här regeln rensa bort i princip alla troll? Hur ska man granska att allt som skrivs inte är påhittad information?

Nej, absolut inte. Det är skillnad på falsk ryktesspridning och att trolla. Ett bra troll är fortfarande en hypotetisk frågeställning

Citat:
Ursprungligen postat av Asshole
Får man disskutera avsnittet eller filmen som sänts, eller är det bara ok sålänge de sista 10 minuterna inte nämns?

Själv gör jag så här: om jag är nyfiken på vad som skrivs/spekuleras kring en film eller en serie som jag inte sett så kollar jag upp när avsnittet sänts och börjar sedan från början i tråden och slutar läsa i tråden innan datumet när filmen/avsnittet sändes så att jag skall slippa bli spoilad. Om det är en tråd som startas efter att avsnittet sänts så räknar jag med att trådskaparen har sett filmen/avsnittet och undviker därför tråden tills dess att jag själv sett filmen/avsnittet.

Man kan ju undvika att spoila relevanta delar i handlingen helt enkelt.
Citera
2012-01-18, 16:00
Medlem
Citat:

Den lilla erfarenhet jag har av spoilerfunktionen är i Homeland-tråden, för mig som tittar på den svenska sändningen av serien är det helt omöjligt att skriva/läsa i den tråden, tyvärr.
Citera
2012-01-18, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Om det är nyckelhändelser i filmen som inte står i spoiler så brukar jag dela ut en varning för detta, det spelar alltså ingen roll om det sker i början, mitten eller slutet. Är man osäker på om det man skriver bör vara inom en spoiler-tag använd då tagen. Det kan verka löjligt för de som sett filmen att man inte öppet får diskutera vilka karaktärer som dör/har sex med varandra/whatever, men tänk på att man kan vilja läsa en filmtråd för att se vad folk tyckte om filmen utan att för den sakens skull få filmupplevelsen förstörd.
Samma sak gäller för övrigt i Spel-forumen, skriv inte ut öppet att den och den karaktären kommer att dö eller hur man löste just det där pusslet. Använd istället spoiler-tagen.

Hur det är i TV-serie forumet vet jag inte då jag sällan/aldrig läser/skriver där.

Det skulle vara bra om det funkade likadant i TV-serieforumet som i filmforumet.

Edit, se mitt svar till Asshole här ovan.
Senast redigerad av fredag52 2012-01-18 kl. 16:14.
Citera
2012-01-18, 17:16
Medlem
Assholes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag52
Den lilla erfarenhet jag har av spoilerfunktionen är i Homeland-tråden, för mig som tittar på den svenska sändningen av serien är det helt omöjligt att skriva/läsa i den tråden, tyvärr.

Varför är du inte kapabel att göra som jag föreslog?
Om du inte vill se vad folk skriver om avsnitt som du inte sett så finns det ju ingen anledning för dig att läsa längre i tråden än tills pratet om avsnittet slutar.
Om spoilerfunktionen skulle användas så innebär det att folk skulle vara tvungna att spoila även första avsnittet och alla därefter, vilket innebär att om du vill ta del av de disskutioner som gäller avsnittet du just sett så måste du ändå ta reda på till vilket datum du kan läsa utan att spoila dig själv då du klickar på spoilerknappen. Eller så måste regeln revideras så att de inlägg som är inom spoilers måste ha en beskrivande förklaring innan spoilern för att undvika att pappskallar spoilar sig själva.
Vilket bara är onödigt.
Är inte mitt förslag enklare för alla?
Dvs, senkommna får ta och kolla vilket datum de kan läsa till.
Citera
2012-01-18, 17:28
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Om du inte vill se vad folk skriver om avsnitt som du inte sett så finns det ju ingen anledning för dig att läsa längre i tråden än tills pratet om avsnittet slutar.
Om spoilerfunktionen skulle användas så innebär det att folk skulle vara tvungna att spoila även första avsnittet och alla därefter, vilket innebär att om du vill ta del av de disskutioner som gäller avsnittet du just sett så måste du ändå ta reda på till vilket datum du kan läsa utan att spoila dig själv då du klickar på spoilerknappen. Eller så måste regeln revideras så att de inlägg som är inom spoilers måste ha en beskrivande förklaring innan spoilern för att undvika att pappskallar spoilar sig själva.
Vilket bara är onödigt.
Själv följer jag How I met your mother och The Big bang theory och de trådarna tycker jag funkar ganska bra med spoilers samt, precis som du säger, att har det kommit ett helt nytt avsnitt som man ännu inte hunnit se gör gör man ju bäst i att lite snabbt kolla på de nya inläggen och eventuellt sluta läsa om det borde varit en spoiler tagg runt något.
Citera
2012-01-18, 17:43
Medlem
Citat:
Vilket bara är onödigt.

Kapabel och kapabel. Har du tittat på serien Homeland?
Har du sett de svenska eller de amerikanska avsnitten?
Har du läst i just tråden om Homeland?

Problemet är ju att serien startade mycket tidigare i USA, m a o inläggen nu ligger huller om bladder
. Jag förstår hur du menar med spoilerfunktionen.
Problemet här är väl kanske ett annat, nämligen att det bara går att ha en diskussion per serie.
M a o det blir platt fall för oss som "bara" ser de svenska sändningarna av utländska serier.

Jag ger mig nu, har redan tidigare PM-at mod om detta.
Tack för mig.
Citera
2012-01-18, 18:36
Medlem
VerbalHolograms avatar
När ska ni fixa spoilerregeln då? Det är ju fortfarande helt ohållbart i TV-forumet där folk sitter och diskuterar sända avsnitt i inlägg som bara består av en spoilerruta och inget annat.

Antingen måste det införas någon funktion där man får ange vad som finns inom spoilertaggen, eller så skriver man om regeln så att den inte innefattar avsnitt som redan sänts.
Citera
2012-01-18, 19:08
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerbalHologram
När ska ni fixa spoilerregeln då? Det är ju fortfarande helt ohållbart i TV-forumet där folk sitter och diskuterar sända avsnitt i inlägg som bara består av en spoilerruta och inget annat.

Antingen måste det införas någon funktion där man får ange vad som finns inom spoilertaggen, eller så skriver man om regeln så att den inte innefattar avsnitt som redan sänts.

Det är nog lättare du skickar ett pm till någon av moderatorerna i det forumet och lyfter problematiken på det sättet.
Det går inte att formulera regeln på ett specifikt sätt om vad som får eller inte får sättas inom spoiler.

Det är svårt när inte alla laddar ner och följer avsnitten på USA tid,de vill diskutera avsnitten men inte spoila för de som följer serien på tv.

Som moderator i filmforumet tycker jag det fungerar fint där även när det diskuteras äldre film.
Citera
2012-01-18, 19:36
Medlem
VerbalHolograms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ZoeJane.
Det är nog lättare du skickar ett pm till någon av moderatorerna i det forumet och lyfter problematiken på det sättet.
Det går inte att formulera regeln på ett specifikt sätt om vad som får eller inte får sättas inom spoiler.

Det är svårt när inte alla laddar ner och följer avsnitten på USA tid,de vill diskutera avsnitten men inte spoila för de som följer serien på tv.

Som moderator i filmforumet tycker jag det fungerar fint där även när det diskuteras äldre film.
Fast en film brukar ligga på 120 minuter och att de flesta ser hela filmen direkt. En TV-serie kan löpa över flera år, vilket genast gör det hela en bit mer problematiskt. Hur ska jag veta vad personerna som diskuterar i spoilertaggar egentligen diskuterar? Det kan handla om läckt material/information, bokspoilers, eller att de bara diskuterar det senaste avsnittet, men jag tänker inte sitta och chansa och riskera att få en hel serie förstörd för mig.

Och sen är det ju det eviga tjatet med användare som ramlar in i samma trådar vecka efter vecka och är förbannade för att det senaste avsnittet diskuterats helt öppet, vilket då leder till att tråden kan spåra ur i flera sidor i diskussioner om just spoilertaggar.

edit:

Hur lång tid måste det gå innan man får diskutera ett avsnitt öppet? Handlar det om en dag, en månad, en säsong, eller måste alla diskussioner som avslöjar något ur handlingen spoilermarkeras? Och hur ska man som läsare veta vilket avsnitt som diskuteras om man vill undvika att bli spoilad?
Senast redigerad av VerbalHologram 2012-01-18 kl. 19:43.
Citera
2012-01-18, 20:59
Medlem
Cruachans avatar
Jag har åkt på en varning för att ha citerat ett spoilande inlägg, säger inte att det var fel, men det kan vara bra att förtydliga att man kan åka på en varning för detta ganska vanliga fenomen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in