• 1
  • 2
2012-01-28, 18:22
Medlem
Blev erbjuden Mirtazapin av min lkare men jag skulle tnka ver saken ngra dagar frst.

Anledningen r att jag bara sover ett par timmar per natt, ibland ingenting alls vissa ntter, trots smntabletter. r allmnt orolig av mig och har problem i sexuella situationer pga prestationsngest som gr att jag undvikit sdana situationer under flera r. r man och 26 r och mr nu dligt ver den situation jag har frsatt mig i och att jag hindrar mig sjlv frn att njuta av livet. Knns som jag sedan 4 r "sitter fast" och situationen blir bara vrre och vrre och mer stressande.

Jag vill inte hamna i ngot lkemedelstrsk dr mina problem blir nnu vrre och f massa hemska biverkningar. Samtidigt behver jag testa ngot nytt fr just nu knns livet bara tyngre och tyngre. Har brjat beska kurator. Kan inte bestmma mig om jag ska ta tabletterna eller inte, hur ska jag tnka?!?!
Citera
2012-01-28, 18:26
Medlem
lithionits avatar
du kan inte bli beroende av mirtazapin, det r helt skert att ta i ratal.
Du kan ju alltid testa, men du mste ge det tminstone en mnad fr att knna av de positiva effekterna.

Att bara ha mirtazapin brukar inte ge s mycket biverkningar, det r mest viktuppgngen som kan vara ett problem. Det r befriat frn sexuella biverkningar och knslomssig avtrubbning som ssri har.

Om du inte r bipolr kan det oftast rcka med att man tar det ett halvr eller ett r sen blir mnga fria frn sin depression.
Citera
2012-01-28, 18:30
Medlem
Bambinoos avatar
Hej!

Jag har tit Mirtazapin innan. Just nu ter jag fregngaren Mianserin. Det r ju en SSRI men samtidigt ges den fr smnen. Jag vet inte vad du tar fr ngra smntabletter som du nmnde? Denna Mirtazapin skall man ta ca 1-2 timmar innan man gr och lgger sig och man blir hrligt dsig och avslappnad i kroppen utav den. Jag slutade med den d jag gick upp i vikt vldigt snabbt. Det gr de flesta p Mirtazapin men annars hade jag inga andra biverkningar. Men man kan itne ta dem fr sent p kvllen utan rtt s tidigt, fr annars s har man svrare att ta sig upp. Som sagt gr man upp vldigt ltt utav dessa och knner mer hunger av dem annars hade jag inte ngra andra biverkningar. Mianserin kan du ju med prva, det r ungefr samma som Mirtazapinen d Mianserin r fregngarna. De hette frr Remeron. Jag var uppe i en rtt s hg dos p 90 mg men har trappat ned ltt till 1 tab 30 mg nu. Var inte alls svrt att trappa ned dem och jag trivs bra med dem

Hoppas det jag skrev hjlper dig en bit p traven och lycka till
Citera
2012-01-28, 18:32
Medlem
Dumheters avatar
Jag har testat vldigt mnga olika lkemedel, och jag har inte blivit beroende av ngon medicin. Jag frstr faktiskt inte riktigt oron som du och mnga andra knner, hade ni haft migrn hade ni ju tagit medicin? Har ni hg feber, tar ni inte d Alvedon? Bryter ni benet, tackar ni nej till kryckor?

Du mr dligt, klart du ska testa medicin om det kan hjlpa! Du blir inte beroende! Ja, du kanske mste ta medicinen i flera r framver - men det handlar ju inte om beroende. Du ter den fr att du annars mr dligt, precis som med all annan frebyggande medicin.

Det rr sig ju inte om starka lugnande tabletter som Benzo, d kan man oroa sig fr beroende.

Se det som att du har hgt blodtryck, och ingen livstilsndring kan frndra det p en gng. S du tar medicin fr att snka blodtrycket, medan du tar medicinen arbetar du med dig sjlv fr att f ner blodtrycket permanent - genom att sluta stressa och leva sunt t.ex. Mediciner kan vara din krycka s att du kan ta tag i dina problem p ett djupare plan.
Citera
2012-01-28, 19:23
Medlem
Angende det lithionit skrev om att Mirta inte ger ngra sexuella biverkningar s hller jag inte med.
I bipacksedeln str inget om sexuella biverkningar, men jag minns att min psykiater nmnde att man nd kan f minskad sexlust av dem, och det har jag ocks ftt. Men biverkningarna r mycket mildare n hos andra preparat.
De frsta veckorna fick jag myrkrypningar i benen p kvllarna och blev nstan svimfrdig om jag inte gick och lade mig i sngen ngon timme efter att jag tagit dem, men nu funkar allt som en drm.

Jag tycker absolut att du ska prova Mirtazapin. Du blir inte beroende, du kommer sova som en gris om ntterna och frmodligen kommer du f en ljusare syn p hela din livssituation. Lycka till!
Citera
2012-01-28, 20:07
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knightofcydonia
Angende det lithionit skrev om att Mirta inte ger ngra sexuella biverkningar s hller jag inte med.
I bipacksedeln str inget om sexuella biverkningar, men jag minns att min psykiater nmnde att man nd kan f minskad sexlust av dem, och det har jag ocks ftt. Men biverkningarna r mycket mildare n hos andra preparat.
De frsta veckorna fick jag myrkrypningar i benen p kvllarna och blev nstan svimfrdig om jag inte gick och lade mig i sngen ngon timme efter att jag tagit dem, men nu funkar allt som en drm.

Jag tycker absolut att du ska prova Mirtazapin. Du blir inte beroende, du kommer sova som en gris om ntterna och frmodligen kommer du f en ljusare syn p hela din livssituation. Lycka till!

Ja vi vissa fal. Men generellt brukar det inte ge det

Mnga unga mn tror jag skyr ssri bara av att lsa om de sexuella biverkningarna p bipacksedeln.
Citera
2012-01-29, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Ja vi vissa fal. Men generellt brukar det inte ge det

Mnga unga mn tror jag skyr ssri bara av att lsa om de sexuella biverkningarna p bipacksedeln.

Ja, det kan jag frst. Men konstigt att det inte str bland biverkningarna om det r knt att det kan frekomma?
Citera
2012-01-29, 17:03
Medlem
Tack fr alla svar, har hjlpt mig. r nog helt klart i behov av tabletterna d jag mr mkt dligt, men det blir en stor prestigefrlust fr mitt ego, knns som en smtt overklig situation.

r nyfiken p starten, jag jobbar och behver g upp runt 7 varje morgon, kommer det funka frsta tiden? Hur var det fr som anvnt Mirta?
Citera
2012-01-29, 18:01
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tralala02
Tack fr alla svar, har hjlpt mig. r nog helt klart i behov av tabletterna d jag mr mkt dligt, men det blir en stor prestigefrlust fr mitt ego, knns som en smtt overklig situation.

r nyfiken p starten, jag jobbar och behver g upp runt 7 varje morgon, kommer det funka frsta tiden? Hur var det fr som anvnt Mirta?

du kommer vara vldigt groggy de frsta veckorna, men om du gr och lgger dig tidigt borde det inte vara s stora problem Nr jag brjade orkade jag ta mig till universitetet precis som vanligt, det sknaste var att man knde ngestlindring bara efter ett par dagar. Det har botat mig frn min livslnga insomnia, i 21 r (innan jag brjade med mirtazapin) s tog det 1-4 timmar innan jag kunde somna efter att jag gtt och lagt mig pga. all min ngest. S just fr smnen r mirtazapin guld =)

Det finns vl ingen prestigefrlust egentligen, om du hade varit epileptiker hade det inte varit konstigt om du behvt st p 2-3 lkemedel (med mycket vrre biverkningar) livet ut som skydd.

Ett lkemedel r piece of cake =)
Citera
2012-01-29, 18:04
Medlem
fliermans avatar
Fr mig har de gjort underverk med smnen, sover hela ntterna nu och mr bttre tack vare bland annat smnen som ocks r en viktig del som i sin tur kan leda till ett smre mende.

Observera att fr de flesta frsviner en del av trttheten med tiden, frsta dagarna-veckan kommer du sova som en klubban sl frmodligen men det blir mindre efter ett tag. Just nu efter 1,5 mnad r jag inte i nrheten s seg p morgonen som frn start. Frsta natten dckade jag 12 tim men nu sover jag en 7-9 tim och r helt okej dagen efter.

S ska du jobba satsa p att i starten ta dem tidigt..typ 19-20 och hellre somna in tidigt s du kan jobba bttre, med tiden kan du brja ta dem senare typ 21-22 nr du haft dem ett tag.

Annars tycker jag de har fungerat bra fr mig, kat aptit men det r bara bra d jag av depressionen hade gtt ner mycket i vikt, se bara till att ta rtt saker nr du r hungrig.
Citera
2012-01-29, 18:12
Medlem
TheBurdens avatar
Jag tar Mirtazapin innan jag gr och lgger mig, fr att dmpa morgonngesten jag fr nr jag vaknar. Det hjlper, men tar inte bort allt. Men det hjlper.

Eftersom jag tar den innan jag gr och lgger mig s upplever jag ingen strre trtthet av den. Den strsta effekten r medans jag sover.

Tycker absolut att du ska testa. Det r vrt ett frsk. Mirtazapin r inte beroendeframkallande.
Senast redigerad av TheBurden 2012-01-29 kl. 18:21.
Citera
2012-02-01, 07:52
Medlem
I gr tog jag min frsta tablett (30 mg). Verkar inte funka p mig, blev inte srskilt trtt och jag kunde bara sova 1-2 timmar i natt. Knde bara av lite muntorrhet. Trkigt, hade hoppats f sova!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in