2012-01-28, 01:14
Medlem
Spurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaMoon
Djur känslor,bevisa gärna vill ha en källa,vissa djur kanske men inte dom som är populärast som mat som kor

Finns djur och det finns djur,en ko ska man äta,dom blir inte så bra husdjur och dom har inga användningsområden förutom mat till oss.allt har sin plats,en hund kan du lära massor med saker och vi kan använda till så mycket mer,och därför har en hund en högre ställning än vad en ko har

Jag gillar djur men visst fan äter jag kött

Hm, intressant, om man inte tänker på det för länge.

En ko har inget "användningsområde" mer än att bli uppäten och mjölkad? Det kan ju bero på att man man faktiskt inte har försökt att göra något mer med djuret. Om vi bortser från att man använde oxar inom lantbruk förr, (säkert även förekommande idag, men inget jag har personlig erfarenhet av).

Hundar började som vilddjur, som sedan har tränats upp och avlats genom otalet generationer. Vem säger att man inte kan göra likande med nötkreatur, bara för att man nu aldrig gjorde det?

För övrigt är jag stolt köttätare och tycker att folk som gnäller över att man äter katter och hundar i visa länder är ganska patetiska. Kött som kött.

Och ja, jag skulle äta människa om jag kunde. Varför låta något dött gå till spillo?

Och att inte djur som nötkreatur skulle ha känslor, det är bara så dumt så jag inte ens vet vad jag ska säga. Antar att det är svårt att argumentera för saker som är såpass självklara.

Edit: Är ingen direkt djur vän i det stora, men har inget emot dem direkt heller. Men känner inte att jag kan vända mig till det ämne som tråden egentligen ska behandla. Så hela mitt inlägg bör nog ses som "Off Topic".
Senast redigerad av Spurr 2012-01-28 kl. 01:32.
Citera
2012-01-28, 01:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
Eftersom du har nyttjat mediciner som testats på djur, ätit kött, druckit mjölk, ätit ost, burit skinn, ätit godis, använt parfym och mycket mer och sen kallar du oss hycklare, du den största hycklaren!

Jag påstår att jag gjort mer för djuren än du, jag är djurvän och lever av naturen.

Vad säger du då?
Alla människor lever av naturen och vad du menar är omöjligt att veta. Frågan var inte om du är bättre än mig(för att jag tidigare ätit kött, druckit mjölk etc. /vad fan du vet om det kan man ju fråga sig dock) utan om du kan försvara ditt köttätande när jag kallar dig en hycklande självutnämnd djurvän. Om du inte kallar dig djurvän så kan du bortse från min beskyllning.
Citera
2012-01-28, 01:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av F.B.Dase
Mmmmmm. Vikval med pommes och bea. Kjempegreit!

Så antingen är jag ingen djurvän, eller så är jag en hycklare. Hmmm...
[Antagit en filosofisk pose. Hakan vilar i handen. Pannan i djupa veck. Blicken i fjärran.]

Så här är det. Jag är en djurvän och min andra personlighet är köttälskare, ingen av mina personligheter är hycklare.
Psykisk sjukdom?

Den gubben går inte tyvärr för isåfall hade du inte haft någon sjukdomsinstinkt.
Citera
2012-01-28, 01:20
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Ditt försvarstal. Jag ger er en chans att yttra er.

Varför kallar du dig djurvän när du äter kadaver? Är du medveten om att allt kött som du äter varit ett levande friskt djur med känslor precis som dina gulliga husedjur?
Jag äter bara kött om jag blir bjuden på det, ska jag ta ansvar för vad som ligger på bordet, eller är det den som planerade måltiden som bär det ansvaret? Det är inte precis så att jag tänker vara oartig, och det blir väl inte mindre moraliskt klandervärt om man skulle slänga det stackars djuret i sopen? ^^

Iofs äter min katt också kött, men hon har ju förstås inte samma tänkande kring etik och moral (vad vi vet iaf).

Det märks att jag inte är en genomsyrad vegeterian, va? Jag har bara växt upp i en familj där tre kvinnor (mor och äldre systrar) är vegeterianer och veganer. Därav mina blandade åsikter. Föredrar gör jag förstås baljväxter som proteinkälla =)
Citera
2012-01-28, 01:23
Medlem
porterpottys avatar
bara för jag är djurvän så kommer jag inte sluta äta kött för det. slår bara bort tanken varifrån det kommer, visst jag kanske är en hycklare men kött är ju en basföda för en människa
Citera
Medlem
GanjaMoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spurr
Hm, intressant, om man inte tänker på det för länge.

En ko har inget "användningsområde" mer än att bli uppäten och mjölkad? Det kan ju bero på att man man faktiskt inte har försökt att göra något mer med djuret. Om vi bortser från att man använde oxar inom lantbruk förr, (säkert även förekommande idag, men inget jag har personlig erfarenhet av).

Hundar började som vilddjur, som sedan har tränats upp och avlats genom otalet generationer. Vem säger att man inte kan göra likande med nötkreatur, bara för att man nu aldrig gjorde det?

För övrigt är jag stolt köttätare och tycker att folk som gnäller över att man äter katter och hundar i visa länder är ganska patetiska. Kött som kött.

Och ja, jag skulle äta människa om jag kunde. Varför låta något dött gå till spillo?

Och att inte djur som nötkreatur skulle ha känslor, det är bara så dumt så jag inte ens vet vad jag ska säga. Antar att det är svårt att argumentera för saker som är såpass självklara.

Ja du kan ju gärna få försöka lära en ko att spåra vakta leda blinda etc etc etc,så får du väll visa oss andra hur bra det går.....

Och om nötkreatur har känslor och det är så självklart så ska du ju kunna vissa en källa på ditt påstående,nu säger jag inte att det är en omöjlighet,men jag har inte läst nåt eller fått det bevisat så prove it
Citera
Medlem
cammos avatar
Citat:
utan om du kan försvara ditt köttätande när jag kallar dig en [b][b]hycklande självutnämnd djurvän.

Vet du vad det bästa är, jag behöver inte försvara mig, jag klarar mitt liv utmärkt ändå.

//En djurvän och köttätare.
Citera
2012-01-28, 01:24
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Alla människor lever av naturen och vad du menar är omöjligt att veta. Frågan var inte om du är bättre än mig(för att jag tidigare ätit kött, druckit mjölk etc. /vad fan du vet om det kan man ju fråga sig dock) utan om du kan försvara ditt köttätande när jag kallar dig en hycklande självutnämnd djurvän. Om du inte kallar dig djurvän så kan du bortse från min beskyllning.

Fast ditt "försvar" var ju sämre än mitt!?
Du vet att djurvän inte är en antonym till köttätare va? Därför är man inte hycklare om man är både ock om man gör det på rätt sätt. Sen är det så att jag är utbildad djurvän och inte självutnämnd även om jag kallar mig själv djurvän på eget bevåg.
Citera
2012-01-28, 01:28
Medlem
Jag ser det såhär:
Det är gott att äta kött.

Bara för att kött är gott betyder inte det att djuret inte skall få leva ett bra och så långt möjligt naturligt liv upp till dess det slaktas.

Vidare skall slakten i enlighet med lagen ske på ett korrekt sätt.
Citera
2012-01-28, 01:29
Bannlyst
Kött är mord. Man blundar inte för mord på sina vänner. Äter man dessutom upp dem så borde man väl fan fatta att man inte är djurvän?

Jag är inte en "människovän" men jag äter inte människor och jag skulle inte gjort det ens om det stod skrivet i nån lag eller dyl. att det är den bästa födan.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
Fast ditt "försvar" var ju sämre än mitt!?
Du vet att djurvän inte är en antonym till köttätare va? Därför är man inte hycklare om man är både ock om man gör det på rätt sätt. Sen är det så att jag är utbildad djurvän och inte självutnämnd även om jag kallar mig själv djurvän på eget bevåg.
Haha, det borde man fattat. Att du var en utbildad djurvän.

Jag ska fundera lite på dina anklagelser och sen skickar jag eventuellt svaret i PM till dig. Här är det off-topic, likaså svensk paragrafryttar-grammatik.
Senast redigerad av saggeliten 2012-01-28 kl. 01:32.
Citera
2012-01-28, 01:30
Medlem
Spurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaMoon
Ja du kan ju gärna få försöka lära en ko att spåra vakta leda blinda etc etc etc,så får du väll visa oss andra hur bra det går.....

Och om nötkreatur har känslor och det är så självklart så ska du ju kunna vissa en källa på ditt påstående,nu säger jag inte att det är en omöjlighet,men jag har inte läst nåt eller fått det bevisat så prove it

Jag tänker inte säga emot dig om att en hund är smartare än vad vanliga nötkreatur är, men jag tänker heller inte så bakom att de kallas dumma. Kunde jag skulle jag faktiskt vilja testa om man kunde lära dem att göra alla saker du nämnde. Vore det inte ganska fränt?

Wow... Det slår mig just att jag sitter upp halv två på natten och försvarar nötkreatur.

Tror att vi måste definiera känslor här, för att om du ärligt tror att nötkreatur inte har känslor, så som smärta, rädsla och förmåga att känna tillgivenhet, så bör du nog åka ut till lite gårdar och se dig omkring.

Jag är ingen bonde, men inser att jag låter som en. Bjuder på det.
Citera
2012-01-28, 01:40
Medlem
GanjaMoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spurr
Jag tänker inte säga emot dig om att en hund är smartare än vad vanliga nötkreatur är, men jag tänker heller inte så bakom att de kallas dumma. Kunde jag skulle jag faktiskt vilja testa om man kunde lära dem att göra alla saker du nämnde. Vore det inte ganska fränt?

Wow... Det slår mig just att jag sitter upp halv två på natten och försvarar nötkreatur.

Tror att vi måste definiera känslor här, för att om du ärligt tror att nötkreatur inte har känslor, så som smärta, rädsla och förmåga att känna tillgivenhet, så bör du nog åka ut till lite gårdar och se dig omkring.

Jag är ingen bonde, men inser att jag låter som en. Bjuder på det.

Farsan var mjölkbonde,jag har växt upp med nötkreatur....tillgivenhet har jag aldrig sätt, dom lär sig inget och dom är jävligt dumma,smärta är inte känsla det är en livsviktigt impuls och rädsla är också viktigt för det finns nåt som heter rovdjur,rädsla är snarare än överlevnadsinstinkt en än känsla

Jag vill fortfarande ha en källa på ditt påstående om att kor har "känslor" och då menar jag empati tillgivenhet etc etc de man ofta brukar förknippa med orden känslor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in