• 1
  • 2
2012-01-24, 01:42
Medlem
Diabates avatar
Hej, allesammans.

Var idag på HM och köpte en skitsnygg tröja och ett par fräscha byxor, båda var väldigt nedsatta i pris. Väl i provrummet hör jag två yngre flickor viska om att byta prislapp och tanken slog mig hur enkelt detta egentligen är.

HM tillexempel, när de har rea klistrar de på ett rött reaprismärke på prislappen i fråga. Reaprismärket kan man lätt dra av och sätta på en annan prislapp och tillexempel HM har alltid massvis med kläder på rea, tror knappast att de har koll på alla reavaror. Låter inte detta lite väl idiotenkelt?

Flickorna i fråga vet jag inte hur det gick för, de stod bakom mig och hade ingen vidare lust att stå kvar bara för att se hur det gick för idioterna i fråga.
Citera
2012-01-24, 01:47
Medlem
Cosmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diabate
Hej, allesammans.

Var idag på HM och köpte en skitsnygg tröja och ett par fräscha byxor, båda var väldigt nedsatta i pris. Väl i provrummet hör jag två yngre flickor viska om att byta prislapp och tanken slog mig hur enkelt detta egentligen är.

HM tillexempel, när de har rea klistrar de på ett rött reaprismärke på prislappen i fråga. Reaprismärket kan man lätt dra av och sätta på en annan prislapp och tillexempel HM har alltid massvis med kläder på rea, tror knappast att de har koll på alla reavaror. Låter inte detta lite väl idiotenkelt?

Flickorna i fråga vet jag inte hur det gick för, de stod bakom mig och hade ingen vidare lust att stå kvar bara för att se hur det gick för idioterna i fråga.

Låter som en bra idé, såvida inte kassörskan har stenkoll på vad allt har rea.

Sen vet vi i för sig inte hur det ser ut på deras kassa bakom. Dom kanske ser om en vara ska vara nedsatt eller ej?
Citera
2012-01-24, 01:51
Medlem
Psyko Dads avatar
När jag jobbade i butik hade man benkoll på vad det mesta kostade & var det nyinkomma saker så fanns det inte stor chans att de bar reaprislappar. Men det hänger nog på personlen vilken koll just de har.
Citera
2012-01-24, 01:52
Medlem
Diabates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmouse
Låter som en bra idé, såvida inte kassörskan har stenkoll på vad allt har rea.

Sen vet vi i för sig inte hur det ser ut på deras kassa bakom. Dom kanske ser om en vara ska vara nedsatt eller ej?

I mindre butiker lär väl butiksarbetarna ha koll fast stora klädbutiker som HM kan ju en kassör/kassörska omöjligt ha koll på alla reavaror. De måste väl ha någon i funktion med scannern att de kan läsa av vad som ska vara på rea eller inte? Låter ju på tok för simpelt och märkligt annars.
Citera
2012-01-24, 02:16
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diabate
I mindre butiker lär väl butiksarbetarna ha koll fast stora klädbutiker som HM kan ju en kassör/kassörska omöjligt ha koll på alla reavaror. De måste väl ha någon i funktion med scannern att de kan läsa av vad som ska vara på rea eller inte? Låter ju på tok för simpelt och märkligt annars.

Om inte annat så står priset i systemet när de scannar varan?
Citera
2012-01-24, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Om inte annat så står priset i systemet när de scannar varan?

Jo, men ibland står det tex "50%" på vissa varor. Då drar de bara av 50 % av priset. Alltså har de bara koll på det ursprungliga priset.
Citera
2012-01-24, 03:08
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 819Xras819
Jo, men ibland står det tex "50%" på vissa varor. Då drar de bara av 50 % av priset. Alltså har de bara koll på det ursprungliga priset.

Känns som att det har potential till att bli en riktigt pinsam situation när personalen ser det, brukar vara samma personal som fyller på varor och klistrar sådana etiketter som står i kassan...

Det kan säkert funka men risken att bli påkommen måste vara hög?
Citera
2012-01-24, 03:13
Medlem
Mandi74s avatar
Även i stora butiker har de koll på nyinkomna varor så det nog inte gå. Det lättaste är nog i så fall om det är mycket folk, långa köer och stressade kassörskor.
Citera
2012-01-24, 03:52
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Men hallå, det är ju registrerat i kassasystemet de varor som det är rea på, du kan inte bara klistra på en 50 % lapp på prislappen.
Citera
2012-01-24, 05:28
Medlem
Jag har gjort detta en gång och det fungerar. Oftast är inte reapriset inlagt i datorn, Tar hur lång tid som helst att märka om alla kläder ju.
Citera
2012-01-24, 05:41
Medlem
Rorroks avatar
Fastän man nu skulle bli påkommen kan man hävda att klisterlappen ursprungligen satt där när man fann varan? Risken finns dock att man fastnat på övervakningskameran, vilket leder till en följdfråga: vad är straffet om man nu blir tagen?
Citera
2012-01-24, 06:52
Medlem
gayssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rorrok
Fastän man nu skulle bli påkommen kan man hävda att klisterlappen ursprungligen satt där när man fann varan? Risken finns dock att man fastnat på övervakningskameran, vilket leder till en följdfråga: vad är straffet om man nu blir tagen?
Bedrägligt beteende eller bedrägeri. Gissningsvis böter, men det är inte omöjligt att straffvärdet ligger på fängelsenivå, eftersom att det är en manipulation av en automatisk process, och således mer raffinerat än snatterier/stöld/etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in