2016-06-08, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Läther
Skillnaden är att när de är så lika brukar tjuven få betala. Killers borde få en slant för det måste vara över nu eller vad den heter.

Han kom till och med undan med en ton-för-ton-kopia av A. L. Webbers "Pie Jesu":
http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle10311741.ab

Det enda som hände var att singeln drogs in. Observera att detta är de mest uppenbara av Håkans alla stölder! Hela melodin var kopierad, men ändå stod Hellström-Räisänen som upphovsmän.
Citera
2016-06-08, 12:18
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Håkan är en folkkär artist, inget som musikkunniga gillar dock. Han är en framgångsrik svensk artist som sjunger surt och spelar enkla gitarrslingor.

Att han kopierar är inget som den typen av fanbase reflekterar över.

Det enda jag undrar är om upphovsmännen får nå cash.
Intressant att du och jag har nästan likadana avatars men ändå hävdar du att jag inte är musikkunnig för att jag gillar Håkan Hellström?
Citera
2016-06-08, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Intressant att du och jag har nästan likadana avatars men ändå hävdar du att jag inte är musikkunnig för att jag gillar Håkan Hellström?

Nej jag har inte påstått att du specifikt är okunnig.

Men samtidigt är det även så att bara för att vi båda gilla Ghost så säger det inget om vår kunskap heller, va.
Citera
2016-06-08, 12:43
Medlem
Qusimotos avatar
Alla artister idag snor från andra, det kan va en slinga och det kan vara en bit text så varfär så förvånad? levt under en sten hela livet?

Dock så suger håkan getballe samt att hans musik skulle funka på mig som tortyr
Citera
2016-06-08, 13:00
Medlem
Eftersom pirater jagas som om vi vore riktiga kriminella och får miljonbelopp i böter så vore det mer än rätt att Håkan och samtliga artister som snor andas texter och musik får betala liknande belopp.

Jag föreslår 100kr per person som lyssnat på hans verk sedan han började.
Citera
2016-06-08, 13:08
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Led Zeppelin har aldrig stulit?
http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle22615005.ab

Du fattade inte att jag var ironisk. Att man lånar lite från andra behöver inte betyda att man gör en sämre sak av det. Tvärt om så kanske man förbättrar det och gör något eget av det.
Citera
2016-06-08, 13:10
Bannlyst
Minns att den klassiska speltidningen Super Play skällde på honom för det här:

https://www.youtube.com/watch?v=LkNep5NIEWM

Jag vet verkligen noll och nada om Håkan Hellström (istället för att skriva något elakt om han och hans fans nöjer jag mig med att säga att det inte är min typ av musik) men tänkte att det kunde vara intressant i tråden.

När SP konfronterade honom med det påstod han att han "aldrig ens spelat spelet och dessutom var totalt ointresserad av TV-spel" så inget erkännande där eller cred till Yuzo Koshiro öht.

Edit: OK läste artikeln nu och såg att bridge theme var listad. Lämnar kvar inlägget som det är iaf.
Senast redigerad av wazzobazzo 2016-06-08 kl. 13:37.
Citera
2016-06-08, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCreepy
Jag vet faktiskt inte. Jag blev bara så jävla ledsen och arg samtidigt och startade ett ämne som ren impuls. Tycker bara det är tragiskt.
Varför? Det är inget konstigt att referera till andra låttexter i en sång. Hur är det annorlunda från att exempelvis återge en bit av en dikt eller en text i bibeln exempelvis? Sånt här är inte ovanligt i musik.
Citera
2016-06-08, 13:29
Medlem
Knappast en big deal, ganska välkänt. Tycker inte att det är något konstigt, de flesta artister är rätt öppna med att de "stjäl" och "lånar" från andra. En sak att ta bra textrader och översätta, knappst så att han brukar bygga hela låtar på andras verk, som "Ice Ice Baby" mot "Under Pressure" (utom "Nu kan du få mig så lätt". Den texten är så bra att jag köper det dock")
Citera
2016-06-08, 13:52
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narzana
SJUKT att ingen tagit upp

When you were young - the killers

Det kommer aldrig va över för mig- Hakan Hellstrom

Han har ju tagit delar rakt av

Det var nån bekant som är besatt av Håkan som sa för några år sen att det borde vara "When you were young" - The Killers + "Dead End" - Johnossi = "Det kommer aldrig va över för mig" - Håkan Hellström.
Citera
2016-06-08, 13:57
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Håkan är en folkkär artist, inget som musikkunniga gillar dock..

Det där kan vara ett av de mer efterblivna inlägg jag läst. Du kan inte vara seriös? Hur tänkte du där egentligen? Ska jag påstå samma sak om Ghost? Jag känner flera med ett otroligt stort kunnande inom musik som gillar både Håkan och Ghost. Du måste vara väldigt ung, eller för gammal.
Citera
2016-06-08, 13:58
Medlem
mmas avatar
Sen är det så jävla töntigt att säga att ingen som verkligen kan musik gillar honom, eller att hans fans gillar inte musik osv.

Snacka om att sätta sig på höga hästar och se ner på andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in