2016-06-08, 09:47
Medlem
Det jag stör mig på är det fakum att han kan ta hela verser och slänga in dem i google translate.
Citera
2016-06-08, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Blir väl snarare roligare om man kan sin musikhistoria, att man förstår blinkningarna.
Vad skiljer enligt dig Evert från Håkan? Led Zep snodde hejvilt från blueshistorien, Stones samma sak. Dylan sjunger som en kråka, en kråka jag älskar, men dock som en kråka. Inte heller han är rädd för att sno en rad eller två.
Du har irrat bort dig i trist musikteori.

Nejdå, jag har inte irrat bort mig. Alla tar inspiration, så är det bara. Oerhört många gitarrister gör exakt som Håkan. Men att likt Håkan bara översätta texten från en annan låt (Majoriteten av Håkans fanbase känner nog inte till t.ex Blue Oyster) och sedan ta credd för det, det är att gå ett steg längre.

Jag lyssnar inte på Håkan för jag tycker inte det är bra. Det har inget med hans talang eller plagiat att göra - det tilltalar mig helt enkelt inte.
Citera
2016-06-08, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkrotor
Det jag stör mig på är det fakum att han kan ta hela verser och slänga in dem i google translate.

Exakt, han går lite för långt i sin "inspiration" va. Han bara översätter redan befintlig låttext och tar sedan cred och blir dyrkad för det. Det är det jag ogillar.

Metallica körde massa covers förr, och nästan tog credd för det. De skämdes ju över det och gjorde en hel coverplatta med credd till respektive artist. Detta borde Håka göra, ge credd!

När Metallica initialt körde dessa covers, på B-sidor och live, så var de inte så stora som idag givetvis. Håka är störst i Sverige, vad jag förstår, så han får ta och ge credd nu.
Citera
2016-06-08, 11:09
Medlem
Jag är inget fan men jag trodde det var hans grej liksom. Att vara konstnärlig och inspireras av andra i sin konst. Räknas det ens som plagiat när man översätter textrader?
Citera
2016-06-08, 11:32
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag är inget fan men jag trodde det var hans grej liksom. Att vara konstnärlig och inspireras av andra i sin konst. Räknas det ens som plagiat när man översätter textrader?
Det är det värsta man kan fucking göra i musikbranschen.
Jag hoppas att Håkan läser den här tråden och SKÄMS.

Artister som lånar och stjäl av andra verk är inga bra artister. Det är därför jag lyssnar på Guns N' Roses och Ledd Zeppelin. Dessa är riktiga artister som inte stjäl andras lyrik.

Nu ska jag elda upp min skivor jag har med Håkan Stjälström.
Citera
2016-06-08, 11:35
Medlem
Balkan-Kings avatar
Håkan er vel bara en svensk entertainer ala X-factor kidz, han er ingen Kim Larsen eller musikalisk geni på noget set. Derfor er det ok at Håkan plagierer hist og her.
Citera
2016-06-08, 11:37
Medlem
Balkan-Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy

Artister som lånar och stjäl av andra verk är inga bra artister. Det är därför jag lyssnar på Guns N' Roses och Ledd Zeppelin. Dessa är riktiga artister som inte stjäl andras lyrik.

Guns and roses har plagieret flere af deres populære sange, bla. knockin' on heavens door.
Citera
2016-06-08, 11:38
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkan-King
Guns and roses har plagieret flere af deres populære sange, bla. knockin' on heavens door.
Det är ju en COVER!!!
Citera
2016-06-08, 11:51
Medlem
Marquesos avatar
Det är fascinerande men också skrämmande att se hur folk känner sig tvungna att klanka ner på populära artister, och i synnerhet Håkan. Handlar det bara om utanförskap, eller är det något annat som sticker extra mycket i ögonen? Hur kan man bry sig så mycket om en artist man ogillar och aldrig lyssnar på?
Citera
2016-06-08, 11:53
Medlem
SJUKT att ingen tagit upp

When you were young - the killers

Det kommer aldrig va över för mig- Hakan Hellstrom

Han har ju tagit delar rakt av
Citera
2016-06-08, 11:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy

Led Zeppelin har aldrig stulit?
http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle22615005.ab

Citat:
Ursprungligen postat av Balkan-King

Citera
2016-06-08, 11:58
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narzana
SJUKT att ingen tagit upp

When you were young - the killers

Det kommer aldrig va över för mig- Hakan Hellstrom

Han har ju tagit delar rakt av
Du menar utöver alla som gick bananas när låten släpptes och vägrade sluta nämna det på flera månader efteråt? Ja, sjukt var ordet.

Introt är detsamma. Hjälp, vad hemskt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in