2016-06-08, 14:11
Medlem
4thtimearounds avatar
Förutom Håkan är Dylan, Beatles, Stones, Floyd, Zeppelin, Zappa, Strokes, Hendrix det jag lyssnar mest på. De är alla väldigt respekterade, även av "musikkunniga". Jag och flera kompisar är väldigt musikintresserade och kunniga och vi avgudar alla Håkan.
Citera
2016-06-08, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Du fattade inte att jag var ironisk. Att man lånar lite från andra behöver inte betyda att man gör en sämre sak av det. Tvärt om så kanske man förbättrar det och gör något eget av det.
Zeppelin får väl ändå ses som de största skurkarna i den här typen av frågor? Kopierade grejer rakt av utan att ge någon som helst cred till upphovsmannen innan de långt långt senare blev tvingade av en domstol att göra just det.
Citera
2016-06-08, 14:12
Medlem
Lika fascinerande att folk orkar lägga ner så mycket energi på att "hata" på Håkan är dock hur fansen försvarar honom. Jag gillar Hellström, men samtidigt så kan jag tycka att han är en tjuv.

Han inspireras knappast av andra, han snor rätt av ibland. Visst, texter, även i ett vidgat begrepp, "talar" alltid med varandra. Det är svårt att skapa något i ett vakuum. Man kan liksom inte kliva ur sig själv och koppla bort allt som man har blivit inspirerad och påverkad av genom livet. Men det är skillnad på att bli inspirerad och att översätta stycken av texter gång på gång.

Är det verkligen så svårt att tänka sig att en person kan vara flera saker? Håkan kan ju både vara en artist som gör bra musik, samtidigt som han är en riktig tjuv.
Citera
2016-06-08, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbacck
Knappast en big deal, ganska välkänt. Tycker inte att det är något konstigt, de flesta artister är rätt öppna med att de "stjäl" och "lånar" från andra. En sak att ta bra textrader och översätta, knappst så att han brukar bygga hela låtar på andras verk, som "Ice Ice Baby" mot "Under Pressure" (utom "Nu kan du få mig så lätt". Den texten är så bra att jag köper det dock")
https://www.youtube.com/watch?v=vyhfti5XHVo
Citera
2016-06-08, 14:53
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasabians
"Nu kan du få mig så lätt" och Eagles "Desperado" är väl en av de mest uppenbara.

Men som sagt, absolut ingen nyhet.
Du måste skoja. Inte ett dugg lika.
Citera
2016-06-08, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salladsturken
Varför? Det är inget konstigt att referera till andra låttexter i en sång. Hur är det annorlunda från att exempelvis återge en bit av en dikt eller en text i bibeln exempelvis? Sånt här är inte ovanligt i musik.

Exakt! Vissa gånger kanske det har gått till överdrift och sonic the hedgehog grejen kan väl anses vara lite tvivelaktig men i mina ögon ser det mesta ut som referenser och hyllningar till hans influenser. Det är väl om något lite fint att lämna en liten koppling till det man har inspirerats av och inte fan ska han behöva skrika jag gillar Blue Oyster Cult varje gång han spelar en midsommarnattsdröm bara för att han väljer att göra så.
Citera
2016-06-08, 16:03
Medlem
Sqrbankens avatar
Minns när hans namn började myntas för en miljon år sen så gick det i gaming communityn mycket snack om plagiat. Känn ingen sorg för mig Göteborg går att höra i Sonic the Hedgehog stage 4 till Sega Master System

Spola till 8:40 när banan börjar

https://youtu.be/SQPvA0OvR24
Citera
2016-06-08, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Minns när hans namn började myntas för en miljon år sen så gick det i gaming communityn mycket snack om plagiat. Känn ingen sorg för mig Göteborg går att höra i Sonic the Hedgehog stage 4 till Sega Master System

Spola till 8:40 när banan börjar

https://youtu.be/SQPvA0OvR24
Haha! Han har till och med kopierat gamla tv-spel. Sorglig människa.
Citera
2016-06-08, 16:56
Medlem
Som flera redan nämnt, det är allmänt känt. Skulle tro att minst 30% av hans låtar är rena översättningar av redan existerande låtar på engelska. Take it or leave it, jag gillar Håkans musik. Så länge inte originalskrivarna blir sura så bör inte vi heller bli det.
Citera
2016-06-08, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Du måste skoja. Inte ett dugg lika.

Det är faktiskt extremt likt (Nu kan du få mig så lätt - Desperado). Uppenbar inspirationskälla/rip-off. Det är håkans grej. Han kapar textrader eller melodier och ger sin egen twist på dem.

Anledningen till att folk förlåter honom är väl att han ger en unik känsla i sin musik.
Citera
2016-06-08, 17:46
Medlem
arakas avatar
Det är väl uppenbart för alla som har lite koll på pop och rockhistorien.
För mig är det ett mysterium att han tydligen aldrig har blivit stämd av förnärmade låtskrivare och skivbolag. Bono borde tex kunna göra sig en extra hacka på Håkans "New years day", förlåt "Det kommer aldrig att vara över för mig".
I och för sig är det väl en gammal god svensk tradition att sno ohämmat från mer framgångsrika och kreativa låtmakare, från Alice Babs till Kent och Kartellen men Håkan ligger definitivt i en klass för sig själv.
Senast redigerad av araka 2016-06-08 kl. 18:02.
Citera
2016-06-08, 17:57
Medlem
4thtimearounds avatar
Han blir inte stämd för att det inte är tillräckligt likt. Den gången det var ett "rent plagiat" så blev han ju faktiskt stämd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in