Citat:
Ursprungligen postat av De Large
Jag kan se dom mest ickefina filmerna, jag såg Commando häromdan och tyckte den var bra, urskön hjärndöd action. Sen har jag bara lite svårt för folk som bestämt sig för att hata en viss regisör och allt den gjort. Jag har nog bara en regisör jag hatar och det är Kevin Smith. Men som sagt Kubrick har ju gjort så många filmer i så olika genrers så det krävs nog en rejäl tjurskalle för att såga honom.
Jag har inte bestämt mig för att hata Kubrick, och jag skulle bli väldigt glad om jag kunde hitta en film av honom som jag gillar. Jag bedömer hans filmer utifrån samma kriterier som alla andra filmer. Nu råkar det bara vara så att Kubricks filmer inte alls är särskilt olika, även om han gjorde filmer inom många olika genrer. Det de flesta har gemensamt är antingen (1) att han förstört en bra bok, eller (2) att han verkar ha gått in helt och hållet för att göra en vacker film, men då glömt bort allt annat som gör en film bra.
Ett exempel på en regissör som till skillnad från Kubrick inte stagnerade, utan som fortfarande utvecklas, är Martin Scorcese. Jag hoppas ingen missade "Bringing Out The Dead" som gick på TV4 igår, en av hans bästa filmer. Scorcese skulle lätt kunna göra en maffiafilm vart tredje år och håva in massor med pengar på det, men istället väljer han att göra nya, spännande filmer, dessutom (vilket märks tydligt i just "Bringing...") är han inte rädd för att experimentera, kolla bara ljussättningen i nämnda film...