2002-11-09, 01:21
Medlem
De Larges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azagtoth
Filmen Matrix är ingenting annat än en hög snodda clichéer, personer som tyckte den var tänkvärd, djup och gav dem "ett helt nytt perspektiv på livet" är mentalt efterblivna.

Vilka filmer har den snott ifrån? Vilka liknande filmer är bättre? Har det gjorts nån liknande film? Inte vad jag vet iaf. Matrix är originell och helt fantastiskt bra, spännande och häftig.
Citera
2002-11-09, 02:28
Medlem
kaizens avatar
metropolis. bra film kanske.men fan va jävla super dryg att dra igenom. efter 15 min så blöder det ur öronen av all jävla stråk musik. usch va seg den va.
Citera
2002-11-09, 09:24
Medlem
hallonkungens avatar
Ang Matrix så finns det liknande japansk Anime, och vissa scener är direkt ripade från 2000AD(japanska tvserien, inte den engelska serietidningen).
Citera
2002-11-09, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Eyes Wide Shut - Skulle kunna blivit ett mästerverk typ Polanskis "Ninth Gate", men blev istället platt fall. Fick han slut på film, eller varför slutar filmen så tvärt? Påminner om en bil som accellererar för att plötsligt krascha in i en bergvägg. Usel (men vacker, som så ofta hos Kubrick).

skulle ev. kunna förklaras med schnitzlers roman (Traumnovelle). slutar lika abrupt, innehåller samma märkliga stämning, som kubrick överför enligt mig mkt bra till film..
Citera
2002-11-09, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De Large
Vilka filmer har den snott ifrån? Vilka liknande filmer är bättre? Har det gjorts nån liknande film? Inte vad jag vet iaf. Matrix är originell och helt fantastiskt bra, spännande och häftig.

gibsons romaner är bättre, dessutom är det gnostiska tankeinnehållet lite klumpigt överfört..
Citera
2002-11-09, 17:46
Medlem
De Larges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenborg
Citat:

gibsons romaner är bättre, dessutom är det gnostiska tankeinnehållet lite klumpigt överfört..

Vilka FILMER har dom stott ifrån, vilka FILMER är bättre? Skiter i Gibsons romaner. Filmen är ju underbar.
Citera
2002-11-10, 11:28
Medlem
Den Engelska Patienten
Moulin Rouge
.... är riktigt jävla dåliga kvälltidnings-hypade-skitfilmer

Ang. tidigare diskutioner så är både Stanley Kubrick och Woody Allen. två av världens överlägset bästa regissörer. Stanley Kubrick fångar "stämningarna" i filmer som ingen annan. Woody Allen uppskattar man nog bäst om man själv är lite små neurotisk.

Sedan finns andra otroliga regissörer som Raul Weiner Fassbinder och framför allt Pedro Almodovar och Ken Loach som också gör helt fantastisk film.
Citera
2002-11-10, 16:49
Medlem
Till De Large angående filmer som Matrix snott från!

Ok, jag registrerade ett account bara för detta och avslutade därför min långa bana som lurkare, så lyssna noga

Gå och hyr "Dark city" snarast! Hela matrix story är snott rakt av från denna filmen, en grymt bra och stilistisk film som man SKALL ha sett. Du kommer inte se på Matrix på samma sätt efter den!

Tack för ordet.
Citera
2002-11-10, 17:44
Medlem
Citat:
Vilka FILMER har dom stott ifrån, vilka FILMER är bättre? Skiter i Gibsons romaner. Filmen är ju underbar.

ähem. he. jag förstår inte. så eventuell intertextuell påverkan, eller "stöld", gäller bara inom ett och samma konstnärliga medium? en film är originell om den stjäl från en bok, men inte om den stjäl från en film? :roll:
Citera
2002-11-10, 17:51
Medlem
De Larges avatar
Re: Till De Large angående filmer som Matrix snott från!

Citat:
Ursprungligen postat av eteMan
Ok, jag registrerade ett account bara för detta och avslutade därför min långa bana som lurkare, så lyssna noga

Gå och hyr "Dark city" snarast! Hela matrix story är snott rakt av från denna filmen, en grymt bra och stilistisk film som man SKALL ha sett. Du kommer inte se på Matrix på samma sätt efter den!

Tack för ordet.

Har sett den och ser på Matrix på samma sätt, fortfarande en av dom bästa filmerna någonsinn. Dark city är ju ganska tam i jämnförelse, men bra ändå.
Citera
2002-11-10, 17:54
Medlem
De Larges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenborg
Citat:

ähem. he. jag förstår inte. så eventuell intertextuell påverkan, eller "stöld", gäller bara inom ett och samma konstnärliga medium? en film är originell om den stjäl från en bok, men inte om den stjäl från en film? :roll:

Ja det är så, om nån gör en fantastiskt originell film som aldrig tidiagare har gjorts och är baserad på en bok så är den inte ooriginell. Man måste ju dra gränsen vid filmer annars får man ju inte sno/inspireras av nått annat än sin egen fantasi.
Citera
2002-11-11, 08:20
Bannlyst
Citat:
Jag kan se dom mest ickefina filmerna, jag såg Commando häromdan och tyckte den var bra, urskön hjärndöd action. Sen har jag bara lite svårt för folk som bestämt sig för att hata en viss regisör och allt den gjort. Jag har nog bara en regisör jag hatar och det är Kevin Smith. Men som sagt Kubrick har ju gjort så många filmer i så olika genrers så det krävs nog en rejäl tjurskalle för att såga honom.

Jag har inte bestämt mig för att hata Kubrick, och jag skulle bli väldigt glad om jag kunde hitta en film av honom som jag gillar. Jag bedömer hans filmer utifrån samma kriterier som alla andra filmer. Nu råkar det bara vara så att Kubricks filmer inte alls är särskilt olika, även om han gjorde filmer inom många olika genrer. Det de flesta har gemensamt är antingen (1) att han förstört en bra bok, eller (2) att han verkar ha gått in helt och hållet för att göra en vacker film, men då glömt bort allt annat som gör en film bra.

Ett exempel på en regissör som till skillnad från Kubrick inte stagnerade, utan som fortfarande utvecklas, är Martin Scorcese. Jag hoppas ingen missade "Bringing Out The Dead" som gick på TV4 igår, en av hans bästa filmer. Scorcese skulle lätt kunna göra en maffiafilm vart tredje år och håva in massor med pengar på det, men istället väljer han att göra nya, spännande filmer, dessutom (vilket märks tydligt i just "Bringing...") är han inte rädd för att experimentera, kolla bara ljussättningen i nämnda film...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in