2012-01-23, 21:39
Medlem
Quadratics avatar
Intressant initiativ. Verkar vara tämligen genomarbetat och som du själv skriver kan du säkert finjustera beräkningarna efter hand. Men en detaljfråga, hur numreras omgångarna egentligen? Verkar inte vara årtal och veckonummer iallafall. Kan vara något att fundera över för att enkelt kunna söka historiken.
Citera
2012-01-23, 22:03
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hambern
Först angående algoritmen. [...]

Bra jobbat! Du har vägt in en hel del av de faktorer en tippare måste beakta. Problemet som jag ser det är att du givit de olika faktorerna olika stor inverkan på procenttalen. Detta är alltså väldigt subjektivt utifrån vilka faktorer du själv förmodar har större respektive mindre inverkan. Hur har du t.ex. kommit fram till skillnaden mellan hemmalagets hemmafacit/bortalagets bortafacit (en faktor) och tidigare möten på arenan (en annan faktor)? Hur vet du vilken faktor som egentligen har störst inverkan på resultatet? Har du något statistiskt underlag för detta eller går du mycket på känsla?

Du har förmodligen rätt i att lagens senaste matcher spelar större roll än tidigare möten på arenan. Skulle man rent av kunna undersöka detta med ett underlag och någon form av jämförelsetal, och därigenom få fram hur stor skillnaden mellan faktorernas inverkan ska vara? Eller har du gjort jämförelser?
Citera
2012-01-24, 00:29
Medlem
Bra frågor splendid!

Du har rätt i att det finns en hel del godtycke i det hela. Man kan såklart väga in olika faktorer olika mycket. Just nu väger jag in hemma-lagets bortamatcher och borta-lagets hemmamatcher till 20% ungefär. De senaste interna mötena 20% de också. Så till ungefär 60% avgörs rekommendationerna av hemmalagets aktuella hemmastatistik och bortalagets bortastatistik. Detta kan som sagt justeras väldigt enkelt. Jag tror dock att jag kör på denna viktning tills vidare.

Sedan en liten present till alla er som håller på och meckar med PW Tips III och liknande krångliga program som skapar egna rader som man viktar själv. Nu kan du göra det genom tipsrobot.se också (snygg adress va?).

Klicka bara i toppmenyn på Tippa på Stryktipset eller Tippa på Europatipset så bör det klarna. Annars kan ni besöka följande adresser:

Stryktipset: http://tipsrobot.se/?p=minarader&pro=1
Europatipset: http://tipsrobot.se/?p=minarader&pro=2
Citera
2012-01-24, 00:45
Medlem
elimicmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hambern
.

Sedan en liten present till alla er som håller på och meckar med PW Tips III och liknande krångliga program som skapar egna rader som man viktar själv. Nu kan du göra det genom tipsrobot.se också (snygg adress va?).

Klicka bara i toppmenyn på Tippa på Stryktipset eller Tippa på Europatipset så bör det klarna. Annars kan ni besöka följande adresser:

Stryktipset: http://tipsrobot.se/?p=minarader&pro=1
Europatipset: http://tipsrobot.se/?p=minarader&pro=2

Fan vad nice. Tänkte precis föreslå alla här att det är helgjutet att använda tillsammans med PW. Och du gjorde det om möjligt ännu bättre....

Fråga: Hur funkar det med tidiga kvalmatcher i Europa cuper etc, låt oss säga att Roma möter ett lag från Israel eller något (spelar Israel ens i cuper med europeiska lag???)

Roma i sig spelar lite 50-50 i en mkt bra liga, medan Israel laget (som egentligen är urkassa) har lekt med allt motstånd i sitt eget land... Kommer programmet att flippa ut då??? Bäddar för en säker tvåa som rensar 98% av kupongerna...
Citera
2012-01-24, 00:47
Medlem
FrankyD.s avatar
Här kommer jag in och sågar ditt system totalt, men men, hur som helst.

Då det endast är 65% utdelning på stryktipset så kan du aldrig spela på detta sättet i längden. Ska du vinna på stryktipset måste du strecka mot svenska folket om din värdering är annorlunda.

Detta system tar ö.h.t inte hänsyn till svenska folkets värdering av matcherna och är således helt värdelös.

T.ex.:

Din robot spikar Man U då de har 60% chans att vinna mot Swansea. Om 95% av Svenska folket har streckat Man U är det en helt felaktig spik. Du borde du istället spela på Swansea eller ett X för att få en chans till högre återbetalning (och det är ju det vi alla vill, eller hur).

Svenska spel är inte en välgörenhetsorganisation som kastar ut pengar, du vinner pengar som andra spelare har satsat.

Då kanske du tänker såhär nu: Men då skapar jag även ett algoritm för detta.

Då säger jag såhär: Helt onödigt.

Varför?

Det finns folk som arbetat med algoritmer, statistik i åratal på spelmarknaden och är mycket mer avancerade i sina beräkningar än dig. För att se hur deras värdering ligger, ta en titt på närmsta oddsbörs (betfair t.ex) och jämför sedan dessa oddsen mot svenska folkets värdering.

Även vanliga spelbolag som Bet365 o.s.v gör värderingar och du kan även göra om deras odds till procentform. Deras värderingar är väldigt precisa och mycket bättre än en algoritm som går på de senaste spelade matchernas statistik.
Citera
2012-01-24, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elimicmat
Fan vad nice. Tänkte precis föreslå alla här att det är helgjutet att använda tillsammans med PW. Och du gjorde det om möjligt ännu bättre....

Fråga: Hur funkar det med tidiga kvalmatcher i Europa cuper etc, låt oss säga att Roma möter ett lag från Israel eller något (spelar Israel ens i cuper med europeiska lag???)

Roma i sig spelar lite 50-50 i en mkt bra liga, medan Israel laget (som egentligen är urkassa) har lekt med allt motstånd i sitt eget land... Kommer programmet att flippa ut då??? Bäddar för en säker tvåa som rensar 98% av kupongerna...

Jess... Roboten går helt i spinn sådana gånger. Cup-matcher då lag från olika ligor möter varandra kan man på inget sätt lita på roboten
Citera
2012-01-24, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankyD.
Här kommer jag in och sågar ditt system totalt, men men, hur som helst.

Då det endast är 65% utdelning på stryktipset så kan du aldrig spela på detta sättet i längden. Ska du vinna på stryktipset måste du strecka mot svenska folket om din värdering är annorlunda.

Detta system tar ö.h.t inte hänsyn till svenska folkets värdering av matcherna och är således helt värdelös.

T.ex.:

Din robot spikar Man U då de har 60% chans att vinna mot Swansea. Om 95% av Svenska folket har streckat Man U är det en helt felaktig spik. Du borde du istället spela på Swansea eller ett X för att få en chans till högre återbetalning (och det är ju det vi alla vill, eller hur).

Svenska spel är inte en välgörenhetsorganisation som kastar ut pengar, du vinner pengar som andra spelare har satsat.

Då kanske du tänker såhär nu: Men då skapar jag även ett algoritm för detta.

Då säger jag såhär: Helt onödigt.

Varför?

Det finns folk som arbetat med algoritmer, statistik i åratal på spelmarknaden och är mycket mer avancerade i sina beräkningar än dig. För att se hur deras värdering ligger, ta en titt på närmsta oddsbörs (betfair t.ex) och jämför sedan dessa oddsen mot svenska folkets värdering.

Även vanliga spelbolag som Bet365 o.s.v gör värderingar och du kan även göra om deras odds till procentform. Deras värderingar är väldigt precisa och mycket bättre än en algoritm som går på de senaste spelade matchernas statistik.

Du har en jättebra poäng! Håller helt med dig. Att hela tiden spela enligt det förväntade, vilket nästan alla gör, kommer inte att ge någon bra återbetalning. Att bara spela på favoriter är ett utmärkt sätt att förlora, och när man väl vinner så är det så lite pengar att det knappt var värt det ändå.

Därför kan man såklart inte helt lita på en algoritm. Poängen är ju att algoritmen ska ge en fingervisning man sedan kan ta hänsyn till när man spelar. Ser man att 90% har streckat Man U medan tipsrobot.se "bara" visar 65% är Man U klart överstreckade och man bör överväga att satsa på X eller kanske till och med på en Swansea-seger. Det är så jag rekommenderar att man använder tipsrobot.se

Men vill man ändå för skojs skull följa hur det går för tipsrobot.se kan man kika på denna sida imorgon. Men lägg märke till att det är en hel del kupp-matcher vilket förvirrar algoritmen en hel del, men för skojs skull:

http://liverattning.se/1x2/2012-01-2...=Visa+systemet
Citera
2012-01-24, 12:56
Medlem
För allas kännedom: Nu har jag löst problemet med gamla kuponger! Jag löste det på ett rätt enkelt sätt. Jag kollar helt enkelt upp när matchen har avspark och om den tidpunkten har varit eller inte. Finns matchen i databasen och avspark redan har varit så hämtar den ingen ny statistik till den matchen. Detta innebär att alla kuponger hädanefter kommer att gå att kolla tillbaka på och se dem som de såg ut dygnet före avspark
Citera
2012-02-16, 11:11
Medlem
Nu är tipsrobot.se ordentligt uppgraderad. Förrutom att du nu kan spela direkt på sidan med viktade reducerade system kommer det hädanefter också att bildas en gedigen informationsdatabas med tips, guider och utvärderingar för den som är intresserad, som är enkel och sökbar. Har du inte kikat in på ett tag: gör gärna det.
Citera
2012-02-16, 15:44
Medlem
Kan du inte ge en liten snabb lathund hur man går till väga när man fyller i för oss som inte är så hemma på att tippa?
Citera
2012-02-16, 23:24
Medlem
Riktigt schysst program

Du borde även lägga in bomben om det är möjligt
Citera
2012-02-17, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktmixx
Kan du inte ge en liten snabb lathund hur man går till väga när man fyller i för oss som inte är så hemma på att tippa?

Kika på informations-sidan. Där finns det en hel del sökbar info. Men kanske vore det en idé med även lite mer grundläggande information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in