Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-22, 05:47
  #1
Medlem
TanTans avatar
Tjena
För några timmar sen var jag tvungen att reboota mailserver och webserver på grund av strul med VMware burken.
Efter omstarten så testade jag att allt lirade som det ska, vilket det såg ut att göra tills jag kom fram till webmailen.
När jag ska logga in i webmailen så får jag felmeddelandet "Connection to IMAP server failed".
I mailservern så verkar den inte logga att en misslyckad autentisering ägt rum vilket tyder på att felet ligger hos webservern.
I Rouncube loggarna hittade jag det här:
Citat:
[22-Jan-2012 05:34:04 +0100]: IMAP Error: Login failed for <username> from <IP>. Could not connect to ltanmail01:143: Permission denied in /var/www/html/webmail/program/include/rcube_imap.php on line 205 (POST /?_task=login&_action=login)
Det första jag gjorde efter det var att telneta mot servern port 143 vilket ser bra ut.

ltanmail01 är mailserverns hostname definierad i /etc/hosts.

Jag har inte mekat med servrarna annat än omstarten.


Båda servrarna kör CentOS 6.
Mailservern kör Postfix och Dovecot.
Webservern kör LAMP med Roundcube som webmail

Mailservern kan både skicka och ta emot mail.
Jag kan i webservern skicka mail genom mailservern om jag använder sendmail kommandot utan autentisering.

Är det någon som har tips på hur jag ska gå vidare?

Ledsen om jag är otydlig, har varit en lååååång natt.
Citera
2012-01-22, 06:51
  #2
Medlem
Troligast är att din webserver som knasar, annars skulle det kunna vara nått fel i din php fil men knappast troligt då du bara startade om datorn.
Citera
2012-01-22, 06:54
  #3
Medlem
TanTans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
Troligast är att din webserver som knasar, annars skulle det kunna vara nått fel i din php fil men knappast troligt då du bara startade om datorn.
Nej precis, jag kan verkligen inte förstå hur det gått till.
Och som sagt, med telnet kan jag logga in i mailservern och läsa genom mailen.
Citera
2012-01-22, 07:05
  #4
Medlem
hashs avatar
Det är inte så löjligt så att du bara tillåter localhost-anslutningar till din imap-server?
Citera
2012-01-22, 07:06
  #5
Medlem
TanTans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Det är inte så löjligt så att du bara tillåter localhost-anslutningar till din imap-server?
I så fall så skulle inte telnet fungera, vilket det gör. :-/
Citera
2012-01-22, 07:24
  #6
Medlem
TanTans avatar
*suck* det var SELinux som spökade.
setsebool httpd_can_network_connect=1 löste problemet.

Tack ändå.
Citera
2012-01-22, 11:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TanTan
*suck* det var SELinux som spökade.
setsebool httpd_can_network_connect=1 löste problemet.

Tack ändå.
Äsch rulla med grsec istället. Oändligt mycket mer bekvämare och minst lika säkert.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback