Errhm okej. Nu har jag inte handlat nåt på Elgiganten. Men jag har handlat elektronik i andra butiker och har haft 2 års garanti. Jag har alltid fått visa att jag har en gällande garanti (och har tagit med mig kvitto för säkerhets skull). När garantin INTE gäller längre så kan man inte kräva pengarna tillbaka, att varan repareras eller att man får en ny vara.
Så jag tror dig inte.
Däremot har du kunnat hänvisa till reklamationsrätten som gäller i 3 år, även om garantin bara gäller 1-2 år. Men då måste det ha varit ett urspungligt fel som fanns där redan från början. Vilket alltså inte stämmer in här. Eftersom du hade sönder datorn. När garantin har gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början. Det är inte rimligt att påstå att fel som beror på olyckshändelser eller fel som du själv orsakat är sådant som fanns där redan från början.
Dessutom läste jag igenom Elgigantens garantivilkor. Det ligger nog en hund begraven här... Jag kan citera:
I tillägg till reklamationsrätten lämnar vi ett års garanti, med undantag för förbrukningsartiklar, ex. batterier, som har 6 månaders garanti. Fel som uppkommer under garantitiden anses vara ursprungliga, så till vida att inget annat kan göras sannolikt. Garantin omfattar fel som förelåg vid försäljningstillfället och därmed inte fel som är hänförliga till någon yttre åverkan, ex. fukt-, tapp- eller stötskador.
Härmed vill vi göra dig uppmärksam på att mjukvarufel, vätskeskador, yttre åverkan samt annan form av handhavandefel inte täcks av garanti/reklamation enligt konsumentköplagen. Med detta vill vi informera dig om att garanti och reklamation gäller för ursprungliga fel.
http://www.elgiganten.se/cms/c-YtOsG...garantivillkor
Kort sagt: Jag tror inte garantin eller reklamationsrätten gäller eftersom TS själv orsakade skadan på datorn.. Det kanske är sant i alla fall, men jag tror inte det går så himla lätt när garantin är slut och personalen inte ens kan finna någon garanti som bevis i systemet (troligen för att den har gått ut..).