Citat:
Ursprungligen postat av JosueEs
Hej, jag har själv inte erfarenhet av restaurangyrket mer än nåt sommarjobb som diskare när jag gick i grundskolan, dock är jag en frekvent pubbesökare världen över och har noterat en stor skillnad hos bartendrar i Sverige och utomlands:
Utomlands: Bartendern är där för att serva dig, beter sig artigt och korrekt, är "underlägsen" i sitt yrke då det krävs för att kunden ska känna sig trygg. Är kunnig och duktig, har ett stort tålamod och gör sig verkligen förtjänt av dricks.
Dvs gör inte jobbet till mer än vad det är, hälla upp alkohol och serva främlingar för att kunna betala hyran.
Och den rörmokare jag träffade i Kroatien är där för att laga min toalett, beter sig som en rörmokare och hade mycket finare rörtång än min svenska rörmokare.. Vilket skitsnack, ens yrkesstolthet eller talang byggs inte upp pga lokalisation. Att du ens säger att en bartender i något annat land "gör inte jobbet till mer än vad det är osv." tyder bara på att du är fruktansvärt okunnig.
Att ha bartender som sitt heltidsyrke är mer än bara så, vi som tar yrket på allvar är mer än bara någon som spiller upp din lageröl och serverar dig ett rocksglas med jordnötter. Många av mina stamgäster, som är oerhört beresta, älskar det faktum att när det kommer tillbaka till mitt ställe så står dennes barstol vid baren med deras favorite-cocktail ready and steady samt att kunna föra en diskussion med mig beroende på vilken socialnivå dessa ligger på, ibland är det pratglada och ibland vill de sippa på sin virre i godan tro - man får helt enkelt läsa av gästen!
Även det faktum att man oftast hälsar med namn när de kommer ensam men för att inte sätta dem i en knivig sitaution så behandlar man dem som vilken annan gäst som är där för första gången om de kommer in i ett större sällskap!
Citat:
Sverige: Bartendern är en tjej/kille i 25års åldern som hoppat av skolan och är halv alkoholiserad, kan absolut ingenting om drycker utan är där för att få ligga/status/gratis dricka.
Är otrevlig och överlägsen mot gästerna, beter sig som att han/hon äger stället fast hans jobb är att hälla upp alkohol till främlingar. Trycker oftast på att han/hon är uppbackad av vakterna.
Dvs en dryg tölp som tror att han/hon jobbar med världens statusyrke fast personen är en tönt.
Och du har träffat alla bartenders i Sverige, antar jag? Du har suttit på varenda krog, pub, cocktailbar, hotellbar, sportsbar, nattklubb och champangebar osv. samt blivit bemött av denna otrevligt, överlägsna halvalkoholiserade 25-åringen som hoppade av Sam/Sam som aldrig läst en drinkbok eller vart på en vinprovning med skavsår på penis och som generellt är en tönt med vakterna bakom ryggen?
Personligen åker jag med jämna mellanrum på drinkinspirationer, vinprovningar eller barmästarkonferenser där vi hela tiden för diskussioner om drinkar, kombinationer mellan mat och dryck, färska frukter och nyskapande samt klassiska cocktails samt "nattklubbsdrinkar" som är på tapeten just nu. På min fritid så läser jag gärna böcker som jag kommer över, allt från "1001 olika whiskysorter" till "The Bartenders guide". Allt detta för att gästen skall se mig som deras proffs när det kommer till drycker och dryckeskunskaper, jag vill kunna berätta historian bakom Laphroaig eller hur sockerrören plockas till gästens favoritrom. Allt handlar om intresse, oavsett vilket yrke du har - vill du inte bli bättre, så blir du inte bättre!
Citat:
Varför förstår inte bartenders att de inte är ett högre statusyrke än diskare/hemtjänst/städare?
Absolut inget fel med dessa yrken öht men tänk er själva en städare som springer runt och hotar att kasta ut folk från köpcentrumet han städar i.
Har ett par frågor till er bartendrar, om nu någon känner sig manad att svara:
1. Hur länge har ni jobbat som bartender?
2. Valde ni yrket pga du inte kan få något annat?
3. Varför tror ni att det är ett statusyrke?
4. Vad får er att tro att ni är bättre än gästerna?
5. Varför valde ni bartenderyrket om ni inte står ut med jobbiga gäster?
6. Vad för typ av ställe jobbar ni på nattklubb,pub?
7. Hur mycket förbereder ni er för jobbet i form av hygien?
Mvh!
Om du anser dig själv stå över oss, så är det din åsikt. Jag anser att bartender är ett yrke likt vilket annat yrke som helst. Anser du även att kockar är lågstatusyrken? För jag lovar dig att jag personligen känner kockar, barmästare, hovmästare och servitörer som tjänar minst lika mycket som en nyuteximenard civilingenjör och som vid stort intresse kan kliva upp i branschen och bli brand ambassdors, platschefer, area managers och t om hotellchefer. Många restaurangkedjor har interna utbildningar samt skickar folk till t ex IHM Buisness School för att kunna kliva uppåt i hierakin.
Så, ska vi svara på dina övriga frågor!
1. Jag har jobbat inom restaurang i ca fem år, men har arbetat som heltidsbartender i fyra år. Tidigare jobbade jag från entrévärd till diskare samt barback inom branschen.
2. Jag provade en del olika yrken, bl.a byggnadsarbetare, lagerarbetare, säljare, militär och lärarvikarie - men fastnade för restaurangbranschen då jag är väldigt social, lätt för att knyta kontakter och älskar dryck samt mat! Det här var verkligen ett yrke jag kunde brinna för och jag älskade att arbeta kvällar samt natt!
3. Jag tror inte på statusyrken. Status fanns på Lunarstorm.
4. Tror inte jag är bättre än personen jag serverar, däremot tror jag att mina kunskaper sträcker sig längre än gästen, dock i positiv godo! Självklart kan styrelsen i Sveriges Bartender Gille eller Hans Bihl sätta sig vid min bar, och då är jag rätt blåst vad det gäller kunskap inom mitt yrke. Sen finns det alltid någon som vet mer än mig, har även mött gäster som berättat för mig om deras besök på bryggerier eller mässor som kan berätta något för mig som inte jag vet, det ser jag absolut inget problem med utan tycker bara det är roligt att få lära mig något nytt.
5. Alla gäster är inte jobbiga, majoriteten är fantastiska och är en stor del till att jag fortfarande står bakom baren. Sen finns det människor som tror att de kan behandla oss hur som helst, eftersom "Kunden har alltid rätt!" - Dessa kan inte ha mer fel, det finns inga kunder på en restaurang utan dessa är gäster, och gäster beter sig så som värden ber dem - beter sig inte gästerna, så blir man varnad eller tillsagd, fortsätter detta då åker man ut då vi stödjer oss på
Alkohollagen, framförallt under sjätte kapitlet "Servering".
6. Jag jobbar för närvarande inom en framgångsrik restaurangkedja!
7. Nyduschad, nyklippta naglar, inga smycken eller klockor samt hela och rena kläder med en nykter personlighet. Självklart tvättas händerna ofta och hela tiden så sköljs knivar, shakers, silar, barskedar osv. rena direkt efter användning och ställs på barmatta. Har som regel att alltid tvätta händerna före och efter varje drink då det sprids en hel del bakterier genom ölkylar, flaskor, disktrasor, ölfat osv. En tumregel som proffesionella bartenders har är
"Clean as you go!"
Ojoj, det här blev ett långt inlägg och jag ber om ursäkt om jag verkar otrevlig i vissa delar, men jag är fruktansvärt less på att behöva försvara mig inför alla genom bara text på diverse forum då det är så många som hyser agg mot oss bartenders eller som tror att vi jobbar två kvällar i veckan osv.. Sen medger jag självklart att det finns rötägg, men i vilken bransch finns det inte fuskare och finlirare? Jag bär i alla fall mitt yrke med stolthet och jag gör allt för att gästen skall komma tillbaka till mig, oavsett om det genererar i dricks eller inte. Jag vill att folk ska komma ihåg mig och mina drinkar som perfekta!
Hoppas du träffar någon bartender som får dig att ändra uppfattning, lev väl!