2012-01-24, 16:28
Medlem
Revolvers avatar
På allmän begäran i ett PM, så tipsar jag ett par länkar till några ställen i Stockholm som kan få er att ändra uppfattning om svenska bartenders!

Och himlen därtill
Med deras skybar har de ett av huvfudstadens bästa lägen där det är fantastiskt att sitta och avnjuta en klassisk cocktail t ex en Old Fashion. Ett av mina favoritställen!

Berns
En klassiker i Stockholms uteliv, vart där under många barmästarkonferenser, använder sig av hackad is och färska bär, örter och frukter m.m! En given favorit är deras Negroni med en tvist!

Cadierbaren
Stockholms bästa bartenders? Definitivt del av eliten! Drinken ni skall prova är New Years Cup No.1, en fantastisk drink!

Lerouge
Ägd av F12-gruppen som inriktar sig mer på mat än drinkar, men dess atmosfär gör drinkarna fantastiska. Kör på en klassisk Manhattan!

Dessa är ett urval av ställen som jag besökt i just syftet att prova drinkar, och nu kan jag inte garantera att ställen är precis så som jag kommer ihåg dem. Men jag vet att de kan sin grej, och jag ska faktiskt till Stockholm på en stor vinprovning nu den sjätte februari, så efter det kan ni rådfråga om fler ställen.
Citera
2012-01-25, 05:07
Medlem
Fanvadcoolts avatar
Hur länge har ni jobbat som bartender?
Jobbade extra i några år innan jag fick för mig att jag ville göra det på heltid och det har jag gjort i snart ett och ett halvt år.

Valde ni yrket pga du inte kan få något annat?
Nej

Varför tror ni att det är ett statusyrke?
Är du utvecklingstörd?

Vad får er att tro att ni är bättre än gästerna?
Läs svaret ovan.

Varför valde ni bartenderyrket om ni inte står ut med jobbiga gäster?
Varför skulle jag inte stå ut med jobbiga gäster? Det postiva väger alltid över det negativa.

Vad för typ av ställe jobbar ni på nattklubb,pub?
Mitt jobb har tre barer så det är allt från Cocktailbar till Konferansbar.

Hur mycket förbereder ni er för jobbet i form av hygien?
Duschar innan jobbet och väl på jobbet ser jag till att tvätta händerna och redskapen jag använder så ofta som möjligt.
Citat:
Menar förstås inte underlägsen som en hund och att man ska vissla och hålla på. (Även om det inte vore något fel att vissla på en bartender då dom har betalt för att vara dina betjänter).
Menar bara att alla serviceyrken är mer eller mindre underlägsna, dvs man jobbar för någon annan, med att serva denna person.

Vad är det för jävla borgarsurr, jag är ingen jävla betjänt eller har någon anledning att bete mig underlägset.

Trams!
Senast redigerad av Fanvadcoolt 2012-01-25 kl. 05:13.
Citera
2012-01-25, 09:44
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolver
På allmän begäran i ett PM, så tipsar jag ett par länkar till några ställen i Stockholm som kan få er att ändra uppfattning om svenska bartenders!

Och himlen därtill
Med deras skybar har de ett av huvfudstadens bästa lägen där det är fantastiskt att sitta och avnjuta en klassisk cocktail t ex en Old Fashion. Ett av mina favoritställen!

Berns
En klassiker i Stockholms uteliv, vart där under många barmästarkonferenser, använder sig av hackad is och färska bär, örter och frukter m.m! En given favorit är deras Negroni med en tvist!

Cadierbaren
Stockholms bästa bartenders? Definitivt del av eliten! Drinken ni skall prova är New Years Cup No.1, en fantastisk drink!

Lerouge
Ägd av F12-gruppen som inriktar sig mer på mat än drinkar, men dess atmosfär gör drinkarna fantastiska. Kör på en klassisk Manhattan!

Dessa är ett urval av ställen som jag besökt i just syftet att prova drinkar, och nu kan jag inte garantera att ställen är precis så som jag kommer ihåg dem. Men jag vet att de kan sin grej, och jag ska faktiskt till Stockholm på en stor vinprovning nu den sjätte februari, så efter det kan ni rådfråga om fler ställen.

Skriv gärna om lite fler ställen! Det är alltid intressant.
Vad tycker du om AG?
Citera
2012-01-25, 12:55
Medlem
Revolvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harkeleight
Skriv gärna om lite fler ställen! Det är alltid intressant.
Vad tycker du om AG?

AG har jag faktiskt aldrig vart på, men har både hört talas om det samt läst om det. När jag åker dit den sjätte så kan jag ta och besöka stället, enligt deras hemsida så ligger det på Kronobergsgatan och det är i närheten av Fridhemsplan, right?

När man är på diverse mässor och barmästarkonferenser så blir man indelad i olika grupper och därefter så följer man med leverantör och brand ambassadors ut på drinkinspirationer, så jag håller tummarna inför den sjätte. Ska lägga in ett önskemål på AG då!

Har du själv vart där, vad tyckte du?
Citera
2012-01-25, 13:37
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolver
AG har jag faktiskt aldrig vart på, men har både hört talas om det samt läst om det. När jag åker dit den sjätte så kan jag ta och besöka stället, enligt deras hemsida så ligger det på Kronobergsgatan och det är i närheten av Fridhemsplan, right?

När man är på diverse mässor och barmästarkonferenser så blir man indelad i olika grupper och därefter så följer man med leverantör och brand ambassadors ut på drinkinspirationer, så jag håller tummarna inför den sjätte. Ska lägga in ett önskemål på AG då!

Har du själv vart där, vad tyckte du?

Jo, det är precis vid tunnelbanan. Andra sidan gatan från tunnelbanan så ser du en livsmedelsbutik (inglasat, med en rulltrappa)
Gå över gatan, sväng till höger och ner för vägen precis bredvid affären så ser du en skylt där det står AG. Det är en helt vanlig port. Väldigt, väldigt anonymt.

Tog mig 20 min att hitta ingången första gången.

Jag tycker AG är precis som jag vill ha det, men jag har blivit lite partisk.
Riktigt härlig stämning och mentalitet bakom konceptet. Och riktigt bra tapas i baren. Passar perfekt.
Skönt folk, opretentiöst och härligt.

Men jag har inte hunnit utforska så himla mycket än.
Citera
2012-01-27, 15:21
Bannlyst
Håller med TS! Sällan en bartender är artig eller visar ett trevligt bemötande. Jag är en person som alltid står och ler och aldrig skulle vissla eller skrika till en bartender. Oftast får man bara en sur min tillbaka och "vad ska du ha?". Ingen vidare service direkt. Har hänt överallt där jag har festat, generellt är det oftast lite bättre på mindre barer än nattklubbar men är oftast marginellt.
Citera
2012-01-27, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fanvadcoolt
Vad är det för jävla borgarsurr, jag är ingen jävla betjänt eller har någon anledning att bete mig underlägset.

Trams!
Jo en bartender ÄR bara en liten betjänt inget mera
Citera
2012-01-28, 06:58
Medlem
Fanvadcoolts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inexile
Håller med TS! Sällan en bartender är artig eller visar ett trevligt bemötande. Jag är en person som alltid står och ler och aldrig skulle vissla eller skrika till en bartender. Oftast får man bara en sur min tillbaka och "vad ska du ha?". Ingen vidare service direkt. Har hänt överallt där jag har festat, generellt är det oftast lite bättre på mindre barer än nattklubbar men är oftast marginellt.

Då är det bedrövligt dåligt. Jag känner ett flertal bartenders och även om en del är lite bittra så är dom alla jävligt duktiga och trevliga.

Citat:

Känns jävligt trovärdigt när det kommer från en gosse på 19 bast som hånglar med fjortisar.
Citera
2012-01-28, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosueEs
Kanske borde poängterat det att utomlands menar jag inte charterorter och liknande utan främst lite finare pubar runtom Storbritannien/Italien/Frankrike och liknande.

På Brasserie de Monaco ignorerade en bartender mig pga att höjde två fingrar med kreditkortet mellan för att få hans uppmärksamhet (typiskt vanlig gest världen över så vitt jag vet, för att påkalla att man inte bara hänger i baren utan också vill beställa) samt att jag missade att säga "sil vous plait" efter att jag sagt min beställning. Är inte det en jävligt dryg stil eller? Iofs är det ju kutym på att vara överdrivet artig i frankrike, men give me a fucking break när jag som uppenbar nordisk turist kommer och faktiskt åtar mig ansträngningen med att överhuvudtaget få fram en fransk mening alls. Detta var ju dessutom i Monaco så tölpen borde vara van vid att bli behandlad som den vasall han är.
Citera
2012-01-28, 11:02
Medlem
dartagnas avatar
Märk: Det är en väldig skillnad i bemötandet mellan en bartender som jobbar i en cocktailbar på ett femstjärnigt hotell och en nattklubbslirare som inte ens hinner ta EN klunk vatten emellanåt.

Sammanlagt 4-5 år.

Valde ni yrket pga du inte kan få något annat?
Nej, jag kan få allt jag vill. Kan inte tänka mig ett bättre yrke för en ungkarl i 20 års åldern som får knulla mycket och möta nya spännande människor med olika bakgrund och yrken. Dessutom är barjobbet något som man alltid kan falla tillbaka på om man känner för det.

Varför tror ni att det är ett statusyrke?
Bland unga damer är det status för att de helt enkelt tänder på den tillfälliga makt vi har bakom baren. Vi kan välja och servera vem vi vill och flörta med snygga damer när vi vill.

Vad får er att tro att ni är bättre än gästerna?

Du har ingen aning om vilka människor man möter. Vissa är helt enkelt mentalt sjuka och förtjänar att inte respekteras. Men jag tillhör de goda, så några få klagomål har jag stått ut med under dessa år.

Varför valde ni bartenderyrket om ni inte står ut med jobbiga gäster?

Lättförtjänade pengar sett till ansträngning med tanke på att man egentligen befinner sig i en festmiljö.

Vad för typ av ställe jobbar ni på nattklubb,pub?
Testat allt, men mest cocktailbars.

Hur mycket förbereder ni er för jobbet i form av hygien?
Dusch och tvättade händer och rakad kuk.

Btw, är idag utbildad ingenjör och jobbar inte inom restaurang längre. Andra yrken som jag vet mina fd kollegor jobbar med idag är läkare och jurister. Vissa har även supit ned sig totalt.
Citera
2012-01-28, 11:09
Medlem
pontusens avatar
Att dela in bartendrar efter nationalitet känns ganska idiotiskt.
Det är ju uppenbart att servicen blir lidande på en nattklubb fullt med överberusade människor som alla ska ha just sina drinkar nu. Det är inte svårt att hitta trevliga ställen med bra bartenders om man vill, så länge man inte bor i ett samhälle vars lokala pizzeria även är hålans ölhak.

Citat:
Ursprungligen postat av Gandy

Gå och flexa dina muskler för mamsen, hon ger dig säkert mer uppskattning än du får här.
Citera
2012-01-28, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gandy
Bartender är ju ett av de största looseryrken som finns. Att försöka glorifiera dem är ju som att kalla en sopåkare för limosinechaufför.

Det är fan större loservarning på detta.

OnT: De tror förmodligen att det är ett statusyrke för att de har kontrollen vem som får dricka eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in