• 1
  • 2
2012-01-20, 08:35
Medlem
Tjo.

Då jag inte får ihop hur allt fungerar efter själv! har sökt så frågar jag nu den samlade allvetande FB maffian

Jag och min syster fick ett hus för 4-5 år sedan och då min syster bor 60mil bort så var hon ej intresserad av att använda det och jag var sugen så jag fick köpa ut syster min!

Bostaden var vid gåvotillfället värderad till 700k, efter en del räknande så kom vi fram till att jag skulle köpa ut min syster för 270k vilket oxå gjordes!

Jag har sedan löpandes renoverat för 400k och mina sammanlagda lån på bostaden ligger på ca: 885k

Nu ska bostaden säljas, jag har redan flyttat, men innan jag kontaktar mäklare så undrar jag hur det blir med ev. skatt på denna försäljning (kan inte ta med ev. vinstskatt då jag flyttar till hyres)

Jag förväntar mig ett slutpris runt 900k+

Så vilken skattesiffra kan jag ev. vänta mig?

Tackar!
Citera
2012-01-20, 08:52
Medlem
Conceptions avatar
De som gav er huset.

Hur mycket betalade de för huset när de en gång köpte det?
Citera
2012-01-20, 08:57
Medlem
Det var mina farföräldrars gamla hus! de köpte huset -62, sen är jag osäker om de först gav huset till min far (strax innan farfar dog och farmor flyttade till lgh)

-62, kan dem gett 50k för huset då!?
Citera
2012-01-20, 09:06
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikolino
Det var mina farföräldrars gamla hus! de köpte huset -62, sen är jag osäker om de först gav huset till min far (strax innan farfar dog och farmor flyttade till lgh)

-62, kan dem gett 50k för huset då!?

Då kan du räkna med att din skattningsbara vinst kommer vara ungefär 900-50 = 850k då.

Ta sedan 850 minus dina kostnader för renoveringen (kvitton erfordras).

Har du bott i huset drar du 20% på det beloppet, annars 30% och där har du din slutgiltiga skatt.
Citera
2012-01-20, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Då kan du räkna med att din skattningsbara vinst kommer vara ungefär 900-50 = 850k då.

Ta sedan 850 minus dina kostnader för renoveringen (kvitton erfordras).

Har du bott i huset drar du 20% på det beloppet, annars 30% och där har du din slutgiltiga skatt.

du får också dra av kostnader för försäljning t.ex. mäklararvode.

skatten är 22% om du bott i huset.
Citera
2012-01-20, 09:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
du får också dra av kostnader för försäljning t.ex. mäklararvode.

Varför frågar Du när di anser dig ha alla svare!
Citera
2012-01-20, 09:25
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Tsss.. 2% hit eller dit.
Citera
2012-01-20, 09:27
Medlem
Ok! (jag har bott i huset tills nu)

Har kvitton för kanske 300k så 20% på ca 500k=100k i skatt!..

Får helt enkelt hoppas jag kan få lite mer för huset, är ju könsord om man inte ens kan gå +- 0

Eller så får man väl hyra ut skiten o ta bra betalt och amortera av all hyresvinst!
Citera
2012-01-20, 09:35
Medlem
Citat:

Får helt enkelt hoppas jag kan få lite mer för huset, är ju könsord om man inte ens kan gå +- 0

Eller så får man väl hyra ut skiten o ta bra betalt och amortera av all hyresvinst!

jag glömde att du löst ut din syster med 270k. om du har köpt 1/2 huset av henne så får du ju dra av denna kostnad. om hon gett dej 1/2 huset ( t.ex. mot övertagande av lån ) så får du dock inte dra av dra av dessa 270k....
Citera
2012-01-20, 09:36
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Ligger huset förbannat bra och du hittar rätt hyresgäster så rekommenderar jag absolut att försöka hyra ut det. Klimatet för bostadsförsäljning är jäkligt dåligt just nu.

Om du har lån på 885k, fått i huset i gåva samt bara gjort renoveringar för 300k får det att låta som du belånat huset för andra investeringar. Kan det stämma?
Citera
2012-01-20, 09:39
Medlem
Löste ut systern med 270k kontant (inte officiellt misstänker jag!, jag tog initialt ett lån på 600k till renovering och utköp av hennes gåvodel)
Citera
2012-01-20, 09:41
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
jag glömde att du löst ut din syster med 270k. om du har köpt 1/2 huset av henne så får du ju dra av denna kostnad. om hon gett dej 1/2 huset ( t.ex. mot övertagande av lån ) så får du dock inte dra av dra av dessa 270k....

Precis, men då hamnar den delen av vinstskatten på din syster.

Men det låter som hon gett dig de pengarna i gåva i utbyte mot halva huset eftersom ungefär 30% redan verkar vara avdragen. Taxeringsvärde = 700k / 2 = 350k * 0.7 ~ 270k. Eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in