2012-01-30, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euboxer
Tack for ett arligt svar. det ar inte manga som skulle saja att eu politiken gar langsamt fran ide till att paverka medborgarna med nagot konkret.

Sa... om du inte har astadkommit nagot namnvart annu, lat oss istallet se framat. vad kommer du ha astadkommit om tva ar som paverkar den gemene svenskens liv? och hur den typiske svenskens liv blivit battre pga av ditt arbete?

Om två år kommer jag att ha jobbat med en massa rapporter i mina kommittéer som kommer att ha en större eller mindre påverkan på vad svenskar kan, får eller bereds möjlighet att göra. Förmodligen kommer varje enskilt förslag bara påverka en mindre del av svenskarna (dossiern om Public Sector Information (PSI) Re-Use, som jag skuggar (se länk!!!) kommer till exempel mest påverka folk som vill använda offentliga data, till exempel väderinformation från SMHI, för att göra applikationer för vad de nu kan vilja göra applikationer för. Jämför opendata/opengov-projekten i USA och Storbritannien senaste åren - däremot kan jag tänka mig att Sverige redan ligger bra till här eftersom vi har väldigt mycket offentlig information till att börja med. Det vore ju annars för väl om regeringen.se kunde börja tillgängliggöra SOU:er osv i råtext OCH pdf för det är lättare att extrahera data ur råtext om jag förstår saken rätt) men med lite tur gynnas ju alla.

Det här är ju en cool applikation t ex. Inte med PSI men i vilket fall.

Snart ska jag dessutom lansera en webbisod-serie som handlar om mitt och mina assistenters liv här på kontoret och i parlamentet. Den kommer att broadcastas på min hemsida men vi behöver fortfarande köpa in videoinspelande hårdvara och få en kommunikatör som kan hjälpa oss med redigering. Känner man sig sugen på att hjälpa till med vår webbisodserie kan man kolla in vår kommunikatörstjänst som vi utlyste häromveckan.
Citera
2012-01-30, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Grattis till att du får sitta med i budgetkontrollutskottet. Det låter inte så upphetsande, men ni sitter nog på dynamit. Blir intressant att se vad ni kommer att göra av den.

Jag tror att arbetet i CONT påbörjas i april eller maj så om du påminner mig då kan jag kanske ge mer information. En grej som jag noterade när jag satt som staigiare där 2010 var att många ungrare verkar ta full-rapportörsansvar i CONT. Det förstår jag inte riktigt för CONT ses vanligtvis som en "tråkig" kommittée utan egentlig potential att bli valkampanjsstoff (typ, ingenting man kan presentera för väljarna i en valkampanj och vinna röster på), och vad jag förstår från Ungern så är just ansvarsutkrävande av europeiska institutioner just heller ingen stor fråga där (alltså, på den nivån att CONT-rapportörskap vore extra bra för ungerska MEPar).

Men jag konspirerar givetvis gärna för att få frågan om just möjligheten att hålla ministerrådet ansvariga för sin budget och sin verksamhet så högt på dagordningen som möjligt, helst också utanför valtid. Kommissionens budgetrapport är supertjock, typ 300 sidor 2010 eller så, och parlamentets budgetrapprt är också typ 300 sidor tjock, och ministerådets kanske bara 30 sidor - tydlig skillnad i vilka möjligheter vi som medborgare och parlamentariker bereds att granska!!
Citera
2012-01-30, 13:59
Medlem
chainmails avatar
Verkligen bussigt att du ställer upp på flashback och svarar på frågor. Frågan är bara till vilken nytta när du motarbetar oss i EU-parlamentet? Hur tror du mer överstatlighet påverkar yttrandefriheten? Det framstår allt mer klart att EU är direkt odemokratiskt och faktiskt skadligt för de flesta medlemsländerna.

Hur ser du på att ansluta dig till Nigel Farages grupp?

En fråga till: hur ser du på 50 miljoner negrer till EU 2050?
http://www.express.co.uk/posts/view/...orkers-into-EU
Citera
2012-01-30, 15:06
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teirdes
Jag tror att arbetet i CONT påbörjas i april eller maj så om du påminner mig då kan jag kanske ge mer information. En grej som jag noterade när jag satt som staigiare där 2010 var att många ungrare verkar ta full-rapportörsansvar i CONT. Det förstår jag inte riktigt för CONT ses vanligtvis som en "tråkig" kommittée utan egentlig potential att bli valkampanjsstoff (typ, ingenting man kan presentera för väljarna i en valkampanj och vinna röster på), och vad jag förstår från Ungern så är just ansvarsutkrävande av europeiska institutioner just heller ingen stor fråga där (alltså, på den nivån att CONT-rapportörskap vore extra bra för ungerska MEPar).

Men jag konspirerar givetvis gärna för att få frågan om just möjligheten att hålla ministerrådet ansvariga för sin budget och sin verksamhet så högt på dagordningen som möjligt, helst också utanför valtid. Kommissionens budgetrapport är supertjock, typ 300 sidor 2010 eller så, och parlamentets budgetrapprt är också typ 300 sidor tjock, och ministerådets kanske bara 30 sidor - tydlig skillnad i vilka möjligheter vi som medborgare och parlamentariker bereds att granska!!

En plats i budgetkontrollutskottet kan också användas av populister. En som tycks röra sig i det gränslandet är parlamentets egen lilla järnlady, Ingeborg Grässle. Har du fikat med henne?
Citera
2012-01-30, 17:41
Medlem
Citat:
En plats i budgetkontrollutskottet kan också användas av populister. En som tycks röra sig i det gränslandet är parlamentets egen lilla järnlady, Ingeborg Grässle. Har du fikat med henne?

Nej, det har jag inte. Men jag vill minnas att jag fick ett positivt intryck av henne 2010. Är inte hon tyska? Jag följer inte dem så bra, tyskarna, utom de Gröna, Piraterna och Riktigt Stora Nationella Händelser.
Citera
2012-01-30, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chainmail
Verkligen bussigt att du ställer upp på flashback och svarar på frågor. Frågan är bara till vilken nytta när du motarbetar oss i EU-parlamentet? Hur tror du mer överstatlighet påverkar yttrandefriheten? Det framstår allt mer klart att EU är direkt odemokratiskt och faktiskt skadligt för de flesta medlemsländerna.

Hur ser du på att ansluta dig till Nigel Farages grupp?

En fråga till: hur ser du på 50 miljoner negrer till EU 2050?
http://www.express.co.uk/posts/view/...orkers-into-EU

Jag upplever inte mig själv som att motarbeta er i Europaparlamentet. Jag tror inte att mer överstatlighet kommer att ha en negativ inverkan på yttrandefriheten. Det är lite svårt att se exakt hur du tycker att EU är "direkt" odemokratiskt - jag har mycket kritik mot de institutionella arrangemangen, se min utväxling med farbror Sven. EU behöver reformer och förändring, men jag tror inte att det är önskvärt att lösa upp unionen. Jag har mycket svårt att föreställa mig själv ansluta mig till Nigel Farages grupp.

2050 kommer jag att vara 63 år gammal, så förmodligen lär det dröja ända tills 2054 innan jag börjar bråka med biljettkontrollanter av något etniskt ursprung om huruvida jag egentligen har rätt till pensionärsrebatt eller inte. På denna hemsida kan du läsa en alternativ skildring av framtiden vari Kirkenes har blivit det nya Singapore efter det att de arktiska isarna smält av global uppvärmning. Enligt mig den bästa visionen för 2050 hittills presenterad.
Citera
2012-01-30, 20:17
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Nej, det har jag inte. Men jag vill minnas att jag fick ett positivt intryck av henne 2010. Är inte hon tyska? Jag följer inte dem så bra, tyskarna, utom de Gröna, Piraterna och Riktigt Stora Nationella Händelser.

Jo.

Du kör dina hjärtefrågor och ni är ett enfrågeparti. Gott. Men den störta utmaningen för er alla folkvalda är väl ändå i första hand hur vi ska fortsätta tro på parlamentet och EU i stort och kanske övertyga de som aldrig trott på er eller redan vänt er ryggen. Att ministerådets budgetrapport inte är tjockare än ett nummer av Kalle Anka är t.ex. skandal. Lyckas ni inte få mer öppenhet kan ni med all säkerhet räkna med att allt färre kommer at rösta på er i framtiden. Eller lägga sina röster på diverse populistiska muppar.

Att EU är trögt är en sak, men att det går i stå är något annat. Visserligen satt du inte i parlamentet när Barroso valdes för andra gången men är det inte skandalösta att det inte fanns andra kandidater? Varför lanserades inga andra? Varför ryggade parlamentet för en öppen debatt om olika partigruppers kandidater? Ansvaret vilar extra tungt på er gröna och vänstergrupperna som inte kunde vaska fram en enda person för att matcha Barroso. Eller var ni alla så saligt lyckliga över hans första kommission? En enda kandidat framröstad av 754 parlamentariker som representerar 375 miljoner röstberättigade från 27 länder låter mer som ett enda mega- Kazakstan än den fina, demokratiska församling ni dagligen ger sken av att vara.
Citera
2012-01-30, 22:15
Medlem
chainmails avatar
Citat:
Jag upplever inte mig själv som att motarbeta er i Europaparlamentet. Jag tror inte att mer överstatlighet kommer att ha en negativ inverkan på yttrandefriheten. Det är lite svårt att se exakt hur du tycker att EU är "direkt" odemokratiskt - jag har mycket kritik mot de institutionella arrangemangen, se min utväxling med farbror Sven. EU behöver reformer och förändring, men jag tror inte att det är önskvärt att lösa upp unionen. Jag har mycket svårt att föreställa mig själv ansluta mig till Nigel Farages grupp.

2050 kommer jag att vara 63 år gammal, så förmodligen lär det dröja ända tills 2054 innan jag börjar bråka med biljettkontrollanter av något etniskt ursprung om huruvida jag egentligen har rätt till pensionärsrebatt eller inte. På denna hemsida kan du läsa en alternativ skildring av framtiden vari Kirkenes har blivit det nya Singapore efter det att de arktiska isarna smält av global uppvärmning. Enligt mig den bästa visionen för 2050 hittills presenterad.
Hej igen,
Jag röstade för EU men emot EMU därför att jag redan då insåg att medlemsländernas ekonomiska strukturer och därmed förutsättningar skilde sig alldeles för mycket för att det skulle kunna fungera (jag är civilekonom och har läst mycket om detta både innan och efter). Hade omröstningen varit idag hade jag röstat nej till medlemskap i EU, ser man dessutom hur opinionen utvecklats så är jag inte ensam utan ganska genomsnittlig. Nej till EU och nej till EMU - frågan är ju varför ni inte agerar efter detta? Det förvånande är hur godtrogna, naiva och rentav korkade representanter från Sverige istället byter lojalitet när de kommer till Bryssel. Istället för att tillvarata svenska intressen övergår ni till att sälja ut oss, ofta så billigt som möjligt. Här är ju det fundamentala odemokratiska... Låt svenska folket folkomrösta om alla de förändringar som skett och om fortsatt medlemskap, om ni vågar!

Du som sitter mitt i det har säkert svårt att se hur makten flyttas från de redan ganska urvattnade representativa demokratierna till de självproklamerade teknokraterna i Bryssel. Läste du artikeln jag länkade till ser du att det i parlamentet huserar parlamentariker som inte har minsta insikt eller respekt för etniciteter, nationaliteter eller nationer. Dessa människor drar sig inte för att dränka våra redan hårt prövade nationer i mer eller mindre ointegrerbara kulturella och genetiska främlingar. Sverige har också en toka inne på samma linje, den folkpartistiska batikhäxan Cecilia Malmström...

Du skriver att det "inte är önskvärt att upplösa unionen", jag tycker det är nödvändigt. Vi européer vill behålla våra nationer, vårt självbestämmande, vår frihet, vår särart - EU och EMU är ett direkt hot mot allt detta och mot oss. Unionen borde upplösas och ersättas med handelsavtal, det skulle fungera bättre. Begränsad rörelsefrihet är vad alla länder vill ha för att begränsa smuggling av flyktingar, droger, vapen och annan kriminalitet. Handelsavtal fungerar faktiskt bättre, se på Norge och Schweiz.

Jag måste missat vad du har för utbildning, erfarenhet och varför du anser du representerar Sveriges och svenska folkets intressen bäst. Jag kommer att drömma mardrömmar av det du länkade till mig...
Citera
2012-01-30, 22:27
Medlem
Citat:
Att EU är trögt är en sak, men att det går i stå är något annat. Visserligen satt du inte i parlamentet när Barroso valdes för andra gången men är det inte skandalösta att det inte fanns andra kandidater? Varför lanserades inga andra? Varför ryggade parlamentet för en öppen debatt om olika partigruppers kandidater? Ansvaret vilar extra tungt på er gröna och vänstergrupperna som inte kunde vaska fram en enda person för att matcha Barroso. Eller var ni alla så saligt lyckliga över hans första kommission? En enda kandidat framröstad av 754 parlamentariker som representerar 375 miljoner röstberättigade från 27 länder låter mer som ett enda mega- Kazakstan än den fina, demokratiska församling ni dagligen ger sken av att vara.

Parlamentet fick 2009 möjligheten att säga bu eller bä till varje kanditat till kommissionärsposterna, och Barroso var en av dem som parlamentet kunde ta ställning till. Han var nominerad som ordförande, då för en andra mandatperiod. Som jag förstod det då hade medlemsländerna enats om honom för att han varit en "svag" ledare under den föregående mandatperioden.

Problemet för parlamentet med att säga nej är liksom att parlamentet inte har något förfarande för att utse en alternativ kandidat. Den största gruppen är den konservativa, EPP, och de har också regeringsmakten i merparten av alla medlemsländer. Tror bara 2 eller 3 av 27 medlemsländer har socialdemokratiskt styre just nu så vänstergrupperna i parlamentet kan inte presentera någonting som medlemsländernas regeringar kommer acceptera.

Barroso kan inte påverka vilka som nomineras till kommissionärer. Han skulle kunna dra i trådar och protestera bakom kulisserna, men i regel så har han att acceptera de som medlemsländerna vill skicka. Kommissionen har faktiskt ett förvånansvärt stort antal socialdemokratiska kommissionärer om man jämför med läget i medlemsländerna, också.

Men det är svårt. Parlamentet skulle kunna bråka mer på ministerrådet, och borde bråka mer på ministerrådet, men det förutsätter ju också att parlamentets ledamöter ser det som ett självändamål att hävda sig som självständig institution gentemot ministerrådet. Nu när parlamentet har så mycket co-decision power verkar det som att parlamentet prioriterar att ta strider intern mellan politiska falanger och sedan alliera sig med ministerrådet när man klarat stridigheterna inombords. Ironiskt nog verkar alltså parlamentet ha tappat lite av sitt inflytande gentemot de andra institutionerna sedan de fick mer makt, eftersom de nya befogenheterna riktats inåt istället för utåt. Men det där kan säkert delvis ha att göra med att ministerrådet via Lissabonfördraget fick mer makt gentemot kommissionen också, samtidigt som mediabilden och väljarbilden av kommissionen fortfarande är den är det är de som är skyldiga till Allt i EU.
Citera
2012-01-31, 14:20
Medlem
Citat:
Om två år kommer jag att ha jobbat med en massa rapporter i mina kommittéer som kommer att ha en större eller mindre påverkan på vad svenskar kan, får eller bereds möjlighet att göra. Förmodligen kommer varje enskilt förslag bara påverka en mindre del av svenskarna (dossiern om Public Sector Information (PSI) Re-Use, som jag skuggar (se länk!!!) kommer till exempel mest påverka folk som vill använda offentliga data, till exempel väderinformation från SMHI, för att göra applikationer för vad de nu kan vilja göra applikationer för. Jämför opendata/opengov-projekten i USA och Storbritannien senaste åren - däremot kan jag tänka mig att Sverige redan ligger bra till här eftersom vi har väldigt mycket offentlig information till att börja med. Det vore ju annars för väl om regeringen.se kunde börja tillgängliggöra SOU:er osv i råtext OCH pdf för det är lättare att extrahera data ur råtext om jag förstår saken rätt) men med lite tur gynnas ju alla.

Det här är ju en cool applikation t ex. Inte med PSI men i vilket fall.

Snart ska jag dessutom lansera en webbisod-serie som handlar om mitt och mina assistenters liv här på kontoret och i parlamentet. Den kommer att broadcastas på min hemsida men vi behöver fortfarande köpa in videoinspelande hårdvara och få en kommunikatör som kan hjälpa oss med redigering. Känner man sig sugen på att hjälpa till med vår webbisodserie kan man kolla in vår kommunikatörstjänst som vi utlyste häromveckan.

Ar inte det att satta ribban lagt? Det finns inte direkt nagonting som du ser att du har eller kommer att jobba med som paverkar den typiske svensken?
Citera
2012-01-31, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euboxer
Ar inte det att satta ribban lagt? Det finns inte direkt nagonting som du ser att du har eller kommer att jobba med som paverkar den typiske svensken?

Europakommissionen håller på att göra en utvärdering av E-Handelsdirektivet (2000/31/EG). Den utredningen kommer att hamna i delvis min kommittée och bli väldigt, väldigt viktig för gemene svensks möjligheter eller omöjligheter att interagera med t ex sin internetoperatör (det är i ehandelsdirektivet som ansvarsfriheten definieras just nu, t ex). Dataskyddsdirektivet håller också på att omarbetas och i alla fall till viss del kommer nog mina utskott, i alla fall ITRE, att bli inblandade i den processen.

ACTA-avtalet är ju jag ansvarig för i mitt utskott, i alla fall en åsikt. Beroende på utfallet under våren kommer det potentiellt att påverka väldigt många EU-medborgare. EU håller precis på att sätta upp sitt ramverk för forskningspengar, vilket också kommer att påverka många människor.

Många av dessa saker, ACTA exkluderat, är dock kvar på kommissionsnivå eller har en annan huvudansvarig i min politiska grupp eller ligger precis i startgroparna i parlamentets arbetsprocess. Jag har lagt mycket av min tid hittills på att sätta mig in i de dossiers jag ska jobba med, de specifika lagförslag jag ska arbeta med under våren.

Min ambition är att försöka vara här och delaktig när kommissionen påbörjar sitt utvärderingsarbete av implementationen av telekompaketet från 2009 samt hur medlemsstaternas telekommunikationsmyndigheter lyckas upprätthålla regelverket. I Sverige fungerar Post- och telestyrelsen helt okej, men många andra medlemsländer har tyvärr stora brister i sina administrativa system. Så småningom kommer parlamentet också påbörja utvärderingsarbetet med råvarutillgång och användning, och där hoppas jag kunna lägga mig i hur det egentligen ser ut eller går till i IKT-sektorn - vårt informationssamhälle förbrukar en massa resurser, inte bara i form av energi utan också i fysiska mineraler, plaster, osv. Jag har sett en del tendenser åt att hårdvarutillverkare gärna vrider lagstiftning åt ett håll som minskar användarnas kontroll över hårdvara och ser gärna att miljölagstiftning inte blir en sådan mekanism. Över lag finns det mycket påverkansarbete som behöver göras för att säkerställa att vi har fortsatt öppna, eller i fortsättningen öppna, plattformar att bygga informationssamhället på - det kan röra sig om standarder, marknadstillträde (konkurrensrätt) eller större hänsynstagande till icke-kommersiella aktörer i branschspecifik lagstiftning (till exempel telekommunikationsbranschen, som ju har ett särskilt designerat regelverk, till skillnad från många andra sektorer).
Citera
2012-02-01, 14:14
Medlem
Citat:
Jag vet ju vad jag har studerat, så klart, men jag grubblar lite på hur jag ska presentera det. Mitt huvudämne är helt klart matematik, eftersom jag läst i stort sett alla A och B-kurser som givits i Lund. Jag har också läst matematisk statistik, spanska (A-kursen på Lunds universitet) och handelsrätt (A-kurserna och några av B-kurserna). En gång testade jag att läsa lite kulturvetenskap på distans på Lunds universitet. Att jag grubblar på hur jag ska säga det har alltså snarare att göra med att jag har ett brokigt förflutet i studentlivet, och inte vill överkomplicera mitt media-CV.

I första tråden som kom på flashback var det många som blev upprörda att jag inte har mediatränats - möjligtvis är det så att jag behöver lite tid på mig att konsolidera mina standardfraser. Å andra sidan tycker jag att jag får dubbla signaler från omvärlden och framför allt väljare. Det är dåligt att vara politiker, för politiker ljuger och pratar utan att tänka efter. Politiker har ingen kunskap om saker de uttalar sig om, och försöker förleda sina väljare genom att prata om saker på ett luddigt sätt som de egentligen inte begriper. Samtidigt är det fel att vara eftertänksam, så fel att man dumförklaras om man råkar göra det, och när man försöker föra ett resonemang med någon är det väldigt lätt för väljaren att dra till med att nu ska minsann rösten dras tillbaka. Att låta bli att ha en åsikt om ett ämne man inte anser sig tillräckligt insatt i är, som du ser lite ovanför i tråden, också fel.

Det allmänna råd jag har fått för att hantera de här inneboende konflikterna i politikerskap är att inte bry mig så mycket. Men vad tycker ni väljare om det? Det kan väl inte vara så att ni önskar er att jag ska satsa mer på att hitta metoder att filtrera bort era bekymmer än att föra diskussioner med er om vad jag gör, tänker och hur?
Att vara eftertänksam och att bli tagen pa sängen av samt inte ha ett färdigt svar pa en sa enkel fraga som vad du har studerat är tva olika saker. Samma sak gäller det där om att du inte hade en asikt för att du inte var tillräckligt paläst - hade du bara skrivit det du skrev i ditt andra svar rörande fragan direkt, i stället för att sväva iväg, sa hade den irriterade reaktionen fran personen som ställde fragan sannolikt uteblivit.

För mig är en politiker som svarar att de inte är tillräckligt insatta för att kunna ge ett svar pa en gang mer respektingivande än politiker som börjar sväva iväg fran frageställningen, förutsatt att det inte handlar om en fraga som politikern bör vara väl insatt i.

Citat:
Jag vill lära mig rumänska och jag har en livspartner i Rumänien. Eftersom jag jobbar med telekommunikationspolitik och internetfrågor ser jag gränser som någonting ovidkommande. Jag känner mig alltid mer kopplad till omvärlden via datorn än vad jag gör via min geografiska position. På vissa sätt är det väldigt plågsamt att EU:s juridiska system och hela lagstiftningsprocess på något sätt konsoliderar och befäster bilden av EU som 27 olika jurisdiktioner snarare än ett Europa som tillsammans kan ta tag i stora frågor som hur vi bygger ut infrastruktur i telekommunikation till alla europeer, hur vi kan se till att alla europeer har tillgång till kulturellt material på nätet, hur vi kan stärka sociala nätverk på nätet eller skapa möjligheter för privatpersoner att agera i egenskap av konsumenter på t ex eBay utan att trilla dit på varumärkesanspråk från L'Oreal (se tidigare postning i tråden).
Det här är lite det jag menar med att "sväva iväg". De tre första meningarna var ett toppensvar pa min fraga, men resten känns ganska irrelevant och tar bort fokus fran det egentliga svaret.

Citat:
Jag är rapportör för ITRE:s "opinion" (typ, vägvisande åsikt från mitt utskott till det egentliga huvudutskottet, som ju är INTA) om ACTA-avtalet. Se http://edri.org/stopacta

Jag har även utsetts till skuggrapportör för ett antal rapporter i ITRE å Greens/ALE:s vägnar, bland annat Public Sector Information Re-Use (PSI re-use) och Creative Europe Program. Det är inte helt lätt för mig att veta exakt när den formella nomineringen till de här rapporterna blir "slutförd" (träder i kraft), men jag har uppfattat det som att jag kommer att ha ansvaret att följa dessa rapporter i ITRE under våren. PSI Re-Use åsyftar typ opendata/opengov-saker, och hur EU:s regelverk för tillgängliggörande av offentliga data för användning utanför de offentliga institutionerna kan förenklas och förbättras. Creative Europe Program verkar vara en sammanslagning av tre tidigare program som EU använt för att stödja kultur i Europa (MEDIA, MEDIA MUNDUS och någonting mer). Jag har frågat bland annat COMMUNIA om den sist nämnda rapporten men de verkar inte ha några starka åsikter om den.

I INTA-kommittéen har jag förmodligen (återigen är jag osäker på när ansvaret formellt kommer fördelas) tilldelats att övervaka förhandlingar med Indien och Latinamerika utöver MERCOSUR-länderna. Eftersom handelsförhandlingar pågår under längre tid är det inte helt lätt att säga när jag kommer få officiella rapporteringsuppgifter i förhållande till utskottet eller min politiska grupp men om du kollar igenom arkiven på min blogg (tidigare på http://stenskott.wordpress.com men numera exporterat i sin helhet till http://ameliaandersdotter.eu) kan du se vad jag har skrivit om dessa regioner tidigare. För att kolla vilket informationsflöde jag har haft om regionera i det förfluta rekommenderar jag att besöka http://links.ctrlc.hu/u/teirdes/india och http://links.ctrlc.hu/u/teirdes/latinamerica även om vissa länkar förmodligen är sparade under andra taggar, t ex "chile", "peru", "bolivia", "pharmapatents", "pharmaceuticals", eller något dylikt.

Vi har frågat ITRE-kommittéen om villkoren under vilka åsikten ska skrivas, men tydligen har man inte bestämt en arbetsprocess för utskottet än, till exempel tidsramar eller hur lång åsikten får vara. Jag har hunnit titta lite grann på arbetet med ENISA som utförs av ITRE just nu, bloggade om det här. Den rapporten tillhör dock formellt inte mig, utan en wallonsk (belgisk) MEP som heter Philippe Lamberts och tidigare varit Gröna gruppens starke man i IKT-frågor i ITRE. Utöver det som står i mitt blogginlägg håller jag för denna rapport med Philippe Lamberts om att det bästa är att inte flytta ENISA:s huvudkontor till Nederländerna utan att försöka hålla kvar det i Grekland. Jag ser inga särskilda fördelar med att flytta ENISA och Europol närmare varandra verksamhetsmässigt eller geografiskt.
Hur stor del har du i beslutsfattandet? Känns det menlöst eftersom att du bara är "en i mängden", eller känner du oftare att du faktiskt gör skillnad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in