2012-01-30, 10:47
Citat:
Ursprungligen postat av euboxer
Tack for ett arligt svar. det ar inte manga som skulle saja att eu politiken gar langsamt fran ide till att paverka medborgarna med nagot konkret.
Sa... om du inte har astadkommit nagot namnvart annu, lat oss istallet se framat. vad kommer du ha astadkommit om tva ar som paverkar den gemene svenskens liv? och hur den typiske svenskens liv blivit battre pga av ditt arbete?
Sa... om du inte har astadkommit nagot namnvart annu, lat oss istallet se framat. vad kommer du ha astadkommit om tva ar som paverkar den gemene svenskens liv? och hur den typiske svenskens liv blivit battre pga av ditt arbete?
Om två år kommer jag att ha jobbat med en massa rapporter i mina kommittéer som kommer att ha en större eller mindre påverkan på vad svenskar kan, får eller bereds möjlighet att göra. Förmodligen kommer varje enskilt förslag bara påverka en mindre del av svenskarna (dossiern om Public Sector Information (PSI) Re-Use, som jag skuggar (se länk!!!) kommer till exempel mest påverka folk som vill använda offentliga data, till exempel väderinformation från SMHI, för att göra applikationer för vad de nu kan vilja göra applikationer för. Jämför opendata/opengov-projekten i USA och Storbritannien senaste åren - däremot kan jag tänka mig att Sverige redan ligger bra till här eftersom vi har väldigt mycket offentlig information till att börja med. Det vore ju annars för väl om regeringen.se kunde börja tillgängliggöra SOU:er osv i råtext OCH pdf för det är lättare att extrahera data ur råtext om jag förstår saken rätt) men med lite tur gynnas ju alla.
Det här är ju en cool applikation t ex. Inte med PSI men i vilket fall.
Snart ska jag dessutom lansera en webbisod-serie som handlar om mitt och mina assistenters liv här på kontoret och i parlamentet. Den kommer att broadcastas på min hemsida men vi behöver fortfarande köpa in videoinspelande hårdvara och få en kommunikatör som kan hjälpa oss med redigering. Känner man sig sugen på att hjälpa till med vår webbisodserie kan man kolla in vår kommunikatörstjänst som vi utlyste häromveckan.